Gimnazijski učenici diljem Hrvatske susreću se s jednim od najzahtjevnijih romana u svojim čitankama – “Strancem” Alberta Camusa. Ovaj egzistencijalistički klasik često stvara glavobolje učenicima koji pokušavaju razumjeti Meursaultovu ravnodušnost i filozofiju apsurda.
“Stranac” je roman o čovjeku koji ne osjeća emocije na način kako društvo očekuje, što ga čini outsiderom koji postavlja pitanja o smislu postojanja, smrti i društvenim konvencijama kroz prizmu egzistencijalizma.
Camus nije pisao samo priču o ubojstvu na alžirskoj plaži – stvorio je ogledalo koje prikazuje kako funkcioniramo kao društvo i pojedinci. Svaki red krije dublje značenje koje može potpuno promijeniti način na koji učenici gledaju na svijet oko sebe, ali samo ako znaju gdje tražiti ključeve za razumijevanje.
Uvod u lektiru i pisca
Albert Camus nije bio samo običan pisac – bio je filozofski revolucionar koji je promijenio način na koji doživljavamo literaturu. Rođen 1913. godine u Alžiru, odrastao je u skromnoj obitelji (otac mu je poginuo u Prvom svjetskom ratu), što je oblikovalo njegovu jedinstvenu perspektivu na život i smrt.
Stranac iz 1942. godine postao je… pa, stranac među lektirama. Dok su mnogi romani te epohe glorificirali heroizam ili romansu, Camus je išao potpuno suprotnim smjerom. Njegov protagonist Meursault jednostavno ne osjeća ništa – ni tugu na majčinom sprovodu, ni ljubav prema djevojci, ni kajanje nakon ubojstva.
Osnovne informacije o djelu | |
---|---|
Originalni naziv | L’Étranger |
Godina objavljivanja | 1942. |
Književni pravac | Egzistencijalizam |
Tema | Apsurd ljudskog postojanja |
Čini se da je Camus namjerno stvorio lik koji će izazvati čitatelje. Umjesto da pita “Zašto je Meursault takav?”, možda je važnije pitanje “Što nas to govori o nama samima?” Jer evo istine – svatko od nas zna trenutke kad smo se osjećali… odsutno. Kad smo prolazili kroz svakodnevicu kao automati.
Roman funkcionira na dva nivoa: površinski kao kriminalna priča, a dublje kao filozofska provokacija. Camus nije htio dati odgovore – htio je pokvariti pitanja koja mislimo da već imaju rješenja. I upravo tu leži genij ovog “stranca” među lektirama.
Kratki sadržaj

Roman “Stranac” prati život Meursaulta kroz dva ključna dijela koji otkrivaju dublje slojeve ljudske prirode. Ova priča nije samo kriminalna drama već psihološki portret čovjeka koji živi izvan društvenih normi.
Uvod
Meursault živi u Alžiru kao običan uredski službenik čiji život odlikuje emocionalna ravnodušnost prema svemu što ga okružuje. Kad prima telegramu o majčinoj smrti nema tradicionalnu reakciju žalosti već pristupa situaciji s praktičnošću koja šokira okolinu. Na sprovodu ne plače što izaziva neodobravanje prisutnih.
Sljedećeg dana Meursault ide na plažu s prijateljem Raymondom i susreće se s Marie Cordona svojom bivšom kolegicom. S njom započinje vezu koja se temelji isključivo na fizičkoj privlačnosti bez dubljih emocionalnih veza. Marie ga pita želi li se oženiti s njom a on odgovara da mu je svejedno što pokazuje njegovu potpunu nezainteresiranost za buduće planove.
Raymond mu priča o sukobu s Arapima zbog bivše djevojke što će kasnije imati katastrofalne posljedice. Meursault pristaje napisati pismo kojim će Raymond vratiti bivšu djevojku a zatim ju poniziti. Ovaj čin pokazuje kako Meursault djeluje bez moralnog razmišljanja već samo slijedi trenutne porive.
Zaplet
Ključni događaj romana događa se na plaži kad Meursault Raymond i Marie odlaze na izlet s Raymodnovim prijateljem Massonom. Na plaži nailaze na skupinu Arapa uključujući brata Raymondove bivše djevojke. Dolazi do tučnjave u kojoj Raymond biva ranjen nožem.
Meursault uzima Raymondov revolver i sama odlazi na plažu. Sunce je nesnosno vruće i osljepit ga glavobolje. Kad ponovno susreće istog Arapa koji je ranio Raymonda situacija eskalira na neočekivan način. Sunčeva svjetlost odbijena od noža u Arapovoj ruci zasljepljuje ga.
U trenutku kad bi trebao proći pokraj Arapa Meursault puca pet puta. Prvi metak ubija čovjeka dok su ostala četiri ispucana u mrtvo tijelo. Ovaj čin nema jasnu motivaciju – nije to bila samoobrana ni osveta već nešto što se dogodilo pod utjecajem fizičkih osjećaja vrućine i boli.
Meursault ne pokazuje žaljenje nakon ubojstva već samo konstatira što se dogodilo. Njegova reakcija zbunjuje sve uključujući i njega samog jer ne može objasniti zašto je to učinio.
Rasplet
Nakon uhićenja Meursault dolazi pred sud gdje se njegova ravnodušnost prema majčinoj smrti koristi protiv njega. Tužitelj gradi slučaj oko činjenice da nije plakao na sprovodu što se tumači kao dokaz njegove hladnoće i nedostatka ljudskosti.
Sud više osuđuje Meursaultov karakter nego samo djelo ubojstva. Njegov odvjetnik pokušava objasniti da je ubojstvo bio trenutak ludosti uzrokovan sunčevom vrućinom ali sud se usredotočuje na njegovu osobnost. Društvo ne može prihvatiti čovjeka koji ne slijedi emotivne norme.
Tijekom suđenja Meursault počinje shvaćati da se nalazi u apsurdnom svijetu gdje je važnije kako netko reagira na smrt majke nego što je stvarno počinio. Marie mu dolazi u posjetu u zatvor ali odnos se mijenja jer ona ne razumije njegovu prihvaćenost situacije.
Konačno je osuđen na smrt što prima s istom ravnodušnošću s kojom je pristupao svemu ostalom u životu. U čekanju egzekucije odbacuje mogućnost pronalaska utjehe u religiji što dodatno potvrđuje njegov stav prema životu.
Zaključak
U poslednjim danima prije egzekucije Meursault doživljava svojevrsno prosvjetljenje kad shvaća da je život inherentno besmislen ali da je upravo ta besmislenost ono što ga čini vrijednim življenja. Prihvaća svoju sudbinu bez kajanja ili straha.
Susret s zatvorskim kapelanom postaje prilika za konačno objasnenje Meursaultove filozofije. Odbacuje nadu u zagrobni život i religiozne utjehe tvrdeći da jedino što imamo jest ovaj trenutak. Njegova ljutnja prema kapelanu jedini je trenutak kad pokazuje snažne emocije.
Roman završava Meursaultovim razmišljanjima o tome kako bi bilo da ga na egzekuciji prati mnoštvo koje viče od mržnje jer bi to značilo da nije umro sam. Ova ironična želja za društvenim priznanjem chak i kroz mržnju pokazuje kako čak i najpopusniji ljudi žele nekakav oblik veze s drugima.
Camus kroz ovaj završetak ne nudi rješenja već postavlja pitanja o tome što znači biti čovjek u svijetu bez inherentnog smisla. Meursault postaje simbol modernog čovjeka koji mora stvoriti vlastito značenje u besmislenom univerzumu.
Tema i ideja djela

Kad se prvo susretneš s “Strancem”, možda se pitaš – o čemu se tu uopće radi? Na površini izgleda kao kriminalistička priča o čovjeku koji ubije nekog na plaži. Ali Camus nije htio napisati običan triler… daleko od toga.
Apstraktnost postojanja – evo glavne teme koja prožima svaki red. Meursault živi u svijetu gdje ništa nema smisla, a svi se prave da ima. Kad mu majka umre, on ne plače. Kad puca iz pištolja, čini to bez ikakve dublje motivacije. I tu leži srž – Camus prikazuje život kakav zaista jest: besmislen i nasumičan.
Roman postavlja četiri ključne filozofske pitanja:
Pitanje | Meursaultov odgovor | Društveni pritisak |
---|---|---|
Trebamo li žaliti za mrtvima? | Ne, ako ne osjećamo tugu | Da, to je “normalno” |
Ima li ubojstvo uvijek motiv? | Ne mora | Sud traži objašnjenje |
Postoji li Bog? | Vjerojatno ne | Religija pruža utjehu |
Trebamo li se pretvarati? | Ne | Društvo to očekuje |
Egzistencijalizam u akciji – Meursault postaje simbol čovjeka koji odbija glumiti. Ne želi biti ono što društvo od njega očekuje. Ta autentičnost ga košta života, ali mu omogućuje da umre kao sebi vjeran.
Camus namjerno stvara protagonista koji nas iritira. Zašto? Jer nas tjera da preispitamo svoje automatske reakcije. Možda smo i mi ponekad stranaci u vlastitom životu – živimo po pravilima koja nismo ni sami izabrali, pretvaramo se da osjećamo ono što “trebamo” osjećati.
Na kraju, “Stranac” nije samo o jednom čudnom čovjeku. To je ogledalo našeg doba – priča o tome kako moderna civilizacija stvara otuđene pojedince koji traže autentičnost u besmislenom univerzumu.
Analiza likova

Meursault nije baš ono što biste nazvali “tipičnim” literarnim herojem – ovaj lik vas može dovesti do ludila jer jednostavno neće reagirati kako očekujete. Camus je stvorio protagonistu koji funkcionira kao… pa, kao stranac u vlastitom životu. Njegov pristup svemu – od majčine smrti do ubojstva – toliko je ravan da čitatelji često misle da nešto propuštaju.
Marie Cardona predstavlja suprotnost Meursaultovoj ravnodušnosti. Ona želi vezu, brak, buduću… a on? Njemu je jednostavno lijepa i seksi. Njezina potreba za emocionalnom povezanošću sudara se sa njegovom biološkom jednostavnošću – što stvara napetost koja većinu čitatelja frustrira (i trebalo bi).
Raymond Sintes djeluje kao katalizator za Meursaultove probleme. Ovaj sumnjivi tip koji tuče žene i pleše između zakona i nečasnih poslova nekako postaje Meursaultov “prijatelj”. Ali to prijateljstvo više govori o Meursaultovoj pasivnosti nego o stvarnoj povezanosti.
Lik | Glavna karakteristika | Uloga u priči |
---|---|---|
Meursault | Emocionalna ravnodušnost | Protagonist koji izaziva norme |
Marie | Emotivna povezanost | Kontrast protagonistu |
Raymond | Manipulativnost | Katalizator događaja |
Sudac | Društvene norme | Predstavnik sistema |
Tijekom suđenja, sudac i tužitelj postaju simboli društva koje ne može podnijeti autentičnost. Oni osuđuju Meursaulta ne zato što je ubio čovjeka (što je ironično), već zato što nije zaplakao na majčinom sprovodu. Tu leži srž Camusove kritike – društvo više cijeni lažne emocije od iskrenosti.
Svaki lik u romanu funkcionira kao ogledalo različitih aspekata ljudske prirode, prisiljavajući čitatelje da se suoče s vlastitim pretpostavkama o tome što znači biti “normalan” ili “human”.
Književni elementi

Camus ne gradi “Stranca” po ustaljenom receptu… umjesto toga, on mijenja pravila igre na način koji i danas ostavlja čitatelje bez daha. Pripovjedni stil koji koristi djeluje kao hladni tuš — Meursault pripovijeda u prvom licu, kratkim i odsječnim rečenicama koje odražavaju njegovu emocionalnu distanciranost. Nema tu klasičnih opisa osjećaja ili dugotrajnih refleksija… samo činjenice izložene s hirurškom preciznošću.
Simbolika se provlači kroz djelo kao tanka nit koja sve povezuje. Sunce nije samo meteorološki fenomen — ono postaje Meursaultov najveći neprijatelj, katalizator koji ga gura prema tragičnom činu. Plaža, more, pijesak… sve to stvara atmosferu u kojoj se razum gubi pod pritiskom vrućine i svjetlosti.
Književni element | Funkcija u romanu | Primjer |
---|---|---|
Kratke rečenice | Odražavaju protagonistovu ravnodušnost | “Mama je umrla danas” |
Simbolika sunca | Predstavlja apsurdnost postojanja | Ubojstvo na plaži |
Dijalog | Otkriva društvene konvencije | Razgovor s kapelanom |
Struktura romana dijeli se na dva dijela koja funkcioniraju kao zrcalne polovice — prvi prikazuje Meursaultov svakodnevni život, dok drugi izvršava obračun s društvom kroz suđenje. Camus svjesno koristi ovu podjelu da pokaže kako se iz običnog čovjeka može postati “stranac” vlastite civilizacije.
Dijalozi u romanu nisu tu da ukrašavaju priču — oni su oružje koje Camus koristi da razotkrije licemjerje društva. Kada sudac pita Meursaulta zašto nije plakao na majčinom sprovodu, čitatelj shvaća da je u pitanju nešto dublje od običnog ispitivanja… tu se sukobljavaju dva svijeta koji govore različitim jezicima.