Svaki učenik koji se susreće s djelom “Oslobođeni Jeruzalem” Torquata Tassa brzo shvaća da se radi o jednom od najvažnijih epskih djela renesanse. Ovaj italijanski ep iz 16. stoljeća donosi priču o prvom križarskom pohodu i oslobađanju svetog grada, no njegova složena struktura i bogata simbolika često predstavljaju izazov za razumijevanje.
“Oslobođeni Jeruzalem” pripovijeda o kršćanskoj vojsci predvođenoj Goffredoom od Bouillona koja pokušava osloboditi Jeruzalem od muslimanskih vladara, kombinirajući povijesne činjenice s mitološkim elementima i ljubavnim podradnjama koje čine djelo jedinstvenim u svojoj vrsti.
Bez obzira jeste li se tek upoznali s ovim monumentalnim djelom ili tražite dublju analizu njegovih tema, razumijevanje Tassovih motiva i književnih tehnika otvara vrata prema bogatstvu renesansne književnosti koja i danas ostavlja snažan dojam na čitatelje širom svijeta.
Uvod u lektiru i pisca
Torquato Tasso nije bio baš neki obični tip iz 16. stoljeća – dečko je imao talent za stvaranje epskih priča koje će čitatelji pamtiti stoljećima. Rođen 1544. u Sorrentu, ovaj talijanski pjesnik je odrastao u doba kada se renesansa polako spremala za kraj, a barok je kucao na vrata. Možete zamisliti atmosferu… umjetnici su još uvijek sanjali o antičkim herojima, ali već su osjetili da se vremena mijenjaju.
“Oslobođeni Jeruzalem” (Gerusalemme liberata) nastao je između 1559. i 1575. godine, kada je Tasso imao tek dvadesetak godina. Ovo djelo predstavlja… pa, recimo to ovako – ako je Dantea “Božanstvena komedija” bila Netflix serija srednjeg vijeka, onda je Tassov ep bio blockbuster renesanse. Priča prati prvi križarski pohod (1096.-1099.) i borbu za oslobađanje svetog grada, ali – i tu je fora – Tasso nije napisao obični povijesni prikaz.
Umjesto toga, stvorio je složenu mješavinu povijesti, mitologije i ljubavnih zapleta koji će vas držati budne do kasno u noću. Njegovi junaci se bore ne samo protiv neprijatelja, već i protiv vlastitih strasti, sumnji i unutarnjih konflikata. Tasso je znao da će čitatelji htjeti više od obične ratne priče – htio je epsko djelo koje govori o ljudskim emocijama koliko i o vjerskim idealima.
Što čini ovo djelo posebnim? Pa, za razliku od mnogih tadašnjih autora koji su se držali striktno jedne teme, Tasso je uspio povezati heroizmu s romansom, vjeru s ljubavlju, a stvarnost s fantazijom na način koji čak i danas zvuči svježe.
Kratki sadržaj

Tassova epska pripovijetka o oslobađanju svetoga grada razvija se kroz četiri ključna dijela koji čine cjelinu ovog monumentalnog djela. Od početnih priprema kršćanske vojske do konačne pobjede, svaki segment donosi dublje razumijevanje složenih tema koje je autor htio istražiti.
Uvod
Radnja se otvara u trenutku kada se kršćanska vojska priprema za konačnu bitku oko Jeruzalema. Gottfredo od Bouillona, vođa križarske vojske, prima nebeski poziv da oslobodi sveti grad iz ruku muslimanskih vladara. Ovaj početak… ma zapravo nije baš tipičan početak epske pripovijetke.
Tasso odmah postavlja temelje za ono što će biti vrtoglava mješavina povijesti i fantazije. Vojska se nalazi na pragu velikog pothvata, a atmosfera je nabita očekivanjem. Autor ne gubi vrijeme na dugotrajne uvode — već od prvih stihova čitatelj osjeća težinu nadolazećih događaja.
Zanimljivo je kako Tasso predstavlja glavne likove kroz njihove unutarnje borbe, a ne samo kroz vanjske postupke. Gottfredo nije samo vojni zapovjednik; on nosi teret božanske misije koja će testirati njegovu vjeru i odlučnost. Ova psihološka dimenzija čini djelo daleko kompleksnijim od uobičajenih ratnih epova.
Pripreme za opsadu Jeruzalema otkrivaju i prve znakove nadnaravnih sila koje će igrati ključnu ulogu u priči. Anđeli i demoni nisu samo metafore — oni aktivno sudjeluju u događanjima, stvarajući dodatnu dimenziju sukoba.
Zaplet
Ah, sada dolazi dio gdje stvari postaju… kako to reći… prilično složene. Zaplet se razvija kroz nekoliko prepletenih niti koje ponekad mogu zbuniti čak i najuzkornijih čitatelja (povjeruj mi na riječ).
Glavni sukob nije samo između kršćana i muslimana — to bi bilo prejednostavno za Tassa. Najveći antagonist postaje čarobnica Armida, koja koristi svoju ljepotu i čarolije da zavede kršćanske vitezove. Njezina je misija jednostavna: oslabiti kršćansku vojsku iznutra, koristeći se ljudskim slabostima.
Posebno zanimljiv postaje slučaj viteza Rinalde, koji pada pod Armidine čini. Ovdje Tasso istražuje vječnu temu sukoba između dužnosti i strasti. Rinalde se nalazi u čarobnom vrtu (koji je, usput rečeno, jedan od najljepših opisa u cijeloj renesansnoj književnosti), zaboravljajući na svoju misiju.
Paralelno s ovim ljubavnim zapletom, razvija se i vojna strategija oko opsade Jeruzalema. Muslimanski vladari, predvođeni Solimanum i Alatom, ne miruju — oni aktivno planiraju obranu koja uključuje i nadnaravne saveznike.
Tu je i tragična priča o Klorindi i Tankredu… ali neću spoilerirati (osim što već jesam). Dovoljno je reći da njihova priča predstavlja jednu od najdirljivijih epizoda cijeloga djela.
Rasplet
Nakon svih zapleta, napetosti i (priznajmo) ponešto konfuznih nadnaravnih intervencija, Tasso kreće prema rješavanju sukoba. Ali pazi — ovo nije Hollywood završetak gdje sve magično bude u redu.
Ključni trenutak dolazi kada se Rinalde vraća u bitku. Njegov povratak nije samo fizički — to je simbolično očišćenje i povratak duhovnim vrijednostima. Armidina čarolija se lomi, ali ne bez cijene. Ljubavni trokanuti između dužnosti, strasti i časti ostavlja duboke tragove na svim likovima.
Konačna bitka za Jeruzalem postaje spektakl u kojemu se miješaju stvarni ratni manevri s nadnaravnim intervencijama. Anđeli se spuštaju da pomognu kršćanskim vitezovima, dok demoni pokušavaju spasiti muslimanske branitelje. Zvuči kao nešto što bi moglo biti u Marvelu, zar ne?
Solimanov pad označava prekretnicu u bitci. Ovaj muslimanski junak — jer Tasso ga prikazuje upravo tako, kao pravog junaka — umire s dostojanством, čineći svoju smrt jednako tragičnom kao i slavnu.
Oslobađanje Jeruzalema konačno se događa, ali pobjeda nije potpuna radost. Tasso vješto prikazuje koliko je cijena bila visoka — i za pobjednike i za poražene.
Zaključak
Tassov zaključak je… kako da to kažem diplomatski… prilično složen za interpretaciju. Oslobađanje Jeruzalema predstavlja ispunjenje božanske misije, ali autor ne prikazuje to kao jednostavan trijumf dobra nad zlom.
Gottfredo ulazi u sveti grad s osjećajem ispunjena dužnosti, ali i s tugom za izgubljenim subornicima. Ova ambivalentnost čini Tassovo djelo modernijim nego što bi se moglo očekivati od renesansne književnosti.
Armidina sudbina posebno je zanimljiva — ona se obraća na kršćanstvo, što bi trebalo biti happy ending, zar ne? Ali Tasso ostavlja osjećaj da su neke veze nepovratno pukle i da prošlost nije moguće jednostavno obrisati.
Religijska dimenzija zaključka odražava tadašnje vjerske sukobe, ali Tasso uspijeva izbjeći jednostrane prosudbe. Muslimanski likovi nisu prikazani kao zli — oni brane svoj dom i svoju vjeru jednako hrabro kao i kršćani.
Finalna scena molitvenog zahvaljivanja u oslobođenom Jeruzalemu donosi mir, ali to je mir koji je teško osvojen. Tasso je stvorio ep koji slavi kršćansku pobjedu, a istovremeno postavlja pitanja o cijeni takvihpobjeda i o prirodi čovjeka uopće.
Tema i ideja djela

Kad se zaronimo u srž “Oslobođenog Jeruzalema”, Tasso nas odmah suočava s jednom od najsloženijih tema u književnosti – sudarom vjere i ljudskih strasti. Ovo nije obična priča o dobru protiv zla… daleko od toga.
Glavni motiv koji prožima cijelo djelo jest unutarnji sukob između dužnosti i želja. Tasso genijalno koristi križarski pohod kao pozornicu za dublje pitanje: što se događa kad se ideali sudaraju sa stvarnošću? Njegovi junaci nisu jednodimenzionalni ratnici – oni su ljudi koji se bore s vlastitim demonima dok pokušavaju ispuniti svoju misiju.
Posebno fascinantno je kako autor pristupa temi ljubavi usred rata. Armida, tajanstvena čarobnica, postaje katalizator koji otkriva ljudsku prirodu kršćanskih vitezova. Kroz njezin lik, Tasso postavlja pitanje: može li ljubav biti prepreka ili pokretač za veće ciljeve?
Religijska dimenzija djela nije površinska – Tasso koristi križarski pohod za istraživanje odnosa između nebeskoga i zemaljskoga. Božanska intervencija i ljudska slobodna volja plešu složenu koreografiju kroz cijelu pripovijetku.
Što čini “Oslobođeni Jeruzalem” vremenski je to što Tasso ne glorificira rat. Umjesto toga, on prikazuje cijenu pobjede – i fizičku i duhovnu. Svaki trijumf donosi žrtvu svaki korak prema cilju postavlja novo moralno pitanje.
Ova tema rezonira i danas jer se bavi univerzalnim ljudskim dilemama: kako uskladiti vlastite potrebe s višim ciljevima? Kada je žrtva opravdana? Tassov odgovor… možda baš i nema jednoznačan odgovor.
Analiza likova

Tasso je stvorio galeriju likova koji su… pa, komplicirani kao i svi mi (ako smo iskreni). Gottfredo od Bouillona stoji u centru kao savršen kršćanski vođa – ali čak je i on pomalo… rigidan? Tasso ga prikazuje kao moralni kompas cijele vojske, ali ponekad čitatelj može osjetiti da mu nedostaje te ljudske nesavršenosti koje čine likove stvarnima.
Tu je Rinaldo – ah, ovaj tip je pravi drama queen renesanse! Najjači ratnik koji… odlazi u ljubavnu avanturu usred najvažnije bitke. Zvuči poznato? Tasso kroz njega prikazuje unutarnji sukob između strasti i dužnosti – tema koja i danas rezonira jer… tko od nas se nije našao između onoga što trebamo i onoga što želimo?
Ali prava zvijezda? Armida – čarobnica koja nije tipična zlikovka. Tasso ju ne prikazuje kao jednodimenzionalnu prijetnju, već kao ženu čija ljubav prema Riналду mijenja sve njezine planove. Ovo je bio pomalo revolucionaran pristup za 16. stoljeće (i dalje je dobar danas).
Tancredi donosi još jednu razinu – ratnik koji se zaljubljuje u muslimanku Cloridu, što postavlja pitanje: mogu li ljubav i vjera koegzistirati preko neprijateljskih linija?
Lik | Uloga | Glavni sukob |
---|---|---|
Gottfredo | Vođa vojske | Odgovornost vs. ljudskost |
Rinaldo | Najjači ratnik | Strast vs. dužnost |
Armida | Čarobnica/ljubavnica | Osveta vs. ljubav |
Tancredi | Vitez | Vjera vs. međureligijska ljubav |
Tasso stvara likove koji se bore s istim dilemama kao i mi… samo uz malo više mačeva i čarolija.
Književni elementi

Tasso se poigrava s književnim elementima kao da sastavlja složenu šahovsku partiju – svaki potez ima svoju ulogu. Epska poezija ovdje postaje pravi kaleidoskop različitih tehnika koje zajedno stvaraju nezaboravno književno iskustvo.
Alegorija se provlači kroz cijelo djelo poput crvene niti. Jeruzalem nije samo grad – to je simbol duhovnog oslobođenja koji svaki čitatelj može protumačiti na svoj način. Armida? Pa ona predstavlja iskušenja koja nas mogu odvratiti od naših viših ciljeva (bilo da se radi o vjeri ili jednostavno o tome da završimo diplomski rad na vrijeme).
Mitologija kod Tassa nije samo ukrašavanje – ona služi kao most između zemaljskog i nebeskog. Anđeli se miješaju s čarobnicama, a bogovi s ljudskim ratnicima. Ova mješavina stvara atmosferu gdje se čini da je sve moguće… što je prilično korisno kada pokušavate objasniti zašto je vaš glavni junak sposoban pobijediti cijelu vojsku.
Književni element | Funkcija u djelu | Primjer |
---|---|---|
Alegorija | Simbolička razina značenja | Jeruzalem = duhovno oslobođenje |
Mitološki elementi | Povezivanje zemaljskog i božanskog | Anđeli i demoni |
Oktava | Ritmička struktura | Osmerački stih |
Invokacija | Poziv na pomoć muza | Obraćanje na početku |
Što se tiče versifikacije, Tasso koristi oktavu – osmeračku strofu koja mu omogućuje da održi i epski ton i lirsku nježnost. To je kao da vozite sportski auto koji može biti i elegantan i brz… ovisno o tome što situacija traži.