Gospoda Glembajevi predstavlja jedan od najznačajnijih dramskih ciklusa u hrvatskoj književnosti, a učenici se često bore s razumijevanjem složenih likova i tema koje Krleža majstorski prepliće kroz svoja djela.
Gospoda Glembajevi je dramski ciklus Miroslava Krleže koji kroz tri drame – “Gospoda Glembajevi”, “U agoniji” i “Leda” – prikazuje propadanje buržoaske obitelji i kritizira društvene prilike međuratnog razdoblja u Hrvatskoj.
Mnogi učenici prepoznaju Krležinu genijalnаost, ali se izgube u simbolici, psihološkim analizama likova i kompleksnim društvenim odnosima koje autor vješto utkiva u svoju priču. Leone Glembay, Baronica Castelli i ostali članovi obitelji postaju živи portret društva koje se raspada pod težinom vlastitih kontradikcija i moralnih kompromisa.
Ova analiza će vam otkriti skrivene slojeve značenja koje možda niste primijetili pri prvom čitanju.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža – ime koje kod svakog hrvatskog učenika izaziva mješovite osjećaje. Neki ga obožavaju zbog njegove genijalne sposobnosti da kroz riječi oslika cijelo društvo, dok drugi (budimo iskreni) tek žele što prije završiti s čitanjem njegovih kompleksnih drama.
“Gospoda Glembajevi” nije samo naslov lektire koju trebate pročitati za ocjenu. Ovo je dramski ciklus koji je nastao između 1928. i 1930. godine, a sastoji se od tri dijela: “Gospoda Glembajevi”, “U agoniji” i “Leda”. Kroz ova tri čina Krleža prikazuje propast jedne buržoaske obitelji – i nije to slučajno odabrana tema.
Zašto baš Glembajevi? Krleža je htio pokazati kako se raspada cijeli jedan društveni sloj u međuratnoj Hrvatskoj. Familie poput Glembajeva predstavljaju staru aristokraciju i buržoaziju koja polako gubi svoju moć i utjecaj. Autor koristi njihovu priču kao ogledalo za kritiku društva svog vremena.
Što čini ovaj ciklus posebnim? Leone Glembaj – glavni lik – nije tipični dramski junak. On je kompleksan karakter koji nosi teret obiteljskih grijeha i društvenih kontradikcija. Krleža ga nije stvorio da bude simpatičan, već da predstavlja moralni i društveni raspad.
Drama se odvija kroz intenzivne dijaloge i psihološke analize likova. Svatko od Glembajeva nosi svoju tajnu, svoju krivnju i svoj dio odgovornosti za ono što njihova obitelj postaje. To nije lako štivo, ali jednom kada uhvatite ritam Krležina pisanja – nećete moći prestati čitati.
Kratki sadržaj

Čitanje Krležine trilogije ponekad se čini kao pokušaj rješavanja sudoku bez brojeva – komplicirano je, ali jednom kada uhvatite obrazac, sve počinje imati smisla.
Uvod
Drama se otvara 1913. godine u vili obitelji Glembaj, gdje se okuplja familia koja bi mogla biti poster child za disfunkcionalne odnose. Leone Glembaj, glavni protagonist, vraća se kući nakon dugogodišnje odsutnosti i odmah osjeća težinu obiteljskih tajni koje lebde u zraku poput dima od skupih cigara.
Krleža nas uvozi u svijet zagrebačke buržoazije koja živi u luksuznim vilama, ali čiji su temelji truli do srži. Svaki lik nosi svoju masku – majka Baronesa Alberta glumi uzornu damu društva, dok skriva mračne obiteljske tajne. Otac Ignjat Glembaj predstavlja kapitalistički mentalitet koji sve mjeri novcem, a brat Fabricije utjelovljuje moralnu prazninu generacije koja je naslijedila bogatstvo bez rada.
Leone se vraća kao prodigal son koji je vidio svijet, ali shvaća da se od prošlosti ne može pobjeći. Njegova unutrašnja borba između želje za oslobođenjem i obiteljskih obveza postavlja temelje za cijelu dramu. Atmosfera je gusta od neizgovorenih istina, a svaki dijalog krije podtekst koji čitatelju otkriva više nego što likovi žele priznati.
Zaplet
Krleža maestralno razvija sukobe kroz ono što se ne govori – pauzama između riječi, pogledima koji govore više od monologa. Leone pokušava razumjeti zašto se osjeća kao stranac u vlastitom domu, dok se oko njega odvijaju igre moći koje podsjećaju na šah gdje svi igraju s različitim pravilima.
Ključni trenutak stiže kada se otkrivaju obiteljski skandali koji su godinama držani pod tepihom. Krv nije voda, kako bi rekli naši bake – no u ovom slučaju, ta ista krv postaje prokletstvo. Glembajevijeva prošlost puna je moralnih kompromisa, korupcije i eksploatacije radnika u tvornicama koje donose obiteljsko bogatstvo.
Drama se intenzivira kroz psihološke obračune između Leone i ostalih članova obitelji. Svaki razgovor postaje mali rat riječi gdje se baca sve na stol – od obiteljskih grijeha do društvenih nejednakosti. Leone shvaća da nije samo naslijedio novac, već i teret generacija koje su gradile bogatstvo na tuđoj bijedi.
Napetost raste kada se pojavila potreba za suočavanjem s istinom o tome kako su Glembajeviji došli do svoje pozicije. Nije slučajno što Krleža postavlja radnju u 1913. – godinu prije Prvog svjetskog rata koji će srušiti cijeli njihov svijet poput kućice od karata.
Rasplet
Leone konačno donosi odluku koja mijenja sve – odriče se nasljedstva koje smatra ukletim. Ova gesta nije samo individualna pobuna, već simboličko odbacivanje cijelog društvenog sustava koji Glembajeviji predstavljaju. Kao što netko reče “ne možeš kupiti čistu savjest”, Leone shvaća da mu novac donosi samo duševnu muku.
Tragičan kraj obitelji Glembaj nije slučajan – Krleža pokazuje da se zlo vraća kao bumerang. Oni koji su generacijama eksploatirali druge na kraju plaćaju cijenu vlastitim životima. Drama završava krvlju i smrću, simbolizirajući potpuni kolaps ne samo jedne obitelji, već cijelog društvenog sloja.
Leone pokušava pronaći spas kroz ljubav prema ženi iz naroda, ali shvaća da se od prošlosti ne može sakriti mijenjanjem društvenog sloja. Njegova tragičnost leži u tome što kasno spoznaje istinu – da su svi Glembajeviji, uključujući njega samog, odgovorni za patnje koje su uzrokovali.
Završetak trilogije ostavlja gorki okus jer se čini da nema izlaska iz začaranog kruga. Čak i Leoneov pokušaj pokajanja i odricanja od bogatstva ne može iskupiti generacije grijeha njegovih predaka.
Zaključak
Krležina trilogija funkcionira kao ogledalo jednog vremena koje odražava bolesti cijelog društva kroz sudbinu jedne obitelji. Glembajeviji nisu samo likovi u drami – oni su arhetipovi korumpiranih elita koje postoje u svakom društvu i vremenu.
Drama nam pokazuje da se novac i moć ne naslijeđuju bez cijene – s njima dolaze i griješovi prošlih generacija. Leoneova borba s obiteljskim naslijeđem postaje univerzalna priča o tome kako se suočiti s nepravdama koje nisu direktno naše djelo, ali od kojih ipak imamo koristi.
Najsnažniji aspekt Krležina pisanja leži u tome što ne nudi laka rješenja. Leone ne postaje heroj koji spašava situaciju – on postaje tragična figura koja kasno shvaća da neke greške generacija ne može ispraviti jedan čovjek. Ova spoznaja čini dramu relevatnom i danas, jer se svako društvo suočava s naslijeđem svojih prethodnika.
Kroz sudbinu Glembajevija, Krleža postavlja pitanje koje rezonira i stoljeće kasnije – možemo li se osloboditi grijeha prošlosti i kakvu cijenu smo spremni platiti za to oslobođenje?
Tema i ideja djela

Krležina trilogija je kao lubenica – izvana izgleda jednostavno, ali kad je razrežete… bome, tu je puno slojeva. Glavni fokus? Kritika kapitalizma i prikazivanje kako novac kvari sve što dodirne.
Leone Glembaj nije samo još jedan dramski lik – on je živa metafora za cijelu generaciju koja se bori s naslijeđem koje ne želi. Dok gleda svoju obitelj kako se raspada pod teretom vlastite pohlepe, Leone pokušava pronaći izlaz iz začaranog kruga. (Malo kao kad pokušavate izbjeći obiteljske svađe za blagdanskim stolom… samo puno dramatičnije.)
Glavne teme uključuju:
Tema | Opis |
---|---|
Društvena kritika | Prikaz propadanja buržoazije |
Moralni kompromisi | Borba između novca i savjesti |
Obiteljska trauma | Utjecaj prošlosti na sadašnjost |
Klasne razlike | Jaz između bogatih i siromašnih |
Krleža koristi obitelj Glembaj kao ogledalo hrvatskog društva između dva rata. Svaki lik predstavlja određenu društvenu skupinu ili stav – od otuđenog intelektualca do beskrupuloznog kapitalista. Drama postavlja pitanje može li se čovjek osloboditi od grijeha svojih predaka ili smo svi osuđeni na ponavljanje istih grešaka.
Najsnažnija ideja? Da novac ne kupuje sreću, već samo produbljuje postojeće rane. Leone shvaća da pravi bogatstvo leži u moralnoj čistoći, ne u bankovnim računima… što ga dovodi do radikalnog čina odricanja od nasljedstva.
Analiza likova

Leone Glembaj stoji u centru ove drame poput čovjeka koji pokušava pobjeći iz vlastitog zrcala. Krleža ga oblikuje kao složen karakter koji nosi teret obiteljskih grijeha, a svaki pokušaj bijega samo ga dublje uvlači u mrežu Glembajevih kontradikcija. Leone predstavlja generaciju koja je svjesna moralne truleži svoje klase, ali se istovremeno bori s pitanjem može li se uopće osloboditi od naslijeđa koje ne želi.
Ignjat Glembaj utjelovljuje kapitalizam u najgojem obliku – čovjek koji je svoj uspjeh izgradio na tuđoj nesreći i moralnim kompromisima. Kroz njegov lik, Krleža razotkriva kako novac kvari sve što dotakne, a Ignjatova opsjednutost profitom postaje prokletstvo koje uništava obitelj iznutra.
Baronica Castelli donosi element aristokratske dekadencije, predstavljajući staru plemićku klasu koja se mora prilagoditi novim vremenima. Njena veza s Glembajevima simbolizira spoj starog i novog novca, pri čemu obje strane gube svoju bit.
Lik | Funkcija u drami | Simbolika |
---|---|---|
Leone Glembaj | Protagonist koji traži moralno oslobođenje | Savjest koja se buni protiv sistema |
Ignjat Glembaj | Predstavnik kapitalistične pohlepe | Kvarna moć novca |
Baronica Castelli | Veza između aristokracije i buržoazije | Propadanje starih vrijednosti |
Puba Fabriczy | Glumica i Leoneova ljubavnica | Umjetnost kao bijeg od stvarnosti |
Svaki lik u “Gospodi Glembajevima” nosi svoju tajnu i krivnju, stvarajući mrežu međusobnih odnosa koja podsjeća na psihološki triler gdje se istina otkriva sloj po sloj.
Književni elementi

Kad se zarone u Krležinu trilogiju, čitatelji se susreću s pravim arsenalom književnih tehnika koji čine ovo djelo tako snažnim. Autor koristi simboliku poput skalpela – precizno i s jasnom namjerom.
Vila Glembaj postaje nešto više od običnog doma; ona simbolizira cijeli društveni sustav koji truli iznutra. Svaka soba nosi svoju težinu prošlosti, dok se obiteljski portreti na zidovima čine kao nijemi svjedoci opadanja. Leone često stoji pred ogledalom, što nije slučajno – Krleža koristi ovaj motiv da prikaže unutarnji sukob lika.
Drama pulsira kroz psihološki realizam koji otkriva dublje slojeve svačije ličnosti. Umjesto da samo prikazuje vanjska događanja, autor nas vodi kroz labirint misli i emocija svojih likova. Dijalozi nisu običan razgovor – oni su bitka riječi gdje se svaka rečenica koristi kao oružje.
Književni element | Funkcija u djelu |
---|---|
Simbolika vile | Reprezentira društveni sustav u raspadanju |
Motiv ogledala | Prikazuje unutarnji konflikt likova |
Psihološki realizam | Otkriva dublje slojeve ličnosti |
Ironija | Kritizira društvene prilike |
Ironija prožima svaku stranicu – obitelj koja bi trebala biti temelj postaje izvor uništenja. Krleža majsterски balansira između tragike i sarkazma, stvarajući atmosferu u kojoj se smijeh i suze miješaju.
Dramska napetost se gradi postupno kroz tri čina, poput valova koji se povećavaju prije oluje. Svako otkrivanje nove tajne pojačava pritisak, dok se likovi nalaze zarobljeni u vlastitim kontradikciama.