Nebojša Jevrić’s “Kako putuju mrtvaci” predstavlja jedan od najintrigantnijih romana savremene srpske književnosti koji je našao svoje mesto u školskim lektirama. Ovaj surrealistički roman prati neobičnu priču o putovanju duša nakon smrti kroz različite dimenzije postojanja.
Roman “Kako putuju mrtvaci” istražuje teme smrti, putovanja duše i metafizičkih dimenzija kroz priču mladića koji umire u saobraćajnoj nesreći i nastavlja svoje postojanje u različitim oblicima, prolazeći kroz neočekivane avanture u zagrobnom svetu.
Jevrićevo delo spaja elemente fantastike sa dubokim filozofskim promišljanjima o smislu života i smrti. Roman postavlja pitanja koja se tiču večnih ljudskih dilema – šta se dešava nakon poslednjeg daha i postoji li kontinuitet našeg postojanja van fizičkog tela. Ova neobična kombinacija misterije i duhovnosti čini delo posebno privlačnim za mlade čitaoce koji tek počinju da se suočavaju sa velikim egzistencijalnim pitanjima.
Uvod u lektiru i pisca
Nebojša Jevrić – ime koje možda neće odmah zvoniti poznato kao Andrić ili Crnjanski, ali koje je u srpskoj književnosti ostavilo dubok trag. Ovaj pisac, rođen 1952. godine, pripada onoj generaciji autora koji su odrasli u socijalističkoj Jugoslaviji i kasnije svjedočili njezinom raspadu. Ta životna iskustva snažno su utjecala na njegovo književno stvaralaštvo.
Jevrić je magistar filozofije i dugogodišnji urednik u izdavačkim kućama, što mu je omogućilo duboko poznavanje književnosti i njezine teorije. Njegova djela karakterizira spoj fantastike s filozofskim promišljanjima – baš ona kombinacija koja mlađe čitatelje često zaintrigira više nego klasična realistica.
“Kako putuju mrtvaci” objavljen je 1994. godine kao dio Jevrićeve trilogije koja istražuje granične situacije ljudskog postojanja. Roman je brzo stekao kultni status među čitateljima koji traže nešto drugačije od uobičajenih lektira. Zašto? Jer se usuđuje postaviti ona pitanja koja se mladi ljudi ionako postavljaju – što se događa nakon smrti, ima li smisla naš život, postoje li druge dimenzije postojanja.
Osnovni podaci o djelu |
---|
Naslov: Kako putuju mrtvaci |
Autor: Nebojša Jevrić |
Godina izdanja: 1994. |
Žanr: Surrealistička fantastika |
Književni pravac: Postmodernizam |
Ono što čini ovaj roman posebnim jest autentičan pristup temi smrti i zagrobnog života. Jevrić ne nudi jednostavne odgovore niti se oslanja na religijske dogme – umjesto toga stvara vlastitu mitologiju putovanja duše koja odzvanja s mladenačkim pitanjima o smislu postojanja.
Kratki sadržaj

Ovaj roman će vam totalno promijeniti pogled na smrt i ono što dolazi nakon nje. Jevrić je stvorio priču koja je istovremeno duboka i pristupačna, što objašnjava zašto je postala omiljena lektira među mladima.
Uvod
Priča počinje na najobičniji način – mladić kreće na putovanje… ali ne onakvo kakvo bi očekivao. Nakon fatalne saobraćajne nesreće, protagonist se nalazi u situaciji gdje mora shvatiti šta se dogodilo s njim. Nije to tipična “vidjeh svjetlo na kraju tunela” priča – Jevrić je kreativniji od toga.
Čitatelji odmah uviđaju da se nalaze u svijetu gdje uobičajena pravila ne važe. Smrt ovdje nije kraj, već početak novog poglavlja. Mladićeva duša mora pronaći svoj put kroz različite dimenzije postojanja, a svaka ima svoja pravila i izazove.
Autor mudro postavlja ton koji je i misteriozan i ohrabrujući. Umjesto da čitatelje plaši smrću, Jevrić ih poziva da istražuju šta leži iza te konačne granice. Mladić – kao i mi – počinje s nulom znanja o tome kako funkcioniše zagrobni svijet.
Kroz ovu postavku, roman postavlja temelj za dublje pitanje: šta zapravo znači biti živ? I možda još važnije – kako nastaviti postojati kada fizičko tijelo prestane funkcionisati? Jevrićev pristup ovim temama je svjež jer ne nudi gotove odgovore, već čitatelje vodi kroz proces otkrivanja.
Ovaj uvodni dio romana funkcioniše kao most između našeg poznatog svijeta i onoga što dolazi. Jer hajde da budemo realni – niko od nas stvarno zna šta nas čeka tamo, zar ne?
Zaplet
Kad se mladić počne snalaziti u novom stanju postojanja, stvari postaju… komplikovane. (I kada kažem komplikovane, mislim na “Matrix” razinu komplikovanosti.) Duša mora proći kroz različite faze i dimenzije, a svaka predstavlja novi izazov za razumijevanje.
Jevrić ovdje pokazuje svoju filozofsku pozadinu – ne samo da mladića vodi kroz fizičke prepreke, već i kroz mentalne i duhovne. Svaka dimenzija kroz koju putuje otkriva nove slojeve značenja o tome šta znači postojati nakon smrti.
Napetost se gradi dok protagonist otkriva da putovanje duše nije pasivno iskustvo. Mora donijeti izbore, suočiti se s vlastitom prošlošću i razumjeti lekcije koje njegov život na Zemlji nije uspjela naučiti. To nije jednostavna “ukrcaj se na brod za raj” situacija.
Posebno je fascinantno kako Jevrić prikazuje interakciju između različitih duša koje mladić susreće. Svaka ima svoju priču, svoje razloge zašto se nalazi na ovom putovanju. To čini svijet romana bogatijim i realističnijim (koliko god paradoksalno to zvučalo za priču o zagrobnom životu).
Drama se pojačava kada mladićeva duša mora riješiti određene zadatke ili proći testove koji nisu fizički, već duboko emocionalni i duhovni. Ovdje Jevrić pokazuje pravo majstorstvo – umjesto akcijskih scena, čitatelje drži u napetosti kroz psihološke i filozofske dileme.
Rasplet
Kako se priča približava kraju, Jevrić ne daje lako riješenje niti sretni završetak u klasičnom smislu. Mladićevo putovanje kroz dimenzije postojanja dovodi ga do uvida koji mijenja ne samo njegovu perspektivu, već i čitaočevu.
Finalni dio romana otkriva da je čitavo putovanje bilo proces učenja i sazrijevanja duše. Svaka dimenzija kroz koju je prošao, svaki susret koji je imao – sve je to bilo dio većeg plana za njegovo duhovno obrazovanje.
Ali evo twist-a koji čini ovaj roman posebnim: kraj nije definitivan. Jevrić sugerira da je smrt samo još jedna tranzicija u kontinuiranom procesu postojanja i razvoja. To nije “i svi su živjeli sretno do kraja života” završetak, već otvaranje novih pitanja.
Mladićeva duša ne “odlazi u raj” na tradicionalan način. Umjesto toga, ona dostiže novo razumijevanje svoje uloge u kosmičkom poretku. Čitatelji ostaju s osjećajem da je protagonist našao svoj mir, ali i da je njegovo putovanje tek počelo.
Jevrić vješto balansira između davanja odgovora i postavljanja novih pitanja. Završava roman na način koji zadovoljava čitaočevu potrebu za zaokruženošću, ali ne zatvara vrata za dalje razmišljanje o velikim temama koje je pokrenuo.
Zaključak
Ovaj romani ostaje s čitaocem dugo nakon zatvaranja posljednje stranice – i to je možda njegov najveći uspjeh. Jevrić je stvorio djelo koje ne nastoji dati konačne odgovore na pitanja o smrti i zagrobnom životu, već čitatelje inspirira da razmisle o ovim temama na nov način.
Mladićevo putovanje postaje ogledalo za naša vlastita pitanja o smislu postojanja. Kroz njegove doživljaje u različitim dimenzijama, čitaoci eksperimentalno proživljavaju vlastite strahove i nade vezane za smrt.
Posebnu vrijednost ovog romana čini činjenica da se ne oslanja na postojeće religijske ili filozofske sisteme. Jevrić je kreirao vlastitu mitologiju koja rezonuje s univerzalnim ljudskim iskustvom suočavanja s finitnošću života.
Za mlade čitaoce, ovaj roman predstavlja bezbjedan prostor za istraživanje težkih tema. Umjesto da ih plaši, on ih ohrabruje da postavljaju pitanja i traže vlastite odgovore na vječne dileme.
“Kako putuju mrtvaci” funkcionira kao most između fantastike i filozofije, pružajući čitaocima i zabavu i dublje uvide. Jevrićev talent leži u sposobnosti da kompleksne egzistencijalne teme učini pristupačnima bez uprošćavanja njihove suštine.
Tema i ideja djela

Što se događa kad život prestane? To je ono pitanje koje muči svaki mozak koji se ikad zapitao o smislu postojanja… a Jevrić ga stavlja u centar svog romana kao glavnu pokretačku silu.
Osnovna tema “Kako putuju mrtvaci” vrti se oko transformacije smrti u putovanje — ne u neki tamo mračni kraj, već u početak nečeg potpuno novog. Autor ne glumi mudrog filozofa koji zna sve odgovore (hvala mu na tome!), već stvara priču koja kaže: “Hej, možda smrt uopće nije ono što mislimo da jest.”
Jevrić briljantno spaja mitološke elemente s modernim strahovima — mladić koji umire u saobraćajnoj nesreći postaje naš vodič kroz dimenzije o kojima nismo ni sanjali. Svaka nova dimenzija otkriva drugačiji pristup postojanju nakon smrti, kao da listamo strani atlas koji opisuje zemlje koje nitko nije posjetio (pa se vratio da kaže kako je bilo).
Putovanje kao metafora sazrijevanja — eto glavne ideje! Smrt nije game over, već level up. Duša se kreće kroz različite faze učenja, suočavajući se s izazovima koji je prisiljavaju da raste i mijenja se. To rezonira s mladenačkim iskustvom odrastanja — samo što se tu radi o… pa, zagrobnom odrastanju.
Ono što čini roman posebnim jest odbacivanje tradicionalnih religijskih okvira. Jevrić ne servira gotove odgovore iz bilo kojeg svetog teksta, već gradi vlastitu mitologiju koja se čini… nekako logičnijom? Pristupačnijom? Možda zato što ne zahtijeva slijepu vjeru, već poziva na razmišljanje.
Analiza likova

Kad gledaš glavnog junaka u “Kako putuju mrtvaci”, odmah shvaćaš da nisi naišao na tipičnog književnog heroja. Mladić koji umire u saobraćajnoj nesreći nije neki filozof koji nosi mudre govore — on je obična osoba bačena u izvanrednu situaciju. Jevrić ga namjerno čini prilično običnim jer… pa, možda je i poenta da se svako od nas može naći na njegovom mjestu.
Transformacija junaka kroz putovanje je ono što stvarno oduševljava. Na početku je zbunjen i uplašen (kako i ne bi bio?), ali postupno postaje vodič za sve nas koji razmišljamo o smrti. Nije da odjednom postane mudar — jednostavno uči dok hoda kroz te čudne dimenzije postojanja.
Ostali likovi koje mladić susreće djeluju kao zrcala njegovih unutarnjih borbi. Svaki lik predstavlja neki aspekt ljudske prirode ili stanja duše nakon smrti. Neki su mu pomoć, neki prepreka, ali svi zajedno grade mozaik onoga što znači biti čovjek — čak i kada se više nije živ u tradicionalnom smislu.
Tip lika | Uloga u priči | Simboličko značenje |
---|---|---|
Glavni junak | Vodič kroz zagrobni svijet | Everyman figura, predstavlja sve nas |
Duše putnici | Suputnici na putovanju | Različiti pristupi suočavanju sa smrću |
Mistični vodiči | Pružaju smjernice | Unutarnja mudrost i intuicija |
Ono što čini ove likove posebnima jest što nijedan nije crno-bijel. Jevrić ne dijeli likove na dobre i loše — svi su negdje između, baš kao i mi u stvarnom životu. Neki čitatelji možda očekuju jasniju podjelu, ali autor svjesno bira složenost jer je to… pa, mnogo realniji pristup ljudskoj prirodi.
Književni elementi

Jevrić ne pravi grandiozne književne eksperimente — njegova snaga leži u tome kako pametno kombinira različite tehnike da stvori priču koja i dalje “diše”. Simbolizam prolazi kroz cijeli roman poput crvene niti, a smrt kao putovanje postaje centralna metafora koja mijenja sve što smo mislili da znamo o završetku života.
Autor koristi magijski realizam na način koji nikad ne djeluje forsirano. Fantastični elementi se uklapaju prirodno u priču, baš kao što se u snovima čudne situacije čine potpuno normalne. Ta granica između stvarnog i nadnaravnog se briše polako… što čitatelje drži u stanju permanentne fascinacije.
Narativna struktura romana prati putovanje kroz različite dimenzije postojanja, gdje svaki novi prostor donosi nova saznanja. Jevrić vješto mijenja tempo — ponekad nas vozi kroz intenzivne scene, a ponekad usporava da nam da vremena za razmišljanje.
Književni element | Funkcija u romanu |
---|---|
Simbolizam | Smrt kao transformacija, ne kraj |
Magijski realizam | Prirodno stapanje fantastike i realnosti |
Putopisna forma | Strukturiranje kroz različite dimenzije |
Psihološki realizam | Duboka analiza stanja svijesti |
Jezik koji Jevrić koristi ostaje pristupačan mladima, ali nije banalan. On ne pokušava biti “kul” — jednostavno priča priču koja prirodno rezonira s njihovim pitanjima. Dijalozi zvuče autentično, a opisi stvaraju slike koje se pamte dugo nakon čitanja.
Možda najimpresivniji element je kako autor uspijeva balansirati filozofska pitanja s akcijom. Nikad ne postaje dosadno predavanje o smrti — čak i najdublje promišljanje o postojanju dolazi kroz konkretne situacije i iskustva glavnog lika.