Čitanje “Reumatičnog kišobrana” u školskim klupama često izaziva miješane osjećaje kod učenika – neki ga obožavaju, dok drugi teško razumiju njegovu složenost. Branko Ćopić je stvorio djelo koje nadilazi obične dječje priče i otvara dublje teme o odrastanju i suočavanju sa životnim izazovima.
“Reumatični kišobran” lektira je koja kroz simboliku staroga kišobrana prikazuje proces sazrijevanja glavnoga lika i njegove borbe s unutrašnjim sukobima, učeći mlade čitatelje o vrijednostima poput hrabrosti, prijateljstva i odgovornosti.
Razumijevanje ovoga klasika jugoslovenske književnosti postaje mnogo lakše kada se upoznaju ključni motivi i simboli koje je autor pažljivo utkan u priču. Analiza likova, stilskih figura i društvenoga konteksta otkriva zašto je ovo djelo ostalo relevantno desetljećima nakon objavljivanja.
Svaki redak krije slojeve značenja koja čekaju da budu otkrivena.
Uvod u lektiru i pisca
Branko Ćopić – ime koje je generacijama učenika značilo i omiljenu lektiru i glavobolju istovremeno. Rođen 1915. godine u selu Hašani kod Bosanske Krupe, ovaj bosansko-hercegovački i srpski pisac stvorio je djelo koje i danas pokreće živahne diskusije u razredima diljem regije.
“Reumatični kišobran” iz 1962. godine predstavlja svojevrsnu prekretnicu u Ćopićevom stvaralaštvu. Za razliku od njegovih ratnih romana poput “Orlovi rano lete” ili “Gluvi barut”, ova priča fokusira se na mirnu svakodnevicu malog bosanskog mjesta. Ćopić je svojom autobiografskom prikom djetinjstva iz Zmijanja stvorio djelo koje nadilazi okvire obične dječje priče.
Osnovni podaci o djelu | |
---|---|
Godina izdanja | 1962. |
Žanr | Autobiografska proza, novela |
Lik protagonista | Mladi Ćopa |
Glavni motiv | Stari kišobran kao simbol odrastanja |
Ono što čini ovo djelo posebnim jest Ćopićeva sposobnost da kroz naizgled jednostavnu priču o dječaku i njegovom kišobranu progovori o univerzalnim temama. Pisac vješto balansira između nostalgije za djetinjstvom i gorke spoznaje o neminovnosti odrastanja. Njegova proza odlikuje se toplinom, humorom i dubokim razumijevanjem dječje psihologije – upravo onim kvalitetama koje su ga učinile jednim od najcjenjenijih autora za djecu i mladež.
“Reumatični kišobran” nije samo priča o odrastanju – to je portret jednog vremena i jednog mjesta koji čitatelje vodi kroz labirint dječjih strahova, snova i prvih životnih lekcija.
Kratki sadržaj

Priča prati dječaka koji se bori s odlukom hoće li se pridružiti vršnjacima u njihovim avanturama. Glavni zaplet nastaje kada se protagonist mora suočiti s vlastitim strahovima i očekivanjima okoline.
Uvod
Sve počinje jednog kišnog dana kada glavni lik – dječak iz malog bosanskog mjesta – dobiva neobičan nasljeđe od svog djeda: stari reumatični kišobran. Na prvi pogled to je obična stvar… ali nije baš tako jednostavno. Ovaj kišobran postaje katalizator za sve što slijedi.
Autor majstorski uvodi čitatelja u svijet dječaka koji se nalazi na prekretnici između djetinjstva i odrastanja. Ćopić ne gubi vrijeme na dugotrajne opise – odmah nas gura u srž priče. Dječak se susreće s grupom vršnjaka koji planiraju avanturu, a tu se javlja prvi problem: hoće li biti dio grupe ili će ostati po strani?
Početak priče otkriva dječakovu personalnost kroz njegove unutarnje monologe. On nije tipični “junak” – ima svoje strahove, sumnje i nesigurnosti. Upravo ta ljudskost čini ga autentičnim. Kišobran postaje simbol… ali o tome ćemo kasnije.
U ovom dijelu priče Ćopić postavlja temelje za ono što slijedi. Čini to vještinom iskusnog pripovjedača koji zna da mora uhvatiti pažnju čitatelja već u prvim stranicama. Atmosfera malog mjesta, osjećaj pripadnosti i potreba za prihvaćanjem – sve je to suptilno utkano u narativ.
Zaplet
Tu stvari postaju zanimljive (i komplikovanije). Dječakova grupa prijatelja planira otić’ na rijeku – zvuči nevino, zar ne? Ali tu je kvaka: roditelji su zabranili takve izlete jer je rijeka opasna nakon kiša.
Glavni lik se nalazi u klasičnoj dilemi: poslušati roditelje ili se pridružiti prijateljima i riskirati njihovo odbacivanje. Ovdje Ćopić pokazuje svoju psihološku dubinu – nije stvar samo u tome hoće li dječak ići ili neće. Stvar je u tome što ta odluka predstavlja.
Kišobran postaje simbol sigurnosti… ali i ograničenja. Dječak ga nosi sa sobom kao neki talisman, ali istovremeno se osjeća glupo zbog njega. Vršnjaci ga zadirkuju – “Zašto nosiš taj stari kišobran?” Poznato, zar ne? Tko od nas se nije osjećao drugačije zbog nečeg što imamo ili radimo?
Unutarnja borba glavnog lika postaje sve intenzivnija. Ćopić prikazuje tu borbu kroz malih detalje: način kako dječak drži kišobran, kako gleda u smjeru rijeke, kako se ponaša kada su prijatelji u blizini. Autor ne govori čitatelju što da misli – prikazuje situaciju i ostavlja prostor za interpretaciju.
Tenzija raste jer se dječak mora odlučiti. Vrijeme pritišće – prijatelji odlaze prema rijeci, a on stoji na raskrižju (doslovno i simbolički). Ovaj dio priče je najdinamičniji jer čitatelj osjeća protagonistovu unutarnju borbu.
Rasplet
I onda se dogodi ono što niko nije očekivao – dječak donosi odluku koja mijenja sve. Neću odavati previše (jer bi to bilo nepošten prema onima koji još nisu pročitali), ali mogu reći da njegova odluka pokazuje koliko je narastao kroz priču.
Kišobran konačno dobiva svoju pravu ulogu. Ono što je bilo simbol srama i drugačijosti postaje… pa, nećemo to sad. Dovoljno je reći da Ćopić genijalno okreće situaciju naopačke.
Važno je primijetiti kako autor rješava konflikt. Nije to tipičan “sretni završetak” gdje se sve magično rješava. Umjesto toga, dječak uči važnu životnu lekciju kroz vlastito iskustvo. Ta lekcija nije samo o hrabrosti – dublja je od toga.
Finale priče pokazuje kako su se odnosi između likova promijenili. Ono što je počelo kao priča o vršnjačkom pritisku pretvara se u priču o samootkrivanju i prihvaćanju vlastitog identiteta. Dječak više ne gleda na sebe kao na “drugačijeg” – shvaća da je drugačijost možda baš njegova snaga.
Ćopić završava priču suptilno, bez velikih patetičnih govora ili objaašnjenja. Čitatelj ostaje s osjećajem da je svjedočio nečem važnom – momentu kada se dijete počinje pretvarati u odraslu osobu.
Zaključak
“Reumatični kišobran” na kraju pokazuje svoju pravu vrijednost kao književno djelo. Ono što na površini izgleda kao jednostavna dječja priča zapravo je slojevita analiza odrastanja, identiteta i društvenih pritisaka.
Ćopićeva genialnost leži u tome što je uspio stvoriti univerzalnu priču koristeći vrlo specifičan kontekst. Svaki čitatelj može pronaći nešto svoje u dječakovoj borbi – bilo da se radi o vršnjačkom pritisku, roditeljskim očekivanjima ili pronalaženju vlastitog mjesta u svijetu.
Simbolika kišobrana ostaje otvorena za interpretaciju, što je jedna od najvećih snaga ovog djela. Za jednog čitatelja to može biti simbol sigurnosti, za drugog – ograničenja, za trećeg – nasljeđa i tradicije. Ta višeznačnost čini djelo bogatijim pri svakom ponovnom čitanju.
Možda je najvažnije što Ćopić ne moralizira. Ne govori čitateljima što je “ispravno” ili “pogrešno” – prikazuje situaciju i ostavlja prostor za vlastito razmišljanje. Ta pristup čini “Reumatični kišobran” nadvremenskim djelom koje i danas rezonira s čitateljima različitih generacija.
Tema i ideja djela

Kada se zagrebe ispod površine te naizgled jednostavne priče o dječaku i kišobranu, otkriva se čitav labirint tema koji čini “Reumatični kišobran” daleko kompleksnijim od obične dječje lektire. Ćopićeva genijnost leži u tome što je uspješno upakirao duboke životne istine u priču koju može razumjeti i najmlađi čitatelj.
Odrastanje kao centralnu temu autor je prikazao kroz protagonistovu borbu s vlastitim strahovima i nesigurnošću. Dječak se nalazi na onoj lomnoj točki djetinjstva kada mora donijeti odluke koje će oblikovati njegov karakter. Ta unutarnja borba između sigurnosti i avanture odražava univerzalno iskustvo odrastanja – svatko se nekad našao pred kišobranom koji predstavlja zaštićenost, ali i ograničavanje.
Ćopić je majstorski utkao temu pripadnosti i društvenog pritiska kroz dječakove odnose s vršnjacima. Protagonist se konstanto pita hoće li biti prihvaćen ako se ponaša drugačije od očekivanoga. Ta anksioznost oko društvenog prihvaćanja rezonira s čitateljima svih generacija jer se svatko barem jednom suočio s dilemom: biti svoj ili udovoljiti tuđim očekivanjima?
Tradicionalne vrijednosti naspram modernizacije također su važna tema djela. Stari kišobran simbolizira veze s prošlošću i obiteljskim nasljeđem, dok se dječak pokušava uklopiti u svoju generaciju. Ćopić ne moralizira niti nudi gotove odgovore – on jednostavno postavlja pitanja koja zahtijevaju dublju refleksiju o tome što znači ostati vjeran sebi u mijenjajućem svijetu.
Analiza likova

Branko Ćopić je stvorio likove koji se čine jednostavni na površini, ali skrivaju kompleksnu psihologiju koja čini priču toliko snažnom. Glavni protagonist – dječak – predstavlja tipičnog adolescenta koji se nalazi na prijelazu između djetinjstva i odrasle dobi.
Protagonist kao zrcalo čitatelja
Dječak nije dobio specifično ime (što nije slučajno), jer Ćopić želi da se svaki čitatelj prepozna u njemu. Njegova nesigurnost i strah od osude vršnjaka univerzalni su osjećaji koji prelaze generacijske granice. Kada se suočava s dilemom oko kišobrana, njegova unutarnja borba odražava ono što mnogi proživljavaju – sukob između onog što roditelji očekuju i onoga što društvo smatra ‘cool’.
Djed predstavlja simbol tradicije i mudrosti. Kroz njegovu pojavu u priči, Ćopić uvodi generacijski aspekt koji obogaćuje narativ. Djed ne samo da daje kišobran, već prenosi životne lekcije kroz svoju praksu i iskustvo. Njegova uloga kao mentora ključna je za dječakovo sazrijevanje.
Lik | Simbolička uloga | Karakteristike |
---|---|---|
Protagonist | Svaki adolescent | Nesiguran, traži prihvaćanje |
Djed | Tradicija, mudrost | Iskusan, razumijevajući |
Vršnjaci | Društveni pritisak | Kritični, zahtjevaju uklapanje |
Roditelji | Autoritet, sigurnost | Zaštitni, tradicionalni |
Međuodnosi koji pokreću priču
Ćopić majstorski prikazuje kako se odnosi između likova razvijaju kroz priču. Dječakova interakcija s vršnjacima otkriva njegovu vulnerabilnost, dok razgovori s roditeljima pokazuju njegovu potrebu za neovisnošću. Ovi sukobi nisu crno-bijeli – autor ne prikazuje nikoga kao potpuno dobrog ili lošeg, već kao složene ljudske karaktere s vlastitim motivacijama i strahovima.
Književni elementi

Ćopić koristi nekoliko ključnih književnih tehnika koje čine ovu priču toliko snažnom. Simbolika stoji u srcu djela — taj reumatični kišobran nije samo običan predmet, već predstavlja cijelu mrežu značenja. Dječak nosi sa sobom teret tradicije i obiteljske prošlosti dok se istovremeno pokušava uklopiti u svoju generaciju.
Stil pripovijedanja odlikuje se Ćopićevom prepoznatljivom toplinom. Autor ne koristi složene jezične konstrukcije, već se oslanja na jednostavan ali emotivno nabijen jezik koji direktno dopire do čitatelja. Ova pristupačnost čini djelo razumljivim mlađoj publici, a simbolika mu daje dubinu koja zadovoljava i zrelije čitatelje.
Kompozicija prati klasičnu strukturu s uzlaznom radnjom, klimaksom i razrješenjem. Ćopić vješto gradi napetost kroz protagonistovu unutarnju borbu, a vrhunac priče nastaje kada se dječak mora definitivno opredijeliti između sigurnosti koju mu pruža kišobran i želje za pripadnošću skupini.
Karakterizacija likova odvija se kroz njihove postupke i dijaloge. Ćopić ne koristi duge opise, već ostavlja čitateljima da kroz ponašanje i riječi shvate motivacije i osobnosti svojih junaka. Ova tehnika čini likove autentičnima i vjerodostojnima.
Ironija se suptilno provlači kroz narativ — upravo ono što dječak smatra svojim najvećim nedostatkom na kraju postaje izvor njegova samopouzdanja i individualnosti.