Učenike često zastrašuje pojam domobranske lektire, posebno kada shvate koliko je važna za uspjeh na završnom ispitu. Ova tri ključna djela hrvatskog književnog kanona predstavljaju temelj razumijevanja nacionalne književnosti i kulture.
Tri domobranskih lektire – “Balade Petrice Kerempuha” Miroslava Krleže, “Povratak Filipa Latinovicza” Miroslava Krleže i “Proze” Antuna Gustava Matoša – obavezno su štivo koje svaki maturant mora savladati za uspješno polaganje državne mature iz hrvatskog jezika.
Mnogi se učenici pitaju zašto su baš ova djela odabrana kao domobranaska lektira i kako ih najbolje pristupiti. Svako od ovih književnih remek-djela nosi jedinstvenu poruku o hrvatskom identitetu i društvenim prilikama svog vremena. Dok Krležini radovi istražuju duboke psihološke i društvene teme, Matoševe proze donose poseban poetski pristup prozi koji je obilježio cijelu epohu.
Ova analiza vodit će vas kroz najvažnije elemente koji će vam pomoći da ne samo prođete ispit, već istinski zavolite ova izuzetna djela.
Uvod u lektiru i pisca
Kad se spomene domobran, mnogi učenici odmah pomisle na dugotrajne analize i složene interpretacije koje treba “progutati” prije mature. Ali ovdje se radi o nečem daleko zanimljivijem — tri djela koja su postala temelj hrvatskog književnog identiteta i koja še ni dan-danas čitaju s jednako velikom strašću.
Miroslav Krleža, čovjek koji je svojom oštrom perom mijenjao percepciju hrvatske književnosti, donio je “Balade Petrice Kerempuha” (1936) kao revolucionarno djelo koje spaja tradiciju s modernim pristupom. Njegove “kajkavštine” nisu bile samo nostalgičan pogled u prošlost — bile su oruđe društvene kritike koje i danas odjekuje. Krležin “Povratak Filipa Latinovicza” (1932) ide korak dalje, nudeći psihološki portret umjetnika u krizi koji pokušava pronaći svoje mjesto u svijetu.
S druge strane, Antun Gustav Matoš donosi potpuno drukčiji pristup kroz svoje “Proze” (1917). Ovaj majstor kratke priče stvara minijature života koje su istovremeno intimne i univerzalne — njegovi opisi Zagrebu i hrvatskim krajevima postali su kultni blandt čitatelja svih generacija.
Djelo | Autor | Godina izdanja | Književni pravac |
---|---|---|---|
Balade Petrice Kerempuha | Miroslav Krleža | 1936 | Moderni realizam |
Povratak Filipa Latinovicza | Miroslav Krleža | 1932 | Ekspresionizam |
Proze | Antun Gustav Matoš | 1917 | Moderna |
Zanimljivo je kako su sva tri djela nastala u relativno kratkom vremenskom rasponu, ali svako nosi svoju jedinstvenu poruku o tome što znači biti Hrvat u turbulentnim vremenima. Ova trojica autora — jer Krleža dominira s dva djela — oblikovali su način na koji doživljavamo našu kulturu i identitet kroz književnost.
Kratki sadržaj

Razumijevanje tri domobranska djela nije samo pitanje proučavanja stranica i stranica teksta. Ovo je putovanje kroz tri različita svijeta koja se međusobno prožimaju i grade cjelokupnu sliku hrvatskog duha.
Uvod
Svako od tri ključna domobranska djela počinje na svoj jedinstveni način koji odmah postavlja ton za cijelu priču. “Balade Petrice Kerempuha” Krleže uvode čitatelje u svijet folklora i tradicije kroz kajkavski dijalekt koji zvuči poput stare hrvatske pjesme. Petrica Kerempuh postaje glas naroda koji progovara iz dubina povijesti.
S druge strane, “Povratak Filipa Latinovicza” otvara se potpuno drugačije – kroz unutarnje monologe glavnog lika koji se vraća u rodni zavičaj. Filip nije folklorna figura poput Petrice već moderni intelektualac koji se suočava s vlastitim korijenima i identitetom.
“Proze” Antuna Gustava Matoša početke nalaze u sitnim trenucima svakodnevlja koji se pretvaraju u velike životne istine. Matoš počinje s naizgled običnim situacijama – šetnja Zagrebom, susret s prijateljem, razgovor u kavani – ali svaki početak krije dublje značenje.
Ova tri različita pristupa početcima pokazuju kako svaki autor pristupa pripovijedanju. Krleža gradi epske temelje, Matoš traži ljepotu u detaljima, a Filip Latinovicz postaje most između tradicije i moderne.
Zaplet
Tu se događa prava čarolija – kada se jednostavni početci pretvaraju u složene mrežice sukoba i napetosti. Kod Krleže zaplet nije samo literarni već i društveno-politički. Petrica Kerempuh postaje simbol koji se suprotstavlja društvenim nepravdama, a njegove balade postaju forma otpora.
Filip Latinovicz doživljava unutarnji zaplet koji se očituje kroz sukob između onoga što jest i onoga što bi htio biti. Njegov povratak u zavičaj postaje povratak u vlastitu prošlost gdje ga čekaju nerazriješeni konflikti s obitelji, ljubavi i vlastitim uvjerenjima. Ovdje Krleža pokazuje kako se čovjek ne može jednostavno vratiti kući – povratak uvijek donosi i suočavanje s onim što smo ostavili za sobom.
Matoševe proze razvijaju zaplet kroz subtilnije načine. Umjesto velikih društvenih sukoba ili dramatičnih obiteljskih konflikata, Matoš stvara napetost kroz kontrastiranje ljepote i prolaznosti. Njegov zaplet često leži u sukobu između idealnog i stvarnog, između onoga što osjećamo i onoga što možemo izraziti.
Sva tri autora koriste zaplet kako bi istražili dublje teme hrvatskog identiteta. Nije slučajno što se ova djela smatraju domobranskim – jer svako na svoj način brani specifičnost hrvatske kulture i mentaliteta.
Rasplet
Način na koji se razrješavaju konflikti u ovim djelima govori puno o tome kako hrvatski pisci vide svijet i mjesto čovjeka u njemu. Krležin pristup raspletima često je ironičan i višeznačan – Petrica Kerempuh ne pobjeđuje u tradicionalnom smislu, već njegova snaga leži u tome što opstaje kao simbol.
Filip Latinovicz doživljava rasplet koji je istovremeno i završetak i novi početak. Njegov povratak ne završava sretnim krajem već spoznajom o složenosti identiteta i nemogućnosti jednostavnih odgovora. Krleža ne nudi lako rješenje – umjesto toga prikazuje proces sazrijevanja koji je bolan ali potreban.
Matoševi raspleti često ostavljaju čitatelje s osjećajem melankholije pomiješane s ljepotom. On ne traži dramatična razrješenja već pronalazi mir u prihvaćanju prolaznosti i krhkosti ljudskih emocija. Njegovi raspleti su poput tihih akorada koji odjekuju dugo nakon što se priča završi.
Ono što povezuje sve tri pristupa jeste odbijanje jednostavnih odgovora. Nijedan od ovih autora ne nudi čitateljima gotove recepte za život – umjesto toga pozivaju na razmišljanje i preispitivanje vlastitih uvjerenja.
Zaključak
Završeci ovih djela ostavljaju trajan dojam jer ne zatvaraju priče već ih ostavljaju otvorene za interpretaciju. Krleža završava svoje “Balade” tako što Petrica Kerempuh postaje vječna figura koja će uvijek postojati dok postoji potreba za glasom naroda. To nije završetak već obećanje kontinuiteta.
“Povratak Filipa Latinovicza” završava spoznajom glavnog lika o složenosti vlastitog identiteta. Filip ne postaje nova osoba već prihvaća sve aspekte sebe – i one lijepe i one bolne. Ovaj završetak govori o zrelosti koja dolazi kroz suočavanje s vlastitom prošlosti.
Matoševe “Proze” često završavaju kao lijepe slike koje ostaju u memoriji čitatelja. Njegovi završeci podsjeća na trenutke kada se zaustavimo i shvatimo ljepotu trenutka koji prolazi. Tu nema velikih revelacija već tihih spoznaja o tome što znači biti čovjek.
Sva tri djela završavaju porukom o važnosti razumijevanja vlastitih korijena i kulture. Nisu to pouke o tome kako živjeti već pozivi na razmišljanje o tome tko smo i odakle dolazimo. Zato su ova djela i danas aktualna – jer pitanja koja postavljaju ostaju relevantna za svaku generaciju koja traži svoj identitet.
Tema i ideja djela

Kada se govori o temama i idejama ovih triju književnih remekdijela, odmah postaje jasno zašto su odabrana kao domobranaska lektira. Svako od njih na svoj način pita ono što se svaki Hrvat u dubini duše pita – tko smo mi kao narod?
“Balade Petrice Kerempuha” postavljaju tu universalnu temu kroz satirični prikaz društvenih prilika. Krleža koristi kajkavski govor kao oružje protiv licemjerja i političke korupcije. Petrica postaje glas svih potlačenih koji se usude reći istinu. Osnovna ideja? Istina boli, ali mora se čuti – bez obzira na posljedice.
“Povratak Filipa Latinovicza” dublje zadire u psihologiju hrvatskog intelektualca. Filip se vraća u rodno mjesto nakon godina lutanja po Europi i suočava se s vlastitim duhovima prošlosti. Krleža ovdje istražuje unutrašnji sukob između tradicionalnih vrijednosti i modernog načina života. Tema je bolno aktualna – koliko se možemo udaljiti od svojih korijena a da ne izgubimo sebe?
“Proze” Antuna Gustava Matoša donose intimniji pristup istim pitanjima. Kroz kratke priče i skice Matoš slika portrete običnih ljudi u izvanrednim trenucima. His tema je jednostavna ali duboka – u malim trenucima svakodnevice skriva se čitav svijet ljudskih emocija. Svaka proza je kao fotografija koja hvata trenutak u kojem se otkriva nešto bitno o ljudskoj prirodi.
Sve tri knjige spajaju dvije ključne ideje: nostalgiju za izgubljenim i nadu u budućnost. One ne nude gotova rješenja već pozivaju čitatelje da sami pronađu odgovore na velika pitanja identiteta i pripadnosti.
Analiza likova

Kad se zaroniš u ova tri domobranaska remek-djela, uskoro shvatiš da nisu likovi samo… pa, likovi. Oni su živi portret hrvatskog duha kroz različita vremena i društvene slojeve.
Petrica Kerempuh iz Krležinih balada? To ti je onaj štreber iz razreda koji nikad ne šuti kad profesor pita nešto glupo. Krleža ga je napravio kao ogledalo koje pokazuje sve ono što se dogodilo s hrvatskim seljaštvom – od ponosnih ratnika do potlačenih masa. Petrica govori onim starim kajkavskim narječjem koje… biti će ti trebao rječnik (vjeruj mi na riječ), ali kad shvatiš što govori, udarit će te kao grom.
Filip Latinovicz je potpuno druga priča. Ovaj slikar koji se vraća iz Pariza u rodni kraj… čini se poznato? To je onaj lik koji odlazi u svijet tražiti sreću, a onda se vraća kući samo da shvati koliko se sve promijenilo. Ili možda se nije ništa promijenilo – možda se samo on promijenio. Filip se bori s onim klasičnim hrvatskim problemom: kako ostati vjeran tradiciji a pritom ne zaglibiti u nazadnjašstvo.
Matoševi likovi u “Prozama” su… komplicirani. Tu imaš Ivu Kratočvila iz “Mojih djevojaka” koji se sjeća prošlosti kao da gleda stari film, Anku Bosnić koja predstavlja idealiziranu ženu iz mladosti, i čitav niz običnih ljudi s izvanrednim unutarnjim životima.
Što sve ove likove povezuje? Svatko od njih pokušava odgovoriti na pitanje koje i danas muči Hrvate: tko smo mi zapravo?
Lik | Djelo | Ključno pitanje |
---|---|---|
Petrica Kerempuh | Balade | Kako satirom promijeniti društvo? |
Filip Latinovicz | Povratak | Možemo li pobjeći od svojih korijena? |
Matoševi likovi | Proze | Što čini naš identitet? |
Ovi likovi neće ti pružiti gotove odgovore – oni će te natjerati da postaviš prava pitanja.
Književni elementi

Kad se uronimo u književne elemente ovih domobranske remek-djela, otkrivamo fascinantnu igru između forme i sadržaja koja čini ova djela neuništivima. Svaki autor koristi jedinstvene tehnike koje njihove priče čine nezaboravnima.
Krležina stilska virtuoznost u “Baladama Petrice Kerempuha” očituje se kroz kajkavski dijalekt koji nije samo ukras – to je živi glas naroda koji govori direktno u dušu. Satirični ton probada društvene rane s kiruškom preciznošću, dok simbolika Kerempuha prerasta u univerzalni simbol “malog čovjeka” koji se bori protiv nepravde.
“Povratak Filipa Latinovicza” donosi potpuno drugačiji pristup – psihološki realizam koji čitatelja uvlači u protagonistove unutarnje borbe. Krleža majsterski koristi unutarnji monolog i flashback tehnike, stvarajući mozaik sjećanja koji se slaže poput puzzle.
Književni element | Krležina “Balade” | Krležin “Povratak” | Matoševe “Proze” |
---|---|---|---|
Stil | Satirični, kajkavski | Psihološki realizam | Impresionistički |
Perspektiva | Treće lice | Prva osoba | Mješovito |
Simbolika | Kerempuh kao everyman | Povratak kao preispitivanje | Priroda kao ogledalo duše |
Matošev impresionizam u “Prozama” stvara atmosferu koju gotovo možeš osjetiti kožom. Njegovi opisi prirode nisu puka dekoracija – oni odslikavaju emotivno stanje likova s poetskom snagom koja rijetko koga ostavlja ravnodušnim.
Zanimljivo je kako sva tri autora koriste različite naracijske tehnike da bi postigli isti cilj – duboko razumijevanje hrvatskog identiteta kroz književnost koja i danas odzvanja snagom istine.