Miroslav Krleža’s “Povratak Filipa Latinovicza” ostaje jedno od najznačajnijih djela hrvatske moderne književnosti. Ovaj psihološki roman iz 1932. godine prikazuje unutrašnju borbu umjetnika koji se vraća u rodno mjesto nakon dugogodišnjeg boravka u inozemstvu.
“Povratak Filipa Latinovicza” predstavlja duboku psihološku studiju o umjetniku u krizi, koji se suočava s društvenim licemjerjem, ljubavnim razočaranjem i vlastitom egzistencijalnom prazninom kroz simboliku povratka u zavičaj.
Filip Latinovicz utjelovljuje suvremenog intelektualca koji traži svoj identitet između europskih kulturnih utjecaja i provincijalne hrvatske sredine. Krležin protagonist postaje simbol čitave generacije koja se bore s pitanjima pripadnosti i smisla postojanja. Kroz njegovu priču otkrivaju se slojevi društvene kritike koja i danas zadivljuje čitatelje svojom aktualnošću i umjetničkom snagom koja nadilazi vremenske okvire.
Uvod u lektiru i pisca
Miroslav Krleža je – bez pardona – titanski lik hrvatske književnosti koji je svojim pером mijenjao kako čitamo i kako razmišljamo o vlastitom identitetu. “Povratak Filipa Latinovicza” nije samo još jedna lektira koju treba “odraditi”… to je psihološki roman koji će vam pronaći put pod kožu i ostati tamo dugo nakon što zatvorite zadnju stranicu.
Ovaj majstorski roman iz 1932. godine dolazi u trenutku kada se Europa nalazi u kulturnom i političkom vrtlogu između dva rata. Krleža nije slučajno odabrao to vrijeme – njegov Filip Latinovic povraća se kući nakon godina provedenih u Parizu baš kada se čitav kontinent pokušava snaći što je s njim nakon Velikog rata.
Što čini ovaj roman toliko posebnim? Pa, Krleža je stvorio nešto što je rijetko viđeno u hrvatskoj književnosti – duboko psihološku studiju modernog intelektualca koji se gubi između provincijalne Hrvatske i kozmopolitske Europe. Filip nije tipičan literarni junak koji pobjeđuje zlo i spašava dan. On je… komplikovan. Možda baš kao što smo svi mi komplikivani.
Osnovne informacije o djelu | |
---|---|
Godina izdanja | 1932. |
Žanr | Psihološki roman |
Broj stranica | Oko 350 |
Literarno razdoblje | Moderna |
Krležin pristup pripovijedanju postavlja temelje za sve što će doći nakon njega u hrvatskoj prozi. Njegova sposobnost da prikaže unutarnji svijet lika kroz strujanje svijesti čini ovaj roman pravim književnim page-turnerom – čak i stotinu godina kasnije.
Kratki sadržaj

Roman “Povratak Filipa Latinovicza” prati putovanje jednog slikara koji se pokušava ponovno pronaći u svom rodnom gradu nakon godina provedenih u Parizu. Filip Latinovic otkriva da se povratak kući može pokazati težim od odlaska.
Uvod
Filip Latinovic se vraća u svoj rodni grad iz Pariza s velikim očekivanjima i još većim razočaranjima koje nosi u sebi. Kao slikar koji je godinama lutao europskim kulturnim centrima, Filip traži svoje mjesto u svijetu koji mu više nije poznat. Krleža ga prikazuje kao modernog intelektualca koji se suočava s krizom identiteta—ni potpuno zapadnjak ni pravi domaći čovjek.
Glavni junak dolazi kući s ružičastim naočalama koje mu brzo padaju s nosa. Očekuje da će pronaći mir i inspiraciju u poznatom okruženju, ali umjesto toga nailazi na društvo koje ga ne razumije i koje on sam ne može podnijeti. Filip je tipični flaneur—promatrač koji šeta ulicama i pokušava razumjeti svijet oko sebe, ali nikada se ne uklapa u njega. Njegova umjetnička duša traži nešto što provincijalni grad ne može pružiti.
Krleža vješto postavlja scenu za ono što slijedi—duboku psihološku dramu jednog čovjeka koji se bori protiv vjetrenjača svojih vlastitih očekivanja. Filip nije običan junak koji osvaja svjetove; on je čovjek koji se pokušava pomiriti sa samim sobom.
Zaplet
Situacija se zakomplicira kada Filip upoznaje Bobočku Zagorku, ženu koja postaje središte njegove emocionalne borbe. Bobočka predstavlja sve što Filip istovremeno želi i prezire u svom rodnom kraju—ljepotu koja je zarobljena u malograđanskim okvirima. Njihova veza postaje katalizator za Filipovu unutarnju krizu.
Paralelno s ljubavnom pričom, Filip se suočava s bolešću svoje majke, što dodatno produbljuje njegovu egzistencijalnu krizu. Majka predstavlja vezu s prošlošću koju Filip ne može potpuno odbaciti, ali ni prihvatiti. Kroz ovu obiteljsku dramu, Krleža prikazuje sukob između moderne individualnosti i tradicionalnih obiteljskih obveza.
Bobočka se udaje za drugog muškarca, što Filipa dovodi do ruba psihičkog sloma. Ovaj događaj nije samo ljubavno razočaranje—to je simbolička potvrda da Filip ne pripada nikamo. Ne pripada ni Parizu gdje je bio stranac, ni rodnom gradu gdje ga nitko ne razumije. Njegova reakcija na Bobočkino vjenčanje otkriva dubinu njegove emocionalne nestabilnosti.
Krleža vješto prikazuje kako se Filipova kriza produbljuje kroz njegova razmišljanja o umjetnosti, ljubavi i smislu postojanja. Glavno pitanje postaje—može li se čovjek ikada vratiti kući nakon što je jednom otišao?
Rasplet
Filipova priča doseže vrhunac u trenutku kada se suočava s konačnom istinom o sebi i svom mjestu u svijetu. Njegovi snovi o povratku pokazuju se kao iluzija—nemoguće je vratiti se u nešto što možda nikada nije ni postojalo onakvo kakvo si zamišljao.
Tragični završetak Filipove priče nije iznenađenje već logičan slijed događaja koji je najavljen kroz cijeli roman. Filip odabire smrt kao konačno rješenje svojih unutarnjih sukoba. Ovaj čin nije rezultat trenutne impulzivnosti već promišljene odluke čovjeka koji je iscrpio sve mogućnosti pronalaska svog mjesta u svijetu.
Krleža ne prikazuje Filipovu smrt kao herojan čin već kao tragičnu kapitulaciju pred životom koji se pokazao preteškim za podnošenje. Kroz ovaj završetak, autor postavlja pitanja o cijeni modernizacije i o tome što se gubi kada se pojedinac pokušava prilagoditi svijetu koji mu ne odgovara.
Filipova majka umire nedugo nakon sina, što zaokružuje priču o nemogućnosti vraćanja u prošlost. Kuća u kojoj je Filip odrastao postaje simbol svega što je izgubljeno i što se nikada neće vratiti.
Zaključak
“Povratak Filipa Latinovicza” ostaje relevantan jer govori o univerzalnim temama koje se ponavljaju kroz generacije. Filip Latinovic postaje simbol modernog čovjeka koji se izgubio između svjetova—između tradicije i modernosti, između korijena i težnji za nečim novim.
Krleža kroz Filipovu priču postavlja ključna pitanja o identitetu, pripadnosti i cijeni individualizma. Roman pokazuje da povratak kući nije uvijek moguć i da se neki mostovi, jednom kad se prožđu, ne mogu ponovno prijeći. Filipova tragedija leži u tome što je previše promijenjen da bi se uklopio u stari svijet, a nedovoljno snažan da bi stvorio novi.
Djelo ostaje aktualno jer se svaka generacija suočava s dilemom kako uskladiti vlastite težnje s očekivanjima okruženja. Filipova priča upozorava na opasnosti pretjerane idealizacije prošlosti i istovremeno pokazuje koliko može biti bolno kad shvatiš da više ne pripadaš nikamo.
Krležin roman nije samo priča o jednom čovjeku—to je portret cijele epohe i upozorenje o tome što se događa kad se pojedinac nađe zarobljen između dva svijeta.
Tema i ideja djela

Pa kad se čovjek zaista zagleda u “Povratak Filipa Latinovicza”, odmah postaje jasno – Krleža nije tu samo ispričao priču o nekome tko se vratio kući. Ne, ne… ovdje se radi o nečem puno dubljemu i bolnijem.
Glavni motiv koji probija kroz svaku stranicu? Kriza identiteta modernog čovjeka. Filip je taj tip koji je – kako bi rekli danas – “između dvije stolice”. Proveo je godine u Parizu, upijao zapadnjačku kulturu, a onda se vraća u provincijalni gradić koji ga doživljava kao stranca. I tu nastaje problem – nije ni ovdje ni ondje kod kuće.
Krleža kroz Filipov lik istražuje egzistencijalnu krizu koja je pogodila cijelu jednu generaciju intelektualaca. To nije samo “ah, ne znam što da radim sa životom” – to je dublja borba s pitanjima: Tko sam ja? Gdje pripadam? Ima li moj život ikakav smisao?
A onda tu imamo i društvenu kritiku koja boli kao čep u oku. Krleža ne štedi nikoga – ni provincijalno licemjerje, ni površnu buržoaziju, ni intelektualce koji se pretvaraju da su nešto što nisu. Filip postaje ogledalo društva koje se raspada između tradicijskih vrijednosti i modernih utjecaja.
Ljubavna tema s Bobočkom? To nije romantična priča – to je simbolična borba između idealnih snova i surove stvarnosti. Bobočka predstavlja sve što Filip traži, ali istovremeno i sve od čega bježi. Paradoks koji ga – doslovno – uništava.
Najgenijalniji dio? Krleža postavlja pitanje koje i danas rezonira: što se događa kad se moderan čovjek pokuša vratiti korijenima koji ga više ne prepoznaju?
Analiza likova

Krleža nije stvorio obične likove – on je isklesan čitavu galeriju ljudi koji žive i dišu na stranicama romana. Filip Latinovic stoji u centru te dramatičke constelacije kao moderna tragedija od čovjeka. Ovaj slikar u tridesetima vraća se iz Pariza s prtljagom snova i europskih iskustava… samo da otkrije kako više ne pripada nikamo.
Filip nije tipični književni junak – on je rastrzan između dva svijeta koji ga podjednako odbacuju. S jedne strane Pariz koji ga je oblikovao ali nikad prihvatio, s druge provincijski gradić koji ga pamti kao dijete a ne prepoznaje kao odraslog čovjeka. Krleža ga prikazuje kroz strujanje svijesti, tehniku koja čitatelju omogućuje da uroni duboko u Filipovu psihološku borbu.
Bobočka Zagorka predstavlja daleko više od ljubavnog interesa – ona je simbol svega što Filip istovremeno žudi i prezire. Kroz njihovu vezu Krleža istražuje kako moderne žene mogu biti i muza i prokletstvo, idealizirana ljubav i surova stvarnost. Bobočka postaje ogledalo Filipovih unutarnjih sukoba… žena koja može biti i spasenje i uništenje.
Sporedni likovi nisu samo statisti – oni stvaraju živi portret društva. Filipova majka simbolizira krhkost obiteljskih veza i težinu nasljeđa, dok provincijalni građani predstavljaju licemjerje srednje klase koja Filipa smatra “drugačijim”. Krleža ih opisuje s oštrim društvenim okom, ne štedeći kritike na račun njihove površnosti.
Lik | Simbolička funkcija | Utjecaj na Filipa |
---|---|---|
Filip Latinovic | Moderni intelektualac u krizi | Glavni protagonist |
Bobočka Zagorka | Nedostižni ideal | Ljubavna obsesija |
Filipova majka | Obiteljska prošlost | Osjećaj krivnje |
Provincijski građani | Društveno licemjerje | Otuđenost |
Krležina majstorija leži u tome što svaki lik nosi vlastitu priču koja se preplićete s Filipovom sudbinom. Nisu to jednodimenzionalni karakteri – svaki od njih bori se s vlastitim unutarnjim sukobima koji odražavaju širu društvenu krizu tog vremena.
Književni elementi

Krleža je u “Povratku Filipa Latinovicza” majsterski kombinirao različite književne tehnike koje čine ovaj roman prepoznatljivim i stilski bogatim. Najistaknutija tehnika je strujanje svijesti – kroz Filipove misli čitatelj zaviruje u najdublje zakutke njegove psihe. Ova tehnika omogućuje nam da pratimo kako se Filipove emocije smjenjuju… od nostalgije do očaja u samo nekoliko rečenica.
Simbolika prožima cijelo djelo kao crvena nit. Povratak ne predstavlja samo fizički dolazak kući već simbolizira i pokušaj vraćanja u prošlost koja više ne postoji. Pariz postaje simbol modernosti i kulturne sofisticiranosti, dok provincijski gradić reprezentira stagnaciju i zaostalost.
Krležin psihološki realizam dolazi do izražaja kroz duboku analizu Filipove unutarnjosti. Autor ne opisuje samo događaje već prodire u psihološke motive svojih likova. Monolog kao tehnika omogućuje Filipu da direktno komunicira s čitateljima, čineći njegovu patnju opipljivom.
Književni element | Funkcija u djelu |
---|---|
Strujanje svijesti | Prikazuje Filipovu unutarnju borbu |
Simbolika povratka | Predstavlja nemogućnost vraćanja u prošlost |
Psihološki realizam | Dubinska analiza likova |
Retrospekcija | Prepliće prošlost s trenutnim događajima |
Ironia se provlači kroz roman kao gorki komentar na Filipovu situaciju – vraća se kući tražeći mir, a pronalazi samo dublje razočaranje. Krleža također koristi retrospekciju kako bi ispreplijetao sjećanja s trenutnim događajima, stvarajući složenu vremensku strukturu koja odražava Filipovu razdvojenost između prošlosti i sadašnjosti.