Racineova tragedija “Fedra” godinama predstavlja jedan od najzahtjevnijih klasičnih tekstova s kojima se učenici susreću tijekom srednjoškolskog obrazovanja. Ovo remek-djelo francuske književnosti iz 17. stoljeća donosi kompleksnu priču o zabranjenoj ljubavi, časti i unutarnjim sukobima koji i danas rezoniraju s čitateljima.
Fedra je tragedija Jeana Racina koja prikazuje unutarnji sukob naslovne junakinje između zabranjih osjećaja prema pastorku Hipolitu i moralnih načela antičkog svijeta, predstavljajući savršen primjer francuskog klasicizma u književnosti.
Analiza Fedrina karaktera otkriva dublje slojeve ljudske psihologije i moći sudbine koja nemilosrdno vodi protagoniste prema tragičnom završetku. Racineov majstorski pristup razvoju likova čini ovu tragediju nezaobilaznim dijelom svjetske književne baštine.
Razumijevanje simbolike, tema i književnih postupaka u ovom djelu otvorit će vam vrata u svijet klasične književnosti gdje se svaki stih krije dublje značenje.
Uvod u lektiru i pisca
Jean Racine – ime koje učenicima često zvuči kao daleka prošlost, a zapravo skriva jednog od najgenijalnijih dramskih pisaca koji je ikad živio. Ovaj francuski klasicist iz 17. stoljeća nije samo pisao tragedije… stvorio je psihološke portrete koji i danas ostavljaju čitatelje bez daha.
“Fedra” predstavlja vrhunac Racineove dramske umjetnosti – djelo koje je nastalo 1677. godine kada je pisac bio na vrhu svoje kreativnosti. Za razliku od svojih suvremenika koji su se oslanjali na spektakularne scene i pompezne dijaloge, Racine je odabrao subtilniji pristup. Njegov fokus? Ljudska duša u svim njenim mračnim i svijetlim nijansama.
Što čini Racinea posebnim u odnosu na druge klasiciste? Njegova sposobnost da kroz strogo definirana pravila klasicističke drame (tri jedinstva – mjesta, vremena i radnje) stvori nevjerojatno intimnu priču. Dok su njegovi suvremenici poput Corneillea glorificirali herojska djela, Racine je zaranjao duboko u ljudske strasti i moralne dileme.
“Fedra” crpi inspiraciju iz antičke Euripidove tragedije, ali Racine nije samo preuzeo priču – transformirao ju je. Tamo gdje je grčki dramaturzac vidio sudbinu bogova, francuski majstor je pronašao univerzalne ljudske sukobe. Fedra kod njega nije tek žrtva Afroditina prokletstva, već žena koja se bori s vlastitim nemoralnim osjećajima.
Zanimljivo je kako Racine nikad nije postao svećenik (što je originally planirao), već se posvetio teatru – možda najbolja odluka u povijesti francuske književnosti. Njegova “Fedra” danas se smatra zlatnim standardom psihološke drame, djelom koje je utjecalo na generacije pisaca od Goethea do modernih dramatičara.
Kratki sadržaj
Racineova “Fedra” prati sudbinu korintske kraljice koja se bori sa zabranjenim osjećajima prema svome pastorku Hipolitu. Drama se odvija kroz niz psiholoških obrata koji dovode do tragične katastrofe.
Uvod
Radnja se otvara u Trezenu, gdje Hippolit izražava želju da napusti grad u potrazi za svojim nestalom ocem Tezejom. Ovaj mladi princ, poznat po svojoj čistoći i odanosti vadbi, ne može podnijeti prisutnost svoje maćehe Fedre — a ne zna zašto. Fedra, s druge strane, pati od misteriozne bolesti koja je dovela do ruba smrti. Njena odana dadilja Enona zabrinuto pokušava saznati uzrok Fedrine patnje.
Atmosfera u palači je napeta i puna neizgovorenih tajni. Fedra izbjegava susrete s Hipolitom, što stvara dodatnu napetost među dvornima. Kada Enona konačno uspije izvući istinu iz Fedre — da je zaljubljena u svog pastorka — šok je ogroman. Ova zabranjena ljubav predstavlja ne samo prekršaj društvenih normi, već i svetogrđe prema bogovima.
Fedra pokušava objasniti podrijetlo svoje patnje kroz priču o prokletstvu koje je zadesilo njenu obitelj. Njena majka Pasifaja ljubila je bika, a sestra Arijadna pomogla je Tezeju u pobjedi nad Minotaurom prije nego što ju je napustio. Fedra vjeruje da je osuđena nositi teret obiteljskog prokletstva ljubavi koja donosi samo nesreću i uništenje.
Zaplet
Preokret nastaje kada stiže vijest o navodnoj Tezejovoj smrti. Ova informacija mijenja sve — Fedra se osjeća oslobođenom barem jednog dijela svoje krivnje, dok Hippolit vidi priliku da se konačno oslobodi tlačećih osjećaja u palači. Enona uvjerava Fedru da prizna svoja osječanja Hipolitu, argumentirajući da Tezejev nestanak mijenja prirodu njene ljubavi.
U ključnoj sceni Fedra se priznaje Hipolitu, otkrivajući mu dubinu svojih osjećaja. Reakcija mladog princa je mješavina šoka, gađenja i sažaljenja. On odbacuje njeno priznanje, što dodatno povećava Fedrinu očajnost. Hippolit otkriva vlastitu tajnu — zaljubljen je u Ariciju, zarobljenicu i potomkinju atenske kraljevske obitelji koju Tezej drži kao taokinju.
Situacija se dodatno complicira kada se ispostavlja da Tezej nije mrtav. Njegovov povratak dovodi Fedru u stanje potpune panike. Enona, u očajničkoj želji da zaštiti svoju gospodaricu, optužuje Hipolita da je silovao Fedru. Ova laž postavlja temelje za konačnu tragediju, jer Tezej bez oklijevano vjeruje svojoj ženi i proklinije vlastitog sina.
Fedra se počinje boriti s griižom savjesti zbog Enonine obmane, ali strah od otkrivanja istine sprječava je da ispravka situaciju.
Rasplet
Tezej poziva svog oca Neptuna da mu se osveti nad Hipolitom. Bog mora odgovara na poziv — dok Hippolit bježi iz grada, morska čudovišta napadaju njegove konje, što dovodi do his death. Vijest o ovoj tragedy stiže u palaču poput groma iz vedra neba.
Aricija stiže u palaču s namjerom da otkrije Tezeju istinu o Hipolitovoj nevinosti i njihovoj ljubavi. Njena priča počinje rušiti Tezejevo uvjerenje o sinovo krivnji. U isto vrijeme, Fedra konačno nalazi snagu da se suoči s istinom — otrovana, dolazi pred Tezeju i priznaje sve: svoju zabranjenu ljubav, Hipolitovu nevinost i Enoninu prevaru.
Fedrino priznanje donosi oslobođenje, ali po cijenu koja je previše visoka. Ona umire od otrova koji je sama uzela, ostavaljajući Tezeju da se suočava s užasnim spoznajama o vlastitim postupcima. Kralj shvaća da je vlastitom brzoplešću i nevjerom uništio nevina sina i doveo svoju ženu do očajanja.
Drama završava Tezejovom tugom i kajanjem. On prihvaća Ariciju kao dio obitelji te se zalaže za očuvanje Hipolitove memorije. Ipak, tragedija ostavlja duboke rane — prokletsvo Fedrine obitelji nastavlja svoj destruktivni put kroz generacije.
Zaključak
Racineova “Fedra” predstavlja majstorsko tkivo ljudskih strasti i moralnih sukoba. Drama pokazuje kako zabranjena ljubav može dovesti do lančane reakcije destrukcije koja zahvaća sve uključene strane. Fedra nije prikazana kao zločinka, već kao žena zarobljena između vlastitih osjećaja i društvenih očekivanja.
Pisac vješto koristi grčku mitologiju kako bi istražio suvremene psihološke teme. Prokletstvo Fedrine obitelji služi kao metafora za način kako se traumatski obrasci ponašanja prenose kroz generacije. Svaki lik u drami nosi teret vlastitih izbora — Fedra svojih osjećaja, Hippolit svoje čednosti, Tezej svoje brzopletosti.
Tematska složenost djela ogleda se u način kako Racine prikazuje sudbinu i slobodnu volju. Fedra vjeruje da je osuđena na patnju, ali njeni izbori (skrivanje istine, dopuštanje Enoninoj laži da opstane) jednako doprinose tragičnom ishodu. Drama postavlja pitanja o osobnoj odgovornosti u world gdje se čini da su sudbine prethodno određene.
Kroz Fedrinu priču, Racine istražuje prirodu strasti koja može biti istovremeno uništavajuća i predstavljati najdublju ljudską potrebu za emotionalnim povezivanjem. Ovo djelo ostaje relevantno jer tretira univerzalne teme koje nadilaze vremenske i kulturne granice.
Tema i ideja djela

“Fedra” istražuje teme koje—kako da kažem—nisu baš za slabe živce. Racine je uzeo jedan od najkompleksnijih psiholoških sukoba u književnosti i pretvorio ga u majstorstvo koje i danas… pa, ostavlja čitatelje bez daha.
Zabranjena ljubav kao centralna tema prostire se kroz cijelo djelo poput tamne sjene. Fedra se ne bori samo s osjećajima prema pastorku—ona se suočava s unutarnjim ratom između onoga što osjeća i onoga što zna da je ispravno. Ta borba između srca i razuma čini jezgru tragedije.
Ali pazi—ovo nije samo priča o ljubavi koja je “pogrešna”. Racine koplje mnogo dublje:
Tema | Manifestacija | Simbolika |
---|---|---|
Sudbina vs. slobodna volja | Fedrina nemoć da kontrolira svoja osjećanja | Čovjek kao igračka bogova |
Čast i stid | Borba između javnog ugleda i privatnih osjećaja | Društveni pritisak antičkog svijeta |
Grešnost i pokora | Fedrina svjesnost svojih “griješnih” misli | Kršćanski utjecaj na antičku temu |
Centralna ideja kojom se Racine poigrava je—može li čovjek stvarno kontrolirati svoju sudbinu? Fedra pita sebe (i nas): “Jesam li ja kriva za ono što osjećam, ili je to nešto što je veće od mene?”
Ova psihološka dubina čini “Fedru” više od obične tragedije. Racine ne prikazuje jednostavne likove—on stvara kompleksne ljudske bića koja se bore s istim dilemama s kojima se borimo i mi danas. Jer na kraju dana… tko od nas se nije našao u situaciji gdje srce želi jedno, a razum govori nešto potpuno drugo?
Analiza likova

Kada se zaronim u Racinove likove… wow, tu stvarno vidim majstorstvo u akciji. Svaki karakter u “Fedri” nije samo figura na sceni – oni su živi, dišu i nose svoje terete kao da ih možeš dotaknuti.
Fedra je neuralgična točka cijele drame. Ona nije tipična zlikovka (iako ju možda tako doživljavamo na prvi pogled). Racine je stvara kao ženu uhvaćenu između vlastitih strasti i društvenih normi… a tu borbu osjeća svaki čitatelj. Njena ljubav prema pastorku Hipolitu je zabranjena, destruktivna, ali istovremeno toliko ljudska da te boli. Kroz njezine monologe vidimo kako se raspada između kajanja i želje – i to je ono što je čini nezaboravnom.
Hipolit predstavlja idealizam mladosti. On je čist, plemenit, posvećen lovu i prirodi… sve dok ne upozna Ariciju. Njegov karakter služi kao ogledalo Fedrinoj korumpiranosti – gdje ona gori od strasti, on ostaje hladnokrvan (barem na početku).
Tezej funkcionira kao katalizator tragedije. Njegova navodna smrt oslobađa Fedru da djeluje, a njegov povratak pokreće lanac događaja koji vodi u propast.
Racinov pristup razvoju likova? Genijalan. On ne stvara crnobijele karaktere – njegovi junaci su sivi, kontradiktorni i bolno stvarni. Fedra istovremeno izaziva sućut i gađenje, što je… pa, to je ono što čini veliku književnost velikom.
Književni elementi

Racine je ovdje odigrao majstorsku partiju kad je riječ o klasicističkoj dramskoj strukturi. Slijedio je sve one stroge pravila – jedinstvo vremena, mjesta i radnje – ali ih je koristio kao platformu za dublje kopanje u ljudsku psihu. Radnja se odvija u roku od 24 sata u Tezejevoj palači, a svaki čin podiže tenziju kao zategnuta žica koja se sprema puknuti.
Alexandrinski stih postaje Racineovo tajno oružje za prenošenje emocija. Ti dvanaestosložni stihovi s pauzom u sredini nisu samo ukrašavanje – oni diktiraju ritam srca koje kuca u panici ili se polako krije od stida. Kad Fedra izgovara svoje stihove, čini se da svaki slog nosi težinu njezine patnje.
Simbolika prožima svaki kut drame poput otrova koji se polako širi. Sunce predstavlja božansko oko koje sve vidi – Fedra se pokušava sakriti od Sunca jer je svjesna svojih griješnih osjećaja prema sinu Sunčevog sina. More simbolizira kaos i nepredvidivost sudbine, dok labirint (kao aluzija na minotaura) predstavlja složenost ljudskih osjećaja iz kojih nema izlaska.
Element | Značenje | Uloga u djelu |
---|---|---|
Jedinstvo vremena | 24 sata | Povećava dramatičnost |
Alexandrinski stih | 12 slogova | Ritmična struktura emocija |
Sunce kao simbol | Božanske oči | Fedrina krivnja i sram |
More kao metafora | Kaos sudbine | Nepredvidivost događaja |
Racineova katarza ne dolazi kroz spektakl već kroz prepoznavanje vlastitih slabosti u Fedrinim borbama. Drama ne prikazuje čudovišta – prikazuje ljude koji postaju čudovišta kad popuste svojim najdubljih strastima.