Lektira “Bijeg” Miroslava Krleže ostaje jedna od najzahtjevnijih i najkontroverznijih obveznih knjiga u hrvatskim školama. Učenici često susreću poteškoće u razumijevanju složenih psiholoških portreta likova i duboke socijalne kritike koju autor predstavlja.
“Bijeg” prati psihološku dramu Andrije Živkovića koji pobjegne iz zatvora i suočava se s moralnim dilemama, dok Krleža kroz njegov lik kritizira društvene nepravde i licemerje međuratnog razdoblja.
Analiza ove novelistične zbirke zahtijeva razumijevanje povijesnog konteksta te autorovih stilskih postupaka koji čine djelo posebno zahtjevnim za interpretaciju. Krležine psihološke analize likova i društvena kritika čine “Bijeg” neprocjenjivim djelom hrvatske književnosti koje i danas ostavlja snažan dojam na čitatelje.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža – ime koje kod većine učenika izaziva mješavinu poštovanja i blage panike. Ovaj gigant hrvatske književnosti stvorio je djela koja i danas provociraju i zahtijevaju od čitatelja dublje promišljanje. “Bijeg” nije iznimka… zapravo, možda je upravo suprotno.
Krleža se rodio 1893. godine u Zagrebu i živio je kroz burna vremena – dva svjetska rata, raspad Austro-Ugarske i stvaranje Jugoslavije. Sve te društvene promjene i potrese vidljivi su u njegovim djelima poput otiska prsta. Nije slučajno što njegovi likovi često bježe – doslovno ili metaforički – od realnosti koja ih okružuje.
“Bijeg” nastaje 1930-ih godina kada se Europa suočavala s ekonomskom krizom i rastućim političkim tenzijama. Krleža je tada već etablirani pisac, ali i oštri kritičar buržoaskog društva. U ovoj noveli on ne štedi nikoga – ni bogataše ni siromašne, ni intelektualce ni radnike.
Što čini ovu lektiru posebno izazovnom? Psihološka dubina likova. Krleža ne piše crno-bijele junake već složene osobnosti koje nose svoje unutarnje sukobe. Andrija Živković nije tipični “loš momak” – on je produkt svog vremena i društva koje ga je oblikovalo.
Krležin stil oscilira između realizma i ekspresionizma. Ponekad piše kristalno jasno, a ponekad se gubi u dugim unutarnjim monolozima. Ta stilska raznolikost čini “Bijeg” bogatim ali i zahtjevnim djelom za analizu.
Kratki sadržaj

Za razliku od složenih psiholoških portreta u Krležinom “Bijegu”, roman Maje Gluščević “Bijeg u košari” donosi potpuno drukčiju priču—onu o dječačkoj hrabrosti usred ratnih strahova. Ovo je djelo koje govori srcu kroz jednostavnost i emotivnu snagu.
Uvod
Priča počinje u malom dalmatinskom selu pokraj Knina, gdje šestogodišnji Jerko živi kod bake i djeda dok mu roditelji rade u Njemačkoj. Početak Domovinskog rata mijenja sve—djeca i mladi bježe iz sela tražeći sigurnost, a ratni oblaci se skupljaju nad njihovim mirnim životom.
Jerko se nalazi u nezavidnoj situaciji. S jedne strane, baka ga priprema za bijeg jer zna da će rat uskoro stići do njihova praga. S druge strane, dječak se bori s osjećajem odgovornosti prema bakici koju ne želi ostaviti samu. Ta unutarnja borba između sigurnosti i odanosti čini početak priče emotivno snažnim.
Autorka vješto uvodi čitatelje u atmosferu ratnog stanja kroz dječje oči. Jerko ne razumije u potpunosti što se događa oko njega, ali osjeća da se njihov svijet mijenja. Selo koje je nekad bilo puno dječjeg smijeha i igre sada postaje mjesto straha i neizvjesnosti.
Zaplet
Baka priprema neobičnu strategiju za Jerkovo spasavanje—stavlja ga u košaru na leđa magarcu Sivku. Ovaj magarca nije samo prijevozno sredstvo, već postaje Jerkova jedina veza s dom sigurnošću i toplinom koju je ostavio iza sebe.
Sivko se pokazuje kao pravi prijatelj i zaštitnik. Dok se kreću kroz opasne terene, magarca instinktivno osjeća gdje treba ići i kako izbjeći opasnost. Ta veza između dječaka i životinje postaje srce cijele priče—dokaz da se prijateljstvo može naći i u najtežim trenucima.
Put je ispunjen nepredvidljivim situacijama. Jerko susreće različite ljude—neke koji mu žele pomoći, druge koji predstavljaju prijetnju. Posebno se ističe dječak Rajko, koji mu pomaže unatoč vlastitom strahu od vojnika. Ovi susreti pokazuju kako se u ratnim uvjetima ljudski karakter može pokazati u najčišćem obliku.
Kroz niz napetih trenutaka, Jerko uči o hrabrosti koju nije znao da posjeduje. Svaki korak dalje od doma test je njegove snage, a svaki susret s nepoznatim ljudima lekcija o tome kome može vjerovati.
Rasplet
Nakon niza ispitanja i opasnosti, Jerko i Sivko uspijevaju doći do sigurnijeg područja. No put do spasa nije bio lagan—zahtijevao je od malog dječaka da preraste svoju dob i suoči se s onim što čak ni odrasli ne podnose lako.
Pomoć koju dobivaju od dobrih ljudi na putu vraća vjeru u ljudskost. Ti manji likovi, koji možda nemaju mnogo prostora u priči, ostavljaju snažan dojam svojom spremnošću da pomognu djetetu u nevolji. Njihove geste dobrote sjajni su protiv tamne pozadine rata.
Stigavši na odredište, Jerko više nije isto dijete koje je otišlo iz sela. Iskustvo bijega naučilo ga je o snazi koju može pronaći u sebi kad je to potrebno. Sivko je i dalje uz njega—njihovo prijateljstvo je preživjelo sve izazove i postalo još jače.
Autorka ne završava priču dramatičnim zvučnim efektima već tihom nadom. Jerko je siguran, ali nosi u sebi sjećanja koja će ga obilježiti zauvijek. Ta mješavina tuge i nade čini završetak posebno dirljivim.
Zaključak
“Bijeg u košari” snažno je svjedočanstvo o tome kako rat utječe na najranjivije—djecu koja se suočavaju s onim što ne bi trebala doživjeti. Gluščević je uspjela uhvatiti dječju perspektivu rata bez sentimentalnosti ili pretjerane dramatizacije.
Djelo nosi važnu poruku o ljudskoj dobroti koja se može pronaći čak i u najcrnjim trenucima. Ljudi poput Rajka i drugih koji pomažu Jerku na putu dokazuju da solidarnost i empatija mogu preživjeti i najgore uvjete. Ta poruka čini roman vrijednim za čitanje ne samo kao lektiru već kao priručnik o ljudskim vrijednostima.
Veza između Jerka i Sivka simbolizira ona prijateljstva koja nadilaze sve prepreke. Njihova priča govori o tome kako se prava povezanost stvara kroz dijeljene poteškoće i međusobno oslanjanje. Ta tema čini roman relevantnim i izvan konteksta rata—govori o univerzalnim vrijednostima koje čine život smislenim.
Roman ostaje u pamčenju čitatelja kao priča o hrabrosti, nadi i moći prijateljstva da nas provede kroz najtamniji period života. To je lektira koja uči bez propovijedanja i koja ostavlja trajan utisak na sve generacije čitatelja.
Tema i ideja djela

Dok se Krležin “Bijeg” bavi složenim psihološkim portretima odraslih likova, Maja Gluščević u svom djelu “Bijeg u košari” pristupa temi bijega iz potpuno drugačije perspektive – kroz oči šestogodišnjeg dječaka Jerka i njegovog vjernog prijatelja magarca Sivka.
Glavna tema ovog dirljivog romana je bijeg iz ratnih okolnosti, ali ne bilo kakav bijeg – to je putovanje malog dječaka koji traži slobodu i sigurnost u trenutcima kada se njegov svijet ruši. Gluščević vješto prikazuje kako se Jerko suočava s realnostima Domovinskog rata, ali kroz prizmu dječje nevinosti koja nikad ne gubi nadu.
Ono što čini ovo djelo posebnim je ideja prijateljstva koje nadilazi sve granice – odnos između dječaka i životinje postaje simbol snage u najtežim trenucima. Sivko nije samo magarac, već Jerkova podrška i oslonac koji mu pomaže da pronađe hrabrost kada mu je najpotrebnija.
Ključni elementi | Opis |
---|---|
Tema | Bijeg iz ratnih okolnosti u potrazi za sigurnošću |
Glavna ideja | Snaga prijateljstva između dječaka i životinje |
Vrijednosti | Dobrota, hrabrost, međusobna pomoć |
Perspektiva | Dječji doživljaj složenih ratnih okolnosti |
Autorica promovira univerzalne vrijednosti poput dobrote i međusobne pomoći, pokazujući kako se kroz dječje oči mogu sagledati najkompleksniji društveni problemi. Jednostavan jezik i emotivna dubina čine “Bijeg u košari” pristupačnim mladim čitateljima, dok istovremeno prenose važne životne lekcije o solidarnosti i empatiji.
Analiza likova

Likovi u “Biegu u košari” djeluju poput pravih ljudi koji su se našli u nemogućoj situaciji – i to je ono što čini ovu lektiru toliko snažnom. Jerko nije tipični šestogodišnjak iz bajki; on je dijete koje je odjednom moralo odrasti preko noći.
Autorka Maja Gluščević briljantno prikazuje Jerkovu dvostruku prirodu – s jedne strane imamo uplašeno dijete koje traži svoju baku, a s druge hrabrog dečka koji ne odustaje kad se suoči s ratnim užasima. Njegova emotivnost… pa, tko od nas se ne bi slomio u takvim trenucima? Ipak, Jerko pronalazi snagu negdje duboko u sebi i prilagođava se okolnostima koje bi slomile i mnoge odrasle.
Sivko – ah, ovaj magarac! – daleko je više od obične životinje. On postaje Jerkov životni kompas, uvijek bira sigurniji put i riskira vlastiti život za svog mladog prijatelja. Njihovo prijateljstvo… to je srce cijele priče. Kada čitate kako Sivko doslovno nosi Jerka kroz opasnosti, shvaćate da se radi o ljubavi koja ne poznaje granice vrsta.
Lik | Ključne osobine | Uloga u priči |
---|---|---|
Jerko | Hrabrost, emotivnost, prilagodljivost | Glavni junak koji predstavlja dječju perspektivu rata |
Sivko | Odanost, inteligencija, zaštitničnost | Jerkov prijatelj i zaštitnik koji simbolizira bezuvjetnu ljubav |
Dok putuju kroz razrušena sela i opustošene vinograde, njihova veza postaje još snažnija. Jerko i Sivko zajedno predstavljaju ono najbolje u ljudima – nadu koja ne gubi na snazi čak ni u najtežim trenucima.
Književni elementi

Maja Gluščević gradi svoj roman kroz jednostavne, ali snažne književne alate koji čine priču pristupačnom djeci, a opet duboko emotivnu. Tema djela fokusira se na rat viđen dječjim očima – što znači da nema političkih analiza ili složenih strategija, već čiste emocije straha, nade i hrabrosti. Jerko ne razumije zašto ljudi pucaju jedni na druge, ali zna da mora bježati… i tu je snaga ove priče.
Motiv bijega provlači se kroz cijelo djelo, ali nije običan bijeg. To je simbolička borba za slobodu kroz košaru na magarcovim leđima – slika koja ostaje urezana u pamćenje. Sivko, Jerkov magarac, nije samo životinja već pravi lik koji nosi dječaka prema sigurnosti. Ta veza između djeteta i životinje postaje metafora za bezuvjetnu ljubav i vjernost.
Književni element | Opis | Utjecaj na priču |
---|---|---|
Naracija | Dječja perspektiva | Emotivnost i neposrednost |
Stil | Jednostavan jezik | Pristupačnost mladima |
Simbolika | Košara = sigurnost | Dublja značenja |
Likovi su nacrtani jasno – Jerko predstavlja dječju nevinost pogođenu ratom, dok Rajko iz okupiranog sela pokazuje kako dobrota može postojati čak i u najcrnjim vremenima. Autorica vješto koristi kontraste između sigurnosti i opasnosti, stvarajući tenziju koja drži čitatelje budnima.
Gluščevićin stil odlično balansira jednostavnost s emotivnom dubinom – djeca mogu pratiti radnju bez problema, ali odrasli prepoznaju dublje slojeve o humanosti i solidarnosti tijekom ratnih strahota.