Mnogi učenici i roditelji žele znati što točno predstavlja mucnina lektira u školskom sustavu. Ovaj pojam odnosi se na lektire koje djeluju kao teška obveza umjesto inspiracije za čitanje, često stvarajući odbojnost prema književnosti kod mladih čitatelja.
Mucnina lektira nastaje kada se obavezne školske knjige percipiraju kao dosadne, zastarjele ili odvojene od stvarnog života učenika, što rezultira njihovim pasivnim pristupom čitanju i gubitkom interesa za književnost općenito.
Problem se produbljuje kada nastavnici koriste tradicionalne metode poučavanja koje ne uspijevaju povezati klasična djela s današnjim iskustvima mladih. Rezultat je čest – učenici čitaju samo da prođu, a ne da uživaju u priči.
Srećom, postoje načini kako transformirati ovu situaciju u pozitivno iskustvo koje će učenicima vratiti ljubav prema čitanju i književnosti.
Uvod u lektiru i pisca
Kad spomenemo “mucninu lektira” većina odraslih odmah se prisijeti onih školskih dana kad je trebalo progutati još jednu obaveznu knjigu. Ali evo zanimljivosti – mnoge od tih “dosadnih” knjiga postaju omiljene kad ih ljudi ponovno otkrivaju godinama kasnije (bez pritiska ocjena i rokova za čitanje).
Razlog zašto učenici doživljavaju lektiru kao teret često leži u načinu kako im se predstavlja. Umjesto da im se pokaže zašto je neko djelo važno ili kako se povezuje s njihovim životom, oni često čuju samo “morate ovo pročitati jer je u programu”.
Stvarnost je da svaki pisac – bez obzira na to pišu li u 19. stoljeću ili danas – pokušava uhvatiti nešto univerzalno o ljudskom iskustvu. Oni istražuju ljubav, strah, ambiciju, razočaranje… sve one osjećaje koje mladi ljudi prolaze svaki dan. Problem nastaje kad se ta veza ne objasni jasno.
Jedna profesorica književnosti primijetila je kako njezini učenici potpuno mijenjaju mišljenje o lektiri kad im objasni kontekst pisanja. Recimo, kad shvate da je neki “davni” pisac zapravo bio buntovnik svog vremena koji se borio protiv društvenih normi – baš kao što oni to čine danas na društvenim mrežama.
Ključ je u tome da se lektira prestane doživljavati kao obaveza koju treba “preživjeti” a počne se sagledavati kao prozor u različite svjetove i iskustva.
Kratki sadržaj

Lektire često postaju glavna tema razgovora kada se učenici žale na dosadne knjige koje “moraju” pročitati. Evo kraćeg pregleda kako se razvija priča o “mucnini lektira” kroz različite faze.
Uvod
Priča počinje već u prvom razredu osnovne škole kada dijete prvi put čuje riječ “lektira”. Učitelji objašnjavaju da postoje knjige koje svi moraju pročitati… i tu se događa prva greška. Umjesto da se djeci predstavi kao avantura ili uzbudljiva priča, lektira se odmah etiketira kao obveza.
Roditelji često nesvjesno pogoršavaju situaciju komentarima poput: “Pa ja sam to nekad čitao, nije bilo zabavno ni meni.” (Hvala vam na podršci, dragi roditelji!) Učenici vrlo brzo povezuju čitanje s obvezom umjesto s užitkom.
Problem se dodatno produbljuje kada se lektire biraju po principu “to je klasik” bez obzira na to može li se dvanaestogodišnjak povezati s junakinjom iz 19. stoljeća. Nije čudo što mnogi učenici razviju obrambeni mehanizam – čitanje samo zadnjih stranica ili traženje sažetaka na internetu.
Ovaj početak postavlja temelje za dugogodišnju borbu između učenika i književnosti.
Zaplet
Situacija postaje sve složenija kako učenici napreduju kroz razrede. U srednjoj školi lektire postaju ozbiljnije – Krleža, Šenoa, Nazor… imena koja zvuče impozantno, ali čiji sadržaj često djeluje nedostupno mladima iz 21. stoljeća.
Učenici se susreću s djelima pisanim arhaičnim jezikom, s temama koje im djeluju daleke i irelevantne. Zašto bi se petnaestogodišnjak zanimao za “Povratak Filipa Latinovicza” kada se bori s vlastitim identitetom i prvi put se zaljubljuje?
Tradicionalni pristup analize – simbolika, stilski postupci, povijesni kontekst – dodatno udaljava učenike od srži priče. Umjesto da im se pokaže kako su Krležini likovi zapravo slični njima (samo u drugim vremenskim okvirima), fokus se stavlja na tehnička pitanja koja ne diraju srce.
Rezultat? Učenici počinju mrziti ne samo konkretne knjige nego čitanje općenito. Razvija se sindrom “mucnine lektira” – fizička neugoda pri pomisli na obavezno čitanje.
Rasplet
Ironično, mnogi odrasli ponovno otkrivaju “dosadne” lektire godinama kasnije. Bez pritiska ocjena i testova, isti ljudi koji su mrzili “Na drini ćupriju” sada je čitaju s užitkom… čak i preporučuju prijateljima!
Ova transformacija događa se jer se mijenja kontekst čitanja. Odrasli čitaju jer žele, a ne jer moraju. Imaju življeno iskustvo koje im pomaže razumjeti složenost ljudskih odnosa opisanih u klasicima.
Neki učitelji prepoznaju ovaj problem i mijenjaju pristup. Povezuju književna djela s modernim filmovima, objašnjavaju zašto su određene teme univerzalne, daju učenicima prostor da iznesu vlastita mišljenja bez straha od “pogrešnog” odgovora.
Kada učenici shvate da je Hamlet zapravo priča o mladiću koji se bori s obiteljskim problemima (samo u malo dramatičnijoj verziji), književnost postaje pristupačnija.
Zaključak
Problem “mucnine lektira” nije neizmjer – može se riješiti promjenom pristupa. Ključ je u tome da se književnost prestane predstavljati kao akademska disciplina, a počne kao prozor u ljudska iskustva.
Učitelji koji uspješno motiviraju učenike za čitanje ne zanemaruju analizu teksta, ali je stavljaju u drugi plan. Prvo grade emocionalni most između učenika i priče, tek zatim prelaze na tehnička pitanja.
Roditelji mogu pomoći tako što prestanu komentirati kako su im lektire bile dosadne. Umjesto toga mogu podijeliti što su naučili iz određenih knjiga, kako su im pomogle razumjeti život ili ljude.
Na kraju, cilj nije da svi učenici postanu književni kritičari. Cilj je sačuvati (ili vratiti) radost čitanja i pokazati mladima da su knjige moćan alat za razumijevanje sebe i svijeta oko sebe.
Tema i ideja djela

Srž problema “mucnine lektira” leži upravo u tome što učenici nikad ne shvate zašto uopće čitaju određeno djelo. Umjesto da im netko objasni da Hamlet istražuje temu osvete i moralnih dilema koje se tiču svih nas… oni samo čuju “morate pročitati do sljedećeg tjedna”.
Univerzalne teme koje velika književna djela obrađuju zapravo su ono što čini te knjige vrjednima čitanja kroz stoljeća. Ljubav, gubitak, ambicija, izdaja, borba za pravdu – to su iskustva koja proživljavaju ljudi u svakoj generaciji. Problem nastaje kada se učenici fokusiraju samo na arhaični jezik ili povijesni kontekst, a propuste vidjeti da Romeo i Julija govori o mladenačkoj strasti koja postoji i danas.
Kada učitelji objašnjavaju kontekst nastanka djela, sve postaje jasnije. Na kraju krajeva, Krleža je pisao o društvenim nepravdama koje su mu smetale – baš kao što se mladi ljudi danas bune protiv sistema koji im se čini nepravedan. Ta poveznica između prošlosti i sadašnjosti čini razliku između dosadne obveze i zanimljivog čitanja.
Tema | Klasično djelo | Moderna poveznica |
---|---|---|
Ljubav i strast | Romeo i Julija | Moderne romance priče |
Društvene nepravde | Krležina djela | Borba za prava manjina |
Odrastanje | Huckleberry Finn | Coming-of-age filmovi |
Ključ je u tome da se učenicima pokaže kako se ideje djela odražavaju u njihovom svakodnevnom životu. Tek tada lektira prestaje biti “mucnina” i postaje prozor u različite svjetove i iskustva.
Analiza likova

Zanimljivo je kako se književni likovi često doživljavaju kao daleki muzeijski eksponati umjesto kao složena bića s kojima se mladi mogu poistovjetiti. Hamlet postaje samo “luđak koji priča sam sa sobom”, a Romeo se svodi na “tinejdžer koji se zaljubljuje prebrzo” — što je, ironično, prilično aktualno i danas.
Problem nastaje jer učenici nikad ne kopaju dublje od površine. Umjesto da vide Hamletovu borbu s moralnim dilemama koja odražava njihove vlastite nedoumice oko važnih životnih odluka, oni se fokusiraju na zastarjeli jezik. Lady Macbeth postaje samo “zla žena” umjesto složenog prikaza ambicije koja može uništiti čak i najjače veze.
Lik | Površna percepcija učenika | Stvarna dubina karaktera |
---|---|---|
Hamlet | Luđak koji odgađa | Mlada osoba u moralnoj krizi |
Romeo | Zaljubljeni tinejdžer | Impulsivna priroda mladosti |
Lady Macbeth | Zla manipulatorka | Ambiciozna žena koja gubi kontrolu |
Antigona | Tvrdoglava buntovnica | Borba za vlastite principe |
Književni likovi funkcioniraju najbolje kada se povezuju s modernim situacijama. Antigonina borba protiv autoriteta odražava svaki sukob između mladih i sustava — od školskih pravila do društvenih normi. Macbethova ambicija nije daleka od današnjih društvenih mreža gdje se ljudi žrtvuju za popularnost.
Kad učenici shvate da su ti “stari” likovi zapravo zrcalo njihovih vlastitih unutarnjih borbi… e, tu se događa čarolija. Literatura prestaje biti muzej, a postaje razgovor koji traje stoljećima.
Književni elementi

Znate kako to ide – učenici otvore knjigu, vide metaforu i odmah se počnu čuditi zašto autor nije jednostavno rekao ono što je mislio. Ali evo stvar: književni elementi nisu tu da vam zakompliciraju život (iako ponekad tako djeluje). Oni su zapravo… alat za razumijevanje.
Simbolika u lektiri često postaje glavna krivica za “mucninu”. Učenici čitaju o bijeloj kitni u Velikom Gatsbyu i misle – pa to je samo boja! Ali kada shvate da bijela predstavlja nedostižnu čistoću i san koji se nikad neće ostvariti… odjednom Daisy postaje puno složeniji lik.
Isti princip vrijedi za temu djela. Hamlet nije samo princ koji se ne može odlučiti – on je svaki tinejdžer koji se bori s moralnim dilemama. “Biti ili ne biti” nije samo filozofska fraza za citiranje… to je unutarnji dijalog koji vodimo kad se suočimo s teškim odlukama.
Karakterizacija često prolazi nezamijećeno jer učenici čitaju površno. Lady Macbeth na početku izgleda kao hladnokrvna manipulatorica, ali kasnije… njena krivnja je razdire. To je psihološki portret koji bi mogao opisati bilo koga tko je napravio nešto što mu je kasnije grizio savjest.
Problem s narativnom strukturom je što učenici ne prepoznaju zašto autor koristi flashbackove ili mijenja perspektive. U “Sto godina samoće” vremenske petlje mogu zbuniti, ali one zapravo pokazuju kako se povijest ponavlja – baš kao u našim obiteljima.
Kada učitelji povezuju ove elemente s modernim iskustvima, lektira prestaje biti “stara dosadna knjiga” i postaje zrcalo ljudskog iskustva.