Mnogi učenici se nađu u situaciji kada moraju analizirati djelo “Vraćanje suncu” Danila Kiša, ali često ne znaju odakle početi s interpretacijom ovog složenog teksta. Ova priča o odrastanju i nostalgiji zahtijeva dublje razumijevanje simbolike i književnih tehnika koje je autor koristio.
“Vraćanje suncu” je autobiografska priča Danila Kiša koja kroz dječačke uspomene istražuje teme identiteta, nostalgije i odnosa s ocem, predstavljajući ključno djelo jugoslavenske književnosti koje kombinira lirske elemente s realističkim opisima.
Analiza ovog djela otkriva bogat svijet simbola, od sunca kao metafore sreće do vlaža kao nositelja sjećanja. Kiš majestorski povezuje prošlost s budućnošću kroz pripovijedanje koje oscilira između poetskog i autobiografskog. Ovo djelo krije mnoge slojeve značenja koji čekaju da budu otkriveni kroz pažljivu analizu.
Uvod u lektiru i pisca
Danilo Kiš je bio jedan od onih pisaca koji su znali kako da uzmu običnu priču o odrastanju i pretvore je u nešto što te jednostavno ne pušta. Rođen 1935. u Subotici, ovaj jugoslovenski autor je proživio sve ono što je kasnije utkao u svoje priče – rat, gubitak oca, lutanja između različitih svetova i kultura.
“Vraćanje suncu” nastalo je 1959. kao njegova prva značajna pripovetka, a čini deo zbirke “Mansarda”. Ova priča nije samo još jedna nostalgična retrospektiva detinjstva… to je duboko uranjanje u sećanja koja bole i leče istovremeno. Kiš je ovde koristio svoja lična iskustva – gubitak oca tokom Holokausta, življenje sa majkom, osećanje da ne pripadaš nigde potpuno.
Ono što čini ovu lektiru posebnom jeste Kišov jedinstveni pristup pripovedanju. On ne samo što govori o događajima – on ih oseva. Sunce u priči nije samo meteorološki fenomen, već simbol nade, topline koju je izgubio, povratka u vreme kada je svet bio sigurniji.
Element | Značaj u priči |
---|---|
Sunce | Simbol detinjstva i bezbednosti |
Vlaga/kiša | Predstavlja sadašnju tugu |
Sećanja | Veza između prošlosti i budućnosti |
Očeva figura | Izgubljeni oslonac i identitet |
Za srednjoškolce koji se sreću sa ovom lektirom, važno je razumeti da Kiš piše na više nivoa istovremeno. Površinski, to je priča o dečaku koji se seća lepših dana. Dublje… pa tu se krije cela filozofija o tome kako nas prošlost oblikuje i kako se nosimo sa gubicima koji nas definišu.
Kratki sadržaj

“Vraćanje suncu” predstavlja pravi labirint značenja koji čeka na otkrivanje kroz svoju deceptivno jednostavnu strukturu. Ova pripovijetka plijeni čitatelje kroz čak četiri ključne faze koje stvaraju savršenu književnu sinfoniju.
Uvod
Kiš počinje svoju priču s dječakom koji stoji na pragu između dva svijeta — prošlosti prepune topline i sadašnjosti obilježene gubitkom. Prvi dio pripovijetke uvodi čitatelje u atmosferu nostalgije gdje se glavni lik prepušta sjećanjima na sretniji period života.
Pripovjedač nam predstavlja dječaka kroz njegove najdraže uspomene vezane uz oca i obiteljski dom. Tu je sunce kao glavni simbol — ono što je nekad davalo smisao i sigurnost, a sada postoji samo u sjećanjima. Već u ovom početnom dijelu Kiš vješto postavlja kontrast između svijetlih uspomena i tamne sadašnjosti.
Pisac koristi tehniku unutarnjeg monologa kako bi čitatelje uvukao u dječačku psihu. Kroz ovaj pristup osjećamo kako se glavni lik bori s prihvaćanjem stvarnosti — da je ono što je volio i što mu je davalo snagu zauvijek izgubljeno. Kiš tu pokazuje svoju majstoriju jer ne objašnjava direktno što se dogodilo, već dopušta čitatelju da kroz fragmente slaže mozaik tragedije.
Uvodni dio također uspostavlja ključni motiv vraćanja koji će se proširiti kroz cijelu priču. Dječak ne želi jednostavno sjećati se sunca — on se želi vratiti njemu, što odmah signalizira dublje značenje o potrazi za izgubljenim identitetom.
Zaplet
Usred priče napetost raste kada se dječak suočava s bolnim spoznajama o prirodi gubitka. Tu Kiš uvodi motiv vlage i kišovitog vremena kao simbol sadašnje depresivne stvarnosti koja se suprotstavlja sunčanim sjećanjima.
Glavni zaplet nastaje kada se protagonist pokušava fizički vratiti u prošlost — kroz posjećivanje mjesta povezanih s ocem ili kroz ritualne radnje koje su nekad činili zajedno. Ova očajnička nastojanja stvaraju emotivni vrhunac jer čitatelj vidi kako se dječak bori protiv neizbježnog.
Kiš vješto koristi tehniku vremenske konfuzije gdje se granice između prošlosti i sadašnjosti zamućuju. Dječak doživljava trenutke kada mu se čini da može “uhvatiti” prošlost, da se sunce ipak vraća — samo da bi ga sljedeći trenutak bolno podsjetio na stvarnost.
U ovom dijelu priče pisac istražuje psihologiju tugovanja kroz dječačke oči. Vidimo kako se glavni lik kreće između faza prihvaćanja — ponekad se čini da razumije konačnost gubitka, a ponekad se upušta u fantazije o ponovnom susretu s ocem. Ova oscilacija čini priču autentičnom jer odražava prirodan proces tugovanja.
Simbolička ravan postaje još složenija kada dječak počinje preispitivati vlastiti identitet. Bez oca kao oslonca, on se pita tko je i kako da nastavi život. Tu se “vraćanje suncu” preobražava u dublje pitanje o tome kako sačuvati najbolje od prošlosti dok istovremeno učimo živjeti s gubitkom.
Rasplet
Klimaks priče dolazi kroz dječačko prihvaćanje da se fizičko vraćanje u prošlost ne može ostvariti. Međutim, Kiš ovdje predstavlja dublju mudrost — sunce se može nositi u sebi kroz ljubav i sjećanja koja oblikuju naš identitet.
Glavni lik otkriva da “vraćanje suncu” ne znači doslovno vraćanje u neki fizički prostor ili vremenski period. Umjesto toga, to je unutarnji proces koji uključuje integriranje najboljih aspekata prošlosti u sadašnji život. Dječak shvaća da nosi očevu ljubav u sebi i da je to dovoljno za nastavak života.
Kiš koristi prekrasnu metaforu gdje se dječak prestaje boriti protiv kiše i počinje tražiti načine kako da pronađe toplinu usprkos hladnoći. Ova transformacija označava početak zreljenja — prelazak iz djetinjstva u adolescenciju kroz iskustvo gubitka.
Rasplet također otkriva višestruke razine čitanja priče. Na površinskoj razini, to je priča o dječaku koji se nosi s gubitkom oca. Na dubljem nivou, to je meditacija o tome kako naša prošlost oblikuje sadašnjost i kako možemo pronaći snagu u sjećanjima bez da postanemo njihovi zatočenici.
Književna tehnika koju Kiš koristi u rasplet je suptilna — ne dobivamo dramatičnu scenu prihvaćanja, već postupno osvještavanje kroz male, svakodnevne trenutke kada dječak počinje drugačije doživljavati svijet oko sebe.
Zaključak
Završetak “Vraćanja suncu” donosi tišu mudrost umjesto dramatičnog rješenja. Dječak ne “pobjeđuje” nad tugom — ona ostaje dio njega, ali prestaje biti razorna sila. Umjesto toga, postaje dio njegove emocionalne geografije koju uči navigirati.
Kiš završava priču s osjećajem da je glavni lik naučio važnu lekciju o prirodi vremena i sjećanja. Prošlost se ne može promijeniti niti je možemo fizički doživjeti ponovno, ali možemo birali kako će utjecati na našu sadašnjost. Sunce postaje unutarnji kompas — nešto što dječak nosi sa sobom bez obzira na vanjske okolnosti.
Završni dio priče također otkriva univerzalnu temu koja nadilazi specifične okolnosti glavnog lika. Svaki čitatelj može pronaći nešto od sebe u ovoj priči jer se svi susrećemo s gubitkom i potrebom da naučimo živjeti s promjenama koje nam život donosi.
Pisac vješto izbjegava sentimentalnost ili jednostavne odgovore. Umjesto toga, ostavlja nas s složenijim razumijevanjem toga što znači biti čovjek — to je prihvatiti da neki gubici nikad neće biti nadoknađeni, ali da to ne znači da trebamo prestati tražiti svjetlost i smisao.
“Vraćanje suncu” na kraju postaje metafora za sazrijevanje kroz bol — proces koji nas ne čini jačima u tradicionalnom smislu, već kompletnijima kao ljudska bića sposobna za duboku empatiju i razumijevanje.
Tema i ideja djela

Danilo Kiš nije slučajno odabrao sunce kao glavnu metaforu svoje priče – u “Vraćanju suncu” sunce predstavlja daleko više od običnog nebeskog tijela. Ono simbolizira toplinu obiteljskih odnosa, sigurnost djetinjstva i onu vrstu ljubavi koja nas oblikuje zauvijek. Kad dječak sanja o vraćanju suncu, on zapravo čezne za povratkom u vrijeme kad je njegov svijet bio cjelovit i siguran.
Glavna tema djela vrti se oko gubitka nevinosti i bolnog sazrijevanja. Kiš majstorski prikazuje kako se dječak suočava s činjenicom da prošlost koju pamti možda nikad nije postojala onako kako je on percipira. Ta nostalgična idilična slika djetinjstva sudara se s oštrom stvarnošću – otac više nije tu, a svijet je postao hladniji i vlažniji.
Ključni simboli | Značenje u djelu |
---|---|
Sunce | Sigurnost, toplina, idealizirani odnos s ocem |
Vlaga i kiša | Sadašnja tuga, hladnoća stvarnosti |
Prozor | Granica između prošlosti i sadašnjosti |
Cesta | Putovanje kroz život i vrijeme |
Kiš dublje istražuje temu identiteta kroz dječačku borbu da shvati tko je bez oca koji ga je definirao. Priča postavlja pitanje: možemo li biti potpuni ljudi bez onih koji su nas oblikovali? Dječak pokušava različite načine vraćanja – od fizičkih rituala do mentalnih povrataka u sjećanja – ali postupno shvaća da se stvarno vraćanje događa iznutra.
Ideja djela leži u prihvaćanju da gubitak može biti izvor snage umjesto samo bola. Kiš predlaže da nosimo ljepše trenutke u sebi kao unutarnje sunce koje nas grije kroz najtamnije razdoblja. To nije samo priča o djetetu koje tuguje – to je filozofska meditacija o tome kako prošlost oblikuje naš identitet i kako možemo transformirati bol u mudrost.
Analiza likova

Kad se prvi put susretne s “Vraćanjem suncu”, čitatelj često ne shvaća koliko je kompleksan dječak koji stoji u središtu ove priče. Nije to običan protagonist—on je zapravo ogledalo svih nas koji smo nekad izgubili nešto važno i pokušavali to vratiti.
Dječak-pripovjedač predstavlja onu tužnu činjenicu djetinjstva gdje se odjednom suočavaš s gubitkom… i nemaš pojma što s tim. Kiš ga gradi kao karaktera koji oscilira između prošlosti i sadašnjosti, pri čemu njegova psiha postaje pravi labirint nostalgije i bola. Njegov unutarnji svijet prepun je kontradikcija—istovremeno žudi za suncem (toplinom oca) i suočava se s vlagom sadašnjice.
Otac u priči funkcionira kao odsutni lik—toliko moćan upravo zato što ga nema. Kroz dječačke uspomene otkrivamo ga kao simbol sigurnosti i bezuvjetne ljubavi. Kiš pametno koristi fragmentarne slike oca kako bi pojačao osjećaj gubitka. Otac postaje gotovo mitska figura—savršen jer je nedostižan.
Majka ostaje u sjeni, što nije slučajno. Ona predstavlja sadašnjost s kojom se dječak ne može pomiriti. Njena prisutnost samo naglašava očevu odsutnost, stvarajući emotivni kontrast koji čini dječačku bol još dublju.
Ono što čini ovu analizu fascinantnom jest kako Kiš koristi kolektivno pamćenje—dječak ne pripovijeda samo svoju priču, već priču cijele generacije koja je odrastala u senci velikih gubitaka. Njegovi likovi postaju univerzalni simboli, prepoznatljivi svima koji su ikad nostalgično zurili u prošlost.
Književni elementi

Kiš je u “Vraćanje suncu” stvorio pravi književni mozaik koji zahtijeva dublje kopanje da bi se došlo do svih slojeva značenja. Ova pripovijetka nije samo priča o dječaku koji se sjeća oca—to je sofisticirani književni eksperiment koji kombinira različite tehnike.
Narativna struktura se temelji na unutarnjem monologu, tehniku koju je Kiš majstorski iskoristio. Dječak ne govori izravno čitatelju, već mu dopušta da “podslušava” njegove najintimniji misli. Ova tehnika stvara osjećaj autentičnosti… kao da stvarno zavirivamo u tuđe sjećanja.
Kiš koristi simbolizam kao osnovni gradivni element. Sunce nije samo meteorološki fenomen—ono postaje metafora za sve što je bilo dobro i sigurno u dječakovu životu. S druge strane, vlaga i kiša predstavljaju sadašnju stvarnost punu tuge i neizvjesnosti.
Vremenska struktura priče je zanimljiva jer se kreće između prošlosti i sadašnjosti bez jasnih oznaka. Čitatelj mora pratiti promjene u tonu i atmosferi da bi shvatio u kojoj se vremenskoj ravni nalazi. Ova tehnika odražava način na koji sjećanja funkcioniraju—nasumično se pojavljuju i nestaju.
Senzorna percepcija igra ključnu ulogu. Kiš ne samo da opisuje što se dogodilo, već i kako je to mirisalo, zvučalo i osjećalo se. Toplina sunca na koži postaje fizička manifestacija emocionalne sigurnosti, dok vlaga prodire do kostiju kao metafora za sadašnju prazninu.