Svaki đak koji se susreće s lektirom “Pjesme” Antuna Branka Šimića uskoro shvaća da se radi o jednom od najznačajnijih djela hrvatske moderne poezije. Ova zbirka, objavljena 1908. godine, predstavlja prelomnu točku u razvoju hrvatske književnosti i donosi potpuno nov pristup pjesničkom izražavanju.
“Pjesme” Antuna Branka Šimića donose revolucionarnu poetiku moderne hrvatskе poezije kroz intimne teme, simbolizam i novo poimanje ljubavi, što ih čini nezaobilaznim djelom za razumijevanje književnog razvoja početka 20. stoljeća.
Šimićeva poetika odlikuje se dubokim psihološkim proniknućem u ljudsku dušu, dok njegovi stihovi otkrivaju složene osjećaje kroz jednostavan, ali dirljiv jezik. Njegova sposobnost da obične životne situacije pretvori u poetske slike čini ovu lektiru posebno zanimljivom za analizu.
Kada čitate Šimićeve stihove, otkrivate ne samo pjesnika već i filozofa koji postavlja temeljna pitanja o smislu postojanja.
Uvod u lektiru i pisca
Antun Branko Šimić nije bio samo još jedan pjesnik u moru hrvatskih književnika – bio je čovjek koji je mijenjao pravila igre. Rođen 1898. u Drinovci kod Gruda, ovaj bosanskohercegovački Hrvat je ušao u književnost kao bomba… i to doslovno revolucionarna.
Njegova zbirka “Pjesme” iz 1925. godine predstavlja jedan od najvažnijih trenutaka moderne hrvatske poezije. Ali evo što je stvarno fascinantno – Šimić je napisao svoja najpoznatija djela prije nego što je napunio 27 godina! (Da, osjećate li se neproduktivno? To je normalno.)
Šimićeva poezija donosi nešto potpuno novo u hrvatsku književnost. Dok su njegovi suvremenici još uvijek bili zarobljeni u klasičnim formama, on je svjesno rušio granice između tradicionalnog i modernog. Njegove pjesme kao što su “Djevojci”, “Pred olujom” ili “Zalazak sunca” pokazuju duboku psihološku profinjenost koja je bila godinama ispred svog vremena.
Što čini ovog autora posebnim? Pa, Šimić je imao rijetku sposobnost da svakodnevne trenutke – pogled kroz prozor, šetnju gradom, susret s nepoznatom osobom – pretvori u duboka filozofska razmišljanja o životu i smrti. Njegove pjesme nisu samo lijepe riječi… one su emotivni zemljotresi koji čitatelja tjeraju da preispita vlastito postojanje.
Tragično je što je ovaj genij umro već 1925. godine, u dobi od samo 27 godina, ali njegov utjecaj na hrvatsku poeziju traje i danas.
Kratki sadržaj

Šimićeve “Pjesme” predstavljaju fascinantan mozaik poetskih fragmenata koji se isprepliću kroz različite tematske cjeline bez tradicionalne narativne strukture.
Uvod
Zbirka “Pjesme” ne slijedi konvencionalnu strukturu s jasno definiranim početkom, razvojem i završetkom. Umjesto toga, Šimić prezentira niz poetskih slika koje funkcioniraju kao samostalne cjeline, ali i kao dijelovi veće poetske vizije.
Čitatelj se odmah na početku susreće s intimnim tonom koji karakterizira cijelu zbirku. Pjesme poput “Djevojci” uspostavljaju atmosferu nježnosti i nostalgije koja će se protezati kroz cijelo djelo. Šimić ne postavlja tradicionalnu ekspoziciju – umjesto toga, svaka pjesma funkcionira kao mali uvod u poetov unutarnji svijet.
Središnja tema ljubavi prema zavičaju i prirodi prožima početne pjesme, a osobito je značajna Šimićeva sposobnost da pretvori osobna iskustva u univerzalne poetske istine. Tu se krije snaga njegove poezije – u mogućnosti da govori o konkretnom, a pritom dotiče nešto dublje i općenito ljudsko.
Početak zbirke također uspostavlja Šimićev prepoznatljiv stil koji kombinira simbolizam s direktnim emocionalnim izrazom. Čitatelj ubrzo prepoznaje poetov jedinstveni glas koji će ga voditi kroz ostatak djela.
Zaplet
U razvoju zbirke “Pjesme” nema dramatičkog zapleta u tradicionalnom smislu, već se radi o postupnom produbljivanju poetskih tema i motiva. Šimićeva poezija se razvija kroz nekoliko ključnih tematskih krugova koji se međusobno prožimaju i nadopunjuju.
Ljubavne pjesme predstavljaju jedan od najsnažnijih poetskih tokova u zbirci. Šimić pristupa ovoj temi s izuzetnom psihološkom dubinom, prikazujući ljubav kao složen emocionalni doživljaj. Njegove ljubavne pjesme nisu sentimentalne – umjesto toga, one otkrivaju dublje slojeve ljudske psihologije.
Drugi važan element razvoja jest odnos prema prirodi i zavičaju. Šimić ne idealizira ruralni krajolik, već ga prikazuje kroz prizmu osobnog doživljaja. Priroda postaje metafora za unutarnje stanje lirskog subjekta, a zavičaj se transformira u prostor sjećanja i nostalgije.
Filozofska dimenzija postupno se produbljuje kroz zbirku. Šimić postavlja egzistencijalna pitanja o smislu postojanja, prolaznosti vremena i ljudskoj krhkosti. Ova pitanja se ne postavljaju direktno, već se tkaju kroz poetske slike i simbole.
Tehnički razvoj pjesama također je fascinantan – Šimić postupno eksperimentira s formom i jezikom, stvarajući svoj prepoznatljiv poetski idiom koji će označiti novu eru hrvatske poezije.
Rasplet
Rasplet u Šimićevim “Pjesmama” ne donosi tradicionalno razrješenje, već predstavlja poetsku sintezu različitih tematskih niti. Završne pjesme zbirke karakterizira dublja mudrost i prihvaćanje životnih kontradikcija.
Jedan od najznačajnijih elemenata raspleta jest Šimićevo suočavanje s prolaznosti. Pjesme poput “Zalaska sunca” donose meditativno promišljanje o vremenu koje prolazi i trenutcima koji se ne mogu vratiti. Ova svjesnost o prolaznosti ne vodi u pesimizam, već u dublje razumijevanje vrijednosti trenutka.
Motiv smrti, koji se povremeno pojavljuje kroz zbirku, u završnom dijelu poprima filozofsku dimenziju. Šimić ne glorificira smrt, ali je prihvaća kao dio prirodnog ciklusa života. Ova tema dobiva posebnu težinu kada se zna da je poet tragično rano preminuo.
Ljubavna tema u raspletu poprima zreliji ton. Šimić više ne govori o naivnoj romantici, već o složenosti ljudskih odnosa i neizbježnosti rastanaka. Tu se krije jedna od najdubljih poruka zbirke – da je ljubav istovremeno izvor najveće radosti i najveće boli.
Završne pjesme također donose poetsku katarzu kroz prihvaćanje životnih činjenica. Šimić ne nudi lažne utjehe, već poetsku istinu koja oslobađa kroz spoznaju.
Zaključak
Završetak zbirke “Pjesme” ne predstavlja tradicionalni zaključak s jasnim porukama, već ostavlja čitatelja u stanju poetske kontemplacijske otvorenosti.
Šimićev poetski opus završava s osjećajem nedovršenosti koji odražava samu prirodu ljudskog postojanja. Ova nedovršenost nije nedostatak – ona je svjesno poetsko rješenje koje odražava Šimićevo duboko razumijevanje života kao procesa koji se nikad ne završava konačnom istinom.
Jedna od najsnažnijih karakteristika završetka jest način na koji Šimić balansira između nade i melankolije. Njegove završne pjesme ne nude jednostavne odgovore, već poticaju čitatelja na vlastito promišljanje o temama koje je poet pokrenuo.
Posebno je značajno što Šimić u završetku ne napušta svoj intimni ton. Do kraja zadržava osobnost poetskog glasa koji je uspostavljen na početku zbirke. Ta dosljednost čini “Pjesme” koherentnim djelom unatoč fragmentarnoj strukturi.
Zbirka se završava s osjećajem da je čitatelj sudjelovao u poetovom unutarnjem putovanju. Šimić ne zaključuje svoje poetsko promišljanje – umjesto toga, prenosi ga na čitatelja koji postaje aktivni sudionik u stvaranju značenja. Tu leži trajna vrijednost ovog djela koje i dalje inspirira nova čitanja i interpretacije.
Tema i ideja djela

Šimićeva zbirka “Pjesme” donosi tri ključne tematske osi koje se prožimaju kroz cijelo djelo kao niti u složenom tkivu. Na prvi pogled možda djeluje jednostavno – mladi pjesnik piše o ljubavi, prirodi i prolaznosti – ali ispod površine krije se duboka filozofska matrica koja i danas ostavlja čitatelje bez daha.
Ljubav kao pokretačka snaga dominira prvim dijelom zbirke. Šimić ne prikazuje romantičnu zaljubljenost kao bajku, već kao složenu psihološku dramu. Njegove ljubavne pjesme otkrivaju sve nijanse – od euforije prvog susreta do gorčine rastanka. “Djevojci” postaje himna mladenačkoj strasti, dok istovremeno postavlja pitanje: može li ljubav opstati u svijetu prolaznosti?
Tematski krug | Ključne pjesme | Glavna ideja |
---|---|---|
Ljubav | “Djevojci”, “Pjesma ljubavi” | Složenost ljudskih osjećaja |
Priroda | “Pred olujom”, “Zalazak sunca” | Harmonija čovjeka i svijeta |
Egzistencijalna pitanja | “Noć”, “Tišina” | Potraga za smislom postojanja |
Priroda kod Šimića nije samo kulisa – ona postaje sugovornik koji odražava pjesnikova unutarnja stanja. Kada opisuje oluju, ona simbolizira i vanjski kaos i unutarnje nemire. Zalazak sunca nije samo prirodni fenomen već metafora za prolaznost svega ljudskog.
Najdublju dimenziju zbirke čini egzistencijalna problematika. Šimić postavlja vječita pitanja: Što je smisao naše kratke egzistencije? Kako se nositi s neizbježnošću smrti? Ove teme ne obrađuje kao filozofski traktat, već kroz konkretne poetske slike koje zadiru u srž ljudskog iskustva.
Genijalno je što sve tri tematske linije ne postoje odvojeno – one se prepliću i pojačavaju međusobno, stvarajući jedinstvenu poetsku viziju koja i nakon stoljeća ostaje aktualna.
Analiza likova

Ovdje dolazimo do zanimljivog dijela – u Šimićevoj zbirci “Pjesme” nećete naći klasične likove kako ih poznajemo iz priča. Umjesto toga, Šimić stvara nešto mnogo intimnije… lirski subjekt koji postaje glavna ličnost kroz cijelu zbirku.
Taj lirski subjekt nije statična figura – on se razvija i mijenja kroz pjesme kao pravi protagonist. U početnim pjesmama vidimo mladog čovjeka puna ideala koji gleda svijet kroz ružičaste naočale. Međutim, kako se krećemo kroz zbirku, taj isti glas postaje sve zreliji, skeptičniji… gotovo mudrac koji je prošao kroz životne oluje.
Ono što je fascinantno kod Šimića – on ne opisuje druge ljude kao tipične likove. Umjesto toga, svaki spomenuti lik postaje ogledalo glavnog lirskog subjekta. Djevojka u ljubavnim pjesmama nije samo obična djevojka; ona predstavlja sve što je nedostižno, sve što se čezni. Majka u pojedinim stihovima simbolizira sigurnost djetinjstva koja se nikad ne može vratiti.
Kroz ove “likove” Šimić zapravo priča priču o sebi – o svojoj unutrašnjoj borbi, strahovima i nadama. To je kao da čitate dnevnik nekoga tko piše šifrirano, koristeći druge osobe da izrazi ono što ne može direktno reći.
Tip lika | Funkcija u zbirci | Simboličko značenje |
---|---|---|
Lirski subjekt | Glavni glas/protagonist | Unutrašnji razvoj mladog čovjeka |
Djevojka | Ljubavni motiv | Nedostižna ljepota i čežnja |
Majka | Obiteljski temelj | Sigurnost i prošlost |
Prirodni elementi | Sugovornici | Emocionalno stanje subjekta |
Ova tehnika čini zbirku psihološki dubinom koja nadmašuje mnoge romane svoga vremena.
Književni elementi

Šimićeva poetska zbirka koristi književne elemente kao majstor koji gradi kuću – svaki element ima svoju ulogu i mjesto u većoj strukturi. Simbolizam se ovdje ne koristi kao ukras, već kao temelj cijele poetske konstrukcije.
Metafora postaje Šimićevo najoštrije oružje. Kad piše o “crnom konju koji juri kroz noć”, ne govori o životinjama – već o smrti koja galopira prema mladom čovjeku. Ova tehnika čini njegovu poeziju živom i relevatnom čak i danas.
Književni element | Funkcija u zbirci | Primjer |
---|---|---|
Simbolizam | Dublje značenje | Sunce = mladost/nada |
Personifikacija | Oživljavanje prirode | Vjetar šapće tajne |
Antiteza | Kontrast emocija | Radost/tuga |
Aluzija | Kulturne reference | Biblijski motivi |
Ritam u Šimićevim pjesmama prati otkucaje srca – nekad brz i uzbuđen kad govori o ljubavi, a nekad spor i melankoličan kad se bavi prolaznosti. Ova promjena tempa nije slučajnost… to je namjerni poetski potez koji čitatelja uvlači u emotivnu spiralu.
Personifikacija kod Šimića funkcionira kao čarobni štapić. Priroda postaje živa – drveće plače, vjetar šapće, a noć grli usamljenog pjesnika. Ovakav pristup čini apstraktne koncepte opipljivima i bližima čitatelju.
Njegova upotreba aluzija pokazuje duboko obrazovanje – biblijski motivi se prožimaju s osobnim iskustvom, stvarajući višeslojnu poeziju koja nagrađuje pažljive čitatelje dodatnim značenjima.