Mnogi se učenici i studenti susreću s izazovom čitanja i analize lektire “Dobar dan, kako ste?”, a njihova pitanja često ostaju bez jasnih odgovora. Ova novela Ante Tomića donosi suvremenu perspektivu hrvatskog društva kroz humor i ironiju.
“Dobar dan, kako ste?” lektira prati pripovjedača koji kroz svakodnevne situacije prikazuje apsurdnost modernog života, koristeći satirični ton za kritiku društvenih konvencija i međuljudskih odnosa.
Razumijevanje ključnih tema, likova i stilskih postupaka često predstavlja najveći izazov pri analizi ovog djela. Tomićev prepoznatljivi stil pisanja i njegova sposobnost da kroz jednostavne dijaloge prikaže složene društvene probleme čini ovu lektiru posebno zanimljivom za proučavanje. Otkrijte kako uspješno pristupiti ovoj lektiri i što točno trebate znati za potpuno razumijevanje.
Uvod u lektiru i pisca
Ante Tomić nije baš ono što bi nazvali “tipičnim” hrvatskim piscem – što je možda i razlog zašto njegovi romani toliko fasciniraju čitatelje. Ovaj splitski autor, koji je karijeru započeo kao novinar i scenarist, u “Dobar dan, kako ste?” pokazuje majstorstvo u hvatanju svakodnevnih apsurdnosti modernog života.
Roman iz 2010. godine zapravo predstavlja svojevrsnu… hmm, kako to reći… socijalnu sekciju hrvatskog društva kroz objektiv ironije. Tomić koristi jednostavan jezik (što studenti obožavaju!) i situacije koje su nam sve prepoznatljive do bola. Znate onaj osjećaj kad uđete u trgovinu i prodavačica vas pogleda kao da ste došli ukrasti – e pa, to je materijal iz kojeg Tomić kuje svoje priče.
Ključne informacije | Detalji |
---|---|
Godina izdanja | 2010. |
Žanr | Suvremeni hrvatski roman |
Stil pisanja | Ironija, humor, svakodnevni jezik |
Glavne themes | Društvene konvencije, komunikacija, apsurdnost života |
Ono što čini ovaj roman posebno zanimljivim za analizu jest Tomićeva sposobnost da kroz naizgled banalne razgovore prikaže dublje društvene probleme. Autor ne propovijeda – on jednostavno drži ogledalo pred čitatelje i pušta ih da sami vide što se krije iza uljudnih fraza poput “dobar dan, kako ste?”
Za učenike koji se pripremaju za maturu, ova lektira predstavlja odličan primjer kako se suvremena literatura nosi s klasičnim temama poput otuđenosti i komunikacijskih prepreka.
Kratki sadržaj

Analiza “Dobar dan, kako ste?” zahtijeva razumijevanje osnovne narativne strukture koja se proteže kroz četiri ključna dijela. Svaki element priče ima svoju specifičnu ulogu u razvijanju teme svakodnevne komunikacije i međuljudskih odnosa.
Uvod
Priča počinje naizgled bezazlenim pozdravom koji odmah postavlja okvir za sve što slijedi. Tomić vješto koristi ovaj jednostavan pozdrav kao glavno vozilo naracije – nije to slučajno odabrana fraza. Kroz taj prvi susret čitatelj odmah prepoznaje atmosferu koja ga okružuje svakodnevno.
Uvod ne gubi vrijeme na dugotrajne opise već nas direktno baca u srž problema. Autor postavlja scenarij koji većina čitatelja može lako prepoznati – kad god se netko pozdravi s vama na ulici, u dućanu ili na poslu. Ta prepoznatljivost čini priču odmah dostupnom i reljevantnom.
Zanimljivo je kako Tomić koristi taj početni moment da prikaže koliko površno pristupamo komunikaciji. Pozdrav “dobar dan, kako ste?” često nije stvarno pitanje – to je društvena konvencija, ritual koji izvršavamo automatski. Uvod to subtilno naglašava kroz način na koji protagonisti reagiraju.
Početak također postavlja ton koji će se protezati kroz cijelu priču. Nema pretjerane dramatike ni artificijelnih situacija – sve se događa u okviru obične, svakodnevne interakcije. Ta naturalnost čini priču posebno uvjerljivom.
Zaplet
U zapletu dolazi do prvog ozbiljnijeg obrata koji mijenja tok uobičajenog razgovora. Ono što je počelo kao rutinski pozdrav postaje nešto dublje i kompleksnije. Sugovornici počinju otkrivati svoje stvarne misli i osjećaje – što često dovodi do neočekivanih situacija.
Tomić majstorski koristi tehniku postupnog otkrivanja karaktera kroz dijalog. Umjesto da nam direktno opisuje likove, on ih otkriva kroz njihove reakcije na naizgled jednostavna pitanja. Kad netko stvarno odgovori na pitanje “kako ste?”, nastaje trenutak istine.
Zaplet često uključuje element iznenađenja – možda se jedan od sugovornika odluči biti potpuno iskren, možda prizna neku bolest, problem ili radost. Ta iskrenost može šokirati drugu osobu koja je očekivala standardni odgovor poput “dobro, hvala”.
Društveni nesporazumi postaju glavni pokretač napetosti. Ljudi nisu naviknuti na autentičnu komunikaciju u svakodnevnim situacijama, pa kad se dogodi, to može dovesti do nelagode, zbunjenosti ili čak sukoba. Ironija je očita – pokušaj iskrene komunikacije često stvara više problema nego površna ljubaznost.
Rasplet
Rasplet donosi razrješenje napetosti nastale tijekom zapleta, ali ne uvijek na način koji čitatelj očekuje. Tomić rijetko nudi jednostavne odgovore ili sretan završetak – jego stil je previše realan za takve idealizirane ishode.
Često se događa da likovi nauče nešto o sebi ili o drugima kroz taj neočekivani razgovor. Možda shvate da su previše zatvoreni, možda spoznaju da drugi ljudi prolaze kroz slične probleme. Ta spoznaja mijenja njihovu perspektivu na buduće interakcije.
Neki raspletaj mogu biti pomalo gorki – protagonisti shvaćaju koliko su daleko od stvarne komunikacije u svom svakodnevnom životu. Ta realizacija može biti bolna, ali i oslobađajuća. Kad shvatite da većinu vremena nosite masku uljudnosti, možete početi mijenjati svoj pristup.
Autor ne osuđuje nikoga zbog površnosti – umjesto toga pokazuje kako društvene konvencije mogu biti istovremeno potrebne i ograničavajuće. Balans između privatnosti i otvorenosti postaje ključna tema koja se razrješava kroz konkretne situacije.
Zaključak
Završetak priče ostavlja čitatelje s jasnijom slikom o složenosti svakodnevne komunikacije i važnosti autentičnih veza među ljudima. Tomić ne propovijeda – on jednostavno prikazuje realnost i prepušta čitateljima da izvuku vlastite zaključke.
Poruka o važnosti slušanja i razumijevanja provlači se kroz cijelu strukturu priče. Možda najveća lekcija leži u spoznaji da iza svakog “dobro, hvala” može stajati cijela priča koju nikad nećemo čuti ako ne postavimo pravo pitanje u pravom trenutku.
Društvena kritika koju Tomić pruža nije agresivna ni pretjerano pesimistična. On jednostavno drži ogledalo pred čitateljima i pita: koliko često stvarno slušamo one oko sebe? Koliko puta propustimo priliku za stvarnu vezu jer se zadovoljavamo površnim interakcijama?
Struktura priče savršeno podržava tu temu – od početnog automatskog pozdravljanja preko trenutka istine pa do konačne spoznaje o tome što znači biti čovjek u društvu drugih ljudi. Ta narativna logika čini “Dobar dan, kako ste?” daleko više od obične priče o susretu dvaju stranaca.
Tema i ideja djela

Tomićeva glavna tema vrti se oko onoga što svi radimo svaki dan – pozdravljamo se i pitamo “kako ste?”, a pritom rijetko čekamo pravi odgovor. Komunikacija stoji u samom srcu ovog djela, ali ne ona površinska koju svi poznajemo, već ona dublja – ona koju propuštamo dok žurimo kroz dan.
Autor maestralno prikazuje kako se iza jednostavne fraze “dobar dan, kako ste?” krije čitav spektar ljudskih emocija i društvenih problema. Kroz svakodnevne dijaloge između likova, Tomić otkriva apsurdnost modernog života gdje ljudi govore, ali se ne čuju – komuniciraju, ali se ne razumiju.
Ključne tematske cjeline
Tema | Manifestacija u djelu |
---|---|
Površnost komunikacije | Likovi koriste fraze bez stvarnog interesa |
Društvena otuđenost | Ljudi žive jedni pokraj drugih, ne zajedno |
Ironija svakodnevice | Humor skriva dublje probleme |
Empatija kao rješenje | Poziv na iskrenu brigu za druge |
Ideja djela ide korak dalje – Tomić ne kritizira samo postojeće stanje, već poziva čitatelje na samoispitivanje. Koliko često i mi automatski izgovaramo “kako ste?” ne čekajući odgovor? Koliko propuštenih prilika za stvarnu vezu stoji iza naših rutinskih pozdravljanja?
Ova lektira funkcionira kao ogledalo hrvatskog društva – prikazuje nas onakve kakvi jesmo, s našim manama i vrlinama, s našom tendencijom da se sakrijemo iza društvenih konvencija umjesto da se stvarno povežemo. Tomić ne propovijeda – on jednostavno drži ogledalo i pušta da čitatelji sami vide što se u njemu reflektira.
Analiza likova

Ante Tomić u “Dobar dan, kako ste?” stvara likove koji… pa, kako da to kažem bez da zvučim kao udžbenik? Oni su kao tvoji susjedi, kolege iz ureda ili ljudi koje sretneš u tramvaju – prepoznatljivi do boli, ali istovremeno složeni na načine koje ne očekuješ.
Glavni likovi funkcioniraju kao ogledalo našeg društva (da, znam da zvuči klišeasto, ali čekaj malo). Tomić ih gradi kroz neizravnu karakterizaciju – ne govori ti “Ovo je sebičan čovjek”, već ti to pokazuje kroz to što lik kaže ili ne kaže kad ga netko pita kako je. Genijalno, zar ne?
Fizička karakterizacija? Tomić je tu… minimalist. Ne opisuje kako netko izgleda kao da piše za Cosmopolitan, već koristi suptilne detalje koji govore puno više. Možda spomene kako netko nervozno mijenja temu ili kako mu se glas promijeni kad mora reći istinu.
Psihološka dimenzija likova je ono gdje se stvarno vidi autorov talent. Kroz dijaloge koji zvuče potpuno prirodno, otkrivaju se slojevi ličnosti:
Element karakterizacije | Tomićev pristup | Učinak na čitatelja |
---|---|---|
Dijalozi | Svakodnevni, prepoznatljivi | Osjećaj “poznajem ovakve ljude” |
Unutarnji monolozi | Fragmentirani, realni | Uvid u pravu prirodu likova |
Odnosi među likovima | Površni vs. duboki | Kritika komunikacijskih navika |
Socijalna karakterizacija dolazi kroz način na koji likovi reagiraju na to famozno pitanje “kako ste?”. Neki bježe od odgovora, drugi se predugo zadržavaju na svojoj patnji, treći daju automatske odgovore… Tomić ne sudi – samo prikazuje.
Ono što čini ove likove posebnima jest što nema klasičnih “dobrih” ili “loših” likova. Svi su samo… ljudski. S manama koje prepoznaješ u sebi i drugima. I tu je bit – kroz njihove međusobne odnose vidimo koliko se rijetko uistinu slušamo.
Književni elementi

Kad se zagreš za analizu književnih elemenata u “Dobar dan, kako ste?”, brzo shvatiš da Tomić nije baš standardno posložio sve te školske kategorije. Ovo djelo je… recimo, malo drugačije od klasika koje obično razglabamo u lektiri.
Tema ovdje je čista genijlanost u svojoj jednostavnosti – komunikacija koja se ne događa. Tomić je uzeo najbanalniju frazu na svijetu i kroz nju razmrsio čitav kup ljudskih problema. Nije to samo “o čemu se radi” nego pravi društveni rentgen koji boli gledati.
Ideja se provlači poput crvene niti kroz sve stranice: mi se pretvaramo da komuniciramo, a zapravo samo izmjenjujemo prazne fraze. Autor ne drži propovijedi, već nas pušta da sami dođemo do te gorke spoznaje.
Element | Opis u djelu |
---|---|
Motivi | Pozdravljanje, svakodnevica, lažna uljudnost |
Siže/Fabula | Linearna priča kroz dijaloge |
Kompozicija | Jednostavna, bez složenih skokova |
Pripovijedanje | Treće lice, objektivno |
Likovi nisu neki duboko razrađeni karakteri s ogromnim karakternim lukovima – oni su naši susjedi, kolege, mi sami. Tomić ih gradi kroz neizravnu karakterizaciju, jer tko od nas stvarno direktno govori kakav je? Otkrivamo ih kroz ono što (ne)kažu kad ih pitamo kako su.
Jezik i stil su Tomićev glavni adut – taj splitski humor koji zabija nož između rebara dok se smiješiš. Jednostavan jezik koji skriva složene misli… baš kao naši svakodnevni razgovori.