Mnogi učenici se pitaju što će im značiti Krležine “Povratku Filipa Latinovicza” ili Nazorove “Veli Jože” u stvarnom životu. Ova pitanja nisu neobična – klasična književnost ponekad djeluje zastarjelo i daleko od svakodnevnice.
Čitanje lektire razvija kritičko mišljenje, empatiju i kulturu izražavanja što direktno utječe na uspjeh u karijeri i privatnom životu. Književnost uči razumijevanju složenih ljudskih odnosa i emocija kroz priče koje nadilaze vrijeme.
Svaki književni klasik nosi poruke koje ostaju relevantne kroz stoljeća – bilo da se radi o Matošovim kratkim pričama ili Gundulićevom “Osmanu”. Ovi tekstovi ne govore samo o prošlosti već pružaju dublje razumijevanje ljudske prirode i društvenih dinamika koje i danas oblikuju naše živote. Upravo u tome leži tajna zašto se određena djela čitaju stoljećima unazad.
Uvod u lektiru i pisca
Augustin Tin Ujević – ime koje kod većine srednjoškolaca izaziva… pa, recimo to tako, mješovite osjećaje. Ovaj hrvatski pjesnik iz ranog 20. stoljeća nije baš ono što bi nazvali “lakim štivom” za subotnje popodne. Ali evo zašto je “Cadave zgode” postala jedna od najčitanijih lektira u našim školama.
Ujević je bio pravi bohém svoga vremena – lutao je po Europi, pisao je poeziju koja je odisala melankolijom i nostalgijom, a njegov život bio je… kako da kažemo, prilično kaotičan. Rođen 1891. godine, ovaj Imotski sin postao je jedan od najvažnijih predstavnika moderne hrvatske poezije. Njegove “Cadave zgode” nisu tipična pripovijetka – one su mozaik sjećanja, osjećaja i životnih fragmenata.
Zašto baš ova lektira? Pa, zato što Ujević piše o onome što svi osjećamo – o prolaznosti vremena, o ljubavi koja boli, o snovima koji se raspadaju kao kula od karata. Njegove priče nisu linearne (što ponekad može biti… izazov za čitanje), već više podsjećaju na tok svesti – kao kad se sjećaš nečeg važnog, pa ti se misli razlijeva u svim smjerovima.
Što je fascinantno kod Ujevićeve proze – on uspijeva uhvatiti one trenutke između trenutaka. One mikroemocije koje svi prepoznajemo, ali rijetko znamo imenovati. I tu leži čitava poanta – čitajući “Cadave zgode”, učenici ne uče samo o književnosti, već o tome kako artikulirati vlastite osjećaje i iskustva.
Kratki sadržaj

Zbirka pripovijedaka Čađave zgode Dragutina Horkića vodi čitatelje kroz fascinantan svijet hrvatskog željezničarstva krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Kroz likove hrabrih strojovođa, marljivih ložača i pouzdanih konduktora, Horkić stvara živ portret ljudi koji su gradili temelji moderne prometne infrastrukture.
Uvod
Horkić ne gubi vrijeme na dugotrajne uvode – odmah te gura u lokomotivu s čikom Janošom, strojovođom čije su ruke crne od čađe, a oči pune iskustva. Tu je i njegov vjerni ložač, koji baca ugljen u vatru kao da pleše neki prastar ples s mašinom. Kondukteri jure vagone provjeravajući karte, dok šefovi stanica drže čvrsto štap u rukama – jer red mora biti red na željeznici!
Autor genijalno koristi tehniku “upadanja u medias res” – čitatelj se odmah nalazi usred željezničke gare, okružen zvukom parnih strojeva i uzbuđenim vikom putnika. Umjesto da objašnjava kako funkcionira željeznica, Horkić te jednostavno baca u vagon i kaže: “Evo ti karta, uživaj u vožnji!”
Čika Janoš postaje naš vodič kroz ovaj svijet – čovjek koji poznaje svaki vijak na svojoj mašini, ali i svaku rupu na tračnicama od Zagreba do Rijeke. Njegovi monolozi (koji često zvuče kao razgovor s mašinom) otkrivaju dublje filozofske istine o životu, radu i odgovornosti.
Zaplet
Tu se stvari postaju zanimljive – a tko ne voli dobar zaplet? Svaka pripovijetka donosi novi izazov koji čini da se pitaš: “Pa kako će se iz ovoga izvući?” Magla gusta kao kaša spušta se na prugu, a Janoš mora pronaći način da sigurno proveze pun vagon putnika. Lokomotiva se kvari usred ničega, daleko od najbliže stanice.
Horkić masterfully koristi tehniku “problem-rješenje” – ali ne na dosadan, predvidljiv način. Umjesto da Janoš jednostavno popravi kvar, on mora koristiti kreativnost koja bi mu donijela priznanje na današnjem “Shark Tank-u”! Kad mu se pokvari zviždaljka (što je na željeznici kao da ti mobitel nema signala u hitnoj situaciji), on pravi novu od… čekaj da pogadiš… željezničkih dijelova koje ima pri ruci.
Dinamika između likova je ono što čini ove priče nezaboravnymi. Janoš i njegov ložač rade u tandemu kao Tim i Jerry – ponekad se svađaju oko načina loženja ugljena, ali kad dođe do krize, funkcioniraju kao jedan čovjek. Putnici nisu samo “statisti” – svaki ima svoju priču, svoje strahove i nade.
Rasplet
Ovdje Horkić pokazuje svoje majsterstvo – svaki rasplet donosi zadovoljstvo kao kad konačno riješiš težak video game level. Ali pazi, nije sve uvijek “happy ending” na tradicionalan način. Ponekad je pobjeda to što si se živ vratio kući, a ponekad je to što si naučio nešto vrijedno za budućnost.
Najgenijalniji dio? Horkić ne objašnjava moralne pouke kao učitelj koji drži predavanje. Umjesto toga, pušta da se pouke same pojave kroz Janoševe postupke. Kad uspješno proveze voz kroz maglu, čitatelj osjeća važnost pažnje i iskustva, a ne čita lekciju o tome.
Autor koristi tehniku “show don’t tell” – umjesto da kaže “Janoš je bio mudar”, pokazuje nam ga kako rješava probleme na način na koji bi to radio samo netko s godinama iskustva pod pasom. Svaki uspjeh je zaslužen, svaki neuspjeh ima svoju pouku.
Posebno je zanimljivo kako se tehnologija (parna lokomotiva) prepliće s ljudskim karakterom – mašina je moćna, ali bez Janoševe mudrosti i intuicije, ona je samo skupo željezo na tračnicama.
Zaključak
Čađave zgode nisu samo priče o vlakovima – one su priče o ljudima koji su gradili modernu Hrvatsku, jedan kilometar tračnica po jedan. Horkić uspjeva uhvatiti duh vremena kad se tehnologija još uvijek oslanjala na ljudsku pamet i hrabrost, a ne na algoritme i GPS.
Što čini ove priče posebnima? Činjenica da Horkić ne romantizira težak život željezničara, ali ih ni ne prikazuje kao žrtve okolnosti. Čika Janoš i njegovi kolege su heroji svakodnevnice – ljudi koji rade svoj posao s ponosom, bez obzira na izazove.
Knjiga je svojevrsna vremenska kapsula koja čuva uspomene na doba kad je “biti precizan” značilo razliku između života i smrti – ne samo u prenesenom smislu. Na željeznici nema mjesta za “otprilike” ili “valjda će biti dobro”. Svaka sekunda, svaka odluka ima svoje posljedice.
Danas, kad čekamo vlak koji kasni pet minuta i bunimo se, Horkićeve priče nas podsjećaju koliko je čudesno što uopće možemo putovati brzinom od stotinu kilometara na sat i pritom se žaliti na wifi u vagonu.
Tema i ideja djela

Kad se zagledamo u Čudnovate zgode šegrta Hlapića, odmah nam postaje jasno zašto je ova priča preživjela toliko desetljeća. Glavna tema koja se proteže kroz sve sedam dana Hlapićeva putovanja je vječna borba između dobra i zla – tema koja nikad ne izlazi iz mode, zar ne?
Ivana Brlić-Mažuranić (koja je, da spomenemo usput, bila prva žena koja je dobila nagradu za književnost u Hrvatskoj) nije slučajno izabrala mladog šegrta kao glavnog junaka. Hlapić predstavlja sve ono najbolje u ljudskoj prirodi – čak i kada ga život udara s toate strane, on ostaje dobar i spreman pomoći drugima.
Ključne teme | Kako se prikazuju |
---|---|
Dobro protiv zla | Hlapić pomaže seljanima i razotkriva lopova |
Prijateljstvo | Odnos s Gitom i psom Bundašem |
Upornost | Sedam dana traženja posla bez odustajanja |
Solidarnost | Spašavanje doma od požara |
Glavna ideja je kristalno jasna – dobro uvijek pobjeđuje zlo, ali (i tu je fora) to se neće dogoditi samo od sebe. Treba vjere u sebe i kontinuirano činjenje dobrih djela. Hlapić ne čeka da mu netko drugi riješi probleme; on se zalaže za ono što je ispravno.
Što me posebno fasciniraj kod Brlić-Mažuranić je kako je uspjela utkati duboke moralne poruke u priču koja djeci nikad ne postaje dosadna. Kroz dječji pogled prikazuje složene koncepte kao što su pravda, mladenačka hrabrost i snaga dobrote. I na kraju? Sretni završetak s pronalaskom izgubljene Marice – jer ponekad život stvarno nagradi one koji čine dobro.
Analiza likova

Brlić-Mažuranić je znala što radi kad je stvarala svoje likove – svaki ima svoju ulogu u ovoj priči o pobjedi dobra nad zlom.
Hlapić stoji u centru priče kao pravi junak kojeg svako dijete može voljeti. Ovaj mali šegrt nije neki superheroj s nadljudskim sposobnostima… on je jednostavno dobar čovjek. Skromno odjeven i siromašan, ali s velikim srcem koje pjeva i fućka kroz sve životne nedaće. Što ga čini posebnim? Njegova nepokolebljiva dobrota koja nikad ne posustaje, čak ni kad se suoči s najvećim opasnostima.
Uz Hlapića stoji Gita – djevojčica koja dijeli njegove vrijednosti. Razigrana i vesela, ona nije tu samo kao ukras priče, već kao pravi partner u pustolovinama. Zajedno čine tim koji pokazuje da se dobro najbolje ostvaruje kroz prijateljstvo i zajedničku akciju.
Bundaš, vjerni pas, dodaje još jednu dimenziju temi odanosti. Njegov lik dokazuje da prijateljstvo nema granice – čak je i prešao nevjerojatne poteškoće da bi pronašao svog gospodara. (Tko se ne bi rasplakao kad čita o tome?)
Na drugoj strani stoji Crni čovjek – antagonist koji utjelovljuje sve ono protiv čega se Hlapić bori. Zloban i pohlepan, on predstavlja one temne strane ljudske prirode koje moramo savladati. No autorica ga ne prikazuje kao nepobjedivu silu, već kao prepreku koju dobro mora i može pobijediti.
Lik | Funkcija | Ključne osobine |
---|---|---|
Hlapić | Glavni junak | Dobrota, hrabrost, optimizam |
Gita | Partnerica u pustolovima | Veselost, razigrana narav |
Bundaš | Vjeran prijatelj | Odanost, ustrajnost |
Crni čovjek | Antagonist | Zloća, pohlepa |
Majstor Mrkonja i njegova majstorica donose dodatnu složenost priči kroz svoje obiteljske veze, pokazujući da ljubav i istina uvijek pronađu put do površine.
Književni elementi

Horkićevo djelo “Čađave zgode” pripada epici kao književnom rodu, točnije kategoriji pripovijetke. Zbirka se sastoji od nekoliko kratkih pripovjedaka koje povezuje jedinstvena atmosfera željezničkog svijeta i glavni lik Janoš.
Mjesto i vrijeme radnje čine temelj autentičnosti priče. Radnja se odvija u okolini željezničkih pruga, vlakovima i na njihovim linijama, što nije slučajan izbor. Horkić je odabrao suvremeno doba – svoje 20. stoljeće – kada su se željeznice tek počele širiti Hrvatskom.
Književni element | Opis |
---|---|
Rod | Epika (pripovijetka) |
Vrsta | Zbirka pripovjedaka |
Mjesto radnje | Željezničke pruge, vlakovi, stanice |
Vrijeme radnje | 20. stoljeće (autorovo doba) |
Glavna tema | Doživljaji strojovođa i željezničara |
Tematika se vrti oko svakodnevnih izazova strojovođa – od sigurnosti u prometu do neočekivanih opasnosti na pruzi. Horkić ne romanticizira njihov posao, već prikazuje realnost gdje se ljudska pamet i snalažljivost stavljaju na kušnju.
Likovi su pažljivo osmišljeni predstavnici željezničkog svijeta. Janoš kao glavni protagonist utjelovljuje hrabrost i domišljatost potrebnu za taj posao. Sporedni likovi poput Katarine i Fridolina doprinose rješavanju problema kroz timski rad.
Ključna ideja djela naglašava važnost odgovornosti u radu s tehnologijom. Kroz Janoševu dosjetku s zviždaljkom i borbu s maglom, Horkić ističe da su inovativnost i prilagodljivost temeljne ljudske vrline potrebne za uspješno nošenje s izazovima.