Ivo Andrić je kroz svoju pripovijetku “Smrt u cizmama” stvorio jedno od najsnažnijih djela bosanskohercegovačke književnosti koje generacije učenika proučavaju s divljenjem i strahopoštovanjem. Ova kratka ali duboka priča otkriva složenost ljudske prirode kroz priču o Aliji Đerzelezi i njegovu nemilosrdnom obračunu s ocem.
“Smrt u cizmama” govori o sukobu između oca i sina gdje Alija Đerzelez ubija vlastita oca zbog navodne nepravde, što reprezentira vječnu borbu između tradicionalnih vrijednosti i individualnih uvjerenja u osmanlijskom društvu.
Andićeva mistična proza povezuje historiju s psihologijom likova na način koji čitatelje prisiljava da preispituju vlastite moralne standarde. Kroz simboliku cizama koje Alija nikad ne skida, pisac stvara atmosferu koja se dugo pamti nakon čitanja poslednje stranice.
Uvod u lektiru i pisca
Ivo Andrić… e pa, tu se radi o čovjeku koji je jednostavno znao kako se priča priča. Rođen 1892. godine u Dolcu kod Travnika, ovaj budući nobelovac je odrastao usred onog balkanske kaleidoskopa kultura gdje se Istok susreće sa Zapadom — i gdje se rađaju najbolje priče.
“Smrt u cizmama” spada u Andrićeve rane radove (napisana 1918.), ali već tu vidimo sve ono što će ga kasnije učiniti legendom. Ova pripovijetka nije samo još jedna lektira koju morate prožvakati do kraja semestra — ona je pravi masterclass u tome kako se u nekoliko stranica može reći više nego u cijelom romanu.
Zanimljivo je što se Andrić nikad nije libio kopati po onim tamnim kutovima ljudske duše… znate, onim mjestima gdje se kriju naši najgori strahovi i dileme. U “Smrti u cizmama” nas vodi kroz priču o Aliji Đerelez-begu koji (pripremite se za plot twist) ubija vlastitog oca. Ne, nije to neki hollywoodski triler — ovo je duboka psihološka drama o tome kad se tradicija sudari s osobnim uvjerenjima.
Što čini ovu pripovijetku posebnom? Pa, Andrić ima taj dar da istorijske likove učini živim, da ih izvuče iz prašnjavih udžbenika i postavi pred nas kao naše susjede. Osmanlijska Bosna postaje pozornica gdje se odvija vječna borba između onoga što treba i onoga što osjećamo da je ispravno.
I onda su tu te famozne cizme… koje nisu samo obična obućica, već simbol koji će vas proganjati još dugo nakon čitanja.
Kratki sadržaj

Ivo Andrićeva priča “Smrt u cizmama” prati tragičnu sudbinu Alije Đerzelez-bega kroz četiri ključne etape koje razotkrivaju duboku psihološku dramu osmanlijskog društva. Svaka faza priče otkriva nov sloj kompleksnosti u odnosu između oca i sina.
Uvod
Alija Đerzelez-beg živi u raskošnoj kući koja odražava njegov visok društveni status u osmanlijskoj Bosni. On je mlad i ambiciozan čovjek koji se ponosi svojom porodičnom tradicijom, a njegova cizme postaju njegov prepoznatljiv znak – simbol elegancije i moći. Andrić vješto gradi atmosferu kroz opis Alijine svakodnevice, njegovih navika i odnosa s okolinom.
Međutim, ispod površine luksuznog života krije se napetost. Alija postupno otkriva da njegov otac nije onakav kakav se čini. Stari Đerzelez krije mračne tajne iz prošlosti koje će promijeniti sve što je Alija do tada vjerovao o svojoj porodici. Prvi znakovi sukoba počinju kada Alija postaje svjestan očevih djelovanja koja se kose s njegovim moralnim uvjerenjima.
Andrićev pristup karakterizaciji pokazuje duboko razumijevanje ljudske prirode. Alija nije jednostavan junak – on je mladi čovjek koji se bori između ljubavi prema ocu i potrebe da zaštiti svoju čast. Njegova unutarnja borba postaje sve intenzivnija kako se priča razvija, a čitatelj može pratiti suptilne promjene u njegovom ponašanju.
Zaplet
Sukob između oca i sina dostiže kritičnu tačku kada Alija otkriva extent očevih zločina. Stari Đerzelez nije samo kriv za sitne nepravde – njegova djela uključuju ozbiljne zločine koji su naštetili nevinjim ljudima. Ova revelacija potresa Alijin svijet do temelja.
Andrić majestorski gradi napetost kroz seriju otkrivenja koja postupno razotkrivaju pravu prirodu očevih djelovanja. Svako novo saznanje čini Alijin položaj sve težim. On se nalazi u nemoguće situaciji – mora birati između lojalnosti prema porodici i vlastitih moralnih načela.
Društveni pritisak dodatno complicuje situaciju. U osmanlijskom društvu poštovanje prema ocu predstavlja jednu od najvažnijih vrlina, a Alijino preispitivanje očevog karaktera smatra se neprihvatljivim. Ipak, njegova savjest ne može ignorirati zločine koje je stari Đerzelez počinio.
Cizme u ovoj fazi postaju sve značajniji simbol. One prestaju biti samo odjevni predmet i postaju reprezentacija Alijine unutarnje borbe. Kad god ih obuče osjeća težinu odluke koja ga čeka. Andrić koristi ovaj simbol da pokaže kako se čak i najmanji detalji mogu povezati s velikim moralnim dilemama.
Rasplet
Klimaks priče dolazi kada Alija konačno donosi svoju tragičnu odluku. Suočen s nemoguće teškim izborom on odlučuje ubiti svog oca. Ova odluka nije rezultat hladnokrvnog planiranja već emotionalne borbe koja je trajala kroz cijelu priču.
Andrić ne prikazuje ovaj čin kao jednostavnu osvetu. Umjesto toga on pokazuje kako duboka razočanost može dovesti do krajnjih mjera. Alija ne ubija oca iz mržnje već iz osjećaja da nema druga rješenja. Njegova savjest ne može podnijeti da živi s nasljeđem zločina koje je otac počinio.
Sцena ubistva prikazana je s Andrićevom karakterističnom psihološkom dubinom. Čitatelj može pratiti Alijine unutarnje konflikte čak i u trenutku kada povlači okidač. Cizme koje nosi u tom trenutku postaju svjedoci njegove konačne odluke – one su tu kad se mladić okončava s ocem i s dijelom sebe.
Nakon očeke smrti Alija mora živjeti s posljeditsama svoje odluke. Andrić ne završava priču s ubistvom već pokazuje kako se Alijin život mijenja nakon tog traumatičnog događaja. Mladić koji je nekad bio ponosan na svoju porodicu sad mora graditi novi identitet.
Zaključak
Priča završava s Alijinom transformацijom iz ponosnog mladića u čovjeka opterećenog teškim odlukama koje je morao donijeti. Cizme koje je nekad nosio s ponosom sad postaju simbol njegove žrtve – one predstavljaju cianu koju je platio za svoju moralnu čistotu.
Andrićevo majsterstvo pripovijedanja dolazi do izražaja u načinu na koji povezuje osobnu tragediju s širim temama osmanlijskog društva. Alija postaje reprezentacija svih mladih ljudi koji moraju birati između tradicije i vlastitih uvjerenja. Njegov slučaj nije izoliran – on je simbol generацijske borbe koja je obilježila period tranzicije.
Naslov “Smrt u cizmama” dobiva svoje puno značenje tek na kraju priče. Cizme predstavljaju kontinuitet – one ostaju kad čovjek ode ali nose priču o onome tko ih je nosio. U Andrićevoj viziji one postaju arhiv ljudskih dilema i moralnih izbora.
Završetak priče ostavlja čitatelja s osjećаjem da je svjedočio nečemu značajnom. Andrić ne nudi jednostavne odgovore na složena moralna pitanja koja pokreće priča. Umjesto toga poziva čitatelje da razmisle o vlastitim vrijednostima i o tome što bi učinili u sličnoj situaciji.
Tema i ideja djela

Andrićeva priča duboko zadire u kompleksne moralne dileme koje muče ljudsku dušu… a zar nije to nešto što prepoznajemo i danas? Smrt u cizmama istražuje jednu od najteži tema u književnosti – sukob između obiteljskih obveza i osobnih moralnih uvjerenja.
Centralna tema djela vrti se oko tragičnog izbora koji Alija Đerzelez mora donijeti. Ovdje nije riječ o običnom obračunu između oca i sina, već o dubokoj filozofskoj dilemi: što činiti kada osoba koju voliš počini nešto što je fundamentalno pogrešno? Andrić brilijantno prikazuje kako se Alija nalazi u poziciji gdje nema dobrih opcija – samo različite stupnjeve tragedije.
Kroz ovu priču autor istražuje sukob između tradicionalnih vrijednosti osmanlijskog društva i novih ideja o pravdi i moralu. Alija predstavlja generaciju koja više ne prihvaća slijepo tradiciju, već postavlja pitanja koja bole. Njegove unutarnje borbe reflektiraju šire društvene promjene – kako se nositi s naslijeđem koje više ne odgovara našim uvjerenjima?
Simbolika cizama prolazi kroz cijelo djelo kao nit vodilja, predstavljajući težinu odluka koje moramo nositi kroz život. One postaju metafora za teret koji svaki čovjek nosi – teret svojih postupaka, svojih izbora i svojih moralnih standarda.
Andrić ne nudi jednostavne odgovore (hvala mu na tome!). Umjesto toga, on postavlja pitanja koja će čitatelje proganjati dugo nakon što zatvore knjigu. Što je važnije – lojalnost ili pravda? Mogu li se ljubav i pravda pomiriti? I možda najvažnije – koliko smo spremni žrtvovati za svoja uvjerenja?
Ova priča ostaje relevantna jer se svaki čitatelj može pronaći u Alijinoj dilemi, makar u manjoj mjeri.
Analiza likova

Andrić je majstor u stvaranju likova koji se čine tako stvarni da ih možete gotovo dotaknuti. Alija Đerzelez — glavni protagonist — nije vaš tipični heroj. On je mladi beg koji živi u carstvu gdje se tradicija i osobna uvjerenja sukobljavaju kao grom i munja.
Što čini Aliju posebnim? Pa, nije ni anđeo ni đavo. Andrić ga prikazuje kao nekoga tko se suočava s… najgorim mogućim scenajem. Zamislite da otkrijete nešto tako strašno o osobi koju volite da vam se svijet okrene naopako. Upravo to se događa Aliji kad sazna mračne tajne svog oca.
Otac — čiji se identitet postepeno otkriva kroz priču — predstavlja stari svijet, onaj gdje se postupci opravdavaju pozicijom i tradicijom. Ali evo problema: što kad ta tradicija postane maska za nešto mnogo gore?
Lik | Karakteristike | Simbolička uloga |
---|---|---|
Alija Đerzelez | Unutarnji sukob, moralna dilema | Nove generacije koje preispituju vrijednosti |
Otac | Skrivene mračne tajne, tradicionalni autoritet | Stari poredak koji se raspada |
Ostali likovi | Predstavnici društva koje gleda | Kolektivna svijest koja suди |
Andrić ne daje jednostavne odgovore. Umjesto toga… stvara likove koji žive u sivoj zoni između dobra i zla. Alija nije ubojica iz hira — on je čovjek koji donosi najteži mogući izbor jer vjeruje da nema alternativu.
Ta dubina karakterizacije čini “Smrt u cizmama” djelom koje vas neće pustiti na miru. Svaki lik nosi dio veće slagalice o tome što znači biti čovjek u svijetu pune kompromisa.
Književni elementi

Andrićeva proza u “Smrti u cizmama” otkriva majstorstvo pripovijedanja koje je kasnije proslavilo ovog pisca diljem svijeta. Simbolika prožima cijelu priču poput crvenila u zoru – one cizme nisu samo obuca, već postaju metafora za teret koji nosimo kroz život. Kad god se spomenu, čitatelj osjeća… težinu Alijinih koraka prema sudbini.
Kompozicija priče slijedi klasičnu dramatsku strukturu, ali Andrić je dodaje psihološke slojeve koji čine narativ dubljim. Ekspozicija polako otkriva Alijinu poziciju u društvu, razvoj radnje gradi napetost kroz otkrivanje očevih tajni, a klimaks – onaj trenutak kada sin podiže ruku na oca – ostaje uklesan u memoriji čitatelja.
Stil pisanja odlikuje se bogatim opisima koji stvaraju gotovo filmsku sliku osmanlijskog svijeta. Andrić ne žuri… svaku scenu gradi pažljivo, sloj po sloj. Njegovi dijalogli zvuče autentično, a unutarnji monolozi Alije pokazuju pisčevu sposobnost prodiranja u ljudsku psihu.
Motiv sukoba generacija provlači se kroz cijelu priču kao crvena nit. Tradicionalni svijet oca suprotstavljen je novim moralnim uvjerenjima sina – što je, u biti, vječna tema koja rezonira i danas. Tko od nas se nije suočio s trenutkom kada naši ideali koliziraju s obiteljskim očekivanjima?
Ironia se krije u činjenici da Alija, želeći sačuvati čast obitelji, upravo tu čast narušava najgorim mogućim činom. Andrić ovdje pokazuje duboko razumijevanje ljudskih paradoksa koji čine život tako složenim.