Milijuni učenika diljem Hrvatske svake godine susreću se s ovim književnim djelom koje je postalo sinonim za obavezno štivo u srednjim školama. “Vrućica od žene” Vitomila Zupana predstavlja jednu od najčitanijih lektira koja često izaziva burne reakcije kod mladih čitatelja.
“Vrućica od žene” je psihološki roman koji kroz priču o Jožetovoj opsesiji Editom istražuje teme ljubavi, požude i ljudske prirode, a njegova kontroverznost čini ga jednim od najdiskutiranijih djela slovenske književnosti u hrvatskim školama.
Mnogi se pitaju zašto je baš ovo djelo odabrano za lektiru i kako pristupiti njegovoj analizi. Roman koji je nastao 1982. godine i dalje provocira čitatelje svojim откровenim prikazom erotike i psiholoških dubina glavnog lika. Pripremite se za putovanje kroz složenost Zupanove proze koja će vam otvoriti potpuno novu perspektivu na ovaj literarni klasik.
Uvod u lektiru i pisca
Vitomil Zupan nije bio običan pisac – bio je onaj tip koji je znao kako pogoditi pravo u srce čitatelja (i često ga pritom šokirati). Rođen 1914. godine u Goriških Brdima, ovaj slovenski autor prošao je kroz pakao Drugog svjetskog rata kao partizan, što mu je dalo materijal za neka od najsnažnijih djela u regionalnoj literaturi.
“Vrućica od žene” – naslov koji već na prvi pogled provocira – nastala je 1982. godine kao Zupanova zrela proza. Roman koji… pa, reći ćemo otvoreno – ne ostavi nikog ravnodušnim. Neki ga smatraju remek-djelom psihološke proze, drugi ga osporavaju zbog eksplicitnog sadržaja.
Ali zašto je završio u školskim klupama?
Zupan je majstor psihološkog realizma – žanra koji koplje duboko u ljudsku psihu i izvlači ono što volimo skrivati. “Vrućica od žene” nije samo priča o ljubavi ili strasti; to je analiza ljudske prirode koja ne pita za dozvolu prije nego što pokaže ono što stvarno mislimo i osjećamo.
Osnovni podaci o djelu | |
---|---|
Godina izdanja | 1982. |
Žanr | Psihološki roman |
Glavni lik | Jože |
Tema | Opsesivna ljubav i ljudska priroda |
Ovaj roman postaje lektira jer učenicima pruža… recimo to ovako – istinsko iskustvo čitanja. Ne romantiziranu bajku, već sirovu priču o tome što se događa kada strast preraste u opsesiju.
Kratki sadržaj

Zupanov roman vodi čitatelja kroz labirint ljudskih strasti gdje granice između ljubavi i opsesije postaju zamućene. Priča se razvija kroz četiri ključne faze koje otkrivaju dubinu psihološke analize ovog kontroverznog djela.
Uvod
Priča počinje kada Jože upoznaje Editu – ženu koja će potpuno preokrenuti njegov svijet. Nije to klasična ljubav na prvi pogled… to je nešto puno intenzivnije i opasniji. Edita nije samo obična žena – ona je fatalna žena koja izaziva želje koje Jože nikad prije nije osjetio.
Zupan nas uvodi u Jožetovu svijest kroz unutarnji monolog koji odmah pokazuje koliko je duboko pao pod Editin utjecaj. Čitatelj se nalazi u poziciji voyeura koji promatra kako se razvija ova neobična veza. Autor ne skriva ništa – svaku misao i svaki osjećaj iznosi na vidjelo.
Edita se pojavljuje kao žena koja zna svoju moć. Nije naivna djevojka iz romantičnih romana… ona je svjesna svoje privlačnosti i koristi je. Jože postaje žrtva vlastite strasti koja ga polako počinje konzumirati. Već u početnim stranicama vidimo kako se formira dinamika njihove veze.
Setting priče smješten je u poslijeratni period gdje društveni konvenzije još uvijek imaju snažan utjecaj. Upravo u takvom okruženju Jožetova i Editina veza postaje još skandaloznija. Zupan majstorski gradi atmosferu u kojoj će se razvijati ova kontroverzna priča o opsesivnoj ljubavi.
Zaplet
Kako se priča razvija, Jožetova opsesija Editom postaje sve intenzivnija. To više nije obična privlačnost – to je bolest koja ga proganja dan i noć. Zupan beskompromisno prikazuje kako strast može transformirati čovjeka u nešto što on sam ne prepoznaje.
Edita igra složenu igru zavođenja i odbacivanja. Ona daje Jožetu nade, a zatim ih brutalno ruši. Nije zla po prirodi, ali je svjesna svoje moći i ne ustručava se koristiti je. Njihovi susreti postaju sve intenzivniji, a granice pristojnosti se kontinuirano pomiču.
Jože se nalazi u stalnom unutarnjem konfliktu. S jedne strane, svijest mu govori da je ono što osjeća pogrešno. S druge strane, njegove želje su toliko snažne da ih ne može kontrolirati. Zupan ne osuđuje svog protagonista – samo prikazuje realnost njegove situacije.
Društveno okruženje dodaje dodatnu napetost priči. Njihova veza mora ostati tajna, što dodatno povećava intenzitet svake njihove interakcije. Jožetov svijet se počinje sužavati samo na Editu. Sve ostalo – posao, prijatelji, obaveze – postaje sekundarno. Ova opsesija počinje utjecati na sve aspekte njegovog života, a čitatelj može vidjeti kako se njegova mentalna stabilnost polako narušava.
Rasplet
Klimaks priče donosi moment kada se sve nagomilane napetosti oslobađaju. Jožetova opsesija dostiže točku gdje više ne može razlikovati stvarnost od svojih fantazija. Zupan nas vodi kroz psihološki slom koji je neizbježan rezultat tako intenzivne strasti.
Edita konačno pokazuje svoje pravo lice. Možda nikad nije bila fatalna žena kakvu je Jože vidio u njoj… možda je bila samo obična žena koja se našla u centru nečije opsesije. Ova realizacija udara Jožeta kao hladna voda. Sve što je mislio da zna o njoj i njihovoj vezi počinje se raspadati.
Epilog donosi gorku istinu o prirodi opsesivne ljubavi. Jože shvaća da je bio zarobljen u vlastitoj iluziji. Edita odlazi iz njegove priče, ali ožiljci koje je ostavila će ostati zauvijek. Nije to klasičan sretan završetak – Zupan ne vjeruje u takve bajke.
Završetak priče ostavlja čitatelja s pitanjima: Što je bila stvarnost, a što projekcija? Je li Edita bila manipulator ili žrtva? Zupan namjerno ostavlja prostor za interpretaciju jer život nije crno-bijel. Jožetova priča postaje univerzalna priča o tome kako strast može biti i najveća sreća i najveće prokletstvo čovjeka. Roman završava s osjećajem praznine koji osjeća i protagonist i čitatelj.
Zaključak
“Vrućica od žene” ostaje kontroverzno djelo koje ne pušta čitatelja ravnodušnim. Zupan je napisao roman koji ne moralizira već postavlja zrcalo pred ljudsku prirodu. Njegova vrijednost leži u činjenici da ne skriva neugodne istine o ljudskim željama i slabostima.
Za mlade čitatelje koji susreću ovo djelo kao lektiru, roman predstavlja prvi susret s ozbiljnom psihološkom prozom. To nije lako štivo – zahtijeva zrelost i otvorenost uma. Mnogima će biti neugodno čitati o Jožetovim mislima jer su one sirove i iskrene na način kakav rijetko viđamo u književnosti.
Danas, četrdeset godina nakon objavljivanja, roman i dalje izaziva burne reakcije. Neki ga smatraju remek-djelom koje je trebalo uvrstiti u lektiru, dok drugi smatraju da je preeksplicitan za mlade čitatelje. Činjenica je da knjiga tjera na razmišljanje o temama koje su oduvijek bile tabu.
Zupanova najveća snaga je što ne osuđuje svoje likove. Oni su ljudska bića s manama i vrlinama, s pogreškama i slabostima. Jože nije heroj niti negativac – on je čovjek koji se našao u situaciji veće od sebe. Ta ljudskost čini roman vrjednim čitanja bez obzira na kontroverzije koje izaziva. Na kraju, “Vrućica od žene” ostaje važno djelo koje otvara pitanja o prirodi ljubavi, požude i ljudske psihologije.
Tema i ideja djela

Pa što je to što baš ovu priču čini tako… nezaboravnom? Zupan nije slučajno odabrao opsesiju kao centralnu temu — on je kopao duboko u one dijelove ljudske duše gdje se skrivaju stvari o kojima rijetko govorimo naglas.
Ljubav ili opsesija? To je pitanje koje vas neće pustiti na miru. Jože ne jednostavno voli Editu… on je proguta. Njegova ljubav prelazi sve zdrave granice i postaje nešto što graniči s ludilom. Zupan ovdje postavlja ogledalo pred naše najcrnje impulse — jer tko od nas se nije barem jednom pitao gdje je granica između strastvene ljubavi i nezdrave fiksacije?
Roman se bavi temom destruktivne strasti koja razara sve na svom putu. Jože gubi sebe, svoju obitelj, prijatelje… sve rade jedne žene koja možda postoji samo u njegovoj mašti. Zupan ne romantizira ovu priću — naprotiv, pokazuje nam sirovu istinu o tome kako opsesija može potpuno uništiti čovjeka.
Posebno je zanimljiva tema iluzije protiv stvarnosti. Čitajući roman, često se pitate što je stvarno, a što Jožetova projekcija. Edita postaje simbol — ona je i konkretna žena i manifestacija svih naših neispunjenih želja odjednom.
Tu je i duboka analiza muške psihologije u poslijeratnom društvu. Jože predstavlja čovjeka koji pokušava pronaći smisao u razrušenom svijetu, ali umjesto toga pada u zamku vlastite mašte. Zupan ne osuđuje — on jednostavno pokazuje kako se može dogoditi da čovjek izgubi sebe u potrazi za nečim što možda nikad nije ni postojalo.
Analiza likova

Zupan je stvorio likove koji se urezuju u pamćenje baš zato što nisu jednostavni. Jože nije tipični romantični junak – on je muškarac koji se gubi u vlastitim fantazijama i ne može razlikovati ljubav od opsesije. Kroz njegovu priču vidimo kako se obična privlačnost pretvara u nešto destruktivno.
Jože – protagonist u krizi
Njegov karakter evolucija kroz roman pokazuje kako se može dogoditi da netko potpuno izgubi sebe. Na početku je to naizgled obični čovjek koji se zaljubljuje, ali postupno otkrivamo njegove dublje psihološke slojeve. Zupan ga prikazuje bez sažaljenja – ni kao heroja ni kao potpunu žrtvu.
Edita – enigma koja pokreće radnju
Ona nije samo “fatalna žena” iz klasične književnosti. Edita je složen lik koji oscilira između stvarnosti i Jožetove projekcije. Čitatelji često postavljaju pitanje – je li ona stvarno takva kakvu je Jože vidi ili je sve to plod njegove mašte?
Karakteristike | Jože | Edita |
---|---|---|
Motivacija | Opsesivna ljubav | Nejasna/višeslojona |
Razvoj kroz priču | Silazna spirala | Otkrivanje “prave” prirode |
Simbolična uloga | Moderna opsjednutost | Nedostižni ideal |
Sporedni likovi služe kao ogledala glavnih protagonista. Oni omogućavaju Zupanu da pokaže kako Jožetova opsesija utječe na sve oko njega. Svaki lik ima svoju svrhu u prikazivanju različitih aspekata ljudske prirode – od prihvaćanja do osuđivanja Jožetovog ponašanja.
Genijalno je što Zupan ne daje gotove odgovore o tome tko su njegovi likovi “zaista”. Ostavlja prostora čitateljima da sami interpretiraju njihove postupke i motivacije.
Književni elementi

Zupan je u ovom romanu iskoristio čitav arsenal književnih tehnika koje čine “Vrućicu od žene” nečim poput literarne vremenske bombe. Prvo što udara u oči je unutarnji monolog – protagonist Jože praktički živi u svojoj glavi, a čitatelj dobiva direktan pristup svim tim mislima koje se vrte u krug poput pokvarene ploče. To nije slučajno… Zupan je odlično znao da opsesija nije nešto što se manifestira kroz vanjske radnje već kroz beskonačno preispitivanje i ruminaciju.
Simbolika u djelu djeluje poput skrivenih poruka. Vrućica nije samo metafora za Jožetovu strast – ona predstavlja i bolest duše koju je nemoguće izliječiti konvencionalno. Edita kao lik oscilira između stvarne žene i simbola nedostižne žeže, što je Zupan precizno gradio kroz kontrastne opise njezina fizičkog izgleda naspram Jožetinih emocionalnih reakcija.
Narativna struktura prati spiralnu kompoziciju – priča se ne razvija linearno već se zavija sve dublje u Jožetovu psihu. Svako poglavlje predstavlja novi krug spuštanja u psihološki labirint gdje se realnost i fantazija stapaju do nerazlučivosti.
Književni element | Funkcija u djelu | Primjer primjene |
---|---|---|
Unutarnji monolog | Razotkriva opsesiju | Jožetove misli o Editi |
Simbolika | Dublje značenje | Vrućica kao metafora |
Spiralna kompozicija | Psihološko propadanje | Progresija poglavlja |
Kontrast | Istican emocija | Realnost vs. fantazija |
Zupan je mojster psihološkog realizma koji ne bira lijepe riječi kad treba prikazati ljudske slabosti. Njegove rečenice često “dišu” s protagonistom – kratke kad je napetost na vrhuncu, dugačke kad se Jože gubi u meditacijama o svojoj opsesiji.