Mnogi učenici se susreću s izazovom analize Goldonijeve komedije “Gostionicarka Mirandolina” tijekom školovanja. Ovo remek-djelo talijanskog dramatičara Carlo Goldonija predstavlja jedan od najvažnijih tekstova u kurikulumu svjetske književnosti.
“Gostionicarka Mirandolina” je komedija karaktera koja prikazuje pametnu i snalažljivu ženu koja uspješno upravlja gostionicom i manipulira muškarcima oko sebe, istovremeno kritiziraju društvene konvencije 18. stoljeća kroz humor i satiru.
Kroz likove poput domišljate Mirandoline, arogantnoga grofa Albafiore i mizoginoga viteza Ripafratte, Goldoni je stvorio slojevito djelo koje osvjetljava teme ljubavi, moći i društvenih odnosa. Razumijevanje ovih kompleksnih karakterizacija i njihovih međusobnih odnosa ključno je za uspješnu interpretaciju djela koje i danas oduševljava čitatelje svojom duhovitošću i prozirljivošću.
Uvod u lektiru i pisca
Carlo Goldoni nije bio običan pisac svog vremena – bio je revolucionar koji je okrenuo talijansko kazalište naopačke. Rođen 1707. u Veneciji, ovaj pravnik koji je postao dramaturg doslovno je prepisao pravila igre kada se radilo o komediji. Umjesto dosadnih improvizacija koje su publiku uspavljivale, Goldoni je stvorio žive likove s kojima se svaki čitatelj može poistovjetiti.
“Gostionicarka Mirandolina” nastala je 1753. kao dio Goldonijeve misije da teatru vrati pravu ljudskost. Ova komedija nije samo zabavna priča o lukavoj gostionicarki – to je pametna kritika društva koja i danas odzvanja snažno kao zvono venecijanske crkve.
Osnovni podaci o djelu | |
---|---|
Naslov originala | “La locandiera” |
Godina nastanka | 1753. |
Žanr | Komedija karaktera |
Glavna tema | Emancipacija žene kroz um |
Goldoni je bio majstor u oslikavanju ljudskih slabosti kroz humor. U Mirandolini je stvorio lik koji prekršava sve društvene konvencije – žena koja vodi posao, manipulira muškarcima i nikome ne dozvoljava da joj kaže što da radi. To je bilo nešto nevjerojatno za 18. stoljeće!
Ono što čini ovu lektiru posebnom jest Goldonijeva sposobnost da kroz smijeh kaže nešto duboko o ljudskoj prirodi. Njegovi likovi nisu crno-bijeli karikatture već složene osobe s kojima se susrećemo svakodnevno… možda čak i u ogledalu.
Kratki sadržaj

Goldonijev remek-djelo “Gostionicarka Mirandolina” razvija se kroz tri čina koji majstorski povezuju humor s dubljom analizom ljudske prirode. Radnja prati bistru gostionicarku kroz njezine igre uma s gostima koji podcjenjuju njezinu snagu.
Uvod
Mirandolina živi u svijetu gdje muškarci misle da vladaju igrom… ali ona drži sve karte u rukama. Naslijedivši gostionicu “Locanda della Posta” od oca, ona se snalazi bolje od svih svojih muških konkurenata. Ova žena – koja je bila nevjerojatan fenomen za 18. stoljeće – upravlja poslom s onom vrstom lukavstva koja ti daje do znanja da je daleko ispred svog vremena.
Goldoni je genijalnim potezom stvorio lik koji krši sve društvene norme. Mirandolina nije pasivna žena koja čeka da je netko oženi. Naprotiv – ona je aktivna predatorka koja koristi svoju ljupkost i pametnost kao oružje. Kada kažem predatorka, mislim to u najboljem smislu… ona jednostavno zna što želi i ide za tim.
Tri muškarca orbitiraju oko nje poput planeta oko sunca: markiz Forlipopoli (koji joj obecava bogatstvo), grof Albafiorea (koji je romantičan ali bez novaca) i vitez Ripafratta (koji mrzi žene ali se bori protiv vlastite prirode). Svaki od njih predstavlja drugačiji tip muškarca s kojim se žene suočavaju – a Mirandolina ih sve vješto drži na dlanu.
Zaplet
Situacija postaje… kako da kažem… zanimljiva kad vitez Ripafratta dođe u gostionicu. Ovaj tip je pravi mizogin – mrzi žene iz dna duše i ponosno to pokazuje. Za Mirandolinu je to kao kad vidiš crvenu maramu – jednostavno ne može ignorirati izazov.
Dok se markiz i grof bore za njezinu pažnju darovima i ljubavnim pismima, Mirandolina odlučuje pokvariti igru. Umjesto da se bori protiv Ripafratte, ona mijenja strategiju i kreće ga osvajati. I ovdje Goldoni pokazuje svoj genij – ona ne koristi tipične ženske čari. Ne, ona koristi strategiju obrnutog pristupa.
Mirandolina počinje biti ljubazna prema vitezu, ali na suptilan način. Donosi mu bolje jelo, briše prašinu s njegovih cipela, pokazuje mu malu pažnju ovdje i tamo. Ništa pretjerano… samo dovoljno da ga zbuni. A Ripafratta? Pa, počinje se pitati zašto se osjeća čudno kada je ona blizu.
Ostali gosti postaju svjedoci ove transformacije – čovjek koji je mrznuo žene počinje se ponašati kao tinejdžer s prvom ljubavlju. Goldoni tu stavlja ogledalo pred muško taštinu i pokazuje koliko je fragilna kad je suočena s pametnom ženom koja zna što radi.
Rasplet
Kada Ripafratta konačno priznaje sebi (i svima ostalima) da se zaljubio u Mirandolinu, ona povlači svoj major plot twist. Objavljuje da će se udati za Fabrizia, svojeg slugu – jednostavnog, poštenog radnika koji ju je volio bez skrivenih motiva.
Ova odluka je bila toliko radikalna za 18. stoljeće da je vjerojatno publika ostala šokirana. Mirandolina odbacuje i bogatstvo markiza i romantiku grofa i čak i novootkrivenu strast viteza. Zašto? Jer je shvatila nešto što mnogi i danas ne kuže – istinska ljubav ne dolazi s uvjetima.
Fabrizio ju je volio kada je bila samo gostionicarka, ne bogata nasljednica ili objekt želje. On ju je vidio kao osobu, ne kao trofej koji treba osvojiti. A Mirandolina? Ona je dovoljno pametna da prepozna razliku između muškaraca koji je žele imati i onog koji je stvarno voli.
Vitez Ripafratta odlazi iz gostionice poučen – shvatio je da su njegove predrasude bile glupost. Grof i markiz ostaju s praznim rukama, ali s lekcijom o tome da se ljubav ne može kupiti ni natjerati. A Mirandolina? Ona dobiva ono što je oduvijek htjela – slobodu izbora i ljubav na vlastitim uvjetima.
Zaključak
Goldoni je kroz “Mirandolinu” stvorio nešto što je bilo daleko ispred svog vremena – priču o ženi koja ne treba spašavanje. Ona je ta koja spašava sebe, svoj posao i na kraju bira svoju sudbinu. Dok su njezini suvremeni pisci stvarali ženske likove koji su postojali samo da budu ljubljeni ili udavane, Goldoni je stvorio osobu.
Ova komedija funkcionira na nekoliko razina odjednom. Na površini je zabavna priča o lukavoj ženi koja nadmudrava muškarce. Dublje, to je kritika društva koje žene stavlja u uske kalupe. A najdublje? To je priča o tome kako pravi odabir uvijek zahtijeva hrabrost.
Mirandolina nije savršena – ona manipulira, igra se s ljudskim osjećajima, ponekad je okrutna. Ali Goldoni joj ne daje moralnu lekciju na kraju. Umjesto toga, on joj daje nešto mnogo vrijednije – autentičnost. Ona je složena osoba koja donosi složene odluke u složenom svijetu.
I zato ova lektira i dalje rezonira s čitateljima – jer svi poznajemo Mirandoline u svom životu. Žene koje ne pitaju za dozvolu, koje ne čekaju da ih netko izbavi, koje svoje probleme rješavaju same. A možda… samo možda… i mi možemo biti malo više poput nje.
Tema i ideja djela

Goldoni nije slučajno postavio svoju komediju u gostionicu – to je bilo mjesto gdje se križaju različiti svjetovi, gdje plemstvo susreće običan narod, a društvene konvencije… pa, digmo ruke, često se bacaju kroz prozor.
Glavna tema ovog dela? Emancipacija žene u muškom svijetu. Mirandolina nije samo gostionicarka koja služi vino i priprema sobe – ona je poslovni strateg koji bi mogao dati lekcije modernim CEO-ima. Dok muškarci oko nje žive u uvjerenju da je njihov novac ili status dovoljno moćan da je impresionira, Mirandolina ih tretira kao… šah figure na svojoj ploči.
Goldoni ovdje istražuje moć autentičnosti nad površnošću. Tri muškarca predstavljaju tri različite pristupa ženi:
- Markiz se oslanja na bogatstvo
- Grof na svoje ljubavne vještine
- Vitez na potpuno odbacivanje
A Mirandolina? Ona bira Fabrizia – čovjeka koji je jednostavno… stvaran.
Društvena kritika prožima svaki dijalog. Goldoni ne napada direktno aristokraciju (hey, trebao je publiku!), već kroz humor razotkriva njihove slabosti. Kada vitez Ripafratta – mizogin par excellence – pada pred Mirandolininim šarmom, to nije samo komedija… to je pametno razobličavanje muškog ega.
Najdublja ideja djela? Možda je to činjenica da prava moć ne dolazi iz titula ili novca, već iz sposobnosti da razumiješ ljudsku prirodu i koristiš je… mudro. Mirandolina ne koristi muškarce iz zlobe – ona preživljava u svijetu koji joj nije namijenjen.
Analiza likova

Goldoni je u svojoj komediji stvorio galeriju likova koji funkcioniraju kao živi primjeri društvenih tipova svoga vremena. Svaki lik nosi specifične karakteristike koje ih čine prepoznatljivima i kroz stoljeća.
Mirandolina stoji u centru priče kao iznimno složen lik. Ona nije tipična žena 18. stoljeća – umjesto da čeka da je netko oženi i preuzme posao, ona aktivno vodi svoju gostionicu i kontrolira situacije oko sebe. Njena inteligencija očituje se u načinu na koji čita ljude i prilagođava strategiju svakom gošću. Kada primjećuje da je vitez Ripafratta imun na njezin uobičajeni šarm, ona mijenja pristup i postaje skromna i ponizna.
Vitez Ripafratta predstavlja kontradiktornu prirodu mizoginije. Njegov stav prema ženama proizlazi iz straha od gubitka kontrole, što Goldoni vješto razotkriva kroz postupan razvoj lika. Kada Mirandolina probije njegovu obranu, Ripafratta se transformira iz hladnog mizogina u zaljubljenog muškarca koji gubi svu svoju prethodnu sigurnost.
Grof Albafiorea i markiz Forlipopoli funkcioniraju kao društveni komentari. Grof, osiromašeni plemić koji živi od prošlih dana, kontrastira s markizom koji kupuje poštovanje novcem. Njihovo rivalstvo otkriva koliko su površni i predvidivi.
Fabrizio, Mirandolin sluga i konačni izbor, predstavlja autentičnost u svijetu pretvaranja. On ne pokušava biti netko drugi – jednostavno je iskren radnik koji poštuje Mirandolinu kao osobu, a ne kao trofej.
Lik | Karakteristika | Funkcija u priči |
---|---|---|
Mirandolina | Pametna, snalažljiva, neovisna | Protagonist koji krši društvene norme |
Vitez Ripafratta | Mizogin koji se mijenja | Pokazuje moć persuazije |
Grof Albafiorea | Siromašni plemić | Predstavlja propadanje aristokracije |
Markiz Forlipopoli | Bogati trgovac | Simbolizira novu buržoaziju |
Fabrizio | Iskren radnik | Predstavlja istinske vrijednosti |
Goldoni ne stvara jednostavne tipove već složene osobe čije motivacije postaju jasnije kroz njihove međusobne odnose i reakcije na Mirandoline poteze.
Književni elementi

Goldoni je u “Mirandolini” spojio klasične komične tehnike s revolucionarnim pristupom karakterizaciji. Umjesto tipova iz commedia dell’arte-a, stvorio je žive likove koji… pa, ponašaju se kao pravi ljudi s pravim problemima i željama.
Dijalog kao oružje
Mirandolina koristi jezik kao šahovsku partiju – svaka riječ ima svoju funkciju. Kada razgovara s vitezom Ripafrattom, ne napada direktno nego mu polaže “meke” zamke kroz naizgled nevine komentare. Goldoni ovdje pokazuje kako žene koriste suptilnost tamo gdje muškarci koriste silu.
Ironija koja boli (ali na dobar način)
Najveća ironija? Mizogin koji mrzi žene postaje njihova najveća žrtva. Ali Goldoni ne želi samo nasmijati publiku – želi ih natjerati da razmisle. Ripafrattova transformacija od ženskobašca do zaljubljenika nije samo komična situacija, već oštro ogledalo muškoj nadmenosti.
Struktura kao savršena pastka
Svaki čin ima svoju funkciju:
Čin | Funkcija | Mirandolina |
---|---|---|
Prvi | Postavlja likove | Procjenjuje situaciju |
Drugi | Razvija sukob | Mijenja strategiju |
Treći | Razrješava zapljet | Bira vlastiti put |
Simbolika koja se ne nameće
Gostionica nije samo mjesto radnje – ona je metafora za društvo u tranziciji. Stari aristokrati (grof i markiz) polako gube tlo pod nogama dok nova srednja klasa (predstavljena kroz Mirandolinu) preuzima kontrolu.
Goldoni majstorski koristi satiru da razotkrije društvene gluposti, ali nikad ne postaje ciničan. Njegova kritika je oštra ali i dalje puna ljudskosti – kao što bi trebala biti svaka dobra komedija.