Petrica Kerempuh pripada među najpoznatije likove hrvatske književnosti, a njegovo proučavanje predstavlja nezaobilaznu etapu u srednjoškolskom obrazovanju. Mnogi učenici doživljavaju ovaj satirični lik kao izazov zbog složenosti društvene kritike koju je Miroslav Krleža utkao u svoja djela.
Petrica Kerempuh lektira obuhvaća Krležine satirične balade koje kroz lik paметnog seljaka kritiziraju društvene nepravde i političke prilike u Hrvatskoj početkom 20. stoljeća, kombinirajući kajkavski dijalekt s oštrim humorom.
Razumijevanje Petricinog lika i Krležinih književnih postupaka zahtijeva poseban pristup analizi koja seže dublje od površinskog čitanja. Ovaj satirični seljak nije samo zabavan lik – on predstavlja glas naroda koji progovara protiv društvenih nepravdi kroz mudrost prividno jednostavnog čovjeka. Pripremite se za putovanje kroz kajkavski svijet gdje se iza šaljivog tona krije ozbiljna poruka o ljudskoj prirodi i društvu.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža, jedan od najznačajnijih hrvatskih književnika 20. stoljeća, stvorio je Petricu Kerempuha kao satirični glas naroda koji progovara kroz kajkavski dijalekt. Ovaj književni lik nastao je u vremenu velikih društvenih promjena i političkih turbulencija u Hrvatskoj, kada su se obični ljudi borili s nejednakostima i nepravdama koje su ih okruživale.
Krležine satirične balade o Petrici Kerempuhu objavljene su između 1936. i 1938. godine, u periodu kada je autor već bio afirmiran kao vodeći hrvatski intelektualac. Kroz ovaj lik, Krleža je uspješno spojio narodno usmeno stvaralaštvo s modernim književnim pristupom, koristeći tradicionalnu kajkavsku riječ kao oružje društvene kritike.
Petrica Kerempuh predstavlja arhetip malog čovjeka koji… pa čini se jednostavan na prvi pogled, ali kroz njegove riječi progovara duboka mudrost i oštroumnost. Krleža ga je oblikovao kao lika koji može reći istine koje drugi ne smiju izgovoriti – koristi humor i ironiju kako bi razotkrio društvene mane i političke manipulacije.
Osnovni podaci | Detalji |
---|---|
Autor | Miroslav Krleža |
Period nastanka | 1936.-1938. |
Književni rod | Satirična poezija |
Jezik | Kajkavski dijalekt |
Glavne themes | Društvena kritika, politička satira |
Ova lektira izaziva učenike jer zahtijeva razumijevanje ne samo kajkavskog dijalekta već i povijesnog konteksta u kojem je nastala. Petrica govori o temama koje su aktualne i danas – korupciji, nepotizmu i lažnom moralu onih na vlasti.
Kratki sadržaj

Petrica Kerempuh pripovijeda priču kroz niz satiričnih balada koje se prepliću kao mozaik svakodnevnog života malog čovjeka u tadašnjoj Hrvatskoj. Krležin protagonist vodi čitatelje kroz putovanje od nevinosti do gorkog spoznavanja društvene stvarnosti.
Uvod
Priča počinje s Petricom kao tipičnim predstavnikom naroda koji živi skroman život u kajkavskom kraju. On je naizgled obični čovjek – radi, brine se za obitelj, trudi se preživjeti u vremenu velikih društvenih promjena. Krleža ga postavlja kao pripovjedača vlastitih doživljaja, što čini naraciju intimnom i osobnom.
Petrica govori kajkavskim dijalektom, što odmah signalizira njegovu povezanost s narodom i tradicionalnim vrijednostima. No iza tog jednostavnog vanjskog sloja krije se oštar um koji promatra i analizira sve što se događa oko njega. Njegova početna naivnost postupno se pretvara u kritično gledanje na svijet.
Kroz prve balade vidimo kako Petrica pristupa životu s određenim očekivanjima – vjeruje u fer igru, poštenje, pravdu. Ta početna perspektiva čini ga simpatičnim likom s kojim se čitatelji lako poistovjećuju. Krleža vješto gradi lik koji će kasnije postati glasnogovornik društvene kritike.
Atmosfera u uvodu je još relativno bezazlena, prožeta humorom i narodnom mudrošću. Petrica dijeli svoja zapažanja s dozom samoimonije, ne sluteći koliko će duboko zaći u kritiku sustava koji ga okružuje.
Zaplet
Središnji dio balada donosi niz situacija u kojima Petrica susreće različite društvene slojeve i institucije. Ovdje Krleža uvodi ključne konflikte koji će definirati cijelu zbirku – sukob između malog čovjeka i birokratskog aparata, između poštenosti i korupcije, između narodnih vrijednosti i lažnog morala elite.
Petrica počinje uočavati kako oni na vlasti manipuliraju običnim ljudima. Susreće se s činovnicima koji traže mito, političarima koji obećavaju planine i doline prije izbora a zatim zaboravljaju na narod, crkvenim dostojanstvenicima koji propovijedaju skromnost dok žive u blagostanju. Svaki susret ostavlja trag na njegovu duši.
Kroz kajkavski humor Krleža prikazuje apsurdnost situacija u kojima se Petrica nalazi. Humor postaje oružje protiv nepravde – kad ne možeš promijeniti sistem, možeš ga barem razotkriti kroz ironiju i satirau. Petrica razvija specifičan način govora koji kombinira naivnost s lukavstvom, jednostavnost s dubinom.
Zaplet se intenzivira kad Petrica shvaća da su problemi koje susreće dio šireg uzorka. Nije riječ o pojedinačnim slučajevima već o sistemskim pogreškama koje truju cijelo društvo. Ta spoznaja ga čini sve odvažnijim u kritici, ali i sve tužnijim zbog stanja u kojem se nalazi njegova domovina.
Rasplet
U završnim baladam Petrica postaje potpuno svjestan svoje uloge kao glasnogovornika naroda. Više ne govori samo o vlastitim iskustvima već progovara u ime svih onih koji nemaju glas. Njegova satirična oštrica dostiže vrhunac – više ne štedi nikoga, od najsitnijih lokalnih moćnika do najviših državnih funkcija.
Krleža kroz Petricu postavlja pitanja koja nemaju laka rješenja. Kako preživjeti u društvu koje nagrađuje nepoštenje? Kako očuvati dostojanstvo kad si prisiljen igrati po pravilima koje prezirespš? Petrica ne nudi gotove odgovore već postavlja ogledalo pred čitatelje.
Ironija postaje sve gorža jer Petrica shvaća da se unatoč svim kritikama ništa suštinski neće promijeniti. Oni koji bi trebali služiti narodu služe samo sebi, a narod ostaje zarobljen u začaranom krugu. Ta spoznaja donosi resignaciju ali i novu vrstu mudrosti – mudrost malog čovjeka koji vidi kroz maske moćnih.
Kroz finalne balade Petrica pokazuje kako se može zadržati ljudskost i u najgorim uvjetima. Njegov humor postaje oblikom otpora, način kako se nositi s besmislom koji ga okružuje. Ne može promijeniti svijet, ali može održati vlastiti identitet i dostojanstvo.
Zaključak
Petrica Kerempuh na kraju ostaje istovremeno tragičan i junaštvan lik. Tragičan jer spoznaje gorku istinu o društvu u kojem živi, junaštvan jer tu istinu hrabro izgovara. Krleža kroz njega pokazuje kako i najmanji čovjek može biti velik ako se usuđuje govoriti istinu.
Njegovu priču karakterizira ciklična priroda – društveni problemi koje kritizira ponavljaju se kroz stoljeća, što čini lik i danas aktualnim. Petrica postaje arhetip – predstavlja sve one koji se bore za pravdu u nepravednom svijetu, koji čuvaju humor kad bi se lakše bilo predati cinizmu.
Krležina satirična balada završava bez velikih promjena u vanjskom svijetu, ali s velikim promjenama u Petricinoj svijesti. Od naivnog seljaka preobražava se u mudrog kritičara koji razumije složenost ljudske prirode i društvenih odnosa. Ta transformacija čini ga jednim od najcomplexnijih likova hrvatske književnosti.
Kroz Petricu Krleža ostavlja poruku nadi – dok god postoje ljudi poput njega, oni koji se usuđuju govoriti istinu i čuvati ljudske vrijednosti, postoji i mogućnost boljeg sutra.
Tema i ideja djela

Krleža je kroz Petricu Kerempuha bacio pogled pravo u srce hrvatskog društva 20. stoljeća – i što je vidio? Pa, nije bilo lijepo za gledanje. Glavna tema ovog remek-djela vrti se oko borbe malog čovjeka protiv nepravde, ali to nije neka romantizirana priča o heroju koji pobjećuje sve zlo. Ne, ovdje se radi o gorkoj satiri koja pokazuje kako se običan čovjek nosi s korupcijom koja ga okružuje sa svih strana.
Društvena kritika probija kroz svaku baladu poput oštrog kajkavskog vjetra. Krleža bezobzirno razotkriva licemerje političara, prodane novinarište i sve one koji se penju na leđima naroda. Kroz Petričine oči gledamo svijet gdje novac govori glasnije od pravde… zvuči poznato, ne?
Ono što čini ovo djelo posebnim je ironična priroda protagonista. Petrica nije neki mudrac koji sve zna – on je običan čovjek koji se spotiće kroz život, ali upravo ta njegova naivnost postaje njegov najveći adut. Krleža je stvorio lik koji može reći ono što drugi ne smiju, jer tko će se ljutiti na šaljivog seljaka iz provincije?
Kajkavski jezik nije ovdje samo stilistička igračka – to je moćno oružje. Kroz narodni dijalekt Krleža pokazuje da je mudrost naroda često dubllja od akademskih teorija. I dok se Petrica pretvaraju da je samo običan čovjek koji želi malo zabave, njegova opaska često pogađaju točno u srce problema. Ta kombinacija humora i ozbiljne poruke čini svaku baladu malim remek-djelom za sebe.
Analiza likova

Krležine balade predstavljaju pravi kazalište karaktera gdje svaki lik igra svoju ulogu u društvenoj satiričkoj predstavi. Petrica Kerempuh stoji u centru ovog književnog cirkusa kao glavni protagonist koji… pa, kako bi to rekli… mijenja se poput kameleona kroz priču.
Petrica Kerempuh – naš glavni junak – počinje kao tipični “mali čovjek” koji se nosi s velikim problemima. Krleža ga je oblikovao kao arhetip običnog građanina koji se suočava s apsurdnim situacijama. Kroz kajkavski dijalekt (koji nekad zvuči kao da čitamo starinske poruke), Petrica postaje glas naroda koji govori ono što svi misle, ali se ne usude reći.
Oko njega kruže birokratski vampiri – čak i bez imena, oni su prepoznatljivi kao predstavnici vlasti koji isusavaju nadu iz običnih ljudi. Krleža ih prikazuje kroz ironiju koja boli… ali na dobar način.
Društveni tipovi koje Petrica susreće čine mozaik tadašnje Hrvatske:
- Licemjerni političari koji menjaju priče kao što mijenjaju košulje
- Novinari-lažljivci koji istinu pakuju u lijepe riječi
- Prevaranti iz visokih krugova koji manipuliraju naivnim narodom
Ono što čini Petricu posebnim? Njegova evolucija od nevinašca do mudrog proročanstvenog glasa. Krleža mu daje razvoj koji… честно, ponekad vas pogodi kao šamar stvarnosti. Petrica postaje sve svjesniji društvenih neravnopravnosti kroz svoje (često bolne) doživljaje.
Kroz humor koji boli i satiru koja reže, likovi u Krležinim baladama postaju ogledalo društva – pokazuju nam kako se stvari nisu previše promijenile od 1930-ih… što je istovremeno depresivno i fascinantno.
Književni elementi

Krležine balade o Petrici Kerempuhu predstavljaju pravi književni laboratorij gdje se tradicija susreće s modernim pristupom. Autor vješto koristi satiričnu baladu kao osnovnu književnu vrstu – kombinira narativnost epike s lirskim tonovima, dodajući oštar satirični ugao koji cijelu priču čini nezaboravnom.
Kajkavski dijalekt nije samo stilistička igra… to je srce Krležine strategie. Kroz ovaj autentični govor, Petrica dobiva kredibilitet običnog čovjeka koji govori jezikom naroda. Dijalekt postaje most između čitatelja i likova, omogućujući dublju emocionalnu povezanost s pričom.
Ironija i humor prožimaju svaku stranicu, ali – pazi – to nije obični humor. Krleža koristi gorku satiru koja istovremeno nasmijava i boli. Petričin naivan pogled na svijet stvara komične situacije, dok čitatelj postupno shvaća ozbiljnost društvenih problema koje autor kritizira.
Književni element | Funkcija u djelu |
---|---|
Satirična balada | Spaja lirsko i epsko |
Kajkavski dijalekt | Autentičnost i narodnost |
Gorka ironija | Društvena kritika |
Folklorno-mitski elementi | Povezivanje s tradicijom |
Kompozicija balade slijedi ciklični obrazac – svaka priča funkcionira samostalno, ali zajedno stvaraju cjelovitu sliku Petricinog svijeta. Krleža koristi kontrapunkt tehniku gdje se suprotstavljaju različiti glasovi i perspektive, omogućujući čitatelju da sam donosi zaključke o društvenoj stvarnosti koju autor portretira.