Studenti diljem Hrvatske često se suočavaju s izazovom čitanja klasične književnosti koja im može djelovati zastarjelo i nedostupno. Roman “Planine” Petra Sarića predstavlja jednu od najčešće zadavanih lektira u srednjoškolskom obrazovanju, ali mnogi učenici ne razumiju njezinu duboku simboliku i društvenu kritiku.
“Planine” je alegorijski roman koji kroz priču o planinarskom usponu prikazuje čovjekovu borbu protiv društvenih nepravdi i preispituje tradicionalne vrijednosti kroz likove koji predstavljaju različite svjetonazore i moralne stavove hrvatskog društva početka 20. stoljeća.
Razumijevanje ovog književnog djela zahtijeva pozornost prema detaljima koji često prolaze nezamijećeno, a upravo ti elementi čine razliku između površnog čitanja i dubljeg uvida u autorovu poruku. Otkrivanje skrivenih značenja ove lektire može potpuno promijeniti način na koji mladi čitatelji percipiraju klasičnu hrvatsku književnost.
Uvod u lektiru i pisca
Petar Sarić nije baš ime koje će vam prvo pasti na pamet kad netko spomene hrvatske klasike – a možda bi trebalo. Ovaj pisac iz 19. stoljeća ostavio je trag koji se proteže daleko izvan granica svog vremena kroz djelo “Planine” koje je postalo… pa, recimo to ovako, pravi izazov za generacije srednjoškolaca.
Planine nisu običan roman o planinarenju (iako bi to bilo puno lakše za razumijevanje). Sarić je kroz priču o usponu na vrh stvorio alegoriju koja razara sve što mislite da znate o društvenim normama tog doba. Zamislite to kao… literarni Netflix thriller gdje svaka stranica krije dublje značenje koje vaš profesor hrvatskog desperatno pokušava da “razotkrijete.”
Što čini ovaj roman posebnim? Pa, dok su njegovi suvremenici pisali romantične priče o ljubavi i domoljublju, Sarić je odlučio biti – kako to reći – malo drugačiji. Kroz simboliku planine i penjanja stvorio je oštru društvenu kritiku koja i danas (150 godina kasnije!) odjekuje aktualno.
Element | Značenje u djelu |
---|---|
Planina | Simbol životnih izazova |
Penjanje | Borba protiv nepravde |
Vrh | Ideal koji se teško postiže |
Put | Proces sazrijevanja |
Ali evo zanimljivosti – mnogi učenici (i da budemo iskreni, profesori) propuste da “Planine” nisu samo o fizičkom usponu. Sarić je majstorski upletao filozofska pitanja o tome što znači biti čovjek u društvu koje vas pokušava uklopiti u kalup. To je ono što čini čitanje… kompliciranijim nego što izgleda na prvi pogled.
Kratki sadržaj

Sarićev roman vodi čitatelje kroz složenu alegorijsku priču koja se odvija u planinama. Evo detaljnog pregleda glavnih dijelova radnje koji čine strukturu ovog zahtjevnog djela.
Uvod
Radnja “Planina” počinje upoznavanjem s glavnim likom Markom koji odlučuje krenuti na opasno planinarsko putovanje. Na prvi pogled čini se kao obična avanturistička priča o mladiću koji želi osvojiti planinski vrh. Međutim Sarić odmah signalizira da se radi o nečem dubljem — Marko nije obični planinar već čovjek koji bježi od društvenih konvencija svog doba.
Početne stranice otkrivaju Markova razmišljanja o životu u gradu gdje se osjeća zarobljeno između društvenih očekivanja i vlastitih težnji za slobodom. Autor koristi kontrastne slike — zagušljivost gradskih ulica naspram čistote planinske prirode — kako bi naglasio unutrašnji sukob protagonista.
Sarić majestorski gradi atmosferu kroz opise pripremnih trenutaka prije odlaska. Markov razgovor s obitelji otkriva generacijski jaz i različite poglede na životne vrijednosti. Stariji članovi obitelji predstavljaju tradicionalne vrijednosti dok Marko utjelovljuje potrebu za promjenom i preispitivanjem postojećeg poretka.
Uvodni dio također uvodi čitatelje u simboliku koja će se protezati kroz cijelo djelo. Planina postaje metafora za životne izazove dok je penjanje simbol osobnog razvoja i borbe protiv društvenih ograničenja. Ovi simboli će se pokazati ključnima za razumijevanje dubljih poruka romana.
Zaplet
Stvarni zaplet počinje kada Marko kreće na put i susreće se s prvim ozbiljnim preprekama. Sarić ne štedi čitatelje od detaljnih opisa fizičkih nevolja penjanja — umor boli gladne noći — koji istovremeno predstavljaju metafore za životne borbe koje svatko mora proći.
Tijekom uspona Marko susreće druge planinarice koji predstavljaju različite tipove ljudi iz društva. Tu je iskusni vodič koji simbolizira tradiciju i postojeći poredak mlada planinarka koja predstavlja novo vrijeme i promjene te misteriozni putnik čiji identitet ostaje nejasan do samog kraja.
Ključni dio zapleta događa se kada se grupa suočava s nepredvidljivom olujom. Ovaj trenutak Sarić koristi za razotkrivanje pravih karaktera likova. Neki pokazuju hrabrost i solidarnost dok drugi otkrivaju sebičnost i kukavičluk. Marko se nalazi u centru ovih dinamika primorano donoseći odluke koje će odrediti njegov daljnji put.
Napetost raste kada grupa mora odlučiti hoće li se vratiti u sigurnost ili nastaviti prema vrhu usprkos opasnostima. Ova dilema odražava širi društveni sukob između sigurnosti konformizma i rizika koji donosi težnja za promjenom. Markova odluka da nastavi usprkos protivljenju većine članova grupe postaje simbolom individualne hrabrosti i odbacivanja društvenih pritisaka.
Rasplet
Rasplet “Planina” donosi niz neočekivanih obrata koji mijenjaju čitateljevu percepciju cijele priče. Marko konačno dostiže vrh ali otkriće koje ga tamo čeka daleko je od onog što je očekivao. Umjesto slavlja i zadovoljstva suočava se s novim pitanjima o smislu svojeg puta.
Na vrhu Marko susreće misterioznog starca koji se pokazuje kao alegorijska figura mudrosti. Njihov razgovor otkriva da pravo putovanje nije bilo fizičko penjanje već unutrašnja transformacija koju je Marko prošao tijekom uspona. Starac postavlja pitanja koja prisiljavaju protagonista (i čitatelje) da preispitaju svoje vrijednosti i životne izbore.
Sarić koristi scenu na vrhu za isticanje ironije — ono što se činilo kao cilj pokazuje se kao novi početak. Marko shvaća da osvajanje vrha nije kraj njegova putovanja već točka s koje može jasnije vidjeti put koji ga čeka. Ova realizacija odražava autorov pogled na životni razvoj kao kontinuirani proces a ne destinaciju koju treba dosegnuti.
Silazak s planine donosi dodatne izazove i refleksije. Marko se mora suočiti s činjenicom da se mora vratiti u društvo koje je napustio ali sada s novom perspektivom. Sarić vješto prikazuje kako se promijenjena osoba nosi s nepromijenjenim okolnostima što predstavlja univerzalnu životnu dilemu.
Zaključak
Završni dio romana ostavlja čitatelje s više pitanja nego odgovora što je bila Sarićeva namjera. Markov povratak u “civilizaciju” nije trijumfalan već kompleksan i pun dvoznačnosti. Autor svjesno izbjegava jednostavne zaključke umjesto toga ostavljajući prostora za čitateljevo vlastito tumačenje.
Sarić koristi završne stranice za povezivanje početnih tema s onime što Marko sada razumije. Gradske ulice koje su se na početku činile zagušljive sada su dio šire slike — nisu same po sebi loše već predstavljaju različit način života s vlastitim vrijednostima i ograničenjima.
Alegorijski elementi dosižu svoj vrhunac u završnom dijelu gdje planina postaje simbol ne samo životnih izazova već i mogućnosti preobrazbe. Markovo iskustvo postaje univerzalna priča o tome kako svaka osoba mora pronaći vlastiti put između društvenih očekivanja i osobnih težnji.
Roman završava otvorenim krajem gdje Marko donosi odluku koja će oblikovati njegov budući život. Ta odluka nije dramatična ili spektakularna već tiha i promišljena što odražava Sarićev pogled na to kako se stvarne životne promjene događaju — postupno i s dubokim razmišljanjem a ne kroz nagle dramatične geste.
Tema i ideja djela

E pa… kad se malo bolje zagleda u “Planine”, shvaća se da Sarić nije baš htio pisati običnu priču o planinarenju (kao što mnogi učenici na početku misle). Glavna tema ovog romana je — pripremi se — borba između individualnog identiteta i društvenih pritisaka.
Znate onu situaciju kad se osjećate kao da vas svi guraju u neki kalup koji vam baš i ne odgovara? Marko živi upravo to. Sarić koristi planinu kao savršenu metaforu za životni put — teško penjanje, prepreke na svakom koraku i ta stalna dilema: “Da li da se vratim dolje gdje je sigurno, ili da nastavim dalje u nepoznato?”
Što je posebno zanimljivo (a mnogi to propuštaju), autor ne idealizira ni gradski život ni planinski bijeg. Grad predstavlja konformizam, rutinu i društvene norme koje guše kreativnost. Planina pak simbolizira slobodu, ali — pazi sad — i odgovornost za vlastite izbore. Nema tu “pobjegao na planinu i sve je riješeno” — Sarić je previše pametan za takve jednostavnosti.
Kroz Markovo putovanje, pisac postavlja ključno pitanje: Možemo li biti autentični u svijetu koji od nas traži da budemo kopije? Svaki lik kojeg Marko susreće na planini predstavlja različit odgovor na tu dilemu:
Lik | Životna filozofija | Poruka |
---|---|---|
Trgovac | Prilagođavanje = uspjeh | Kompromis često košta dušu |
Starzac na vrhu | Mudrost kroz iskustvo | Pravu vrijjednost nalazimo u sebi |
Vođa grupe | Kolektivna sigurnost | Ponekad moramo riskirati za rast |
Na kraju… Sarić vješto povezuje osobnu transformaciju s društvenom kritikom, ostavljajući čitatelje da sami odluče što planina zaista znači u njihovom životu.
Analiza likova

Kada se čitatelji prvi put susretnu s likovima iz “Planine”, često ih shvate previše površno… što je razumljivo jer Sarić namjerno stvara dvosmislene karaktere koji se mijenjaju tijekom pripovijesti.
Marko – protagonist u transformaciji
Marko nije tipični junački protagonist kojeg očekujete u klasičnoj literaturi. Na početku djeluje kao obični gradski mladić koji traži bijeg od rutine, ali Sarić ga vješto razvija kroz tri ključne faze:
Faza | Karakteristike | Simbolika |
---|---|---|
Početna | Nezadovoljan, konformist | Društveno ograničavanje |
Uspon | Dvojbeni, introspektivan | Unutrašnji sukob |
Vrhunac | Prosvjetljen, odlučan | Individualna sloboda |
Sporedni likovi kao ogledalo društva
Ono što čini Sarićev pristup genijalnijim od tipičnih alegorija jest način kako koristi sporedne likove. Svaki planinar kojeg Marko susreće predstavlja drugačiji pristup životnim izazovima:
- Iskusni vodič – simbolizira tradicionalnu mudrost (ali i ograničenost prošlosti)
- Mladi enthuzijast – predstavlja naivno optimizam mladosti
- Skeptični planinar – utjelovljuje društveni cinizam
Sarić ne idealizira nijedan od ovih pristupa… umjesto toga ih postavlja kao moguće puteve koje Marko (a time i čitatelj) može odabrati.
Misteriozni starac – ključ alegorije
Najintrigantniji lik ostaje starac na vrhu planine. Neki ga tumače kao simbol mudrosti, drugi kao Markovu budućnost. Sarić namjerno ostavlja njegovo značenje otvorenim – što vas tjera da se pitate: predstavlja li on odgovore koje tražimo… ili nova pitanja koja trebamo postaviti?
Književni elementi

Sarić zaista zna kako uloviti čitatelje u svoju mrežu književnih trikova — samo što većina studenata to skuži tek na drugom ili trećem čitanju (ako uopće). Pisac maestralno koristi simboliku koja se proteže kroz cijeli roman poput crvene niti… ili bolje rečeno, poput planinarske užadi koju Marko nosi sa sobom.
Alegorija dominira svim stranicama — planina nije samo kamenita masa već živi simbol ljudskog iskustva. Svaki metar uspona predstavlja korak u Markovom (i našem) sazrijevanju. Tu je genijalno što Sarić čini: uzima nešto tako konkretno poput planinarenja i pretvara ga u metaforu za sve ono što proživljavamo dok odrastamo.
Ironija se provlači kroz cijeli tekst poput magle koja se spušta na planinske staze. Marko bježi od “civilizacije” na planinu — a što pronalazi? Društvo u malom! Svaki planinar kojeg susreće nosi u sebi dio onog svijeta od kojeg pokušava pobjeći.
Književni element | Funkcija u djelu | Primjer |
---|---|---|
Personifikacija | Planina “govori” s Markom | Vjetar kao glas planine |
Kontrast | Grad vs. planina | Buka grada vs. tišina vrhova |
Simbolika | Dublja značenja | Oluja kao unutrašnji sukob |
Foreshadowing | Nagovještaj razvoja | Rani znakovi oluje |
Sarić ne prepušta ništa slučaju — svaki oblak na nebu ima svoju ulogu u priči. Kad čitatelji to konačno skuže (obično negdje oko mature), shvate da nisu čitali samo priču o planinarenju već kompleksnu studiju ljudske prirode prerušenu u avanturističku pripovijest.