Hrvatska književnost obiluje djelima koja su obilježila generacije učenika, a “Dva prijatelja” pripada upravo takvim nezaobilaznim naslovima. Ova lektira često izaziva pitanja kod studenata koji traže dublji uvid u karakterizaciju likova i tematiku koju autor obrađuje.
“Dva prijatelja” je pripovijetka koja kroz odnos glavnih likova istražuje teme prijateljstva, odanosti i moralnih dilema, često postavljajući čitatelje pred složena etička pitanja o ljudskoj prirodi.
Mnogi čitatelji prepoznaju sebe u odnosima koje autor prikazuje, što čini ovu lektiru posebno relevantnom bez obzira na godine. Analiza književnih elemenata otkriva koliko je majstorski autor uspio povezati osobne priče sa širim društvenim temama. Svaki detalj u pripovijetci nosi određenu težinu koja se otkriva tek kroz pažljivo čitanje i razumijevanje konteksta.
Uvod u lektiru i pisca
Kad netko spomene “Dva prijatelja” u razgovoru o lektiri, većina će se odmah prisjetiti onog nezgodnog osjećaja kada su morali analizirati svaki detalj priče. Ali ova pripovijetka… pa ona je zapravo nešto posebno. Nije to tipična školska obveza koju prolaze kroz nos i zaborave čim predaju test.
Ova lektira ima tu čudnu moć da ostane s čitateljima godinama nakon što zatisnu knjigu. Možda je to zato što se svaki od nas barem jednom našao u situaciji kada je prijateljstvo stavljeno na kušnju? Ili pak zbog načina na koji autor vješto pleten moral dileme u svakodnevne situacije?
Priča govori o dvaju prijatelja koji se suočavaju s испitanjem njihove odanosti. Bez da previše otkrijemo (jer koga zanima spoiler?), možemo reći da se radnja vrti oko izbora između osobne sigurnosti i vjernosti prema prijatelju. Klasična dilema koju poznaju svi – od osnovnoškolaca do odraslih.
Autor koristi jednostavan jezik, ali… ne dajte se zavarati. Iza te naizgled jednostavne priče krije se kompleksna mreža simbola i tema koje se otkriju tek pri pažljivom čitanju. To je upravo ono što ovu lektiru čini vrjednom – može se čitati na više razina.
Najzanimljiviji dio? Način na koji se čitatelji prepoznaju u likovima bez obzira na to koliko godina imaju. Te moralne dileme, taj unutarnji sukob između onoga što je lako i onoga što je ispravno… to nije nešto što se mijenja s vremenom.
Kratki sadržaj

Gui de Mopasanove “Dva prijatelja” jedna je od onih priča koje te uhvate za grlo i ne puste – a i zašto bi? Tu se nalaze svi elementi koji čine literaturu nezaboravnom: duboko prijateljstvo, ratne strahote i moralne dileme koje te tjeraju da se pitaš što bi ti napravio u istoj situaciji.
Uvod
Priča počinje kao svaka dobra priča o prijateljstvu – s dvojicom muškaraca koji dijele strast prema pecanju. Ali evo tu dolazi twist: radnja se događa usred francusko-pruskog rata, što znači da njihova bezbrižna pecanja postaju… pa, daleko od bezbrižnih.
Naši glavni likovi su oličenje onih prijatelja koje svi imamo (ili želimo imati) – ljudi koji će s tobom kroz vatru i vodu, doslovno. Oni su nerazdvojni kada je riječ o ribolovu, a rat ih je – kako to obično biva – privremeno razdvojio. Ali znaš kako kažu: prava prijateljstva ne mogu se tako lako prekinuti.
Mopasan majstorski postavlja scenu za ono što slijedi. Okupirani Pariz, glad, neizvjesnost… a usred svega toga dvojica muškaraca koji jednostavno ne mogu odustati od onoga što vole raditi. (Možda ti ovo zvuči poznato – tko od nas nije imao trenutak kada je napravio nešto potpuno nelogično samo zato što to voli?)
Ono što čini ovaj uvod posebnim jest način na koji autor meša privatno s javnim. S jedne strane imaš intimnost prijateljstva i dijeljene strasti prema prirodi, a s druge strane imaš brutalnu stvarnost rata koja se uvlači u sve pore života. Ta napetost između normalnog življenja i ratnih okolnosti postaje pokretačka snaga cijele priče.
Zaplet
I onda se dogodi ono što se u dobrim pričama uvijek dogodi – slučajni susret koji promijeni sve. Nakon što ih je rat razdvojio, naša dvojica prijatelja se slučajno sretnu na ulicama gladnog, okupiranog Pariza. I što naprave? Logično – odluče ići pecati!
Možda misliš: “Pa dobro, ljudi trebaju odmor od rata.” Ali ovdje se ne radi o običnom pecanju u parkiću pokraj kuće. Ne, oni odlučuju ići pecati u zona gdje vrebaju pruski vojnici. To je kao da ideš surfati tijekom oluje – tehniĉki možeš, ali… trebao bi možda razmisliti dvaput.
Njihova odluka otkriva nešto duboko ljudsko: potrebu za normalnosšću usred kaosa. Rat može zauzeti gradove i promijeniti granice, ali ne može tako lako promijeniti ljude i njihove najdublje strasti. Ovi muškarci jednostavno moraju pecati – to je dio njihova identiteta, njihova načina postojanja u svijetu.
Ali (a uvijek postoji jedno veliko “ali”), loro nisu jedini koji znaju za njihovo omiljeno mjesto za pecanje. Dok oni bacaju udice i pokušavaju zaboraviti na rat barem na par sati, pruski vojnici ih promatraju. Napetost se polagano gradi – ti kao čitatelj znaš da se priprema nešto loše, ali naši junaci su toliko uronjeni u svoj mir da ne primjećuju što se sprema.
Zarobljavaqbnje je neizbježno, ali način na koji se dogodi čini ga još tragičnijim. Nisu uhvaćeni dok čine nešto herosko ili dok se bore – uhvaćeni su dok rade ono što vole, dok pokušavaju biti normalni ljudi u nenormalnom svijetu.
Rasplet
I tu dolazimo do srca priče – trenutka kada se prijateljstvo testira na najkrući mogući način. Zarobljeni od strane pruskih vojnika, naši junaci se suočavaju s optužbom da su špijuni. A znaš kako to ide s ratnim optužbama… ne baš bajno.
Ono što je ovdje fascinantno jest kako Mopasan prikazuje njihovu reakciju. Oni ne pokušavaju izmišljati elaborate priče ili se praviti važni. Jednostavno se drže svoje istine – oni su samo dvojica prijatelja koji vole pecati. To je istovremeno i njihova snaga i njihova tragičnost.
Vojnici im nude priliku – trebaju im informacije, a zauzvrat bi možda (možda!) živjeli. Ali naši junaci ne znaju ništa korisno za rat. Oni znaju o ribama, o vremenu, o tome kada riba najbolje kljuca… ali ne znaju vojna tajna. (I tu se pojavljuje ironija koja te udara kao šamar – najneviiniji ljudi često najgore prođu.)
Konačni trenutak donosi odluku koja definiše cijelu priču. Dvojica prijatelja biraju ostati vjerni sebi i jedno drugome umjesto da se pokušaju spasiti lažima ili izdajom. To nije heroizam iz filmova – to je tiha, duboka hrabrost običnih ljudi koji jednostavno neće izdati ono u što vjeruju.
Njihova smrt – streljanje i bacanje u istu rijeku u kojoj su pecali – postaje nevjerojatno moćan simbol. Rijeka koja im je donila radost i mir sada postaje njihov grob. Ali tu postoji i nešto lijepo: oni ostaju povezani s mjestom koje su volili, vezani za prirodu koja ih je definiirala.
Zaključak
Na kraju, “Dva prijatelja” nije samo priča o ratu ili prijateljstvu – to je priča o tome što znači ostati human u nehumanim okolnostima. Mopasan nam pokazuje da ponekad najveća hrabrost leži ne u velikim gestovima, već u malim, svakodnevnim izborima da ostanemo ono što jesmo.
Prijateljstvo ove dvojice muškaraca transcendira smrt. Oni umiru zajedno, povezani istim vrijednostima koje su ih spojile u životu. Tu nema praznih heroskih fraza ili velikih govora – samo dva čovjeka koja biraju ostati vjerni svojim principima do kraja.
Priča također govori o snazi jednostavnih užitaka u teškim vremenima. Pecanje za ove muškarce nije samo hobi – to je način da ostanu povezani sa svijetom izvan rata, sa svojom istinskom prirodom. U tom smislu, njihova odluka da idu pecati unatoč opasnosti postaje čin otpora protiv dehumanizacije rata.
Mopasanovo majsterstvo leži u tome što ne idealizira svoje junake niti ih čini savršenima. Oni su obični ljudi s običnim strastima koji se nađu u iznimnim okolnostima. Možda njihova smrt nije promijenila tijek rata ili spasila tisuće života, ali promijenila je nas kao čitatelje – prisilila nas da razmislimo o tome što bismo napravili kada bi nam se vjernost i preživljavanje našli na suprotnim stranama.
I možda je to najvažnija lekcija: da ponekad najveća pobjeda nije u tome što preživimo, već u tome što ostanemo ljudi vrijedni preživljavanja.
Tema i ideja djela

Kada se kaže “tema prijateljstva u književnosti”, većina ljudi odmah pomisli na neke kliše… ali Maupassant je u “Dva prijatelja” pristupio ovoj temi s jednom rijetkom iskrenom jednostavnošću koja stvarno pogađa u srce.
Prijateljstvo kao temeljna tema nije ovdje idealizirano ili ukrašeno romantičnim floskulama. Morissot i Sauvage predstavljaju onu vrstu prijateljstva koju prepoznajemo iz vlastitog života – tišinu koja govori više od tisuću riječi, dijeljenje strasti prema prirodi i razumijevanje bez objašnjavanja. Njihova veza prema pecanju postaje simbolom tog pristojnog, muževnog razumijevanja koje se razvija godinama.
Što se tiče ideje slobode, ovdje nije riječ o velikim filozofskim konceptima. Maupassant prikazuje slobodu kroz najobičniju ljudsku potrebu – želju za trenutkom mira usred kaosa. Kada se dvojica prijatelja odlučuju na odlazak na pecanje unatoč ratnim opasnostima, oni zapravo biraju pravo na jednostavna zadovoljstva koja čine život vrijednim življenja.
Element | Funkcija u djelu |
---|---|
Pecanje | Simbol unutarnjeg mira i slobode |
Šutnja | Duboko razumijevanje između prijatelja |
Priroda | Utočište od ratnih strahota |
Zalazak sunca | Ljepota koja opstaje unatoč ratu |
Moralna snaga likova ogleda se u tome što ne odaju svoje domoljubne osjećaje ni pod prijetnjom smrti. Ta njihova odlučnost – koja možda nekome djeluje naivno – zapravo predstavlja Maupassantovu poruku o tome da neki principi vrijede više od života. Kroz njihov tragični kraj autor postavlja pitanje: što čini čovjeka stvarno slobodnim?
Djelo ostaje bezvremenska poruka jer se bavi onim što je u ljudskoj prirodi nepromjenjivo – potrebom za razumijevanjem, povezanošću i pravom na sreću, bez obzira na okolnosti.
Analiza likova

Kad se prvi put susretneš s Morisom i Savažom, možda pomisliš da su samo obična dva tipa koji vole pecati. Ali čekaj malo… tu se krije puno više od toga što na prvi pogled vidiš.
Moriso, urarski majstor, donosi tu specifičnu preciznost u svoju osobnost – kao što pazi na svaki detalj kod satova, tako i u životu cijeni jednostavne trenutke. Njegov posao govori sve o njemu: strpljiv je, precizan, pouzdان. A Savaž? Trgovac likera koji je miran kao jezero prije oluje.
Što ih čini posebnima nije to što puno pričaju (štoviše, rijetko to rade), već to kako se razumiju bez riječi. Znate onu vrstu prijateljstva gdje možete satima sjediti u tišini i osjećati se savršeno? Upravo to imaju ova dvojica.
Karakteristika | Moriso | Savaž |
---|---|---|
Zanimanje | Urarski majstor | Trgovac likera |
Osobnost | Precizan, strpljiv | Miran, odan |
Odnos prema prirodi | Duboka ljubav | Ista strast |
Moralna snaga | Nepokolebljiv | Čvrst karakter |
Njihova veza s prirodom je nešto posebno – uživaju u zalascima sunca, jesenskim bojama, miru koji donosi pecanje. Ali ono što ih stvarno izdvaja? Kad se nađu pred neprijateljem, ne pristaju na izdaju svojih načela. Tu se vidi njihova prava hrabrost.
Maupassant ih je stvorio kao simbole ljudske jednostavnosti i dostojanstva. Nisu heroji iz bajke – samo su obični ljudi koji u teškim trenucima pokazuju izuzetnu snagu karaktera.
Književni elementi

Kad kažem da Maupassant zna svoj posao, mislim stvarno zna. Ovaj tip je u “Dva prijatelja” složio priču kao što majstor sastavlja sat – svaki dio ima svoju ulogu, a kada sve klikne… pa, čak i nakon stotinu godina te trese.
Tema je ono što čini ovu lektiru nezaboravnom. Prijateljstvo nije ovdje ružičasta tema iz Disney filma – ovo je pravo, sirovo prijateljstvo koje se testira kada ti netko stavi pušku pred nos. Morissot i Sauvage ne izgovaraju pametne rečenice o odanosti… oni je jednostavno žive. Kada im pruski časnik postavi ultimatum – govorite ili umrite – njihova tišina govori sve.
Element | Opis |
---|---|
Glavni likovi | Morissot (urarski majstor) i Sauvage (trgovac likera) |
Ambijent | Francusko-pruski rat, opsada Pariza |
Ključni simbol | Pecanje kao bijeg od ratne stvarnosti |
Likovi su genijalno jednostavni. Dva tipa koja se poznaju godinama, a rijetko što progovore kada pecaju. Znaš one prijatelje s kojima možeš sjediti satima i ne reći riječ? E, takvi su oni. Ali kada dođe trenutak istine, njihova veza se pokaže jača od straha.
Radnja se razvija poput dobrog trilera – počinje bezbrižno (ej, idemo pecati!), ali napetost raste s povratkom u ratnu stvarnost. Maupassant pametno koristi kontrast između mira na vodi i kaosa u gradu. Njihova smrt na kraju nije samo tragičan završetak… to je snažan udarac koji rezonira dugo nakon što zatвориš knjigu.
Ambijent prirode postaje više od kulise – to je simbol slobode koji se suprotstavlja zatočeništvu rata. Kada ti profesori objašnjavaju simboliku, često zvuči nategnuto, ali ovdje… ovdje jednostavno osjetiš koliko im znači taj mir pokraj vode.