Shakespeareov Hamlet ostaje jednim od najsloženijih dramskih djela koje učenici susreću tijekom srednjoškolskog obrazovanja. Ova tragedija o danskom princu koji se bori s unutarnjim demonima i željom za osvetom postavlja pitanja koja su relevantna i danas.
Hamlet lektira predstavlja duboku psihološku studiju o moralnim dilemama, gdje se glavni junak suočava s pitanjem osvete za očev ubojstvo dok istražuje granice između realnosti i ludosti kroz svoje čuvene monologe i složene odnose s drugim likovima.
Mnogi učenici smatraju ovo djelo zahtjevnim zbog Shakespeareova bogatog jezika i višeslojnih tema. Uspješno razumijevanje Hamleta zahtijeva pažljivo praćenje zapletenih odnosa između likova te prepoznavanje simbolike koja prožima cijelo djelo. Ključ je u tome da se fokusiramo na Hamletovu unutarnju borbu i način na koji se ona odražava kroz njegove postupke i riječi.
Uvod u lektiru i pisca
William Shakespeare… što reći o čovjeku koji je stvorio Hamleta još 1601. godine, a to djelo i dalje drži učenike budnima noćima? Ovaj engleski dramaturg jednostavno je znao kako zavrtjeti mozak ljudima – i to već više od četiri stoljeća.
Hamlet spada u onu kategoriju lektira koju ili volite ili… pa, pokušavate preživjeti. Nema tu sredine. Ova tragedija u pet činova prati danskog princa koji se bori s pitanjima koja su aktualna i danas: što kada se život raspane? Kako se nositi s gubitkom? I – ključno pitanje – tko može podnijeti teret osvete?
Shakespeare je napisao ovo remek-djelo u zlatnom dobu engleske književnosti, kad je London bio pun kazališta, a publika žedna za dramatičnim pričama. Hamlet se temelji na starijoj danskoj legendi, ali Shakespeare joj je udahnuo psihološku dubinu koja i dan-danas oduzima dah.
Zašto je ovo djelo toliko važno u školskim klupama? Pa… jednostavno priprema učenike za složenost odraslog života. Hamletove dileme – između dužnosti i želja, između akcije i oklijevanja – zrcale se u svakom od nas kad se suočimo s teškim odlukama.
Osnove djela | Detalji |
---|---|
Godina nastanka | 1600-1601 |
Žanr | Tragedija |
Broj činova | 5 |
Glavni lik | Hamlet, princ od Danske |
Temeljni motiv | Osveta i moralne dileme |
Shakespeare je genijalno istkao priču koja istovremeno funkcionira kao kriminalistički triler i filozofska rasprava o smislu postojanja.
Kratki sadržaj

Shakespeareov “Hamlet” prati danskog princa kroz labirint osvete, ludila i moralnih dilema koji će zauvek promeniti njegovu sudbinu. Ova tragedija se odvija kroz četiri čina koji postupno otkrivaju istinu o ubistvu kralja i Hamletovoj unutarnjoj borbi.
Uvod
Priča počinje na danskom dvoru u Elsinoru, gdje se duh pokojnog kralja Hamleta pojavljuje stražarima i otkriva šokantnu istinu svom sinu. Kralj nije umro prirodnom smrću—ubio ga je vlastiti brat Klaudije, koji je potom oženio Hamletovu majku Gertrude i preuzeo presto.
Hamlet se suočava s neverovatnom revelacijom koja će mu promeniti ceo svet. Očev duh zahteva osvetu, ali mladi princ se bori s unutarnjim konfliktom između dužnosti i morala. Da li može verovati duhu? Je li osveta opravdana? Ova pitanja će ga mučiti tokom cele drame.
Danski dvor je pun intriga i špijunaže. Polonije, kraljev savetnik, šalje svog sina Laerta u Pariz, dok njegova kći Ofelija postaje nehotična žrtva Hamletove emotivne oluje. Princ počinje da glumi ludilo kako bi sakrio svoje planove, ali granica između glume i stvarnog mentalnog stanja postaje sve maglovitija.
Atmosfera je napeta i puna sumnje. Niko ne veruje nikome—Hamlet sumnja u sve oko sebe, Klaudije oseti pretnju, a Gertrude se pita šta se dešava s njenim sinom. Ovaj uvod postavlja temelje za jednu od najkompleksnijih psiholoških drama ikad napisanih.
Zaplet
Hamlet osmišljava lukav plan da potvrdi Klaudijovu krivicu kroz predstavu “Egzekucija Gonzaga” koja odražava ubistvo njegovog oca. Reakcija kralja na predstavu potvrđuje Hamletove sumnje—Klaudije je definitivno kriv.
Međutim, prinčeva žeđ za osvetom dovodi do katastrofalnih posledica. Tokom razgovora s majkom u njenoj sobi, Hamlet u gnevu ubija Polonija, misleći da je to Klaudije koji se krije za zavesama. Ovaj čin označava prekretnicu u drami—od ovog trenutka eventi se nižu brzinom lavine.
Ofelija, već oslabljena Hamletovim hladnim ponašanjem i odbacivanjem, potpuno se slama kada čuje da je njen otac mrtav. Njena scena ludila, prepuna pesama o smrti i izdaji, predstavlja jedan od najdirljivijih trenutaka cele tragedije. Za razliku od Hamletovog “glumljenog” ludila, njeno je autentično i srcoparajuće.
Klaudije vešto manipuliše situacijom—šalje Hamleta u Englesku pod izgovorom da ga udalji od dvora, ali s tajnim nalogom da ga se likvidira. Princ, međutim, otkriva zaveru i vraća se u Dansku spremljen za konačnu konfrontaciju.
Laert se vraća iz Pariza razjaren očevom smrću i sestrinnim ludilom. Klaudije, vešt manipulator, usmerava njegovu bes prema Hamletu i osmišljava podmuklе plan—duel koji treba da izgleda kao čast, a zapravo bude egzekucija.
Rasplet
Tragični finale počinje Ofeljinim samoubistvom—ona se udavila u potoku, opčinjena cvećem i pesmama. Njena smrt pokreće lanac događaja koji će dovesti do konačne katastrofe.
Duel između Hamleta i Laerta je majstorski isplaniran spektakl smrti. Klaudije priprema otrovane mačeve i vino kao dodatnu sigurnost, ali njegova podvalа se obrće protiv njega. Hamlet ranjavа Laerta, koji ga uzvraća istom merom—oba su pogođena otrovnim mačem.
U haosu dvoboja, kraljica Gertrude nehotice pije otrovno vino namenjeno Hamletu. Njena smrt otkriva Klaudijevu podvalu svima prisutnim. Hamlet, znajući da mu je vreme ograničeno, konačno izvršava osvetu i ubija svog ujaka stričevog—kralj umire od istog otrova kojim je hteo da eliminiše princa.
Laert i Hamlet umiru pomireni, razumevajući da su obojica bili žrtve Klaudijeve manipulacije. Princ daje svoju poslednju volju Horaciju—jedinom preživelom prijatelju koji može ispričati njihovu priču.
Norveški princ Fortinbras stiže na mesto tragedije i zatičе dvor pun leševa. Horacio obećava da će ispričati “priču o smrti, masakru i slučaju, o presudama neočekivanima i slučajnim, o smrtima izazvanim lukavstvom ili prisilom”. Hamlet konačno nalazi mir u smrti, oslobođen muka koje su ga proganjale.
Zaključak
“Hamlet” ostaje večna priča o tome kako osveta može uništiti sve što dotakne. Shakespeare majstorski prikazuje kako jedna nepravda pokreće lanac događaja koji na kraju ne donosi pravdu, već samo više smrti i patnje.
Hamletova tragedija leži u činjenici da je bio previše razuman za jednostavnu osvetu, a previše emotivan za potpunu objektivnost. Njegova unutrašnja borba između dužnosti i morala, između akcije i kontemplacije, čini ga jednim od najkompleksnijih likova u literaturi.
Svaki lik u drami pada žrtva svojih ili tuđih ambicija—Polonije zbog nepotrebnog špijuniranja, Ofelija zbog nemoći da se nosi s muškarcima u svom životu, Laert zbog slepe želje za osvetom, a Gertruda zbog lojalnosti pogrešnom čoveku.
Klaudije, iako negativac, nije jednodimenzonalan zlikovac. On je sposoban za ljubav (prema Gertrudi) i kajanje, što ga čini još opasnijim jer razume težinu svojih dela, a ipak nastavlja s manipulacijama.
Na kraju, jedino Horacio ostaje da ispriča priču—čovek koji je izabrao prijateljstvo umesto ambicije, istinu umesto političke koristi. Njegova uloga naratora symboliše moć pripovedanja da očuva memoriju i izvuče pouke iz tragedije.
Tema i ideja djela

Hamlet se ne bavi samo običnom pričom o osveti — Shakespeare je tu ukucao nešto puno dublje i mračnije. Glavna tema koja prožima cijelo djelo jest moralna dilema između dužnosti i savjesti. Hamlet se nalazi u nezavidnoj poziciji: mora osvetiti oca, ali istovremeno se pita je li osveta uopće ispravna.
Ovo djelo postavlja pitanja koja su aktualna i danas… Što učiniti kada se suoče s nepravdom? Je li bolje djelovati impulzivno ili razmisliti o posljedicama? Shakespeare kroz Hamletove monologe (posebno čuveni “Biti ili ne biti”) istražuje egzistencijalnu krizu — borbu između života i smrti, djelovanja i pasivnosti.
Glavne teme | Kako se očituju |
---|---|
Osveta | Hamletova dužnost da osveti oca |
Smrt | Obsesija s prolaznosti života |
Ludilo | Granica između glume i stvarnog ludila |
Korupcija | Trulež danskog dvora |
Jedna od najfascinantnijih ideja jest tema privida i stvarnosti. Ništa nije onakvo kako se čini — Hamlet glumi ludilo, Klaudije glumi dobrotu, dvorjani nose maske pristojnosti. Shakespeare pokazuje kako je teško razlučiti istinu od laži u svijetu punom obmana.
Djelo također istražuje destruktivnu prirodu osvete. Svaki pokušaj vraćanja pravde dovodi do još više smrti i patnje. Na kraju, osveta ne donosi mir — već uništava sve što dotakne. To je možda najvažnija pouka: krug nasilja se može prekinuti samo odricanjem od njega.
Analiza likova

Shakespeare je stvorio likove koji su… pa, komplicirani kao što smo i mi svi (samo možda s više kostima u ormaru). Svaki lik u “Hamletu” funkcionira poput onih matrioški – kad misliš da si ga shvatio, izroni još jedna dimenzija koja te potpuno zbuni.
Hamlet – naš melankolični princ – nije tipični junak. Umjesto da skače glavom u pobjedu, on analizira sve do besvijesti. Jedan trenutak je filozofski mudrac, sljedeći bijesni osvećenik. Ta njegova unutarnja borba između pameti i emocija čini ga nevjerojatno ljudskim. Koliko puta smo i mi oklijevali pred važnim odlukama? Shakespeare je prije 400 godina već znao da ljudi nisu jednodimenzionalni.
Klaudije se pokazuje kao fascinantan antagonist – nije obični zlikovac iz crno-bijelog svijeta. Da, ubio je brata i oženio se njegovom ženom, ali istovremeno pokušava biti dobar kralj. Ta dvostrukost čini ga zastrašujuće realnim.
Ofelija predstavlja kolateralnu štetu muških ambicija. Njezino putovanje od nevine djevojke do slomljene duše boli za gledanje. Shakespeare ju koristi kao ogledalo Hamletova unutarnjeg propadanja.
Polonije i Laert funkcioniraju kao obiteljski tandem koji odražava glavne teme. Poljski savjetnik embodira dvorsku politiku, dok njegov sin predstavlja ono što bi Hamlet mogao biti – čovjek akcije umjesto premišljanja.
Lik | Glavna karakteristika | Simbolička funkcija |
---|---|---|
Hamlet | Unutarnja borba | Moderna svijest u tranziciji |
Klaudije | Dvostrukost | Korupcija vlasti |
Ofelija | Krhkost | Žrtva muške dominacije |
Horacio | Odanost | Glas razuma |
Ovi likovi funkcioniraju poput instrumenata u orkestru – svatko svira svoju melodiju, ali zajedno stvaraju simfoniju ljudske prirode koja i danas odzvanja.
Književni elementi

Shakespeare je u “Hamletu” koristio čitav arsenal književnih alata koji čine ovo djelo pravim remek-djelom dramske književnosti. Kad analiziraš strukturu, odmah vidiš kako je majstorski utkao elemente koji se međusobno podupiru poput stubova velikog hrama.
Simbolika prožima svaku scenu – duh kralja predstavlja nepokojan prošlost koja traži osvetu, lubanja u Yorickovoj sceni postaje snažan memento mori, dok crno odijelo koje Hamlet nosi kroz cijelu dramu simbolizira njegovu tugę i unutarnju tamu. Te simbole Shakespeare ne gura nasilno… oni prirodno izranjaju iz radnje.
Metafore i poredbe Hamlet koristi s lakoćom pisca na vrhuncu svoje kreativnosti. “Danska je zatvor” – jedna rečenica koja savršeno opisuje osjećaj zarobljnosti koji osjeća glavni lik. A kad govori “Biti ili ne biti” – tu se metafora sna i smrti preplićće na način koji ti se usije u pamćenje.
Struktura od pet činova slijedi klasičnu dramsku piramidu:
Čin | Element | Funkcija |
---|---|---|
I | Ekspozicija | Uvođenje likova i konflikta |
II | Rastuća radnja | Hamletov plan i prva sumnja |
III | Kulminacija | Scena s glumcima i majčin krevet |
IV | Padajuća radnja | Polijeve smrt i Hamletovo progonstvo |
V | Razrješenje | Duel i tragičan završetak |
Ironia se koristi s kiruruškom preciznošću – kad Klaudije govori o “bratovljibavi”, a upravo je ubio brata, ili kad Hamlet glumi ludilo dok planira osvetu. Shakespeare je znao da ironia može biti oštrija od mača.
Najupečatljiviji su Hamletovi monolozi – unutarnji dijalozi koji otkrivaju njegovu dušu. Ti solilokvi funkcioniraju kao prozori u Hamletovu svijest, omogućavajući čitatelju da osjeća svaku njegovu dilemu kao svoju vlastitu.