Miroslav Krleža’s “Balade Petrice Kerempuha” predstavlja jedan od najvažnijih ostvaraja hrvatske književnosti koji i danas izaziva strastvene diskusije među čitateljima. Ovo monumentalno djelo spaja povijest, politiku i poetiku na način koji rijetko koji autor uspijeva postići.
“Balade Petrice Kerempuha” su ciklus od 49 balada pisanih kajkavskim narječjem koje prikazuju hrvatsku povijest kroz satiričnu vizuru fiktivnog seljaka Petrice, kriticirajući društvene nepravde i političke prilike od srednjeg vijeka do 20. stoljeća.
Mnogi učenici se pitaju zašto je Krleža odabrao baš kajkavsko narječje i zašto je stvorio lик seljaka koji govori istine koje drugi ne smiju izreći. Razumijevanje ovog književnog remek-djela zahtijeva dublji uvid u Krležin genij i društveni kontekst u kojem je nastalo.
Pripremi se za putovanje kroz stoljeća hrvatske povijesti očima najduhovitijeg seljaka naše književnosti.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža nije samo bio pisac – bio je književni vulkan koji je eksplodirao na hrvatskoj sceni 20. stoljeća. Njegova “Balade Petrice Kerempuha” nastala je 1936. godine kao djelo koje je potpuno promijenilo način na koji Hrvati razmišljaju o vlastitoj povijesti i identitetu.
Zašto je Krleža uopće stvorio ovaj čudni lik seljaka koji govori kajkavskim? Razlog je bio genijalan: trebao mu je netko tko može reći ono što se inače ne smije izgovoriti. Petrica Kerempuh postaje glas naroda koji progovara kroz stoljeća – od feudalizma do modernih vremena – bez pardona i bez straha.
Tehnički detalji lektire:
Osnovni podaci | Detalji |
---|---|
Godina izdanja | 1936. |
Broj balada | 49 |
Narječje | Kajkavsko |
Književni oblik | Balada |
Glavni lik | Petrica Kerempuh (fiktivni seljak) |
Krleža je odabrao baladnu formu jer je htio stvoriti epske priče koje se lako pamte i prenose. Svaka balada funkcionira kao mala drama s početkom sredinom i krajem. Through Petrica’s voice Krleža criticizes social injustices spanning from medieval times to the 20th century.
Najviše fascinira činjenica da je Krleža uspio spojiti narodnu tradiciju s modernističkim pristupom. Petrica nije samo seljak – on je filozof s motikom koji razmišlja o velikim pitanjima dok kopa zemlju. His wisdom comes not from books but from centuries of peasant experience passed down through generations.
Kratki sadržaj

Nakon duboke analize književnih slojeva i povijesnog konteksta, vrijeme je za konkretan pregled fabule koja čini srž ovog nezaobilaznog djela hrvatske književnosti.
Uvod
Krležine “Balade Petrice Kerempuha” otvaraju vrata u svijet gdje se kajkavski humor susreće s gorkom društvenom kritikom. Kroz 49 balada, čitatelj upoznaje Petricu Kerempuha—lukavog seljaka koji postaje glasnogovornik potlačenih masa kroz stoljeća. Djelo se ne oslanja na klasičnu pripovijednu strukturu već gradi mozaik hrvatskog naroda kroz baladnu formu.
Petrica nije običan protagonist. On je kolektivni glas koji progovara iz duše naroda, kombinira seljačku mudrost s filozofskim promišljanjima o pravdi i nepravdi. Krleža ga oblikuje kao arhetipsku figuru koja transcendira vremenske granice—što ga čini jednako relevantnim u 14. stoljeću kao i u Krležino doba.
Ono što čini ovu zbirku posebnom jest spoj melankolije i satiričke oštrine. Svaka balada funkcionira kao samostalna cjelina, ali zajedno stvaraju jedinstvenu sliku hrvatskog društva kroz historiju. Kerempuh postaje most između prošlosti i sadašnjosti, između narodne tradicije i modernističkih literarnih postupaka.
Autor koristi kajkavsko narječje ne samo zbog nostalgije već kao svjestan izbor—jezik postaje oružje protiv društvene nepravde i političke represije.
Zaplet
Balade ne slijede linearnu fabulu već se razvijaju kroz niz epizoda koje prikazuju različite aspekte društvene stvarnosti. Petrica Kerempuh se pojavljuje u ulogama buntovnika, mudraca i satiričara koji svojim djelima razotkriva sistemsku korupciju i zlouporabu moći.
Kroz groteskne scene i satiričke obrate, Krleža prikazuje kako se obični narod suočava s feudalnim gospodarima, korumpiranim sucima i pohlepnim trgovcima. Kerempuh postaje katalizator pravde koji svojim dosjetkama i lukavstvom iznosi na vidjelo ono što drugi ne smiju reći.
Zaplet se razvija kroz konfrontacije između Petrice i predstavnika vlasti. On ne koristi fizičku silu već intelektualnu superiornost i narodni humor kako bi pobijedio protivnike. Njegove pobjede nisu spektakularne već simboličke—pobjede zdravog razuma nad glupoćom, istine nad lažju.
Krleža vješto koristi baladnu strukturu kako bi stvorio napetost između tragičnog i komičnog. Petrica istovremeno oplakuje patnju svoga naroda i ismijava one koji tu patnju uzrokuju. Ova dvostrukost čini likove i situacije uvjerljivijima i emocionalno snažnijima.
Rasplet
Kroz različite balade, Kerempuhove intervencije dovode do simboličnih pobjeda nad nepravdom. Nije riječ o spektakularnim pobjedama već o sitnim, ali značajnim promenama koje pokazuju da se zlo može pobijediti pamećću i upornoću.
Krleža razvija temu otpora kroz Kerempuhovo djelovanje. On ne mijenja svijet drastično, ali osvjetljava put prema boljem društvu. Njegove pobjede su moralne pobjede—kada razotkriva licemjerje, kada brani nevine ili kada jednostavno kaže istinu koju nitko drugi ne smije izgovoriti.
Raspleti pojedinih balada često kombiniraju ironiju s melankolijom. Kerempuh pobjeđuje, ali cijena pobjede često je gorka. Krleža ne idealizira borbu protiv nepravde već prikazuje njenu složenost i dvosmislenost.
Posebno značajan moment dolazi kada se pojavljuje sam pjesnik, što stvara meta-književni sloj koji reflektira ulogu književnosti u društvu. Ovaj postupak potvrđuje da Kerempuh nije samo književni lik već simbolična figura koja nadilazi granice fikcije.
Zaključak
“Balade Petrice Kerempuha” zaokružuje se kao ciklično djelo koje ne završava tradiconalno već se vraća na početak—na vječnu borbu između dobra i zla, pravde i nepravde. Kerempuh postaje bezvremenski simbol otpora koji će nastaviti živjeti dokgod postoji nepravda.
Krleža stvara djelo koje funkcionira na više razina—kao povijesni pregled, kao društvena kritika i kao poetska meditacija o ljudskoj sudbini. Kerempuh ne umire već se transformira u mit koji će nadživjeti svoga stvaratelja.
Finalna poruka obra nije pesimistična unatoč prikazanoj patnji. Kroz Kerempuhov lik, Krleža šalje poruku da narod uvijek pronalazi načine otpora i da humor može biti jednako snažno oružje kao i mač. Djelo završava s nadom da će buduće generacije nastaviti Kerempuhovu borbu.
Konačno, “Balade” ostaju živim dokumentom hrvatske kulture i identiteta—djelom koje govori o prošlosti, opisuje sadašnjost i prorokuje budućnost kroz glas jednog seljaka koji je postao glas cijele nacije.
Tema i ideja djela

Evo gdje stvari postaju zbilja zanimljive—Krleža ne puca samo praznu slamu kroz ovih 49 balada. Čovjek je stvorio nešto što je istovremeno i socijalni manifest i poetska simfonija koja će ti se urezati u pamćenje.
Pateći svijet koji prepoznajemo i danas
Petrica Kerempuh postaje glas onih koji nemaju glas—seljaka, radnika, sve one “obične” ljude kojima vlast i elita gazе po glavi stoljećima unazad. Krleža prikazuje hrvatsku društvenu dramu kroz prizmu potlačenih masa, a Kerempuhove dosjetke služe kao oružje protiv nepravde. Nije to slučajno; književnik je htio pokazati da se ništa bitno nije promijenilo—isti vzorci eksploatacije traju kroz stoljeća.
Lukavi zagovarač pravde
Ono što čini Petricu posebnim? On nije tipičan junak. Ovaj dosjetljivi “zabavljač” koristi ironiju i sarkazam kao kirurške instrumente—precizno reže kroz glupost i nepravdu dok se čini da se samo zafrkava. Groteska postaje njegov jezik, jer kako drugačije prikazati izokrenut svijet gdje bogati postaju bogatiji na leđima siromašnih?
Paradoks u samom naslovu
Krleža svjesno stvara napetost između balade—tradicionalno tragične forme—i Kerempuhove humorističke prirode. To je kao da pomiješaš plač s smijehom; rezultat je moderna balada koja koristi apsurd i paradoks da pokaže koliko je društvo deformirano.
Međutim, fascinantan je detalj da se Petrica direktno pojavljuje samo u dvije balade, a ipak njegov duh prožima cijelo djelo. On postaje kolektivni glas naroda—onaj koji govori ono što svi misle, ali se ne usuđuju reći naglas.
Analiza likova

Krležini likovi u “Baladama” nisu tek običan narativ… oni su čitav društveni manifest upakiran u pjesnička remek-dijela. Petrica Kerempuh predvodi ovaj kazališni spektakl kao majstor ironije—seljak koji govori ono što nitko ne smije, a sve to začinjeno dozom seljačke lukavosti koja bi mogla naučiti ponešto i moderne političare.
Kroz Petricu, Krleža stvara glasnogovornika potlačenih masa koji vješto koristi humor kao oružje protiv nepravde. Ovaj lukavi seljak postaje kolektivni glas naroda—kombinacija seljačke mudrosti i filozofskih promišljanja koja razotkriva sistemsku korupciju. Njegova ironija i sarkazam djeluju kao precizni skalpel koji reže kroz društvene laži.
Ali Petrica nije sam na ovoj pozornici. Krleža gradi kompleksnu mrežu likova koji odražavaju proturječnosti društvenih odnosa:
Društveni sloj | Karakteristike |
---|---|
Plemstvo | Predstavnici vlasti i privilegija |
Seljaštvo | Potlačeni narod, nosioci otpora |
Zgodovinski likovi | Simboli nepravde kroz stoljeća |
Fascinantno je kako svaki lik postaje univerzalni simbol ljudske sudbine suočene s apsurdom svijeta. Krleža ne stvara samo povijesne ili narodne arhetipove—on oblikuje žive simbole koji govore o vječnoj borbi između dobra i zla. Kroz alegoriju i grotesku, likovi dobivaju slojevitu simboliku koja djelu daje suvremenost i univerzalnu vrijednost.
Ova karakterna galerija čini “Balade” živim dokumentom koji istovremeno prikazuje hrvatsku povijest i govori o općenitim ljudskim stradanjima kroz jedinstveni spoj humora i tragedije.
Književni elementi

Krleža je ovdje bio pravi majstor literarne arhitekture—uzeo je tradicionalnu baladnu formu i skroz je preobrazio. Ove balade nisu one patetične, romantičarske priče koje smo navikli čitati. Ne, ne… ovdje se događa nešto potpuno drugačije.
Žanr je čista genijalna hibridizacija—Krleža spaja klasičnu baladu (koja je inače tragična i emotivna) s likom koji donosi humor, ironiju i sarkazam. Rezultat? Moderna baladeskna pjesma koja koristi grotesknu i apsurd za društvenu kritiku. Kao da je uzeo Shakespearea i pomiješao ga s našim seoskim mudracima.
Što se jezika tiče, kajkavski dijalekt ovdje nije slučajan izbor. Krleža je znao što radi—taj dijalekt daje autentičnost i povezuje djelo s narodnom tradicijom, ali istovremeno nosi nevjerojatnu izražajnu snagu. Kad Petrica progovori kajkavski, to zvuči istinito i snažno.
Teme i motivi su ono što čini ovo djelo relevantnim i danas:
- Kritika feudalnog i crkvenog tlačenja
- Borba protiv nepravde i korupcije
- Patnje običnog naroda kroz stoljeća
- Povijesni sukobi i nadanja za pravdom
Krležin stil je fascinantna mješavina—koristi grotesku, paradokse i spaja stvarnost s fantazijom. Balade su emotivno nabijene, ali imaju i duboki intelektualni sloj. To nije samo zabava; to je ozbiljna društvena analiza upakirana u pristupačnu formu.
Sve je strukturirano kao rezultat višegodišnjeg zrenja autorovih ideja—sintetizira poetske elemente s oštrom socijalnom kritikom kroz kajkavsku tradiciju i moderni umjetnički izraz.