Gabriele D’Annunzio’s “Notturno” predstavlja jedan od najintrimnijih književnih dokumenata 20. stoljeća. Ovaj izuzetni dnevnički zapis nastao je u posebnim okolnostima – dok je slavni talijanski pisac ležao s povezom preko očiju nakon ratne ozljede.
“Notturno” je autobiografski prozni fragment koji D’Annunzio piše na papirnim trakama tijekom oporavka od ozljede oka 1916. godine, stvarajući jedinstveno djelo koje spaja lirsku poeziju s intimnim refleksijama o smrti, ljubavi i umjetnosti.
Ovo neobično nastalo djelo otkriva D’Annunziovu sposobnost da iz ograničenja stvori umjetničku snagu. Pisac je koristio široke olovke i papirne trake kako bi mogao pisati u potpunoj tami, što je rezultiralo fragmentiranim, ali duboko emotivnim narativom. Tekst odiše melankolijom i kontemplativnošću, dok čitatelje uvodi u najskrovitije zakutke autorove duše kroz poetičan i simboličan jezik koji će vas potpuno očarati.
Uvod u lektiru i pisca
Gabriele D’Annunzio — ime koje u hrvatskim srednjoškolskim klupama često izaziva tišinu praćenu zbunjenim pogledima. Tko je bio ovaj talijanski pisac čije se “Notturno” našlo na popisu obvezne lektire? Pa… zamislite Byrona koji se bavi politikoom, vojuje u Prvom svjetskom ratu i piše poeziju dok mu oko zavijeno gazom krvari. Prilično dramatično, zar ne?
D’Annunzio (1863.-1938.) bio je čovjek ekstremnih kontrasta — dekadentni estet koji je istovremeno bio i avanturaski pilot, ljubavnik koji je imao afere s najpoznatijim ženama svoga vremena, pa čak i političar koji je nakratko vladao gradom Rijekom. Ovo “Notturno” nastaje 1916. godine kada se oporavlja od ozljede oka — piše u tami, velikim slovima na dugim trakama papira.
Ključne činjenice | Detalji |
---|---|
Godina nastanka | 1916. |
Žanr | Autobiografski fragmenti u prozi |
Tema | Rat, smrt, ljubav, umjetnost |
Stil pisanja | Lirski, simboličan, melankoličan |
Posebnost | Pisan s povezom preko očiju |
Zašto se ova lektira čita u školama? Zato što prikazuje kako se iz najcrnjeg trenutka (doslovno — čovjek ne može vidjeti) može stvoriti nešto prelijepo. D’Annunzio ne žali sebe… umjesto toga pretvara bol u poeziju koja će čitatelje fascinirati desetljećima nakon što ju je napisao.
Kratki sadržaj
D’Annunzijevov “Notturno” nije klasična priča s početkom, sredinom i krajem — više je to mozaik fragmenata koji se čitaju poput intimnog dnevnika pisanog u mraku. Kroz četiri ključna dijela možemo pratiti autorovu emotivnu i duhovnu transformaciju.
Uvod
“Notturno” počinje dramatično — D’Annunzio se nalazi u bolnici s povezom preko očiju nakon što je ozlijeđen u avionskoj nesreći 1916. godine. Umjesto da se prepusti očaju on počinje pisati na dugim trakama papira koristeći debele olovke jer ne može vidjeti što piše.
Ovaj neobičan način pisanja postaje središnji motiv djela. Autor ne može kontrolirati svoj rukopis niti vidjeti riječi koje zapisuje što stvara osjećaj nesigurnosti i ranjivosti koji prožima cijelo djelo. Pisanje u tami postaje metafora za unutarnje stanje — gubitak orijentacije fizičke i duhovne.
D’Annunzio opisuje svoje fizičke muke ali i strah od mogućeg trajnog gubitka vida. Medicina tog vremena nije mogla garantirati potpuni oporavak što čini svaki zapisani fragment još vrijednijim. Kroz ovu početnu neizvjesnost čitatelj ulazi u autorovu intimnu sferu gdje se miješaju stvarnost i halucinacije bol i ljepota.
Već u prvim fragmentima prepoznaju se D’Annunzijevi preokupacije: smrt kao vječna pratiteljica života ljubav kao spas i umjetnost kao jedini način da se transcendira ljudska ograničenost. Uvod postavlja temelje za introspektivno putovanje koje slijedi.
Zaplet
Glavni “zaplet” ovog nekonvencionalnog djela razvija se kroz autorove mentalne lutanja dok pokušava nositi se s ograničenjima svog stanja. D’Annunzio ne može čitati ne može pisati na uobičajen način niti može slobodno se kretati što ga tjera u dublje slojeve vlastite svijesti.
Kroz fragmente koje diktira ili mukotrpno zapisuje velikim slovima autor se suočava s vlastitom smrtnošću. Sjećanja na ratne strahote miješaju se s lirskim opisima prirode dok se prošlost i sadašnjost stapaju u jednu cjelinu. Ova mentalna konfuzija nije znak slabosti već kreativni čin — D’Annunzio pretvara dezorjentiranost u poetičku snagu.
Posebno je zanimljivo kako se zaplet razvija kroz senzorne doživljaje. Bez vida autor se oslanja na ostala osjetila što rezultira iznimno bogatim opisima zvukova mirisa i taktilnih osjećaja. Bolnička soba postaje mikrokozmos u kojem se odvija drama oporavka ali i umjetničke transformacije.
Unutarnji sukob između stare i nove verzije sebe čini srž zapletnog dijela. D’Annunzio koji je bio poznat po svojoj ekstravaganciji i ljubavi prema spektaklu sada se mora suočiti s ograničenjima koja mu nameće invaliditet. Ovaj sukob pokreće dublje filozofske refleksije o prirodi identiteta i umjetnosti.
Rasplet
Rasplet “Notturna” ne donosi tradicionalno rješenje problema već postupnu transformaciju autorove perspektive. D’Annunzio polako počinje prihvaćati svoje stanje ne kao kaznu već kao priliku za dublji kontakt s vlastitom unutrašnjošću.
Pisanje velikim slovima na dugim trakama papira prestaje biti tehnička nužda i postaje umjetnička tehnika. Autor otkriva da ova ograničenja zapravo oslobađaju njegovu kreativnost prisiljavajući ga na kondenzaciju i intenzificiranje izražavanja. Svaka riječ mora biti pažljivo odabrana svaki fragment mora nositi maksimalnu emotivnu težinu.
Kroz postupni oporavak vida D’Annunzio ne gubi dubinu perspektive stečenu tijekom pisanja u mraku. Umjesto toga integrira oba iskustva — i ono iz mraka i ono iz svjetla — stvarajući bogatiji umjetnički izraz. Fizički oporavak prati i duhovna transformacija.
Raspletni dio donosi i pomirenje s vlastitom ranjivošću. D’Annunzio koji je cijeli život gradio imidž nesavladivog avanturista sada prihvaća krhkost kao sastavni dio ljudskog iskustva. Ova promjena ne predstavlja poraz već sazrijevanje koje obogaćuje njegovu književnost novim dimenzijama emotivne dubine.
Zaključak
“Notturno” završava ne s velikim gestom već s tihim prihvaćanjem. D’Annunzio je kroz iskustvo pisanja u mraku otkrio nova područja vlastite kreativnosti i uspostavio dublju vezu s osnovnim ljudskim iskustvima — strahom nada samotnjošću i potrebom za povezanošću.
Ovo djelo predstavlja prekretnicu u D’Annunzijevoj književnosti — prelazak od dekadentne estetike prema autentičnijem i emotivno iskrenijem izrazu. Iskustvo invaliditeta nije ga slomilo već mu je omogućilo pristup dubljim slojevima ljudskog iskustva koji su do tada ostali nedostupni.
Zaključni fragmenti otkrivaju autora koji je naučio da vjerojatno najveća ljepota nastaje u trenutcima najveće ranjivosti. Pisanje “Notturna” postalo je terapijski proces koji je D’Annunzia iscijelio ne samo fizički već i umjetnički omogućivši mu stvaranje jednog od najintimnijih remek-djela hrvatske lektire.
Djelo završava s osjećajem da je kroz suočavanje s vlastitim ograničenjima autor otkrio neograničenost ljudskog duha i kreativnosti. “Notturno” tako postaje svjedočanstvo o tome kako se iz najcrnjeg trenutka može roditi nešto trajno vrijedno i lijepo.
Tema i ideja djela

Što se događa kad se jedan od najekstravagantijih pisaca 20. stoljeća nađe u potpunoj tami s povezom preko očiju? Nastaje jedna od najdublje intimnih književnih ispovijedi ikad napisanih. D’Annunzio u “Notturnu” ne samo da piše o tami — on živi u njoj i iz nje stvara nešto nevjerojatno lijepo.
Glavna tema djelce preobrazba kroz patnju. Ali ne ona teatralna patnja koju bismo možda očekivali od D’Annunzija, već nešto mnogo osobnije. Autor se suočava s vlastitom ranjivošću na način koji ga potpuno mijenja. Iz čovjeka koji je nekad letio avionima i osvajao gradove, postaje netko tko mora ponovno učiti kako postojati u svijetu.
Smrt kao učiteljica provlači se kroz cijelo djelo. Ne ona grandiozna smrt ratnika, već tiha prisutnost prolaznosti koja tjera čovjeka da se zapita što je stvarno važno. D’Annunzio otkriva da je upravo blizina smrti ono što čini život dragocjenjim.
Tema unutrašnjeg vida posebno je fascinantna. Dok su mu oči zatvorene, pisac vidi jasnije nego ikad prije. Ta ironija — da slijepilo donosi prosvjetljenje — čini srž cijeloga djela. Kroz tamu otkriva svijetlost vlastite duše.
Kreativnost kao spas još je jedna ključna ideja. Pisanje velikim slovima na trakama papira postaje ritual preživljavanja. Svaka riječ koju uspije napisati u mraku je mala pobjeda nad okolnostima koje ga ograničavaju.
Djelo postavlja i pitanje: koliko naše identitete definiraju vanjski uspjesi, a koliko ono što nosimo duboko u sebi? D’Annunzio nalazi odgovor kroz najteži period svog života.
Analiza likova

U “Notturnu” se susrećemo s fascinantnim paradoksom — glavna osoba nije uopće tradicionalni književni lik. D’Annunzio stvara najintimniji portret samog sebe kao glavnog protagonista, ali ovaj “lik” prolazi kroz metamorfozu koja bi navijestila i najiskusnijeg čitatelja na pogrešan trag.
Glavni lik: D’Annunzio kao fragmentirana osobnost
Autor sebe prikazuje kroz tri različite verzije. Prvo imamo avanturističkog D’Annunzija — pilota koji je naviknut na opasnost i kontrolu. Zatim dolazi ranjeni D’Annunzio koji se suočava s vlastitom ranjivošću (gotovo kao dijete koje je prvi put osjujalo strah). I konačno, transformirani D’Annunzio koji otkriva nove dubine vlastite kreativnosti.
Ono što čini ovaj “lik” posebnim jest to što ne postoji vanjski dijalog s drugim osobama. Umjesto toga, D’Annunzio vodi razgovor sa samim sobom, s prošlošću i s budućnošću. Njegova osobnost se raslojava kao zwieback koji se namače u čaj — polako se otkrivaju novi slojevi koji prije nisu bili vidljivi.
Sporedni likovi: Odsutnost kao prisutnost
Sporedni likovi su uglavnom sjećanja i slike iz prošlosti. Ljubavnice, prijatelji, ratni drugovi — svi oni postoje samo u autorovoj memoriji, ali njihov utjecaj je snažan. Ovi “nevidljivi likovi” funkcioniraju poput duhova koji oblikuju autorovu sadašnjost, a njihova odsutnost postaje jača od njihove prisutnosti.
Kroz ovu tehniku D’Annunzio pokazuje kako su ljudi koji nas oblikuju uvijek prisutni — čak i kada fizički nisu tu.
Književni elementi

D’Annunzio u “Notturnu” koristi književne tehnike koje čine ovo djelo jedinstvenim u svjetskoj književnosti. Simbolika se provlači kroz cijeli tekst poput crvene niti — mrak postaje simbol unutrašnje transformacije, a ne samo fizičke nesposobnosti. Onaj čuveni motiv pisanja na trakama papira u tami? To nije samo praktična nužnost, već genijalan književni alat koji predstavlja krhkost ljudske egzistencije.
Fragmentarnost čini srce ovog djela. D’Annunzio ne piše linearno — njegove misli skaču s teme na temu poput mozaika koji čitatelj mora sam složiti. Svaki fragment je kao mali dijamant koji odsijava različite aspekte autorove duše. Ova tehnika stvara osjećaj neposrednosti koji vas povuče dublje u tekst.
Senzorna imaginativnost predstavlja možda najjači adut “Notturna”. Paradoksalno, dok su mu oči zatvorene, D’Annunzio koristi ostala osjetila s nevjerovatnom preciznošću. Zvukovi bolnice, miris lijekova, dodir hladnih plahta — sve to postaje literarni materijal koji čini čitanje gotovo fizičkim iskustvom.
Autor vješto balansira između autobiografskog dokumenta i lirske proze. Ovo nije obična autobiografija — D’Annunzio koristi poetski jezik kako bi transformirao vlastito iskustvo u univerzalno umjetničko djelo. Njegovi opisi boli i transformacije odzvanjaju kod čitatelja bez obzira na to jesu li doživjeli slična iskustva.
Metafore svjetlosti i tame prožimaju cijelo djelo, stvarajući duboke slojeve značenja koji se otkrivaju tek pri pažljivom čitanju.