Mnogi učenici se susreću s izazovom analize Krležine “Posljednje večere” tijekom svojeg školovanja. Ovo složeno književno djelo zahtijeva duboko razumijevanje simbolike i povijesnog konteksta.
“Posljednja večera” Miroslava Krleže prikazuje unutarnje borbe intelektualca koji se suočava s moralnim dilemama između idealizma i stvarnosti kroz simboliku biblijske večere.
Krležino remek-djelo otkriva slojeve značenja koji se proteže od osobnih trauma do širih društvenih pitanja. Pisac vješto koristi biblijske motive kako bi prikazao čovjekovu borbu između vjere i sumnje. Analiza ovog djela zahtijeva pažljivo čitanje i razumijevanje konteksta u kojem je nastalo – vremena društvenih promjena i ideoloških sukoba koji su obilježili početak 20. stoljeća.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža – ime koje svaki srednjoškolac zna da će mu donijeti glavobolje (ali i duboka razmišljanja). Ovaj gigant hrvatske književnosti rođen je 1893. godine u Zagrebu i ostavio je neizbrisiv trag na našu kulturnu baštinu. Nije bio samo pisac – bio je intelektualac koji je provocirao, izazivao i tjerao ljude da razmišljaju.
“Posljednja večera” nastala je 1926. godine kao kratka priča koja… pa, nije baš kratka po dubini značenja. Krleža je ovdje uzeo jedan od najpoznatijih biblijskih motiva – Isusovu posljednju večeru s apostolima – i pretvorio ga u nešto potpuno drugačije. Umjesto jednostavne religijske priče dobivamo kompleksnu studiju ljudske prirode.
Osnovne informacije | Detalji |
---|---|
Godina nastanka | 1926. |
Žanr | Kratka priča |
Glavna tema | Izdaja i moralni sukob |
Književni smjer | Moderna književnost |
Ova priča nije slučajno postala obvezna lektira. Krleža je majstorski spojio biblijske motive s modernim psihološkim pristupom karakterizaciji. Glavni lik – Juda Iškariotski – ovdje nije jednostavan “negativac” kako ga često prikazuju. Krleža ga predstavlja kao čovjeka koji se bori s vlastitom savjesti i moralnim dilemama.
Pisac se nije zadovoljio površinskim pristupom. Umjesto toga stvorio je djelo koje zahtijeva od čitatelja da se pozabavi pitanjima vjere sumnje izdaje i ljudske prirode. Upravo ta složenost čini “Posljednju večeru” istovremeno fascinantnom i izazovnom za analizu.
Kratki sadržaj

“Posljednja večera” odvija se kroz intiman razgovor koji razotkriva dublje slojeve ljudske psihologije i duhovne krize. Krleža majstorski gradi napetost kroz jednostavan okvir koji skriva složene filozofske i moralne dileme.
Uvod
Krležina priča počinje atmosferski – nalazimo se u intimnom prostoru gdje se glavni lik Juda priprema za večeru koja će promijeniti sve. Ne radi se o običnoj večeri… već o onoj koja nosi težinu povijesti i sudbine.
Pisac nas uvodi u svijet unutarnjih sukoba kroz lik koji već osjeća teret onoga što će uslijediti. Juda nije prikazan kao jednostavan izdajica (što bi bilo previše lako), već kao čovjek razapet između ljubavi i razočaranja, između vjere i sumnje. Krleža genijalno koristi biblisjki okvir, ali ga puni modernom psihologijom.
Početak priče odiše tišinom prije oluje – sve je postavljeno, ali nitko ne zna točno što će se dogoditi. Ta neizvjesnost čini nas suučesnicima u Judinoj unutarnjoj drami. Pisac ne objašnjava previše… prepušta nam da osjećamo težinu trenutka kroz Judine osjećaje i misli.
Atmosfera je gusta, gotovo opipljiva. Možete osjetiti napetost u zraku dok se Juda priprema za ono što smatra neizbježnim. Krleža postavlja temelje za ono što će postati jedan od najintenzivnijih psiholoških portreta u hrvatskoj književnosti.
Zaplet
Tu se stvari zakompliciraju – i kako! Juda se suočava s vlastitom savjesti dok planira ono što će učiniti. Nije mu lako (daleko od toga), a Krleža to prikazuje s nevjerojatnom preciznošću.
Unutarnji monolog glavnog lika postaje sve intenzivniji. Juda pokušava opravdati svoje postupke, ali svaki pokušaj racionalizacije samo produbljuje njegov unutarnji sukob. Krleža nam pokazuje čovjeka koji se bori između onoga što misli da mora učiniti i onoga što jeho srce govori.
Najfascinantniji dio zaplet je što Krleža ne prikazuje Judu kao zlog čovjeka. Naprotiv – prikazuje ga kao nekoga tko istinski vjeruje da čini pravo. Ta kompleksnost čini lik nevjerojatno humanim i tragičnim. Nije crno-bijela situacija… već nešto puno složenije.
Psihološka napetost raste s každom stranicom. Juda analizira svoje motive, preispituje svoju ljubav prema Učitelju, pokušava razumjeti vlastite osjećaje. Krleža masterly koristi tehniku toka svijesti da nas uvuče duboko u Judinu psihu.
Ključni trenutak zaplet nastaje kada Juda shvaća da nema povratka. Ta realizacija udara kao grom iz vedra neba – i njega i nas. Pisac genijalno priprema klimaks kroz postupno otkrivanje Judinih najdubljih strahova i nadanja.
Rasplet
Ovdje se sve raspliće… ali ne kako očekujete. Krleža ne daje jednostavne odgovore – umjesto toga, ostavlja nas s još dubljim pitanjima o prirodi ljudskosti i morala.
Juda konačno donosi svoju odluku, ali ta odluka ga ne oslobađa – naprotiv, samo produbljuje njegovu agoniju. Krleža brilantno prikazuje kako naši izbori mogu istovremeno biti i ispravni i pogrešni, ovisno o perspektivi. Nema čistih rješenja u ovom svijetu.
Najsretniji trenutak rasplet je kada shvaćamo da Juda nije izdao Učitelja iz koristoljublja ili mržnje. Njegova motivacija je složenija – mješavina razočaranja, ljubavi, nade i očaja. Krleža nam pokazuje da su najgori čini često rođeni iz najboljih namjera.
Psihološki slom glavnog lika prikazan je s nevjerojatnom snagom. Juda se suočava s posljedicama svojih djela, ali također i s činjenicom da možda nikada neće razumjeti jesu li bila ispravna. Ta neizvjesnost ga (i nas) progoni do kraja.
Krleža završava priču na način koji rezonira dugo nakon čitanja. Nema katarze, nema olakšanja – samo duboka ljudska patnja i pitanje jesu li naši najteži izbori ikada doista naši. Rasplet ne donosi mir… već još dublje razumijevanje složenosti ljudske prirode.
Zaključak
“Posljednja večera” završava s Judom koji ostaje sam sa svojim izborima i njihovim težinama. Krleža nam ne daje zadovoljstvo jasnog završetka – umjesto toga, ostavlja nas da se borimo s istim pitanjima kao i glavni lik.
Genij ovog završetka leži u tome što Krleža ne osuđuje niti opravdava Judu. Prikazuje ga jednostavno kao čovjeka koji je napravio izbor i mora živjeti s njim. Ta ljudskost čini priču bezvremenskom – jer svi donosimo teške odluke i živimo s njihovim posljedicama.
Zadnji redci odjekuju posebnom snagom. Juda shvaća da je njegov čin – bilo kakav već bio – dio nečega većeg od njega. Ta spoznaja istovremeno i oslobađa i vezuje, daje smisao i oduzima ga. Krleža majstorski balansira između nade i očaja.
Simbolika “posljednje večere” postaje kristalno jasna tek na kraju. Nije se radilo samo o izdaji – već o kraju jednog svijeta i početku drugog. Juda postaje neželjeni katalizator promjene, čovjek koji mora podnijeti teret povijesti.
Krležin završetak ostavlja duboki dojam upravo zbog svoje nedorečenosti. Nema lakih odgovora na teška pitanja… što je možda i najčesniji pristup temama koje priča istražuje. Ostajemo s osjećajem da smo bili svjedoci nečega velikog i tragičnog.
Tema i ideja djela

Krležina “Posljednja večera” daleko je od obične preradbe biblijskih motiva — ovo je svojevrsni psihološki eksperiment koji se bavi jednim od najkontroverznijih likova u povijesti. Pisac ne pokušava rehabilitirati Judu Iškariotskog, već ga humanizirati kroz prizmu moderne psihologije i egzistencijalnih pitanja.
Glavna tema djela vrti se oko moralne relativnosti i složenosti ljudskih motiva. Krleža postavlja pitanje koje muči čitatelje već gotovo stoljeće: što ako izdaja nije bila čin zla, već rezultat duhovne krize i razočaranja? Juda kod njega postaje simbol modernog čovjeka koji se suočava s urušavanjem svojih ideala.
Ključne teme koje Krleža razvija:
Tema | Manifestacija u djelu |
---|---|
Vjera protiv sumnje | Judina unutarnja borba s Isusovim naukom |
Ideološka kriza | Razočaranje u revolucionarne ideale |
Psihološka složenost | Višeslojnost karaktera i motivacije |
Egzistencijalna tjeskoба | Pitanje smisla postojanja |
Centralna ideja djela leži u preispitivanju crno-bijele morale. Krleža ne prikazuje Judu kao zlikovca iz narodnih predaja, već kao čovjeka koji pati zbog vlastitih uvjerenja. Njegova “izdaja” postaje čin očaja, a ne kalkulirane zloće — što čini ovu interpretaciju toliko snažnom i kontroverznom.
Pisac majstorski koristi biblijski okvir kako bi istražio moderna pitanja identiteta i pripadnosti. Kroz Judinu figuru progovara o intelektualcu koji se osjeća izdvojeno od mase, koji preispituje autoritet i tradiciju. Ova tema posebno rezonira s Krležinim vlastitim položajem u društvu njegovog vremena.
Analiza likova

Krležina “Posljednja večera” živi i diše kroz svoje likove — a glavni protagonisti su daleko od jednostavnih biblijskih figura koje možda očekujete. Umjesto klasičnog pristupa gdje su likovi crno-bijeli, Krleža ih prikazuje kao složene psihološke portrete koji će vam pokvariti san (u najboljem mogućem smislu).
Juda Iškariotski dominira pričom kao čovjek razapet između suprotnosti. Nije to zlikovac iz udžbenika — ovaj Juda pati, sumnja i bori se sa samim sobom. Krleža ga prikazuje kao intelektualca koji se guši pod teretom vlastitih misli. Njegov unutarnji monolog otkriva čovjeka koji izdaju ne čini iz pohlepe, već iz duboke ideološke krize. To je tip koji bi danas možda završio na terapiji, pokušavajući razumjeti vlastite motive.
Isus, premda manje prisutan u direktnom smislu, djeluje kroz Judine misli i sjećanja. Krleža ga ne idealizira — prikazuje ga kao čovjeka čija se vizija kosila s realnošću. Njihov odnos nije običan odnos učitelja i učenika; to je veza dvaju vizionara koji su shvatili da idu različitim putovima.
Ostali apostoli funcioniraju više kao pozadinska slika — oni predstavljaju masu koja slijedi bez dubljih pitanja. Kroz njih Krleža kritizira slijepo praćenje i nedostatak kritičkog mišljenja.
Ono što čini ove likove fascinantnima jest njihova psihološka dubina. Nisu to figure s transparentnim motivima — svaki lik nosi svoje unutarnje konflikte koji se mogu primijeniti na bilo koje doba.
Književni elementi

Krleža nije tek tako uzeo pero i napisao “Posljednju večeru” – čovjek je bio pravi majstor književnih trikova. Kada se zaroniš u analizu ovog djela, počneš shvaćati koliko je pažljivo osmišljen svaki element.
Simbolika ovdje vlada kao kralj. Večera kao simbol zajedništva postaje mjesto konačnog razdvajanja. Krleža koristi biblijske motive, ali ih okreće naopako – Juda nije samo izdajica, već čovjek koji se bori sa svojim uvjerenjima. Srebrnaci postaju simbol unutarnje borbe, a ne samo pohlepe.
Narativna tehnika je ono što stvarno oduzima dah. Krleža koristi tok svijesti da nas gurne direktno u Judinu glavu… i vjeruj mi, tamo nije baš ugodno. Monolog se prepliće s dijalogom, stvarajući atmosferu koja te drži na rubu stolice.
Element | Funkcija | Učinak |
---|---|---|
Unutarnji monolog | Otkriva Judinu psihu | Čitatelj postaje svjedok |
Biblijski motivi | Daju univerzalnost | Povezuju s poznatim |
Simbolika srebra | Predstavlja moralni pad | Ističe unutarnju borbu |
Stil pisanja? Moderan za svoje vrijeme. Krleža ne koristi ukrašen jezik – svaka riječ ima svrhu. Kratke rečenice izazivaju napetost, dok duže stvaraju osjećaj gušenja (baš kao što se Juda osjeća).
Kompozicija slijedi klasičnu dramatičku strukturu, ali s twisted završetkom. Nema katarze, nema olakšanja – samo čista psihološka drama koja te ostavlja da sam rješavaš zagonetku Judine motivacije.