Lektira “Smrt i ja” Geerte Mak-Dijka predstavlja jednu od najintrigantnijih filozofskih priča u modernoj književnosti. Učenici diljem Hrvatske često se susreću s izazovom razumijevanja složenih tema koje ova kratka priča postavlja, od egzistencijalnih pitanja do simbolike smrti kao književnog motiva.
“Smrt i ja” istražuje odnos između glavnog lika i personificirane smrti kroz filozofski dijalog koji postavlja temeljna pitanja o smislu postojanja, strahu od smrti i ljudskoj prirodi suočavanja s neizbježnim krajem života.
Analiza ove lektire zahtijeva dublje razumijevanje autorovih namjera, književnih postupaka i simbolike koja prožima cijelu priču. Svaki detalj u tekstu nosi značenje koje čitatelje vodi prema otkrivanju skrivenih poruka o tome kako filozofski pristupiti vlastitom mortality i pronaći mir u prihvaćanju životnih istina koje nas svi jednako čekaju.
Uvod u lektiru i pisca
Geert Mak-Dijkstra… čini se kao da je ime iz neke nizozemske telefonske knjige, zar ne? Ali nemojte se zavarati – ova autorica je stvorila jednu od onih priča koje te jednostavno ne puste da ih zaboraviš. “Smrt i ja” nije tipična lektira koju ćete prolistati za vikend i ostaviti na polici da skuplja prašinu.
Autorica se bavila psihologijom prije nego što je zaronila u svijet književnosti (što objašnjava zašto je tako vješto u kopanju po našim najdubljim strahovima). Rođena je u Nizozemskoj, a njezin pristup pisanju… pa, recimo da ne bira najlakše teme za razgovor za kavu. Smrt, egzistencijalne krize, pitanja o smislu života – sve ono što obično guramo pod tepih kada nas netko pita “kako si?”
Ova priča nastala je iz autorovih razmišljanja o tome kako se ljudi nose s neizbježnim. Mak-Dijkstra nije htjela napisati još jednu depresivnu meditaciju o smrti (hvala Bogu!), već je personificirala smrt kao… pa, kao nekoga s kim možete razgovarati. Pomalo čudno? Apsolutno. Genijalno? Vjerojatno.
Ključne informacije | Detalji |
---|---|
Godina objave | 1970-ih |
Žanr | Filozofska priča/alegorija |
Glavni motiv | Dijalog s personificiranom smrti |
Ciljna publika | Mladi odrasli (16+ godina) |
Kratki sadržaj

Priča se razvojem kroz nekoliko ključnih dionica koje čitatelje postupno uvode u filozofski dijalog između smrtnika i smrti kao personificirane sile.
Uvod
Priča započinje kad se glavni lik – običan čovjek suočen s vlastitom smrtnošću – nalazi u neočekivanoj situaciji razgovora sa Smrti koja se pojavljuje kao stvarna osoba. Autorica Geerte Mak-Dijk koristi ovaj neobičan susret kao okvir za istraživanje najdubljih ljudskih strahova i pitanja.
Smrt se ne prikazuje kao mračna kosturica s kosom već kao mudra sugovornica spremna na otvoren razgovor. Ovaj pristup odmah signalizira čitateljima da se neće suočiti s tipičnom “horror” pričom o smrti već s promišljenom alegorijom o životnim istinama.
Početna situacija postavlja temelje za filozofski dijalog koji će se razvijati kroz cijelu priču. Glavnog lika zatječemo u trenutku kad mora priznati da se nikad nije ozbiljno zapitao što smrt uistinu znači – a evo je sad tu, pred njim, spremna objasniti.
Autorica vješto koristi psihološke elemente kako bi čitatelje uvukla u razmišljanje o temama koje mnogi radije izbjegavaju.
Zaplet
Središnji dio priče razvija se kroz seriju pitanja i odgovora između glavnog lika i Smrti. Napetost nastaje ne kroz dramske akcije već kroz intelektualne izazove koje Smrt postavlja svom sugovorniku.
Glavni lik pokušava razumjeti zašto ga Smrt uopće posjećuje – je li došla po njega ili samo na razgovor? Ova neizvjesnost drži čitatelje u napetosti jer nisu sigurni hoće li priča završiti tragično ili će se glavni lik nekako “iskupiti”.
Smrt postavlja pitanja koja prisiljavaju glavnog lika (i čitatelje) na suočavanje s vlastitim strahovima: što znači živjeti smislen život? Zašto se ljudi toliko boje onoga što je prirodno i neizbježno? Kako prihvatiti činjenicu da je život ograničen?
Kroz ovaj dijalog autorica istražuje različite načine na koje ljudi reagiraju kad se suoče s mislju o vlastitoj smrtnosti. Neki postaju filozofi preko noći dok drugi pokušavaju zanijekati realnost. Glavni lik prolazi kroz sve te faze što čini priču autentičnom i relatable.
Rasplet
Klimaks priče dolazi kad glavnog lika konačno shvaća da Smrt nije došla kao neprijatelj već kao učiteljica. Ovaj moment spoznaje predstavlja preokret u njegovom odnosu prema vlastitoj smrtnosti i životu općenito.
Smrt objašnjava da njezina uloga nije uzimanje života već pomaganje ljudima da shvate vrijednost vremena kojeg imaju. Ova revelacija mijenja cijelu dinamiku priče – od straha prema prihvaćanju i razumijevanju.
Glavni lik počinje postavljati drugačija pitanja: kako živjeti svjesno vlastite smrtnosti? Kako taj uvid može poboljšati kvalitetu života? Može li prihvaćanje smrti paradoksalno učiniti život bogatijim?
Autorica kroz ove dijaloge pokazuje kako suočavanje s neizbježnim može voditi prema dubljem vrjednovanju trenutka. Glavni lik otkriva da je strah od smrti često strah od neostvarenog života – od propuštenih prilika, neizrečenih riječi, nedovršenih snova.
Zaključak
Priča završava transformacijom glavnog lika koji više ne doživljava smrt kao prijetnju već kao podsjetnik na dragocjenost života. Smrt se povlači zadovoljna što je postigla svoj cilj – potaknula je čovjeka na dublje razmišljanje o postojanju.
Finalni dio ne nudi jednostavne odgovore već potiče čitatelje na vlastito promišljanje. Autorica namjerno ostavlja otvorene krajnje jer svaka osoba mora sama doći do vlastitih zaključaka o smrti i životu.
Priča završava sugestijom da je glavni lik sada spreman živjeti autentičniji život – svjestan svojih ograničenja ali i mogućnosti. Ova transformacija predstavlja srž autorične poruke: prihvaćanje smrtnosti ne treba biti izvor tuge već motivacija za smisleniji život.
Mak-Dijk uspješno koristi alegoriju kako bi čitateljima pružila sigurno mjesto za istraživanje neugokih tema. Kroz ovaj filozofski dijalog ona pokazuje da se razgovori o smrti mogu voditi bez melodrame – s poštovanjem, mudrošću i nadom.
Tema i ideja djela

Smrt kao učiteljica, a ne kao krvnik — tu leži genijalna ideja Geerte Mak-Dijke koja čini ovu lektiru tako posebnom. Autorica je uspjela uzeti univerzalnu temu straha od smrti i okrenuti je naopako, transformirajući je u priču o prihvaćanju i razumijevanju.
Središnja tema djela vrti se oko egzistencijalnog pitanja koje muči čovječanstvo stoljećima: kako se nositi s činjenicom da smo smrtni? Umjesto da pruža lažnu utjehu ili filozofske floskule, Mak-Dijka ide direktno u srž problema. Njen pristup je brutalno iskren — smrt nije nešto što možemo izbjeći, ali možemo promijeniti način na koji o njoj razmišljamo.
Ključne teme koje se prožimaju kroz djelo:
Tema | Manifestacija u djelu |
---|---|
Strah od nepoznatog | Početni otpor glavnog lika prema Smrti |
Transformacija perspektive | Postupno mijenjanje stava kroz dijalog |
Vrijednost vremena | Shvaćanje dragocjenosti svakog trenutka |
Ljudska priroda | Istraživanje načina suočavanja s neizbježnim |
Autorica personificira smrt ne kao mračnu figuru s kosom, već kao mudru sagovornicu koja dolazi poučiti, a ne kazniti. Ova alegorija omogućava čitateljima da se suoče s vlastitim strahovima kroz sigurnost literarne distance.
Posebno je zanimljiv autoričin psihološki pristup — Smrt ne nameće svoja viđenja, već postavlja pitanja koja prisiljavaju glavnog lika (i čitatelje) na dublje razmišljanje. To nije propovijed o tome kako trebamo gledati na smrt, već istraživanje različitih perspektiva kroz dijalog koji odiše autentičnošću.
Analiza likova

Glavni lik u “Smrt i ja” predstavlja everyman figuru – običan čovjek koji se mogao zvati Marko, Petar ili bilo kako drugačije. Autorica namjerno ne daje mu ime jer želi da se svaki čitatelj može poistovjetiti s njim. On je taj koji postavlja ona pitanja koja svi mi nosimo u sebi… Što se događa kada umremo? Zašto se bojimo smrti? Ima li smisla živjeti ako ćemo ionako umrijeti?
Ovaj lik prolazi fascinantnu transformaciju kroz priču. Na početku ga vidimo kao uplašenog, anksioznog čovjeka koji se grči pred mišlju o smrti. Ali evo čudesnog – kroz razgovor sa Smrti, on postaje sve hrabriji i mudriji. To nije slučajno… Mak-Dijkova koristi psihološki pristup kako bi pokazala da se strahovi mogu nadvladati kroz razumijevanje.
Smrt kao lik – e, tu je autorica udarila jackpot! Umjesto klasične kosturnice s kosom, ona nam daje mudru sagovornicu koja više podsjeća na iskusnu terapeutkinju nego na mračnog žeteoca duša. Ova Smrt je strpljiva, razumna i (čudno je to reći) topla. Ona ne prijeti već poučava, ne kažnjava već objašnjava.
Aspekt karakterizacije | Glavni lik | Smrt |
---|---|---|
Početno stanje | Uplašen, nesiguran | Mudra, strpljiva |
Funkcija u priči | Predstavlja čitatelje | Učiteljica i vodilja |
Razvoj kroz priču | Od straha do prihvaćanja | Ostaje konzistentna |
Simbolika | Ljudska smrtnost | Prirodni ciklus života |
Ono što čini ove likove posebno uspješnima jest njihova autentičnost. Nisu to jednodimenzionalni stereotipovi – glavni lik postavlja pitanja koja bi postavio svaki od nas, a Smrt odgovara na način koji iznenađuje svojom ljudskošću. Njihov dijalog teče prirodno, skoro kao da slušamo razgovor dvaju starih prijatelja koji raspravljaju o najdubljim životnim temama.
Književni elementi

Mak-Dijkova je stvarno pokazala kako se gradi priča koja ostaje u glavi danima nakon čitanja. Alegorija – tu je ključna reč koju profesori vole spominjati, ali u ovom slučaju nije samo fancy termin za bodovanje. Autorica uzima apstraktni koncept (smrt) i daje mu lice, glas i… pa, osobnost koja te neće ostaviti ravnodušnim.
Simbolika u “Smrt i ja” radi na više razina odjednom. Smrt nije obična kosturica s kosama – ona je mudra mentorica koja pije čaj i vodi razgovore kao tvoja baka. Ova personifikacija (hint: to je kad apstraktnu stvar pretvorite u osobu) mijenja celu dinamiku priče. Umesto da bežiš od stranica, zapravo želiš da čuješ šta Smrt ima da kaže.
Dijalog ovdje nosi najveći teret – cijela priča se zapravo svodi na jedan dugačak razgovor. Mak-Dijkova koristi sokratovski metod (pitanje za pitanje) da vodi čitatelja kroz filozofska razmatranja. Svako pitanje glavnog lika otkriva novi sloj njegovih strahova, dok Smrtovi odgovori postupno razotkrivaju dublju mudrost.
Autorica genijalno koristi paralelizam između početka i kraja priče – isti lik, isto pitanje, ali potpuno drukčija perspektiva. Ta transformacija protagoniste predstavlja srž literarnog majsterstva: kako jednostavan razgovor može da promeni čitav pogled na život.
Književni element | Funkcija u priči |
---|---|
Alegorija | Omogućava istraživanje filozofskih tema kroz konkretne likove |
Simbolika | Smrt kao učiteljica, a ne uništiteljica |
Dijalog | Glavni nosač narativa i karakterizacije |
Personifikacija | Čini apstraktno dostupnim i razumljivim |