Svaki učenik u Hrvatskoj susreće se s izazovom čitanja sabranih pjesama kao dijela obvezne lektire. Ove zbirke često sadrže najvrjednija djela naših najvećih pesnika poput Nazora, Ujevića ili Cesarića, ali pristup njihovom čitanju može biti složen.
Sabrane pjesme kao lektira predstavljaju antologijske zbirke najvažnijih pjesničkih ostvarenja određenog autora, odabrane s ciljem upoznavanja učenika s vrhunskim primjerima hrvatske poezije kroz različita književna razdoblja.
Razumijevanje pjesničkog jezika, simbolike i stilskih figura ključno je za uspješnu analizu lektire. Mnogi učenici se bore s interpretacijom metafora ili prepoznavanjem tema koje prožimaju pojedine cikluse pjesama.
Možda će vam iznenađenje biti koliko je jednostavno dekodirati naizgled složene pjesničke slike kada jednom savladate osnovne tehnike analize.
Uvod u lektiru i pisca
Sabrane pjesme kao lektira predstavljaju svojevrsnu književnu avanturu koja može biti… pa, iskreno – prilično zahtjevna. Ove zbirke obuhvaćają najznačajnija djela hrvatskih pjesnika kroz različita stoljeća, od romantizma do modernizma.
Zanimljivo je kako se lektira često doživljava kao nešto što “mora” se proći, a ne kao prilika za otkrivanje ljepote jezika. Međutim – i tu je stvar – svaki pjesnik u tim zbirkama donosi svoj jedinstveni pogled na svijet. Gustav Matoš s melankolijom, Antun Gustav Matoš s pariskim impresijama, ili pak Dobriša Cesarić s intimnim tonovima… Svaki od njih govori drugačijim glasom.
Pjesnik | Književno razdoblje | Ključne teme |
---|---|---|
Antun Mihanović | Romantizam | Domoljublje, priroda |
Petar Preradović | Romantizam | Ljubav, patriotizam |
Gustav Matoš | Moderna | Melankolija, urbani život |
Dobriša Cesarić | Moderna | Intimnost, svakodnevica |
Čitajući sabrane pjesme, učenici se susreću s različitim stilskim pristupima i poetskim tehnikama. Neki stihovi teku prirodno (gotovo kao da ih čitate naglas prijatelju), dok drugi zahtijevaju dublju analizu. Tu dolazi do izražaja važnost razumijevanja konteksta – povijesnog, biografskog i književnopovijesnog.
Pisci uključeni u lektiru nisu slučajno odabrani. Oni predstavljaju temelj hrvatske književnosti i… da budemo iskreni… bez njihova razumijevanja teško je shvatiti kasniji razvoj naše kulture.
Kratki sadržaj

Sabrane pjesme kao lektira predstavljaju svojevrsnu antologiju koja prati razvoj hrvatske poezije kroz stoljeća. Ova zbirka okuplja najznačajnija djela koja su obilježila našu književnost i kulturu.
Uvod
Zbirka sabranih pjesama počinje s pjesnicima romantizma koji su postavili temelje moderne hrvatske poezije. Tu nalazimo Petra Preradovića s njegovom “Zora puca” – pjesmom koja je postala svojevrstan himn narodnog preporoda. Njegovi stihovi dišu ljubavlju prema domovini i jeziku koji se tek počeo oblikovati.
France Prešeren donosi drugačiji ton – intimniji i universalniji. Njegova “Krst pri Savici” nije samo epska poezija nego i duboka analiza ljudske duše koja se bori između ljubavi i dužnosti. Učenici često zaziru od ove složenosti… ali kad se jednom “uhvate” za simboliku krsta i Savice, sve postaje jasnije.
August Šenoa uvodi grad u poeziju – Zagreb postaje živa kulisa za ljubavne priče i društvene komentare. Njegova “Zlatarovo zlato” pokazuje kako se poezija može baviti i svakodnevnim životom, ne samo velikim temama. (Što je danas posebno zanimljivo kad znamo koliko je Zagreb tada bio malen!)
Silvije Strahimir Kranjčević zatim donosi novu energiju – njegovi stihovi su poput električnih udara koji probijaju ustaljene forme. “Izbrisana stranica” ostaje jedna od najsnažnijih antiratnih pjesama u hrvatskoj književnosti.
Zaplet
Stvarni “zaplet” nastupa s modernim pjesnicima koji revolucioniziraju jezik i teme. Antun Gustav Matoš uvodi urbanu melankoliju – njegova “Utjeha kose” nije samo o ljubavi nego o prolaznosti vremena. Njegovi parišlitski dojmovi miješaju se s nostalgijom za domom na način koji je tada bio potpuno nov.
Vladimir Nazor donosi epske dimenzije u modernu poeziju. “Medvjed Brundo” pokazuje kako se može spojiti folklorna tradicija s modernim književnim tehnikama. Učenici često ne razumiju zašto je ova “životinjska priča” toliko važna – dok ne shvate da se radi o alegoriji o snazi prirode protiv civilizacijskih ograničenja.
Gustav Krklec predstavlja prijelaz prema intimnoj lirici. Njegova “Tamna je noć” govori o samotnjaštvou na način koji rezonira s mladim čitateljima – iako je napisana prije gotovo stotinu godina, osjećaji su i danas prepoznatljivi.
Tin Ujević donosi potpunu revoluciju – njegovi stihovi razbijaju sve konvencije. “Lelek pobratim” ili “Komu pjesma” govore o slobodi stvaranja i buntu protiv društvenih normi. Ovdje se učenici ili potpuno “založe” ili se osjećaju potpuno izgubljeno – nema sredine s Ujevićem.
Rasplet
Suvremeni pjesnici u zbirci rješavaju napetost između tradicije i modernosti. Vesna Parun uvodi ženski glas koji se jasno izdvaja od muške dominacije u poeziji. Njena “Ukleta ballada” spaja folklorne motive s osobnim iskustvom na način koji je utabao put novoj generaciji pjesnikinja.
Jure Kaštelan donosi mediteransku sensualnost – njegova poezija miriše na masline i more. “Crveni konj” pokazuje kako se društvena angažiranost može spojiti s lirskom ljepotom. Ovi stihovi učenicima često olakšavaju razumijevanje jer su vizualni i konkretni.
Ivan Goran Kovačić s “Jama” predstavlja jedan od najteže čitljivih ali i najvažnijih tekstova. Ova poema o ratnim stradanjima zahtijeva emotionalnu zrelost – nije lako sedamnaestogodišnjaku suočiti se s ovakvim opisima ljudskog zla. (Mnogi profesori dvoume kad uvesti ovaj tekst…)
Slavko Mihalić zatim donosi spokojnu mudrost zrelih godina. Njegova poezija djeluje kao balzam nakon Kovačićeve “Jame” – govori o jednostavnim stvarima koje čine život vrijednim življenja.
Zaključak
Sabrane pjesme završavaju s najsuvremenijim autorima koji pokazuju da poezija živi i dalje. Dubravko Horvatić ili Boris Domagoj dovršavaju krug – njihovi stihovi se vraćaju iskonskim pitanjima ljubavi, smrti, smisla postojanja, ali kroz prizmu suvremenih iskustava.
Ova lektira zapravo priča priču o tome kako se mijenja način na koji govorimo o najvažnijim stvarima. Od Preradovićeve patetike do Mihalićeve skromnosti – svaki pjesnik je dodao svoj kamenčić u mozaik hrvatskog pjesništva.
Učenici često pitaju zašto moraju čitati “stare” pjesme… Ne shvaćaju da čitaju vlastitu povijest – povijest kako se jezik razvijao, kako su se mijenjali osjećaji, kako su se generacije nosile s istim problemima koji i danas muče mlade ljude.
Največji dar ove zbirke je što pokazuje da poezija nije muzejski eksponat nego živ organizam koji se stalno mijenja. Svatko može pronaći “svog” pjesnika – nekog čiji stihovi govore baš njemu. A to je možda i najvažnija lekcija koju ova lektira može dati.
Tema i ideja djela

Sabrane pjesme lektira predstavljaju pravi labirint tema koje se protežu kroz čitavu povijest ljudskih emocija i iskustava. Svaki pjesnik koji se nalazi u ovim zbirkama donosi svoje osobno viđenje svijeta – od Matoša koji je u svojim stihovima hvatao mirise i boje jeseni do Ujević koji je ispitivao dubine čovjekove duše.
Ljubav kao vječna tema prolazi kroz gotovo sve pjesnike, ali svatko je pristupa drugačije. Preradović pjeva o rodoljubivoj ljubavi prema domovini, dok Parun istražuje složenost ženskog iskustva i emancipacije. Ova raznolikost pristupa čini lektiru posebno zanimljivom – učenici mogu vidjeti kako se ista tema razvijala kroz različita vremenska razdoblja.
Glavne teme | Predstavnici | Pristup |
---|---|---|
Domoljublje | Preradović, Mažuranić | Romantičarska vizija |
Egzistencijalna kriza | Ujević, Krleža | Modernistička analiza |
Priroda | Matoš, Nazor | Impresionistička slika |
Društvena kritika je druga ključna nit koja povezuje mnoge pjesnike. Krleža oštro kritizira društvene nepravde, dok Ujević postavlja pitanja o smislu postojanja. Ove teme rezoniraju s mladima jer se bave pitanjima koja su relevantna u svakom vremenu.
Posebno je zanimljivo kako pjesnici koriste prirodu kao metaforu za ljudska stanja. Matoš će u jesenjim bojama pronaći melankolu, a Nazor u moru snagu i beskrajnost. Ova simbolika pomaže učenicima da lakše dekodiraju pjesničke slike i povežu ih s vlastitim iskustvima.
Temeljne ideje često se prepliću – ljubav prema domovini kod Preradovića nije odvojena od prirode, a Ujević egzistencijalnu tjeskobu povezuje s urbanom sredinom. Tako sabrane pjesme postaju mapa ljudskih osjećaja kroz stoljeća.
Analiza likova

Analiza likova u sabranim pjesmama može biti pravi izazov za učenike jer… pa, priznajmo – poezija često skriva likove iza metafora i simbola. Za razliku od romana gdje se likovi predstavljaju eksplicitno, poezija zahtijeva dublje “čitanje između redaka”.
Lirski subjekt vs. autor – ova distinkcija često zbunjuje učenike. Kada Ujević piše “Ja sam onaj koji pati”, to nije nužno autobiografski Tin koji govori, već poetska persona. Isto tako, kad Matoš opisuje samoću u “Jesenjoj”, stvara lirski subjekt koji može (ali ne mora) odražavati autorova iskustva.
Ključni pristup analizi uključuje:
Tip lika | Karakteristike | Primjer |
---|---|---|
Lirski subjekt | Emocionalni izraz, osobna iskustva | Ujević – “Autoportret” |
Poetska persona | Stilizirana verzija autora | Kranjčević – društveni kritičar |
Simbolični lik | Predstavlja ideju/koncept | Parun – “žena kao simbol” |
Praktični savjet: Učenici trebaju prepoznati da li lik govori iz osobnog iskustva, predstavlja društvenu grupu ili simbolizira apstraktnu ideju. Na primjer, u Preradovićevim domoljubnim pjesmama, lirski subjekt često predstavlja kolektivni glas naroda, dok kod Nazora priroda postaje gotovo živ lik s vlastitim karakterom.
Književni elementi

Kad učenici prvi put otvore sabrane pjesme, često ih čeka… pa, da budemo iskreni, pravi labirint književnih elemenata. Ali hey – to je i poanta! Poezija nije samo niz riječi bacanih na papir; to je precizno konstruirana arhitektura gdje svaki element ima svoju ulogu.
Ritam i rima su kao srce pjesme – daju joj puls. Preradović je majstor tradicionalnih rima koje se lako pamte, dok Ujević ponekad potpuno razbija ta očekivanja (što je, btw, bila revolucija u svoje vrijeme). Učenici brzo skuže da ritam nije samo “ta-ta-ta-ta” – on može biti spor i zamišljen ili brz i uzbudljiv.
Stilske figure? Tu počinje pravi show! Metafora se skriva iza svakog ugla – “more suza” nije doslovno more, već ogromna tuga. Personifikacija čini prirodu živom – vjetar “šapuće”, a sunce “plače”. Ove figure nisu tu da komplikuju život učenicima; one su emotivni pojačivači koji običnu riječ pretvaraju u moćan doživljaj.
Simbolika je možda najzahtjevniji element. Kad Parun piše o ružama, možda govori o ljubavi… ili možda o prolaznosti života. Kontekst je sve – povijesni, biografski, kulturni.
Element | Funkcija | Primjer iz lektire |
---|---|---|
Metafora | Stvara nove značenjske slojeve | “Zlatno doba” = najbolje vrijeme |
Asonanca | Glazbena kvaliteta stiha | Ponavljanje vokalnih zvukova |
Anafora | Naglašava važnost | “O moj…” na početku stihova |
Što je najbolje? Ovi elementi rade u tandemu – ritam pojačava emociju, rima povezuje ideje, a simboli dublje značenje. Sve skupa čini poeziju onim što jest: najkondenziraijom formom ljudskog izražavanja.