Mnogi učenici se susreću s izazovom analize književnog djela “Približavanje oluje” tokom školovanja. Ova novela Ranke Marinković predstavlja složeno djelo koje zahtijeva dublje razumijevanje simbolike i književnih postupaka.
“Približavanje oluje” je simbolička novela koja kroz pripovijest o mladiću Davorinu prikazuje unutrašnje borbe i sazrijevanje ličnosti, koristeći oluju kao metaforu životnih promjena i emocionalnih previranja.
Analiza ovog djela otkriva bogatu simboliku mora, oluje i jadranske obale koja se preplićce s psihološkim portretom glavnog lika. Marinković majestorski koristi prirodne elemente kako bi dočarala kompleksne ljudske emocije i unutrašnje konflikte. Svaki segment novele krije dublje značenje koje čitatelje vodi kroz labirint mladenačkih dilema i egzistencijalnih pitanja koja su i danas aktualna.
Uvod u lektiru i pisca
Ranko Marinković nije bio običan pisac – bio je majstor koji je znao kako zagrabiti čitatelje za dušu i povući ih u duboke vode ljudske psihe. Ovaj istarski književnik rođen je 1913. godine i ostavio je neizbrisiv trag u hrvatskoj književnosti, a “Približavanje oluje” predstavlja krunu njegovog stvaralaštva.
Što čini ovu novelu posebnom? Pa, Marinković je imao poseban dar za psihološku analizu likova. Umjesto da vam servira jednostavnu priču s jasnim početkom i krajem, on vas vodi kroz labirint Davorinovih misli i osjećaja. Svaka stranica otkriva novu dimenziju glavnog lika – njegovu nesigurnost, snove, strahove i želju za pripadanjem.
Novela je nastala u vrijeme kada je hrvatska književnost tražila nova izražajna sredstva. Marinković je bio dio te generacije pisaca koji su eksperimentirali s formom i sadržajem. Njegova proza odlikuje se bogatom simbolikom i dubinom koja nadilazi površinsku razinu priče.
Ključne informacije | Detalji |
---|---|
Godina izdanja | 1956. |
Književni period | Moderna hrvatska proza |
Žanr | Psihološka novela |
Glavni motivi | Sazrijevanje, identitet, pripadanje |
Marinković koristi jadranski pejzaž kao više od običnog scenskog rješenja – more i oluja postaju živuće metafore za Davorinovo emocionalno stanje. Ova simbolička razina čini djelo trajno aktualnim, jer govori o univerzalnim temama kroz koje prolazi svaki mladi čovjek.
Kratki sadržaj

Marinkovićeva novela prati Davorinovu unutrašnju transformaciju kroz jednostavnu ali duboko simboličku radnju koja se odvija na jadranskoj obali.
Uvod
Priča započinje Davorinom pripremom za kupanje u moru dok se na horizontu naziru prvi znakovi nadolazeće oluje. On stoji na obali kao tipičan mladić koji se bori s pitanjima koja muče svaku generaciju — tko sam ja i gdje je moje mjesto u ovome svijetu?
Marinković ne gubi vrijeme na dugotrajne opise već odmah uvodi čitatelje u Davorinovu svijest. Njegovi misli preskaču s jedne teme na drugu, baš kao što vjetar mijenja smjer prije oluje. More pred njim izgleda mirno, ali on osjeća da se nešto mijenja… i ne misli samo na vrijeme.
Autor vješto koristi tehniku unutrašnjeg monologa kako bi prikazao mladićeve nedoumice. Davorin gleda prema otoku u daljini i pita se hoće li ikada biti dovoljno hrabar da otpliva tako daleko. (Naravno, ne govori samo o plivanju.) Njegova neizvjesnost postaje naša neizvjesnost, a čitatelji se počinju identificirati s njegovim strahovima.
Početne stranice uspostavljaju atmosferu iščekivanja — nešto se sigurno sprema, bilo to prirodna nepogoda ili emotivna bura koja će promijeniti Davorinov pogled na život. Marinković nam daje naslutiti da ovaj dan neće biti kao svaki drugi.
Zaplet
Kako se oluja približava, Davorinove unutrašnje borbe postaju intenzivnije. On pokušava ući u more, ali valovi postaju sve veći i agresivniji — baš kao njegove sumnje i strahovi koji ga preplave.
Ovdje Marinković pokazuje pravu majstoriju. Umjesto da jednostavno opisuje Davorinove probleme, on ih “utjelovljuje” kroz prirodne elemente. Vjetar koji se pojačava postaje metafora za Davorinovu rastuću anksioznost. Tamni oblaci na horizontu simboliziraju njegove nejasne strahove o budućnosti.
Kroz flashback tehniku saznajemo više o Davorinovom životu — njegovom odnosu s roditeljima, prijateljima, prvim ljubavima. Ali ove uspomene ne dolaze linearno; one se pojavljuju fragmentirano, kao što se događa u stvarnim životnim situacijama kada smo pod stresom.
Mladić se bori s osjećajem otuđenosti koji poznaju svi koji su ikada bili na pragu odrasle dobi. Osjeća se kao da ne pripada nikuda — ni svojoj obitelji (previše je “odrastao” za to), ni svijetu odraslih (još uvijek se osjeća kao dijete). Ta neizvjesnost postaje sve jača dok se oluja bliži obali.
Marinković ne idealizira mladost — Davorin može biti sebičan, nesiguran, ponekad i okrutan u svojim mislima. To ga čini autentičnim likom s kojim se čitatelji mogu identificirati umjesto savršenim junаkom iz bajke.
Rasplet
Kada oluja konačno stiže, Davorin donosi ključnu odluku — ulazi u uzburkano more usprkoz opasnosti. Ovaj čin predstavlja njegov simbolički prelazak u odraslu dob, trenutak kada prestaje bježati od svojih strahova.
More ga ne dočekuje blago. Valovi su snažni, struje opasne, a Davorin se mora boriti za svaki pokret naprijed. Ali upravo u toj borbi pronalazi nešto što je dugo tražio — osjećaj da je živ, da postoji, da može utjecati na svoj život.
Marinković ovdje koristi tehniku koja je postala njegov zaštitni znak. Fizička borba s morem postaje metafora za psihološku borbu s vlastitim nesigurnostima. Svaki udar vala koji Davorin podnese čini ga jačim i sigurnijim u sebe.
Kada se konačno vrati na obalu, oluja se stišava. Ali važnije od toga — stišavaju se i Davorinove unutrašnje bure. On nije riješio sve svoje probleme (to bi bilo nerealno), ali je shvatio da ih može podnijeti i prevladati.
Završetak nije sretno-naivno “i živjeli su sretno dovijeka” rješenje. Davorin ostaje isti mladić s istim problemima, ali sada ima nešto što prije nije imao — iskustvo vlastite snage i hrabrosti. To iskustvo mijenja način na koji gleda na sebe i svoj život.
Zaključak
Marinkovićev “Približavanje oluje” završava na način koji ostavljaje prostora za razmišljanje. Davorin stoji na obali nakon oluje, promočen i umoran, ali… drugačiji.
Autor ne objašnjava sve eksplicitno — neka tumačenja ostavlja čitateljima. Je li Davorin stvarno prerastao svoje strahove ili je samo stekao iskustvo koje će mu pomoći da ih bolje podnosi? Je li oluja bila stvarna ili simbolička? Odgovor je vjerojatno “i jedno i drugo.”
Ono što čini ovu novelu trajno aktualnom jest činjenica da svaki čitatelj u njoj može pronaći dijelove vlastite priče. Tko od nas nije stajao na svojoj metaforičkoj obali, gledajući kako se približava “oluja” promjena, odrastanja, neizvjesnosti?
Marinković je stvorio djelo koje ne stari jer se bavi temama koje su vječne — potrebom za identitetom, pripadanjem, hrabrošću da se suočimo s nepoznatim. Davorinova priča postaje naša priča, a njegova obala postaje mjesto na kojem svi ponekad stojimo.
Novela završava otvoreno, što je možda i najbolji način. Život ne nudi konačne odgovore, već samo nova iskustva koja nas oblikuju. Davorin je prošao kroz svoju prvu pravu oluju — i preživio je. To je više nego dovoljno za početak.
Tema i ideja djela

Marinković nije tek tako uzeo peru i napisao priču o klincu koji se kupa u moru. Ne, ne… ovdje se radi o nečem puno dubljim. Tema ovog djela je sazrijevanje — ona bolna, nekad dramatična transformacija iz djetinjstva u odraslu dob. Ali autor to ne servira na pladnju kao neki didaktični priručnik.
Osnovna ideja vrti se oko unutrašnjeg sukoba i traženja identiteta. Davorin stoji na toj granici između dva svijeta, i oluja (koja se, naravno, približava) postaje savršena metafora za sve što se događa u njegovoj glavi. More? To nije samo more — to je životni izazov koji te poziva da pokažeš tko si zaista.
Ono što čini ovo djelo posebnim jest način na koji Marinković kombinira vanjske i unutrašnje elemente:
Vanjski element | Unutrašnje značenje |
---|---|
Oluja | Emocionalna previranja |
More | Nepoznato i izazovne situacije |
Obala | Sigurna zona djetinjstva |
Kupanje | Suočavanje s vlastitim strahovima |
Marinković je znao da adolescencija nije samo “faza kroz koju prolazimo”. To je egzistencijalna kriza u malom — pitanja poput “Tko sam ja?”, “Gdje pripadam?” i “Jesam li dovoljno hrabar?” postaju glavni pokretači radnje.
Ideja djela leži u tome da svaki čovjek mora proći svoj osobni “ulazak u oluju” — taj trenutak kada se mora suočiti s nečim što ga plaši, ali što ga istovremeno može transformirati. Davorinova odluka da uđe u uzburkano more postaje simbolom hrabrosti suočavanja s nepoznatim… iako ishod ostaje neizvjestan.
Analiza likova

Davorin… ah, taj mladi čovjek koji nas vodi kroz emocionalne valove ovog remek-djela! Marinković je stvorio lik koji je istovremeno specifičan i univerzalan — kako to samo veliki pisci znaju napraviti. Davorin nije tipični književni junak koji se baca u avanture ili spašava svijet. Ne, on je nešto mnogo realnije i… pa, ljudskije.
Davorin kao protagonist funkcionira kao ogledalo svakog tinejdžera koji se ikad zapitao “tko sam ja uopće?” Njegova psihološka dubina dolazi do izražaja kroz unutrašnji monolog — Marinković nas doslovno uvodi u njegovu glavu gdje se odvija pravi psihološki triler. Davorin se bori s:
- Nesigurnošću oko vlastitog identiteta
- Strahom od odrastanja
- Željom za pripadanjem (ali kome točno?)
- Ambivalentnim odnosom prema vlastitoj snazi
Ono što Davorina čini fascinantnim je što autor ne pokušava “riješiti” njegove probleme. Umjesto toga, pokazuje nam mladića koji stoji na rubu — doslovno i figurativno. Kada stoji na obali i gleda nadolazeću oluju, mi vidimo nekoga tko je spreman napraviti korak dalje… ali nije siguran kamo taj korak vodi.
Sporedni likovi su svedeni na minimum jer — hajde da budemo iskreni — ovdje se sve vrti oko Davorinove unutrašnje borbe. More postaje gotovo živ lik, oluja dobiva vlastitu osobnost, a jadranski pejzaž postaje Davorinov sugovornik. Marinković je majstor u stvaranju atmosfere gdje priroda govori glasnije od riječi.
Na kraju, Davorin nije “riješen” lik — i tu je njegova snaga. On ostaje s nama kao pitanje koje još uvijek tražimo odgovor.
Književni elementi

Marinković je majstor koji zna kako isplesti književnu čipku od jednostavnih elemenata. U “Približavanju oluje” koristi simboliku kao svoj glavni adut — more nije samo more, već ogledalo Davorinovih emocija. Kad se valovi uzdižu, uzdižu se i njegovi unutrašnji nemiri.
Tehnika unutrašnjeg monologa postaje Marinkovićev skalpel za seciranje mladenačke psihe. Umjesto da nam objašnjava što Davorin osjeća, pustila ga je da sam govori… i povremeno šuti. Te tišine govore jednako glasno kao i riječi.
Metafore se nizaju kao bisernice — oluja za emotivno previravanje, more za nepoznato u koje se mora ući, obala kao sigurna zona djetinjstva koju treba napustiti. Sve skupa čini poetski mozaik koji se ne raspada pod težinom simbola.
Književni element | Funkcija | Primjer iz djela |
---|---|---|
Simbolika | Prenošenje dubljih značenja | More = životni izazovi |
Metafora | Slikovito izražavanje | Oluja = unutrašnja borba |
Unutrašnji monolog | Psihološka analiza | Davorinove nedoumice |
Pejzaž | Zrcaljenje emocija | Jadranska obala |
Marinković koristi i tehniku paralelizma — dok se oluja približava izvana, raste i napetost iznutra. Čini se kao da priroda i psihologija plešu isti ples, samo u različitim taktovima.
Język nije pretjerano složen, ali svaka rečenica nosi težinu. Autor ne troši riječi uzalud — kada kaže “more se uzdigne”, to nije samo meteorološki podatak već najava unutrašnje transformacije. Stilski gledano, Marinković balansira između lirskog i epskog, stvarajući hibrid koji se čita kao poezija pripovijedana u prozi.