Milijuni učenika širom Hrvatske svake godine susreću se s istim problemom – beskonačnim popisisom obaveznih lektira koje im pretvaraju ljubav prema čitanju u pravi pakao. Umjesto da uživaju u pričama i likovima, mladi čitatelji često osjećaju pritisak, stres i frustraciju kada pomisle na sve one knjige koje moraju “progurati” do kraja školske godine.
Pakao lektira nastaje kada se obavezno čitanje pretvori u mehanički zadatak bez razumijevanja, gdje učenici čitaju samo da bi položili ispit, a ne da bi se obogatili novim iskustvima i spoznajama.
Ovaj fenomen nije slučajan ni neizbježan – rezultat je načina kako se literatura predstavlja u školskim klupama. No što ako postoji način da se ta situacija promijeni i da se čitanje vrati tamo gdje mu je mjesto: u srce svakog mladog čovjeka koji tek otkriva čudesni svijet riječi?
Uvod u lektiru i pisca
Dante Alighieri – ime koje kod većine učenika izaziva mješavinu strahopoštovanja i dread-a. Ovaj talijanski pjesnik iz 13. stoljeća napisao je djelo koje se smatra jednim od najvećih remek-djela svjetske književnosti, ali i jednom od najzahtjevnijih lektira s kojima se učenici susreću.
Božanstvena komedija nije komedija u modernom smislu riječi – ovdje se radi o epskoj poemi koja prati Danteov put kroz tri carstva zagrobnog života. Pakao, Čistilište i Raj čine trilogiju koja je utjecala na književnost više od sedam stoljeća. Ali zašto se ovo djelo i dalje čita u školama diljem svijeta?
Dante je bio daleko više od običnog pisca. Živio je u turbulentnim vremenima kada se Italija borila s političkim sukobima, a on sam bio je aktivni sudionik florentinske politike. Kada je izgubio u političkoj borbi, bio je prisiljen na izgnanstvo – iskustvo koje je duboko utjecalo na njegovo najveće djelo.
Pakao (prvi dio Božanstvene komedije) ne govori samo o kažnjavanju grešnika. To je zapravo duboka analiza ljudske prirode, pravde i moralnih izbora. Svaki krug Pakla predstavlja određenu vrstu grijeha, a Dante majstorski povezuje antičku mitologiju, kršćansko učenje i svoju osobnu priču u jedinstvenu cjelinu.
Zašto onda učenici često doživljavaju ovu lektiru kao mučenje? Možda zato što nitko im ne objasni da Dante govori o stvarima koje su im bliske – o ljubavi, izdaji, osveti i potrazi za smislom života.
Kratki sadržaj

Dantea Alighierija “Pakao” – prva pjesma “Božanstvene komedije” – prati poetov epski put kroz dubine podzemlja gdje grešnici plaćaju cijena za svoja zemaljska nedjela. Priča se razvija kroz susrete s legendarnim likovima i filozofskim pitanjima koja i danas pogađaju srce ljudske prirode.
Uvod
Na početku svoje tridesetpete godine Dante se gubi u mračnoj šumi koja simbolizira duhovnu krizu. Ova alegorijska šuma predstavlja stanje duše koja je zalutala daleko od božanskog puta – nešto što će rezonirati s bilo kojim čitateljem koji se ikad osjećao izgubljeno u životu.
Dok pokušava pronaći izlaz iz šume, tri divlje zvijeri blokiraju mu put: leopard (pohlepa), lav (ponos) i vučica (požuda). Ove životinje nisu slučajno odabrane – one predstavljaju tri glavna grijeha koji čovječanstvo drže u okovima. Upravo kada se čini da je sve izgubljeno, pojavljuje se duh rimskog pjesnika Vergilija.
Vergilije postaje Danteov vodič kroz Pakao i Čistilište, predstavljajući razum i ljudsku mudrost. Ova simbolika ima dublje značenje: razum može voditi čovjeka daleko, ali ne može ga dovesti do potpunog spasen… za to je potrebna božanska milost.
Putovanje počinje na Veliki petak 1300. godine – simboličan datum koji se poklapa s Kristovom smrću. Ovaj detalj pokazuje Danteovu brižnu konstrukciju djela gdje svaki element ima svoje mjesto u većoj slici.
Zaplet
Spuštanje kroz devet krugova Pakla otkriva genijalno osmišljenu arhitekturu kazne koju Dante koristi za kritiku svoga društva. Prvi krug – Limbo – rezerviran je za nepokreštene duše koje nisu počinile grijeh, ali nisu imale priliku za spasenje. Tu se nalaze antički filozofi poput Platona i Aristotela.
Kako se spuštaju dublje, kazne postaju sve okrutnije i odgovaraju prirodi počinjenog grijeha. U drugom krugu, Paolo i Francesca vrtložno su nošeni vječnim vihorima jer su se prepustili tjelesnoj strasti. Njihova priča o zabranjenoj ljubavi jedna je od najpoznatijih epizoda koja pokazava Danteovu sposobnost stvaranja univerzalnih emocija.
Treći krug rezerviran je za proždrljivce koji leže u ledenom blatu dok ih čuva troglavni pas Kerber. Četvrti krug dijeli pohlepne i rasipne koji gurajući teške kamenje navjek se sudaraju jedni s drugima – perfektna slika besmislene borbe za materijalna dobra.
U petom krugu rijeka Stiks dijeli gnjevne (koji se navjek tuku na površini) od mrzovoljnih (koji gorčaju pod vodom). Tu se Dante susreće s bratom koji je izdao Firencu – osobna osveta koja pokazuje kako je autor koristio svoje djelo za poravnavanj računa s neprijateljima.
Rasplet
Šesti krug donosi grad Dis s njegovim zidinama od žarene crvene gdje su pokopani heretici. Ovdje Dante razgovara s Farinatom degli Uberti – političkim neprijateljem koji i u Paklu zadržava svoju gordost i dostojanstvo. Ova scena pokazuje složenost Danteova karaktera koji može diviti protivniku.
Sedmi krug trostruko je podijeljen za nasilnike: oni koji su vršili nasilje nad drugima potopljeni su u kipuću rijeku krvi koju čuvaju kentauri. Samoubojice su pretvorene u drveće koje vječno kidaju harpije, dok su sodomiti primorani trčati po žarenom pijesku pod pljuskom vatre.
Osmi krug – Malebolge – sastoji se od deset jama gdje bolge (džepovi) sadrže različite vrste prijevarasa: zavodnik, laskav, simonist, proricatelj, koruptni dužnosnik, licemjer, lopov, lažni savjetnik, raskol i krivotvorit. Ovdje Dante susreće Ulissesa čija priča o posljednjam putovanju postaje jedna od najmoćnijih epizoda cijelog djela.
Deveti i najdublji krug rezerviran je za izdajice koji su zamrznuti u ledenom jezeru Cocytus. U samome centru nalazi se trostruki Lucifer koji žvače tri najveća izdajca u ljudskoj povijesti: Judu (koji je izdao Krista), Bruta i Casija (koji su izdali Cezara).
Zaključak
Završetak putovanja kroz Pakao donosi neočekivan obrat kada se Dante i Vergilije penju niz Luciferovo tijelo i izlaze na drugu stranu Zemlje. Ova scena simbolizira preokret od grijeha prema spasenju – fizicki spust postaje duhovni uspon.
Pogled na zvijezde nakon mučnog putovanja kroz tamu predstavlja nadu i mogućnost obnove. Dante završava prvo pjesmu istom riječju kojom će završiti sve tri dijela “Božanstvene komedije” – “zvijezde” (stelle). Ova ciklična struktura pokazuje da je putovanje kroz Pakao bio tek početak duge ceste prema istinskoj sreći.
Kritika srednjovjekovnog društva prožima cijelo djelo – od kritike Crkve (simonija) preko političkih borbi (gvelfi i gibelini) do osobnih neprijatelstava. Dante ne želi samo pokazati kazne za grijehe već i ukazati na način kako se može živjeti bolje.
Usprkos mračnoj tematici, “Pakao” završava s osjećajem nade. Dante je prošao najgore što ljudska priroda može ponuditi i izašao je živ – pokazujući da je moguće svladati svaki izazov ako se ima pravi vodič i dovoljno volje za promjenu.
Tema i ideja djela

Ono što “Pakao” čini tako moćnim nije samo priča o putovanju kroz podzemlje – to je duboka analiza ljudske prirode koja i danas odzvanja kao da je napisana jučer. Dante nije stvorio samo horor priču o kazni… on je osmislio mirror u kojem se svaki čitatelj može prepoznati.
Osnovna tema djela vrti se oko pravde i odmazde, ali ne one krvave i jednostavne. Dante istražuje kako naši postupci stvaraju vlastite posljedice – svaki grijehnik u Paklu doživljava kaznu koja direktno odražava njegov grijeh. Prevaranti su zatrpani u leda, nasilnici kuhaju se u rijeci vrele krvi, a ljubomorni vječno se grizu jedan drugog.
Međutim, središnja ideja koja prožima cijelo djelo je mogućnost otkupljenja. Čak i dok prolazi kroz najstrašnije krugove Pakla, Dante nudi nadu – postoji put van ove patnje. Putovanje predstavlja duhovnu preobrazbu svakog čovjeka koji se usudi suočiti sa svojim greškama.
Dante također koristi svoje djelo za društvenu kritiku – mnoge poznate ličnosti iz njegovog vremena završavaju u različitim krugovima Pakla, što čini “Pakao” svojevrsnim političkim pamfletom. Kroz alegoriju, on napada korupciju u Crkvi, političke manipulacije i moralni pad društva.
Glavne teme | Simbolička značenja |
---|---|
Pravda i kazna | Svaki čin ima posljedice |
Duhovni put | Preobrazba kroz patnju |
Društvena kritika | Osuđivanje korupcije |
Ljubav i spasenje | Nada unatoč tami |
Na kraju, “Pakao” postavlja fundamentalno pitanje: što znači biti čovjek u svijetu punom iskušenja i moralnih dilema?
Analiza likova

Kad se stvarno zaroníš u Danteov Pakao, likovi postaju živi ljudi s kojima možeš osjećati povezanost — što je prilično ironično s obzirom da su tehnički… pa, mrtvi.
Dante kao protagonist nije tvoj tipičan heroj. On je zapravo prilično obična osoba koja se izgubila u životu (tko se nikad nije osjećao tako u tridesetima?). Što ga čini fascinantnim je njegova evolucija kroz putovanje — počinje kao uplašeni, zbunjeni čovjek, a postupno postaje mudru osoba koja razumije dublje istine o moralnosti i ljudskoj prirodi.
Vergilije kao vodič predstavlja savršen balans između mudrosti i ograničenosti. Kao paganski pjesnik, on može voditi Dantea kroz Pakao i Čistilište, ali ne može ući u Raj. Ova ironija čini ga još više ljudskim — svi imamo mentore koji nam mogu pomoći do određene točke, ali ostatak puta moramo proći sami.
Što se tiče grešnika u Paklу, oni nisu jednostavni zlikovci. Uzmi Francesku da Rimini — žena koja je učinila preljub zbog strasti prema Paolovoj ljepoti. Njezina priča o tome kako ju je jedna knjiga dovela do grijeha (kako meta!) pokazuje kako se ljudi mogu izgubiti u trenutcima slabosti.
Ili pak grof Ugolino — jedan od najšokantnijih likova koji opisuje kako je s djecom umro od gladi u zatočeništvu. Njegova priča nije samo o kazni, već o izdaji, obiteljskoj ljubavi i krajnjim granicama ljudske patnje.
Svaki lik funkcionira kao ogledalo — kada učenici čitaju o njihovim borbama, greškama i kaznama, mogu prepoznati vlastite unutrašnje sukobe i moralne dileme.
Književni elementi

Pakao Dantea Alighierija obiluje književnim elementima koji ga čine remek-djelom – ali i glavoboljom za srednjoškolce diljem Hrvatske. Kad se uroniš u ovu poeziju… pa jednostavno moraš priznati da je tip bio majstor svog zanata.
Simbolizam dominira od prve do zadnje stranice. Mračna šuma u kojoj se Dante izgubio? To nije samo šuma – to je metafora za duhovnu krizu kroz koju prolazi svaki čovjek u srednjim godinama. Tri divlje zvijeri (leopard, lav i vučica) predstavljaju tri glavna grijeha koji muče čovječanstvo. I dok učenici češće misle “zašto ne može samo reći da je u krizi?” – Dante koristi ove simbole jer… pa jer je to poezija, a ne WhatsApp poruka.
Alegorija prožima cijelo djelo. Putovanje kroz Pakao nije doslovno putovanje – to je alegorija duhovnog procesa pokajanja i otkupljenja. Svaki krug predstavlja različite grijehe, a kazne su osmišljene po principu contrapasso – što znači da kazna odražava prirodu grijeha.
Personifikacija oživljava apstraktne koncepte. Ljubav postaje Beatrice, razum je Vergilije, a grijeh dobiva ljudsko lice kroz nebrojene likove koje susreću.
Dante također koristi tercine – strofe od tri stiha koje simboliziraju Trojstvo. Ova forma nije slučajna – svaki književni element služi dubljem značenju. I kad shvatiš koliko je sve promišljeno… pa možda ti neće biti baš toliko pakao čitati.