Lektire mogu biti izazov za učenike, posebno kada se radi o kompleksnijim djelima koja zahtijevaju dublje razumijevanje. “Zdenko Slovojed” Petra Pejčića jedan je od romana koji često stvara nedoumice kod mladih čitatelja zbog svojih tema i književnih elemenata.
Roman “Zdenko Slovojed” prati priču dječaka koji se suočava s problemima odrastanja u ratnom vremenu, istražujući teme identiteta, obitelji i preživljavanja kroz autentičnu dječju perspektivu koja otkriva surovu stvarnost rata.
Mnogi učenici traže jasna objašnjenja glavnih likova, simbolike i poruka koje autor prenosi kroz ovo djelo. Razumijevanje konteksta i književnih postupaka ključno je za uspješnu analizu romana. Ova analiza će vam pomoći da uhvatite sve važne detalje koji će vam olakšati pripremu za ispite i produbiti razumijevanje ovog značajnog djela hrvatske književnosti.
Uvod u lektiru i pisca
Petar Pejčić – možda to ime ne zvoni poznato kao Krleža ili Andrić, ali ovaj pisac je stvorio djelo koje se čvrsto ukorijenilo u našem školskom programu. “Zdenko Slovojed” nije samo još jedna lektira koju učenici “moraju progurati”… to je priča koja vas povuče i ne pušta.
Objavljeni 1989. godine, ovaj roman donosi nešto drugačije od uobičajenih školskih tekstova. Pejčić piše o dječaku Zdenku koji živi u Splitu tijekom Drugog svjetskog rata – ali ovo nije tipična ratna drama puna patetike. Umjesto toga, autor nam servira autentičan pogled kroz dječje oči na svijet koji se raspada oko njega.
Što čini ovaj roman posebnim? Pa, Pejčić je majstorski uhvatio način na koji dijete doživljava traumu – ne kroz velike dramske scene, već kroz male, svakodnevne trenutke koji ostavljaju trag. Zdenko ne razumije uvijek što se događa (tko bi u toj dobi?), ali osjeća da se nešto mijenja.
Osnovni podaci | Detalji |
---|---|
Godina izdanja | 1989. |
Žanr | Ratni roman, bildungsroman |
Perspektiva | Dječja, prva osoba |
Mjesto radnje | Split, Drugi svjetski rat |
Roman pripada bildungsromanu – žanru koji prati odrastanje glavnog lika. Ali ovdje se odrastanje ne događa postupno… događa se preko noći, prisilno, kroz ratne okolnosti. Pejčić vješto balansira između dječje naivnosti i surove realnosti, stvarajući pripovijed koja rezonira s čitateljima svih generacija.
Ono što posebno fascinira kritičare je Pejčićev pristup ratnoj tematici – on ne glorificira ni osuđuje, već jednostavno prikazuje kako se život nastavlja unatoč svemu.
Kratki sadržaj

Roman “Zdenko Slovojed” prati mladog dječaka kroz ratnu svakodnevicu koja mijenja sve što je do tada poznavao. Priča se razvija kroz jednostavne ali duboke trenutke koji otkrivaju kako se dijete nosi s promjenama koje ne razumije u potpunosti.
Uvod
Zdenko živi u Splitu s majkom i bakom kada rat počinje mijenjati njihov svijet. Njegovi roditelji su se razveli, a otac je otišao u Zagreb što ostavlja dječaka u potrazi za muškim uzorima. Kad mama dovede novog partnera koga Zdenko naziva “Slovojedom” zbog njegovog apetita za riječima i pričama, dječak se snalazi između ljubomoře i curiosnosti.
Baka predstavlja stabilnu točku u Zdenkovu životu – ona čuva obiteljske priče i tradiciju, ali i ona ne može u potpunosti zaštititi unuka od ratnih realnosti. Kroz njezine oči Zdenko uči o prošlosti, dok kroz vlastite doživljava sadašnjost koja se mijenja brzinom koju ni odrasli ne mogu pratiti.
Početak romana vješto postavlja temelje za ono što slijedi: dječak koji mora odrastati brže nego što bi htio, u vremenu kad se ni odrasli ne snalaze savršeno. Ta neizvjesnost postaje ključni element koji pokreće cijelu priču.
Zaplet
Situacija se kompliciše kad ratne okolnosti prisiljavaju obitelj na promjene. Zdenko mora napustiti Split i krenuti na put koji će ga odvesti daleko od svega poznatog. Ovaj trenutak predstavlja prekretnicu – dječak gubi sigurnost doma i mora se suočiti s nepoznatim.
Putovanje postaje metaforom odrastanja. Svaki korak dalje od kuće je korak prema odraslosti koju Zdenko nije tražio. Na putu susreće različite ljude – neke koji pomažu, druge koji predstavljaju opasnost, a većinu onih koji su kao i on uhvaćeni u ratnom vihoru.
“Slovojed” dobiva novu ulogu u ovom dijelu priče. Iz figure koju je Zdenko percipirao kao uljeza u njihov dom, postaje netko tko možda može pružiti zaštitu i vodstvo. Ta promjena perspektive pokazuje kako se dječji pogled na svijet mijenja kad se suoči s ozbiljnim izazovima.
Najvažniji dio zapleta leži u Zdenkovoj unutrašnjoj borbi između želje da ostane dijete i nužnosti da odrastu. Ratne okolnosti ne pružaju luksuz polagnog odrastanja – svaki dan donosi odluke koje bi trebale donositi odrasli.
Rasplet
Zdenko postupno uči kako se nositi s novom stvarnošću. Putovanje ga vodi kroz različite lokacije gdje susreće ljude koji mu pomažu razumjeti da rat nije samo ono što vidi u filmovima – to je nešto što mijenja svačiji život, pa i njegov.
Odnos s “Slovojedom” evolucira kroz zajedničke izazove. Dječak počinje shvaćati da je ovaj čovjek možda došao u njihov život upravo kad su ga najviše trebali. Ta spoznaja ne dolazi odjednom već kroz mala svakodnevna iskustva koja grade povjerenje.
Baka ostaje važna figura čak i kad je fizički udaljena. Njezine pouke i priče postaju vodstvo koje Zdenko nosi sa sobom. Kroz sjećanja na nju, dječak održava vezu s onim što je bio prije rata i što će možda opet postati kad se sve završi.
Kraj rata ne donosi samo mir već i nova pitanja. Zdenko mora integrirati iskustva kroz koja je prošao s osobom koju je bio prije. Ta sinteza predstavlja pravi rasplet – ne samo završetak ratnih zbivanja već Zdenkovu transformaciju u osobu koja može nositi i dječju radoznalost i odraslu mudrost.
Zaključak
Roman završava s Zdenkom koji je stariji ne samo godinama već i iskustvom. Naučio je da život donosi promjene koje ne možemo kontrolirati, ali možemo birati kako ćemo na njih reagirati. “Slovojed” je postao dio obitelji ne kroz formalnosti već kroz zajedničko preživljavanje teškoća.
Pejčić ne idealizira ni rat ni mir koji slijedi. Umjesto toga, prikazuje kako ljudi – posebno djeca – pronalaze načine da se nose s okolnostima koje ne biraju. Zdenkov razvoj nije linearan ili predvidiv, već prirodan u svojoj kompleksnosti.
Priča završava s nadom, ali ne s lakim odgovorima. Zdenko je naučio da odrastanje nije destinacija već proces koji traje cijeli život. Rat je ubrzao taj proces, ali nije ga učinio manje autentičnim ili vrijednim.
Krajnji dojam romana je taj da svako dijete ima unutrašnju snagu potrebnu za suočavanje s izazovima, kad mu se pruži prilika da je otkrije. Zdenkov put od zbunjenog dječaka do mladića koji razumije složenost života čini ovu priču univerzalnom pričom o odrastanju.
Tema i ideja djela
Petar Pejčić nije slučajno odabrao rat kao pozornicu za Zdenkovu priču odrastanja. Glavna tema romana kreće se oko univerzalnog pitanja: kako se dijete nosi s promjenama koje ne razumije i ne može kontrolirati?
Roman postavlja ključnu ideju da odrastanje nije gradualан proces već niz naglih prekida s djetinjstvom. Zdenko se suočava s vrlo konkretnim izazovima – rastava roditelja majčin novi partner bijeg iz Splita – ali svaki od njih zapravo predstavlja širi problem gubitka sigurnosti i potrebe za prilagođavanjem.
Pejčić vješto koristi ratni kontekst kao katalizator unutarnjih promjena. Rat nije samo pozadina već aktivni sudionik koji ubrzava Zdenkovo sazrijevanje. Dok se vanjski svijet ruši njegov unutarnji svijet također prolazi kroz transformaciju.
Simbolika “Slovojeda” predstavlja još jednu sloj značenja. Taj misteriozni lik koji “pojede riječi” može se tumačiti kao metafora za sve što rat odnosi – komunikaciju razumijevanje običan život. Zdenko se bori da sačuva svoj glas u svijetu gdje se riječi gube.
Glavne teme | Konkretni prikaz u djelu |
---|---|
Odrastanje kroz krizu | Zdenkovo prilagođavanje novim situacijama |
Potraga za identitetom | Odnos s majčinim partnerom i traženje oca |
Gubitak nevinosti | Suočavanje s ratnim realnostima |
Obiteljski odnosi | Dinamika s majkom i bakom |
Autor ne nudi jednostavne odgovore već prikazuje složenost dječjih emocija u izvanrednim okolnostima. Zdenkova priča postaje ogledalo za sve koji su ikada morali odrasti prebrzo suočeni s okolnostima veće od sebe.
Kroz Zdenkovo iskustvo Pejčić istražuje kako djeca percipiraju svijet odraslih i kako stvaraju vlastite strategije preživljavanja kada se postojeći sustav podrške ruši.
Analiza likova

Kada se zaronim u Pejčićev roman… likovi postaju živi kao da ih možeš upoznati na ulici. Svaki od njih nosi svoju priču koja se prepliće s Zdenkovom.
Zdenko – glavna zvijezda ovog kaosa – nije tipičan junak. On je običan dječak koji se našao u neobičnim okolnostima. Njegova evolucija kroz roman fascinantna je: počinje kao zbunjeno dijete koje traži stabilnost, a završava kao mladić koji shvaća da sigurnost često postoji samo u našem um. Njegova psihološka putanja odražava tisuće djece koja su odrastala usred ratnih vihora.
Baka funkcionalira kao emocionalni anker u priči. Njezine mudre riječi i topla prisutnost pružaju Zdenku ono što mu nedostaje – osjećaj kontinuiteta. Kroz njezin lik Pejčić prikazuje kako starije generacije prenose snagu mlađima, čak i kad se svijet ruši oko njih.
Majka predstavlja slojevit lik koji balansira između zaštićivanja svog sina i vlastitih potreba. Njen novi partner uvodi dodatnu napetost u Zdenkovu već nestabilnu situaciju, što autor koristi za dublje istraživanje dječjih emocija poput ljubomore i straha od napuštanja.
Slovojed – tajanstveni lik čije ime daje naziv romanu – simbolizira više nego što predstavlja. On utjelovljuje komunikacijske barijere koje rat stvara između ljudi, ali i Zdenkovu potrebu da pronađe muške uzore.
Svaki od ovih likova doprinosi Zdenkovom razumijevanju složenosti odraslih odnosa i neizbježnosti promjena koje život donosi.
Književni elementi

Pejčić koristi pripovijedanje u prvom licu što čitatelju omogućava direktan pristup Zdenkovim mislima i osjećajima. Ova perspektiva čini posebno snažnima scene u kojima se dječak pokušava nositi s događajima koje ne razumije – kada majka objašnjava razvod ili kada baka priča o ratu, čitamo Zdenkove unutarnje monologe koji otkrivaju koliko dijete drugačije doživljava svijet od odraslih.
Simbolika prožima cijeli roman, a “Slovojed” kao naslovni element predstavlja višeslojnu metaforu. Na površini je to dječja igra riječi, ali dublje simbolizira kako rat “pojeda” normalnu komunikaciju između ljudi. Grad Split postaje simbolom sigurnosti koju treba napustiti, dok putovanje predstavlja neizbježni proces odrastanja koji se ne može zaustaviti.
Književni element | Primjer iz djela | Značenje |
---|---|---|
Unutarnji monolog | Zdenkova razmišljanja o ocu | Pokazuje dječju perspektivu razvoda |
Simbolika | “Slovojed” kao metafora | Gubljena komunikacija u ratu |
Retrospekcija | Sjećanja na život prije rata | Kontrast između prošlosti i sadašnjosti |
Jezik i stil prilagođeni su dječjoj perspektivi – Pejčić koristi jednostavne rečenice i svakodnevni rječnik, ali ne infantilizirajuće. Dijalozi zvuče autentično, posebno razgovori između Zdenka i bake koji otkrivaju generacijsku mudrost nasuprot dječjoj radoznalosti.
Autor koristi aluzije na narodne priče i dalmatinsku tradiciju kroz bakine pripovijetke, što djelu daje lokalni kolort i povezuje modernu priču s kulturnim nasljeđem. Ove priče u priči služe kao mise en abyme – ogrledalo glavne tematike odrastanja i suočavanja s nepoznatim.