Svaki učenik koji se prvi put susreće s knjigom “Družba Pere Kvržice” često se pita kako će uspjeti savladati sve kompleksnosti ovog klasičnog djela Mate Lovića.
Družba Pere Kvržice predstavlja ključno djelo hrvatske dječje književnosti koje prikazuje pustolovine skupina mladića kroz humor i druženje, a njegova lektirna analiza zahtijeva razumijevanje karakterizacije likova, tematike odrastanja i društvenih odnosa.
Ova novela iz 1933. godine i danas ostaje jedna od najčitanijih lektira u hrvatskim školama, no mnogi učenici se bore s interpretacijom Lovićeva specifičnog stila pisanja i dublje simbolike. Razumijevanje glavnih tema poput prijateljstva, odrastanja i društvenih normi postaje ključno za uspješnu analizu.
Otkrivanje skrivenih značenja u ovom remek-djelu može biti uzbudljivije nego što mislite – trebate samo znati gdje tražiti odgovore.
Uvod u lektiru i pisca
Mato Lovrak… ime koje svaki hrvatski učenik čuje kad se spomene dječja literatura. Born in 1899, ovaj je pisac stvorio nešto što je — bez pretjerivanja — postalo dio našeg kulturnog DNK-a. Družba Pere Kvržice iz 1933. godine nije samo još jedna knjiga na popisu obveznih lektira… to je priča koja je generacijama djece pokazala što znači biti dijete u stvarnom svijetu.
Ali hajde da budemo iskreni — koliko je učenika actually voljelo ovu lektiru na prvi pogled? (Spoiler alert: ne baš puno.) Lovrak piše u stilu koji može biti… well, challenging za moderne čitatelje. Njegovi opisi su detaljni, dijalozi ponekad zvuče arhaično, a društveni kontekst iz ’30-ih može djelovati kao potpuno druga planeta.
Ipak — i ovo je ključno — Lovrak je bio majstor karakterizacije. Pere Kvržice, Ive Bolje-Sreće, Jele… ovi likovi aren’t just names na papiru. Oni žive, dišu i… da, ponekad nas nerve svojim odlukama. Lovrak je imao dar da uhvati onu awkward fazu odrastanja kad još nisi dijete, ali nisi ni odrastao.
Njegova tema? Friendship, loyalty i ono što se dogodi kad se suočiš s time da svijet nije baš onakav kakav si mislio da jest. Zvuči poznato? That’s because neke stvari se nikad ne mijenjaju… samo se kontekst mijenja.
Kratki sadržaj

Družba Pere Kvržice prikazuje kako grupa seoske djece preuzima odgovornost za obnovu zapuštenog mlina te kroz tu avanturu učinila ono što odrasli nisu uspjeli. Ovo je priča koja pokazuje da mladi mogu postići nevjerojatne stvari kada se udruže s jasnim ciljem.
Uvod
Radnja se odvija u malom selu tijekom ljetnih mjeseci lipnja i srpnja… baš ono vrijeme kad djeca imaju previše energije i premalo obveza. Pero Kvržica – glavni lik čije ime već govori o njegovom tvrdoglavom karakteru – učenik je koji ne može mirno sjediti kad vidi da se nešto može popraviti.
Ovaj dječak primjećuje da stari zadružni mlin propada već šest godina. Seljani su odustali od njega jer je bogataš iz susjedstva otvorio novi paromlin. Praktično, zašto se mučiti s onim starim kad možeš koristiti novo? Ali Pero vidi potencijal gdje drugi vide samo stare kamene i hrđu.
Tu kreće njegova misija – okupiti ostalu djecu i pokazati svima da se mogu napraviti velike promjene. Nije to bila tek obična dječja igra, već pravi projekt s konkretnim ciljem. Pero je bio tip djeteta koje ne prihvaća “tako je kako jest” za odgovor.
Zanimljivo je kako Lovrak postavlja ovu priču jer odmah stavlja dijete u ulogu vođe, dok odrasli u pozadini čine… ništa. To je možda bila i kritika društva tog vremena – generacija koja je odustala od tradicije u korist brzog i lažno modernog rješenja.
Zaplet
Pero ne radi sam – osniva pravu družbu djece koja dijeli njegovu viziju. To nije bilo lako jer, hajde da budemo pošteni, organizirati grupu djece za bilo što je izazov koji zahtijeva diplomaciju ravnu onoj UN-a.
Djeca su motivirana mješavinom stvari: želja za avanturom, potreba za korisnim provedbom vremena i (priznat ćemo) malo buntovništva protiv odraslih koji su odustali. Kroz rad se pokazuje da mladi imaju nešto što odrasli često izgube – kreativnost i voljnost za eksperimentiranje.
Ali tu počinju problemi. Neki odrasli nisu baš oduševljeni dječjim projektom. Tko su oni da misle da mogu popraviti ono što je već propalo? Djeca se suočavaju s nelojalnošću nekih mještana koji im, umjesto podrške, stavljaju štapove u kotače.
Dodatno, projekt otkriva dublje probleme u selu – nesloga među odraslima, pasivnost kada je potrebna akcija, i općenito mentalitet “što nam to treba kad imamo alternativu”. To je tipična situacija kad se energična mlada generacija sudari s umornom starijom koja je odavno odustala od borbe.
Kroz sve te prepreke, družba uči važne lekcije o timskom radu, ustrajnosti i suočavanju s kritikama. Nisu to bile tek superficijalne pouke – djeca su doista morala naučiti kako funkcionirati kao grupa kada stvari postanu teške.
Rasplet
Nakon što su uložili ogromnu količinu truda i vremena (vjerojatno više nego što su ikad uložili u bilo koji školski projekt), družba uspijeva! Mlin je obnovljen i ponovno funkcionalan.
Ali tu priča postaje još zanimljivija – mlin se prodaje selu na korištenje. To znači da djeca nisu samo postigli svoj cilj, već su stvorili nešto što koristi cijeloj zajednici. Praktično su napravili ono što bi trebao napraviti lokalni savjet, samo što su oni to doista i učinili.
Ovaj uspjeh ima domino efekt na cijelo selo. Odrasli koji su bili skeptični ili čak antagonistički prema dječjem projektu odjednom vide da su se prevarili. To nije bilo samo “posramljivanje” – to je bio pravi trenutak osvještavanja za stariju generaciju.
Mlin postaje više od pukog radnog mjesta. Postaje simbolom onoga što je moguće postići kada se ljudi (ili u ovom slučaju djeca) udruže oko zajedničkog cilja. To je mjesto gdje se zajednica može okupiti, raditi i provoditi vrijeme – kombinacija rada i rekreacije koja spaja generacije.
Najvažnije je što djeca uspijevaju potaknuti pomirenje među odraslima. Njihov primjer pokazuje da su podjele i svađe često besmislene kad postoji veći cilj. Ako djeca mogu pronaći način za suradnju, zašto odrasli ne mogu?
Zaključak
Lovrak kroz ovu priču šalje snažnu poruku koja je jednako relevantna danas kao što je bila 1933. godine. Zajedništvo, rad i upornost mogu nadmašiti bilo koje prepreke – čak i one koje odrasli smatraju nepremostivima.
Djeca u romanu predstavljaju nešto više od samih likova – oni simboliziraju svježu, aktivnu generaciju koja je spremna mijenjati svijet oko sebe umjesto da se žali na ono što ne funkcionira. To je generacija koja gleda probleme kao izazove, a ne kao izgovore za neaktivnost.
Posebno je zanimljivo kako Lovrak postavlja mlade kao one koji poučavaju starije. To nije tipična dinamika u književnosti tog vremena, gdje su odrasli obično ti koji prenose mudrost. Ovdje djeca svojim djelovanjem pokazuju da ponekad mladost donosi perspektivu koju iskustvo može zamagliti.
Timska suradnja se pokazuje kao ključ uspjeha – ne individualni herojski čini, već kolektivni napor usmjeren prema jasnom cilju. To je lekcija koju možemo primijeniti u bilo kojem kontekstu, od školskih projekata do poslovnih izazova.
Na kraju, roman nam govori da inicijativa i djelovanje mogu nadmašiti apatiju i podjele. Kada grupa ljudi (bez obzira na dob) odluči da neće prihvatiti status quo, moguće su nevjerojatne promjene.
Tema i ideja djela

Mate Lovrić nije slučajno smjestio svoju priču u zapušteni mlin – ovaj simbol nekadašnje zajednice postaje srce cijele tematike djela. Tema zajedništva probija se kroz svaku stranicu, a Lovrić vješto koristi dječju inicijativu kao oštru kritiku odrasle pasivnosti.
Snaga kolektiva protiv individualnog egoizma – evo što Lovrić stavlja u prvi plan. Pero Kvržica ne djeluje sam; okuplja prijatelje jer razumije da se veliki ciljevi postižu samo zajedno. Dok odrasli čekaju da netko drugi riješi probleme, djeca hvataju stvari u svoje ruke. Ta generacijska podjela nije slučajna – autor jasno razgraničava dječju energiju od odrasle letargije.
Posebno je zanimljiva Lovićeva vizija ravnopravnosti polova. U doba kada su djevojčice uglavnom čekale sa strane, ovdje se aktivno uključuju u obnovu mlina. Ta progresivna ideja za 1933. godinu pokazuje autorovu naprednost i razumijevanje da uspjeh dolazi kada svi doprinose.
Ljubavi prema zavičaju prožima cijelo djelo. Mlin nije samo građevina – to je simbol zajedničke prošlosti i budućnosti. Kada djeca vraćaju mlin u funkciju, oni simbolički vraćaju život svojoj zajednici.
Lovrić također ne štedi kritike na račun društvene nesloge i pohlepe. Bogati vlasnik paromlina predstavlja sve što je pogrešno s odraslim svijetom – egoizam koji ruši zajedničke vrijednosti. Djeca svojom akcijom pokazuju da se može drugačije – da solidarnost pobjeđuje sebičnost.
Poruka je kristalno jasna: ne čekaj da netko drugi promijeni stvari. Uzmi inicijativu, okupi one koji dijele tvoju viziju i kreni na djelo. Jer upravo takav pristup mijenja svijet – jedan mlin po jedan.
Analiza likova

Ah, analiza likova – evo gdje se stvari počinju raspetljavati! Pero Kvržica nije vaš tipičan “savršeni” književni junak. Ne, ne… Lovrić ga je stvorio kao pravog klinca – onog koji zna biti pametan i dosjetljiv kada treba, ali isto tako može postati pravi prgavac kad mu nešto ne paše.
Pero je srce i duša cijele priče. Ovaj snalažljivi dječak pokreće sve akcije, a njegova sposobnost okupljanja prijatelja oko zajedničkog cilja? Chef’s kiss – to je prava vođa u nastajanju.
Ali evo gdje postaje zanimljivo (i gdje učenici često zastanu)… Šilo i Medo nisu tu samo kao “pratioci”. Šilo donosi praktičnost – taj je dečko vješt s alatom kao stari majstor, dok je Medo… pa, Medo je onaj pouzdani tip na kojeg se uvijek možeš osloniti.
A onda imamo “Milo dijete” – možda fizički najslabiji, ali emocionalno najduži lik u cijeloj priči. Njegova borba za ravnopravnost u družini? To je Lovrićev način da pokaže kako se stvarni karakter ne mjeri mišićima.
Budala i Divljak predstavljaju suprotne polove – jedan je hrabar ali brzoplet, drugi grub i nepredvidiv. Lovrić ih koristi kao kontrapunkt skladnoj družini.
Lik | Ključna osobina | Uloga u družini |
---|---|---|
Pero Kvržica | Snalažljivost/vođstvo | Pokretač radnje |
Šilo | Praktičnost | Izvršitelj |
Medo | Pouzdanost | Oslonac |
Milo dijete | Emotivnost | Glas razuma |
Danica i Marija? One su Lovrićev progressive move za 1933. – djevojčice koje neće mirno stajati po strani dok se dečki igraju heroja.
Književni elementi

Kad se zagledaš u “Družbu Pere Kvržice”, kao da otvaraš staru kutiju s dječjim igračkama — svaki književni element ima svoju ulogu i priča svoju priču. Lovrak je ovdje majstor koji zna kako sastaviti puzzle od različitih dijelova.
Žanr i struktura romana prate klasičnu formulu dječje realističke književnosti. Pet dijelova teče kao dobro osmišljena avantura — uvodimo likove, zapliće se radnja oko obnove mlina, razvija se kroz izazove, a završava porukom koja ostaje s tobom dugo nakon čitanja. Nema tu filozofskih zavrzlama… samo čista, direktna priča koja ide pravo u srce.
Tempo i jezik su posebno zanimljivi. Kratke rečenice jure kao djeca kroz selo, a Lovrakov humorističan ton čini da se čita kao da slušaš priču oko vatre. Nema dosadnih opisa — sve je u pokretu, sve živi.
Element | Karakteristike |
---|---|
Vrijeme | Lipanj (ljetno ozračje) |
Mjesto | Malo selo s propalim mlinom |
Kompozicija | Pet dijelova, klasična struktura |
Jezični stil | Dinamičan, humorističan |
Simbolika mlina je ono što podiže cijelo djelo na višu razinu. Nije to samo stara građevina — to je metafora za sve ono što zajednica može postići kad se udruži. Lovrak pametno koristi motiv generacijskih razlika: djeca su pokretači promjena, dok odrasli često stoje sa strane i sumnjaju.
Najljepše je što sve skupa djeluje prirodno. Nemaš osjećaj da te autor gura prema nekoj poruci — ona se sama nameće kroz radnju i likove.
[…] “Družba Pere Kvržice” kratki sadržaj je dječji roman koji je napisao hrvatski pisac Mato Lovrak. Ovo djelo pripada žanru realističke dječje književnosti. […]