Srednjoškolci diljem Hrvatske susreću se s izazovom analize jednog od najkontroverznijih djela hrvatske književnosti. “Molitva suprotiva Turkom” Andrije Kačića Miošića predstavlja složeno književno djelo iz 18. stoljeća koje odražava tadašnje političko-religijske napetosti i narodnu tradiciju otpora prema osmanlijskim osvajanjima.
Ova epska pjesma zahtijeva dublje razumijevanje povijesnog konteksta, književnih obilježja i autorovog stava prema događajima tog vremena. Učenici često imaju poteškoća s interpretacijom arhajčnog jezika i složenih povijesnih referenci koje prožimaju tekst.
Analiza ovog djela otkriva slojeve značenja koji nadilaze površinsku razinu i povezuju književnost s kolektivnom memorijom hrvatskog naroda.
Uvod u lektiru i pisca
Andrija Kačić Miošić — ime koje kod svakog srednjoškolca izaziva mješavinu strahopoštovanja i blage panike. Ovaj franjevac iz 18. stoljeća nije samo pisao molitve… on je stvorio jedan od najkontroverznijih književnih spomenika hrvatske književnosti koji će vam definitivno biti izazov.
“Molitva suprotiva Turkom” nastala je 1759. godine kao dio većeg djela “Razgovor ugodni naroda slovinskoga”. Kačić (1704-1760) nije bio samo neki povučeni redovnik — čovjek je bio prava književna powerhouse svoga vremena. Rođen u Brist kod Makarske, proveo je godine proučavajući narodnu tradiciju i… pa, recimo to ovako… nije baš bio fan osmanijske vladavine.
Osnovni podaci | Detalji |
---|---|
Puno ime | Andrija Kačić Miošić |
Godina rođenja | 1704. |
Godina smrti | 1760. |
Zanimanje | Franjevac, pisac, povjesničar |
Najpoznatije djelo | “Razgovor ugodni naroda slovinskoga” |
Ovo djelo nije nastalo u vakuumu — Kačić je pisao u vremenu kada su se još uvijek osjećale posljedice stoljeća osmanijske vladavine. Njegova “Molitva” odražava kolektivnu traumu i želju naroda za oslobođenjem.
Ali pazi… prije nego što skočiš u analizu misleći da će biti lako jer je “samo molitva” — think again. Kačić koristi arhajčan jezik koji će ti mozak zavezati u čvor. Svaka druga riječ zvuči kao da je izašla iz srednjovjekovnog rječnika, a povijesne reference su gušće od prometa u centru Zagreba u špici.
Djelo funkcionira na više razina — religioznoj, političkoj i kulturnoj. To nije samo poziv Bogu za pomoć… to je manifesto otpora koji je oblikovao generacije Hrvata.
Kratki sadržaj

“Molitva suprotiva Turkom” prati jasnu dramaturšku strukturu koja odražava kolektivnu traumu i nadu hrvatskog naroda u 18. stoljeću. Kačićeva kompozicija vešto spaja religiozne elemente s političkim manifestom otpora.
Uvod
Kačić otvara svoju molitvu snažnim prizivom božanske pomoći – ne kao pasivnu molbu već kao odlučan poziv na akciju. Autor odmah postavlja temelje za ono što će uslijediti: ovo nije običajna pobožna molitva.
Franjevac iz Makarske vješto koristi tradicionalne religijske formule kao “masku” za ono što je zapravo politički manifest. Kad kaže “Bože naš” na početku, čitatelj možda očekuje standardnu crkvenoslavensku molitvu… ali Kačić odmah skače u konkretne povijesne reference.
Tu vidimo njegovu genijalno lukavost – koristi jezik koji će crkva prihvatiti, ali puni ga sadržajem koji poziva na oružani otpor. To je bila jedina sigurna metoda za izražavanje anti-osmanskih osjećaja u to vrijeme.
Uvodni dio također etablira ključne likove: Bog kao zaštitnik kršćana, Turci kao “neprijatelj vjere” i hrvatski narod kao “izabrani narod” koji trpi pod jarmom. Kačić pažljivo gradi mitologiju otpora koja će rezonirati generacijama čitatelja.
Zaplet
Drama se intenzivira kada Kačić prelazi iz općenitih molbi u konkretne optužbe protiv osmanlijske vlasti. Ovdje se rukavice skidaju – autor direktno opisuje stradanja hrvatskog stanovništva.
Najsnažniji trenutak zapleta dolazi kad Kačić opisuje kako “Turčin harami po našoj zemlji”. Tu jezik postaje gotovo novinarski konkretan – spominje spaljena sela, otete djevojke, porušene crkve. Nema tu romantiziranja – ovo je surova reportaža o ratnim zločinima.
Genijalno je što Kačić koristi biblijske paralele (Egipat, Babilon) da kontekstualizira osmanlijsku okupaciju. Čitatelj koji poznaje Stari zavjet odmah razumije: Hrvati su novi Izraelci koji čekaju oslobođenje.
Zaplet kulminira kad autor prelazi iz pasivnog žaljenja u aktivno traženje pravde. “Ne možeš više gledati naše muke!” – to je gotovo ultimatum upućen Bogu. Kačić zapravo poziva na božanski blagoslov za oružanu pobunu.
Tu se vidi koliko je autor bio hrabar (ili bezuman) – takve riječi su lako mogle završiti glavosječenjem ako ih krivi ljudi pročitaju.
Rasplet
Kačićev rasplet je majstorski potez koji spaja duhovnost s praktičnom politikom. Umjesto apokaliptične vizije uništenja neprijatelja, autor poziva na “pravedan rat” – koncept koji je katolička teologija mogla prihvatiti.
Tu se vidi franciscijevo obrazovanje – Kačić zna da mora ostati unutar teoloških granica, ali ih gurne do krajnjih mogućnosti. Kad traži da Bog “podigne naše vitezove”, to nije poziv na genocid već na legitimnu obranu.
Najelegantniji dio raspleta je kako Kačić vizualizira pobjedu. Ne opisuje masakre (premda ih sigurno želi) već “povratak mira u našu zemlju”. To je političku mudrost 18. stoljeća – pokazati da cilj nije osveta već normalizacija.
Završni stihovi vraćaju nas u religiozni okvir, ali sada s potpuno drugačijim nabojem. “Slava Ocu i Sinu” više nije rutinska formula – to je himna zahvalnosti za buduće oslobođenje.
Kačić završava s obećanjem: kad se “Turčin” protjera, hrvatski narod će graditi nove crkve i slaviti Boga “u slobodi”. To je program nacionalnog preporoda umotan u molitvenu poeziju.
Zaključak
Kačićev zaključak funkcionira na nekoliko razina – kao molitva završava po crkvenoj tradiciji, ali kao politički dokument ostavlja vrata otvorena za interpretaciju.
“Amin” na kraju nije samo pobožna formula – to je potvrda zavjeta. Autor i čitatelji se obvezuju na djelovanje, ne samo na moljenje. Tu je možda i najsubverzivniji element cijele molitve.
Genijalno je što Kačić ne specificira kako će se oslobođenje postići. Ostavlja to budućim generacijama, ali im daje moralni okvir za djelovanje. Svatko može interpretirati “Božju volju” kako mu odgovara.
Povijesno gledano, Kačićev zaključak je bio proročanski – hrvatske zemlje su se doista oslobodile osmanlijske vlasti, iako ne baš onim tempom koji je autor želio.
Najjača stvar kod ovog zaključka? Što je Kačić stvorio tekst koji opstaje bez obzira na političke promjene. Svaka generacija može pronaći relevantnost u njegovim riječima – a to je definicija klasične književnosti.
Tema i ideja djela

Kačićeva “Molitva suprotiva Turkom” ne krije svoju glavnu temu iza metafora ili simbola — ona je brutalno direktna. Oslobođenje od osmanlijske vlasti stoji kao centralna tema koja prožima svaki stih, svaku molitvenu formulu koju autor koristi. Ali ova molitva nije obična… nema tu poniznosti pred Bogom koju očekujemo.
Umjesto toga, Kačić stvara hibrid — religioznu formu ispunjava političkim sadržajem. Njegova temeljna ideja? Bog će blagosloviti one koji se bore za svoju slobodu. To nije revolucionarna misao samo za njegovo doba — ona je bila opasna. Franjevac koji javno poziva na oružani otpor? Wow, trebalo je imati muda za takav potez 1759. godine.
Kolektivna trauma kao pokretačka snaga čitavog djela manifestira se kroz Kačićevo majstorsko korištenje biblijskih paralela. Hrvati postaju “izabrani narod” koji pati pod jarmom “faraona” — Osmanlija. Ova ideja nije slučajno odabrana; ona daje legitimitet otporu i stavlja ga u okvir božanske volje.
Tema | Manifestacija | Značaj |
---|---|---|
Religiozni otpor | Molitvene formule | Legitimacija borbe |
Kolektivna memorija | Povijesni referenti | Povezivanje s prošlošću |
Politički manifest | Pozivi na djelovanje | Mobilizacija naroda |
Možda najfascinantniji aspekt Kačićeve ideje leži u njezinoj vremenskoj elastičnosti. On ne postavlja konkretne rokove za oslobođenje — ostavlja to budućim generacijama. Genijalno! Tako njegovo djelo postaje svojevrsni “open source” manifest koji svaka generacija može prilagoditi vlastitim okolnostima.
Analiza likova

Kačićeva “Molitva” donosi fascinantan pristup karakterizaciji koji prekida tradicionalne književne obrasce 18. stoljeća. Glavno “lice” ovdje nije individualni junak, već kolektiv — hrvatski narod predstavljen kao jedinstvena persona koja se obraća Bogu.
Autor stvara hibridnu figuru pripovjedača koji istovremeno funkcionira kao svećenik, političar i narodni tribun. Ovaj glas nema osobno ime ni biografiju — Kačić ga namjerno depersonalizira kako bi postao glasnogovornik kolektivne svijesti. Pripovjedač koristi množinu “mi” i “nas”, što ga čini reprezentantom naroda, a ne individualnim likom s osobnim motivima.
Karakteristike pripovjedača | Funkcija |
---|---|
Religijska autornost | Daje legitimnost pozivu na pobunu |
Kolektivni identitet | Predstavlja cijeli narod |
Biblijska retorika | Povezuje sadašnjost s poviješću |
Politička svjesnost | Maskira otpor kroz molitvu |
“Turci” se pojavljuju kao antagonisti, ali Kačić ih ne individualizira. Oni ostaju bezlični simbol opresije — što je genijalan potez jer omogućava čitateljima da u njih projiciraju bilo koju vrstu tlačitelja kroz povijest.
Zanimljivo je kako Kačić izbjegava kreiranje tradicionalnih junaka. Nema Markovića ni Miloša Obilića — umjesto toga, hrvatski narod postaje kolektivni protagonist koji čeka svoj trenutak oslobođenja. Ova depersonalizacija čini djelo vremenski univerzalnim, jer se svaka generacija može prepoznati u ovom kolektivnom glasu koji traži pravdu.
Kroz ovu karakterizaciju, Kačić stvara književni precedent za buduće generacije pisaca koji će koristiti slične tehnike kolektivne identifikacije.
Književni elementi

Kačićev stilski pristup u “Molitvi suprotiva Turkom” predstavlja fascinantan spoj tradicionalnih i inovativnih tehnika koji će zauvijek promijeniti način na koji gledamo na hrvatsku književnost 18. stoljeća.
Kompozicija i struktura prate klasičnu molekularnu strukturu molitve – od poziva preko molbe do zaključka. Ali tu je Kačić bio pametan kao lisica… Umjesto tipične duhovne progresije koristi dramaturgiju napetosti koja čitatelja vodi od pobožnosti prema političkoj uzburkanosti.
Njegov jezik – e pa tu je prava čarolija! Kačić spaja:
- Liturgijski rječnik (“slavimo”, “veličamo”)
- Narodne izraze (“jaram turski”)
- Biblijske aluzije (Hrvati kao “izabrani narod”)
- Političku terminologiju (skrivenu iza religioznih metafora)
Simbolika funkcionira na nekoliko razina odjednom. “Turci” nisu samo povijesni neprijatelj – oni postaju univerzalni simbol tlačenja koji svaka generacija može tumačiti po svojemu. Bog nije samo božanstvo već i politički saveznik koji blagoslov daje onima koji se bore za slobodu.
Retorička strategija je posebno profinjena. Kačić koristi paralelizam (“koji si stvorio… koji si spasio…”) kako bi stvorio hipnotičku repetitivnost koja podsjeća na narodne pjesme. Anafora pojačava emotivnu snagu dok antiteza (božanska pomoć nasuprot ljudskoj slabosti) stvara dramski kontrast.
Najgenijalniji potez? Ambiguitet završetka. “Amin” postaje otvorena pozornica na kojoj svaka generacija može napisati vlastiti nastavak priče o oslobođenju.