Hrvatska književnost gubi svoje najpoznatije autore i njihova najvažnija djela postupno nestaju iz nastavnih programa. Generacije učenika odrastaju bez dodira s klasičnim tekstovima koji su desetljećima oblikovali kulturnu svijest nacije.
Smrt lektira označava proces postupnog uklanjanja klasičnih književnih djela iz obveznih školskih programa, što dovodi do gubitka kulturnog nasljeđa i književne pismenosti kod mladih generacija.
Razlozi za ovaj trend kreću se od modernizacije kurikuluma do tvrdnji da su stari tekstovi previše zahtjevni ili neaktualni. Kritičari upozoravaju da se time gubi veza s tradicijom, dok zagovornici ističu potrebu za svježijim sadržajima. Međutim, posljedice ovakvih odluka daleko nadilaze samo školske klupe i utječu na cjelokupno kulturno tkivo društva – a tu priča tek počinje.
Uvod u lektiru i pisca
Kad se spomene “smrt lektire” većina nas odmah pomisli na one debele knjige koje su učenici nekad morali čitati preko ljeta. Ali čini se da danas sve više škola… pa jednostavno ih preskače. Zašto? I što to zapravo znači za naše mlade?
Lektira kao kulturni most
Lektira nikad nije bila samo “još jedna knjiga za čitanje”. Ona je bila — i trebala bi ostati — most koji povezuje generacije s njihovom kulturnom baštinom. Kroz djelo poput Krleže ili Nazora mladi ljudi nisu samo učili o književnim tehnikama (što je, da budemo iskreni, često bilo prilično dosadno). Učili su o vrijednostima, histórii i načinu razmišljanja koji je oblikovao njihovu kulturu.
Današnji obrazovni stručnjaci često kažu: “Ali djeca se ne mogu povezati s tim starim tekstovima!” I možda imaju djelomično pravo. Jezik iz 19. stoljeća može biti… pa, izazovan. Ali evo pitanja koje rijetko tko postavlja: trebamo li prilagoditi književnost djeci ili djecu književnosti?
Zašto pisci postaju “mrtviji”
Nije da klasični pisci odjednom postaju manje važni. Problem je što ih školski sustav često predstavlja kao muzejske eksponáte — nešto što “moramo znati” umjesto nečega što možemo doživjeti. Kad učitelj kaže “Analiza Matoša bit će na ispitu” umjesto “Evo kako je Matoš vidio ljubav” — e pa tu već gubimo bitku.
Istina je da mnogi učenici danas prvi put čuju za određene pisce tek kad ih moraju učiti napamet za maturu. I to je… prilično tužno zapravo.
Kratki sadržaj

Smrt lektire predstavlja dramatičnu priču o tome kako se kulturno nasljeđe gubi kroz birokratske odluke i nedostatak razumijevanja za vrijednost klasične književnosti. Ova priča ima svoj uvod, zaplet, rasplet i tragičan zaključak koji utječe na čitave generacije.
Uvod
Priča počinje u školskim dvoranama gdje se generacijama čitala Krleža, Nazor i Matoš. Tu su djeca prvi put susrela riječi koje su oblikovale hrvatsku duševnost… ali polako se nešto mijenja. Nastavnici primjećuju da se programi “moderniziraju” – što često znači da se stari tekstovi zamjenjuju novijima.
Obrazovni stručnjaci tvrde kako djeca “ne mogu se povezati” s klasičnim djelima. Razlog? Previše je zahtjevno. Jezik je zastario. Teme nisu relevantne. Ali čini se da nitko ne pita – trebamo li prilagođavati književnost djeci ili djecu književnosti?
Tu počinje drama koja će uskoro prerasти u pravu tragediju. Jer kad jednom počneš brisati prošlost… teško ju je vratiti. I tako se polako, korak po korak, gubi veza između mladih čitatelja i njihovih književnih korijena.
Prva žrtva? Oni “teški” tekstovi koji zahtijevaju malo više truda. Zatim slijede autori čiji se jezik smatra “zastarjelim”. Na kraju ostaju samo oni koji su dovoljno “pristupačni” – što često znači površni.
Zaplet
Situacija postaje dramatičnija kad se uviđa da se klasični pisci u školama predstavljaju kao muzejski eksponati. Umjesto živih glasova koji govore o ljudskim strastima… oni postaju imena za pamćenje i datumi za maturu.
Marija iz Zagreba (učiteljica s 15 godina iskustva) priča kako je nedavno objasnila djeci tko je bio Tin Ujević. “Svi su me gledali kao da pričam o dinosauru,” kaže. “A onda sam im pročitala ‘Pjesmu o tebi’ – i odjednom su shvatili da govori o osjećajima koje i oni poznaju.”
Ali sistem ne potiče takve eksperimente. Umjesto toga… nastavnici se drže propisanih kratkih sadržaja. Rezultat? Učenici prvi put čuju za određene pisce tek kad ih moraju naučiti napamet za maturu. To je… pa to je čisto barbarstvo prema književnosti!
Problem se dodatno zaoštruje kad se uvede digitalizacija nastave. Odjednom sve mora biti “interaktivno” i “engaging”. Klasična djela… ona jednostavno ne prolaze test klikabilnosti. YouTube videi pobjeđuju nad Krležinim romanima – što je razumljivo, ali istovremeno duboko tužno.
Rasplet
Kada se pogleda unazad, jasno je da se dogodilo nešto nepopravljivo. Čitave generacije odrasle su bez temeljitog poznavanja vlastite književne baštine. To nije samo obrazovni problem – to je kulturna katastrofa.
Neki nastavnici pokušavaju stati na kraj ovom trendu. Organiziraju dodatne radionice, čitaju izvan programa, traže kreativne načine da približe klasike mladima. Ali oni su manjina… i često se bore protiv sustava koji ih ne podržava.
Zabrinjavajući je podatak da mnogi srednjoškolci ne znaju osnovne činjenice o hrvatskim piscima. Ne radi se samo o neznanju – radi se o prekidu kulturnog kontinuiteta koji je stoljećima povezivao generacije.
Istovremeno, neki stručnjaci upozoravaju da ovaj trend nije samo hrvatski problem. Diljem Europe slična stvar se događa – klasična djela ustupaju mjesto “relevantnijim” sadržajima. Ali pitanje je – što je uopće relevantno u književnosti?
Zaključak
Na kraju ove priče ostajemo s gorkim okusom u ustima. Smrt lektire nije samo smrt knjiga – to je smrt određenog načina mišljenja i osjećanja koji je oblikovao kulturu.
Možda najtuži dio priče jest što se ova “smrt” događa u tišini. Nema velikih prosvjeda… nema medijske pozornosti. Jednostavno se, polako ali sigurno, briše dio onoga što čini naš kulturni identitet.
Ipak, postoji nada. Sve više mladih čitatelja otkriva klasike na vlastitu ruku. Neki putem društvenih mreža, drugi kroz klubove čitanja, treći jednostavno iz znatiželje. Možda je to jedini način da se spasi ono što je ostalo.
Jer na kraju krajeva… prava književnost ne umire tako lako. Ona čeka svoju renesansu – čak i onda kad je sustav napušta.
Tema i ideja djela

Kad govorimo o “smrti lektire”, ne bavimo se samo suhim pedagoškim pitanjem… bavimo se nečim što zahvaća samu srž našeg kulturnog identiteta. Ova tema propitkuje kako obrazovni sustav postupno briše veze između mladih generacija i njihove književne baštine.
Središnja ideja leži u paradoksu modernizacije obrazovanja. Dok stručnjaci tvrde da prilagođavaju programe “potrebama vremena”, oni istovremeno stvaraju generacije koje su kulturno osiromašene. To je kao da zbog lakšeg održavanja uništavamo staru katedralu pa sagradimo modernu zgradu – funkcionalno je, ali gubi se nešto neprocjenjivo.
Djelo istražuje tri ključne dimenzije:
Dimenzija | Opis | Posljedice |
---|---|---|
Kulturna | Prekidanje veze s tradicijom | Gubitak kolektivnog pamćenja |
Obrazovna | Pojednostavljenje kurikuluma | Snižavanje akademskih standarda |
Društvena | Mijenjanje vrijednosnog sustava | Slabljenje kulturnog tkiva |
Autor ne samo da kritizira birokratske odluke… već postavlja i dublje pitanje: trebaju li se klasici prilagoditi djeci ili djeca klasicima? Ova dilema otkriva napetost između dostupnosti i vrijednosti.
Kroz priču o “smrti lektire” provlači se i ironija – dok obrazovni stručnjaci žele “olakšati” književnost mladima, oni im uskraćuju priliku da sazriju kroz susret s velikim djelima. To je kao da dijete štitimo od planinarenja jer je teško, a pritom mu oduzimamo šansu da doživi vrh planine.
Temeljna poruka je jasna: smrt lektire predstavlja smrt određenog načina mišljenja koji je generacijama oblikovao kulturu i identitet.
Analiza likova

Kad se govori o “smrti lektire”, jedan od najzanimljivijih aspekata je kako učenici gube priliku za susret s nezaboravnim likovima koji su oblikovali generacije čitatelja. Ova analiza se ne odnosi na tradicionalnu obradu literarnih karaktera, već na kulturnu tragediju nestajanja velikih figura iz kolektivne svijesti mladih.
Klasični junaci u zaboravu
Djela poput Krležine “Povratka Filipa Latinovicza” ili Matoševih kratkih priča stvarala su likove koji su postali dijelom kulturnog koda. Filip Latinovicz nije bio samo književni lik – bio je ogledalo cijele generacije intelektualaca koji traže svoje mjesto u svijetu. Kad takvi likovi nestaju iz školskih programa, nestaje i mogućnost da mladi prepoznaju sebe u njihovim borbama i dilemmama.
Stručnjaci često tvrde da su ovi likovi “prestari” za današnje učenike. No postavlja se pitanje – možda je problem u tome što se ti likovi predstavljaju kao muzejski eksponati umjesto kao živi simboli ljudskih stremljenja?
Gubitak identifikacije
Klasični likovi | Suvremeni likovi | Gubici u procesu |
---|---|---|
Duboka psihološka motivacija | Površne karakteristike | Razvoj empatije |
Univerzalne dileme | Trenutačni trendovi | Razumijevanje kompleksnosti |
Kulturna relevantnost | Privremena popularnost | Kontinuitet tradicije |
Kada učenici više ne čitaju o Nazorovih junacima ili Desničinim likovima, gube nešto važnije od književnog znanja – gube kompas za razumijevanje vlastitog kulturnog nasljeđa. Ti likovi nisu samo fikcija; oni su nosioci vrijednosti koje oblikuju identitet cijelog naroda.
Književni elementi

Kad se govori o “smrti lektira” – ne radi se samo o nestajanju knjiga s polica. Radi se o nestajanju čitavog svijeta književnih elemenata koji su generacije učenika učili prepoznavati i razumijevati.
Simbolika u Krležinim djelima? Zaboravite. Ironija kod Matoša? Nema je više. Umjesto toga djeca uče o “modernijim” tekstovima koji – ironično – često nemaju ni približnu dubinu književnih sredstava kao stari majstori.
Evo što se zapravo gubi kada klasike nestanu iz programa:
Književni element | Stara lektira | Nova lektira |
---|---|---|
Simbolika | Bogata i višeslojná | Često površna |
Metafore | Duboko ukorijenjena | Jednostavne |
Karakterizacija | Složeni likovi | Predvidljivi tipovi |
Problem je što se književni elementi ne mogu naučiti iz sažetaka na internetu (koliko god se djeca trudila). Kad čitate Matošev “Umiranje” – osjećate težinu simbola. Kad čitate sažetak – dobivate suhe činjenice.
Nastavnici se muče objasniti što je to groteskno bez Krležinih primjera… ili kako funkcionira stream of consciousness bez Ujević. To je kao da pokušavate objasniti bicikliranje bez bicikla – teorijski možda i zvuči logično ali praksa? Katastrofa.
Najgore od svega? Učenici počinju misliti da je književnost dosadna jer ne vide majstorstvo u strukturi teksta. Stari pisci su znali graditi napetost kroz stil… novi često samo kroz sadržaj. A to nije isto – daleko od toga.