Beckett’s “Čekajući Godota” predstavlja jednu od najkompleksnijih lektira u hrvatskim školama, a mnogi učenici se suočavaju s izazovom razumijevanja ove avangardne drame. Brojni srednjoškolci se pita što znače čudni dijalozi između Vladimira i Estragona, te zašto se čini da se u djelu “ništa ne događa”.
Lektira “Čekajući Godota” istražuje apstraktne teme poput egzistencijalne krize, besmislenosti života i čovječje potrebe za nadom kroz neobičnu priču o dva čovjeka koji beskrajno čekaju nepoznatu osobu koja nikad ne stiže.
Apsurdnost situacija i filozofski duboki dijalozi čine ovo djelo jedinstvenim književnim iskustvom koje zahtijeva poseban pristup tumačenju. Razumijevanje Beckett’s tehnike pisanja i simbolike otvara vrata prema sveobuhvatnom sagledavanju ovog remek-djela koje je promijenilo percepciju modernog kazališta.
Uvod u lektiru i pisca
Samuel Beckett nije baš bio tip koji bi se uklopio u standardnu sliku školskog pisca. Irski dramaturg i romanopisac rođen je 1906. godine i postao je jedna od najvažnijih figura apsurdnog teatra – što već samo po sebi zvuči… pa, apsurdno. Njegova najpoznatija drama “Čekajući Godota” nastala je 1953. godine i odmah je podigla prašinu u kazališnim krugovima.
Ovo djelo spada u egzistencijalnu literaturu – žanr koji se bavi velikim pitanjima poput smisla života, smrti i ljudske prirode. Beckett je bio duboko utjecajan od strane filozofa poput Sartra i Camusa, koji su se bavili sličnim temama. Njegova drama ne prati tradicionalnu dramaturgiju s jasnim početkom, sredinom i krajem… umjesto toga, publika dobiva nešto što podsjeća na beskrajnu petlju čekanja.
Za učenike koji se prvi put susreću s ovom lektirom, važno je razumjeti da Beckett piše drugačije. Nema tu klasičnih junaka koji prolaze kroz jasno definirane avanture. Vladimir i Estragon – dva glavna lika – provode cijelu dramu čekajući nekog Godota koji se nikad ne pojavljuje. I tu je poanta – život često izgleda upravo tako.
Drama je napisana u dva čina koji se gotovo identično ponavljaju, što simbolizira monotoniju svakodnevice. Beckettov stil karakteriziraju kratki, fragmentirani dijalozi ispunjeni pauzama i šutnjama koje govore jednako glasno kao i riječi.
Kratki sadržaj

Beckettova drama predstavlja nekonvencionalnu priču koja se ne može jednostavno sažeti u tradicionalnom smislu. Ovo djelo izaziva očekivanja čitatelja svojim minimalističkim pristupom i fragmentiranom strukturom.
Uvod
Drama se otvara na pustom putu pored stabla gdje se nalaze Vladimir (Didi) i Estragon (Gogo). Njih dvojica čekaju nekoga po imenu Godot — ali publika nikad neće saznati tko je on ili zašto ga čekaju. Prvi čin počinje Estragonovim pokušajem skidanja cipele koji jednostavno neće poći za rukom. Ovaj naizgled banalan detalj odmah signalizira da se radi o drami koja će istražiti frustracije svakodnevnog života.
Vladimir i Estragon razgovaraju o svemu i ničemu — od cipela do Biblije — dok čekaju. Njihovi dijalozi često su prekidani dugim pauzama koje govore više od riječi. Poput starih prijatelja koji su proveli previše vremena zajedno te se ponašaju kao stari bračni par koji se svađa i miri u istom dahu.
Situacija postaje još apsurdnija kad se pojave Pozzo i Lucky. Pozzo vodi Luckyja na užetu poput psa što stvara grotesknu sliku koja simbolizira odnose moći u društvu. Lucky je neočekivano erudit koji drži dugačak monolog pun filozofskih fragmenata kada mu Pozzo naredi da “misli”. Ovaj monolog predstavlja jedan od najzahtjevnijih dijelova drame za razumijevanje jer Beckett kompresira cijelu zapadnjačku filozofiju u jedan kaotičan tok svijesti.
Zaplet
Tradicionalni dramski zaplet u ovoj drami praktički ne postoji. Umjesto toga Beckett stvara napetost kroz ponavljanje i čekanje. Glavni “događaj” je dolazak dječaka koji najavljuje da Godot neće doći danas ali će sigurno sutra. Ova poruka se ponavlja u oba čina što stvara osjećaj beskrajne petlje.
Odnos između Vladimira i Estragona postaje sve složeniji. Vladimir je intelektualniji i filozofskiji nastrojen dok je Estragon više praktičan i fizički orijentiran. Njihova međusobna ovisnost postaje očigledna kad Estragon pokušava otići ali uvijek se vrati. Poput glumaca koji su osuđeni igrati istu predstavu svake noći oni ponavljaju iste radnje i razgovore.
Beckett majestotično koristi ponavljanje kao dramaturgiju tehniku. Ono što bi u tradicionalnoj drami bilo dosadno ovdje postaje hipnotičko. Publika postupno shvaća da je poanta upravo u tome što se ništa ne događa. Čekanje samo po sebi postaje glavna radnja.
Lucky i Pozzo vraćaju se u drugom činu ali sad su promijenjeni. Pozzo je oslijeplio a Lucky je onijem što simbolizira propadanje i prolaznost vremena. Ova transformacija jedini je stvarni “razvoj” u cijeloj drami.
Rasplet
Drugi čin gotovo je identičan prvome što pojačava osjećaj ciklične prirode postojanja. Vladimir i Estragon ponovo čekaju Godota uz iste razgovore i iste nedoumice. Stablo je sad dobilo nekoliko listova što ukazuje na protok vremena ali likovi se ponašaju kao da se ništa nije promijenilo.
Dječak se ponovno pojavljuje s istom porukom — Godot neće doći danas ali hoće sutra. Ovaj mali glasnik postaje simbol lažne nade koja drži protagoniste u vječnoj petlji čekanja. Vladimir ga pita je li ga vidio prije na što dječak odgovara da nije što dodatno zbunjuje vremensku perspektivu drame.
Frustracija likova raste ali oni se ne mogu odlučiti na konkretnu akciju. Razmišljaju o samoubojstvu ali nemaju čvrst konop. Razmotre odlazak ali ostanu. Ova nemoć djelovanja predstavlja egzistencijalnu paralizu modernog čovjeka koji se osjeća zarobljen u besmislenim rutinama.
Beckett ne pruža tradicionalno rješenje konflikta. Drama završava kako je i počela — s Vladimirom i Estragonom koji čekaju. Oni kažu da će otići ali ne kreću se s mjesta što je možda najsnažnija slika u cijeloj drami.
Zaključak
Beckettova drama nema konvencijski zaključak jer nema ni konvencijski početak ili sredinu. Umjesto klasične katarze publika doživljava spoznaju o apsurdnosti ljudskog postojanja. Godot nikad neće doći jer on možda i ne postoji — ili možda predstavlja sve ono što ljudi čekaju da bi njihovi životi imali smisla.
Drama završava s istim pitanjima s kojima je počela što je Beckettova genijalna kritika linearnoga pristupa pripovijedanju. Leben nastavlja svoj krug a likovi ostaju zarobljeni u svojoj rutini čekanja. Ova ciklična struktura odražava Beckettovu viziju ljudskog postojanja kao vječnog ponavljanja istih obrazaca.
Najvažniji “zaključak” možda je spoznaja da čekanje samo po sebi postaje način življenja. Vladimir i Estragon ne čekaju samo Godota — oni čekaju da im život počne što je paradoks jer se život već događa dok čekaju. Njihovo prijateljstvo i međusobni dijalozi predstavljaju jedinu autentičnu vrijednost u tom apsurdnom svijetu.
Tema i ideja djela

Beckettova “Čekajući Godota” ne donosi klasičnu priču s junacima koji se bore protiv zlikovaca ili traže blago. Ne, ovdje se radi o nečem daleko suptilnijom – o egzistencijalnoj praznini koja proguta sve nas u nekom trenutku života.
Glavna tema koja prožima cijelo djelo jest apsurdnost ljudskog postojanja. Vladimir i Estragon nisu samo dvojica lutalica na cesti – oni su simboli nas svih koji čekamo da nam se nešto značajno dogodi u životu. Čekaju Godota, ali… tko je uopće Godot? Bog? Spasitelj? Smisao života? Beckett namjerno ostavlja ovo pitanje bez odgovora.
Drama istražuje besmislenost ponavljanja kroz svakodnevne rutine. Koliko puta se i mi uhvatimo da radimo iste stvari dan za danom, čekajući da se nešto promijeni? Beckettovi likovi jedu repove, skidaju cipele, pričaju o samoubojstvu – sve to dok čekaju nekoga tko možda neće ni doći.
Komunikacijska kriza također je ključna tema. Dijalozi između likova često su fragmentirani, puni prekida i nerazumijevanja. Lucky, koji je nekad bio pametan, sada govori samo besmislice kad mu se naredi. To odražava našu modernu nesposobnost da se istinski povežemo s drugima.
Posebno je zanimljiva tema vremena i prolaznosti. U prvom činu Pozzo je jak i dominantan, u drugom je slep i nemoćan. Stablo koje je bilo golo sada ima nekoliko listova. Beckett pokazuje kako vrijeme mijenja sve – osim čekanja, koje ostaje konstanta.
Analiza likova

Beckettovi likovi u “Čekajući Godota” nisu vaši tipični dramski junaci s jasno definiranim karakteristikama — oni su više poput zagonetki koje se mogu tumačiti na bezbroj načina.
Vladimir (Didi) predstavlja intelektualniju stranu ljudske prirode. On je taj koji čita evanđelja, razmišlja o sutrašnjem danu i pokušava održati nadu. Njegova uloga često je uloga voditelja koji nastoji organizirati njihovo čekanje i pronaći smisao u besmislici. Vladimir se bori s egzistencijalnim pitanjima, a njegova fizička nelagoda (problemi s mokranjem) simbolizira ljudsku ranjivost.
Estragon (Gogo) utjelovljuje pragmatičniju, zemaljskiju stranu. Fokusiran je na trenutne potrebe — bolne noge, glad, san. Njegova sklonost zaboravljanju kontrastira s Vladimirovim pamćenjem. Estragon često želi napustiti čekanje, ali ipak ostaje, što pokazuje kako rutina postaje jača od volje.
Pozzo i Lucky predstavljaju odnos gospodara i roba. Pozzo simbolizira kapitalizam i moć, dok Lucky utjelovljuje pokornost i intelektualnu patnju. Luckyjev monolog u prvom činu jedna je od najzahtjevnijih sekvenci — filozofski tok svijesti koji odražava fragmentiranost modernog mišljenja.
Lik | Simbolika | Ključne karakteristike |
---|---|---|
Vladimir | Razum, nada | Intelektualan, organiziran |
Estragon | Instinkt, trenutak | Praktičan, zaboravan |
Pozzo | Moć, autoritarnost | Dominantan, mijenja se |
Lucky | Podređenost, znanje | Šuti, eksplodira riječima |
Dječak koji dolazi najavljuje Godotov izostanak predstavlja iluziju nade — uvijek postoji “sutra” koje opravdava današnje čekanje. Svi likovi funkcioniraju kao dijelovi jedne cjeline koja prikazuje različite aspekte ljudskog iskustva u apsurdnom svijetu.
Književni elementi

Beckettova drama koristi književne elemente na način koji… pa, recimo da potpuno razara sve što smo do tada znali o kazalištu. (I to je poanta!)
Simbolika prožima svaki detalj – od stabla koje možda cvjeta između činova (ili se samo čini?) do šešira koji padaju i podižu se kao metafora za life’s endless cycle. Godot sam postaje najveći simbol – nedostižni cilj koji daje smisao postojanju upravo zato što ga nikada ne dostižemo.
Drama koristi apsurdističke tehnike koje zbunjuju na prvi pogled. Dijalozi se prekidaju, ponavljaju, gube u besmislu… baš kao što se i naši svakodnevni razgovori mogu pretvoriti u prazan zvuk. Lucky’s monolog – ta famozna tirada koja traje cijele stranice – savršen je primjer kako jezik može postati i komunikacija i prepreka istovremeno.
Metafore su svugdje: čizme koje žuljaju (društvene uloge), konopac koji se može koristiti za… različite svrhe (hope vs. despair), čak i šargarepe koje Vladimir dijeli postaju simboli osnovnih ljudskih potreba nasuprot višim težnjama.
Beckett genijalno koristi repetitivnu strukturu – drugi čin je gotovo identičan prvome, samo… drugačiji. To ponavljanje postaje hipnotičko, kao kad se neka pjesma zaglavi u glavi i jednostavno se vrti u krug.
Element | Funkcija | Primjer |
---|---|---|
Simbolika | Dublji značaj | Stablo = nadu/prolaznost |
Repeticija | Životni ciklusi | Identična struktura činova |
Metafore | Ljudsko stanje | Čizme = društvene uloge |
Apsurd | Moderna alienacija | Lucky’s besmisleni monolog |
Najbrillijantniji dio? Sve ove tehnike rade zajedno da stvore osjećaj da gledamo život kakav doista jest – fragmentiran, ponavljajući se, pun čekanja… i ipak nekako autentičan u svojoj apsurdnosti.