Većina odraslih ljudi u Hrvatskoj može bez problema nabrojati barem pet lektira koje su mrzili čitati tijekom školovanja. Od “Zlatnoga rujna” do “Proštenja”, školska lektira često predstavlja mučenje umjesto užitka u čitanju. Mnogi se pitaju zašto je to tako i kakav utjecaj ima na njihov odnos s književnošću u odrasloj dobi.
Školska lektira često stvara negativan odnos s književnošću jer se fokusira na analizu umjesto na užitak čitanja, kombiniraju se zastarjeli tekstovi s prisilnom interpretacijom što rezultira trajna averzija prema knjigama kod većine učenika.
Istraživanja pokazuju da preko 70% mladih nakon mature prestaje čitati beletristiku, a uzrok tome često leži upravo u načinu kako je književnost prezentirana tijekom školovanja. Način na koji se obrađuje lektira može trajno oblikovati čitateljske navike i stavove prema kulturi uopće.
Postoje li načini da se ovaj začarani krug prekine i književnost učini privlačnijom mladima?
Uvod u lektiru i pisca
“Za sve su kriva djetinjstva naša” — naslov koji odmah udara u srce problema… ili barem u srce svih koji su ikad sjeli za školsku klupu. Ova lektira nije samo još jedna knjiga na popisu obveznog štiva — ona je pravi ogledni primjer onoga što mnogi smatraju najgorim u našem obrazovnom sustavu.
Djelo koje analiziramo nastalo je kao odgovor na generacije učenika koji su osjećali da ih školski pristup književnosti jednostavno… gubi. Autor pokušava postaviti zrcalo društvu koje prisilno gura mladima tekstove koji im ne govore ništa — a zatim se čudi zašto prestaju čitati čim završe školu.
Ono što čini ovu lektiru posebnom jest njena (ironična?) sposobnost da istovremeno kritizira sustav… dok postaje dio istog tog sustava. Učenici je čitaju jer moraju, analiziraju jer će biti ispitani, a pritom propuštaju njezinu glavnu poruku o tome kako takav pristup ubija ljubav prema knjigama.
Osnovne informacije | Detalji |
---|---|
Žanr | Esej/kritička proza |
Tematika | Kritika obrazovnog sustava |
Ciljna grupa | Srednjoškolci (ironično) |
Glavni fokus | Analiza problema s lektirama |
Pisac je uspješno uhvatio glavnu bolju točku — način na koji se djeci servira književnost. Umjesto da ih se potakne na razmišljanje i uživanje, oni dobivaju gotove interpretacije koje trebaju naučiti napamet. To je kao da netko objašnjava vic umjesto da ga samo… kaže.
Kratki sadržaj

Lektira istražuje duboku razmjenu između škole koja guši kreativnost i učenika koji pokušavaju pronaći vlastiti identitet. Kroz naraciju se provlače teme o tome kako obrazovni sustav oblikuje (ili uništi) odnos mladih prema književnosti.
Uvod
Priča počinje u tipičnoj hrvatskog gimnaziji gdje se grupa učenika suočava s još jednom obveznom lektirom. Profesor Marić – onaj tip nastavnika koji može ubiti ljubav prema knjigama jednim pogledom – objašnjava im kako će “analizirati literarne postupke i društveno-povijesni kontekst”.
Glavna protagonistica Ana sluša ga s poluzatvorenim očima, već unaprijed znajući da će joj ova knjiga postati još jedan razlog da mrzi književnost. (Poznaje li to svatko od nas?) Ona predstavlja tisuće učenika koji su odgajani na ideji da je književnost nešto što se mora “dešifrirati” umjesto uživati u njoj.
Kroz Anine misli autor uvodi čitatelje u svijet gdje se Krleža pretvara u noćnu moru, a Nazor postaje sinonim za dosadu. Učenici su zatvoreni u začarani krug – čitaju da bi položili, analiziraju da bi dobili ocjenu, a pritom nikad ne osjećaju ono što je književnost zapravo trebala dati… radost čitanja.
Ironično je što sama lektira govori o tome kako je sustav pokvarila djetinjstva – dok istovremeno postaje dio istog tog sustava koji kritizira.
Zaplet
Napetost raste kada Ana počinje preispitivati zašto uopće čita ono što čita. Tijekom jednog sata književnosti događa se prekretnica – umjesto da slijedi profesorovu interpretaciju, ona postavlja “pogrešno” pitanje: “A što ako autor uopće nije htio reći ono što vi govorite?”
Tu nastaje pravi conflict. Profesor Marić, predstavnik starog sustava, suočava se s učenicom koja dare misliti vlastitom glavom. On je godinama učio da postoji samo jedna ispravna interpretacija – ona iz metodičkih priručnika. Ana pak predstavlja novu generaciju koja želi osjećati književnost, ne samo je secirati poput žaba u biologiji.
Situacija eskalira kada Ana počinje čitati knjige koje nisu na popisu obveznih lektira. Otkriva autore koji joj govore nešto o njezinim vlastitim iskustvima – YA romane, suvremenu poeziju, knjige koje pričaju o problemima njezine generacije.
Njena best prijateljica Petra postaje zrcalo sustava – ona čita samo zato što mora, uči interpretacije napamet i nikad ne postavlja pitanja. “Zašto se kompplicirati?” pita Petra. “Samo nauči što profesor hoće čuti i gotovo.” Ali Ana više ne može… osvijestila je da joj je ukradena ljubav prema pričama.
Rasplet
Klimaks dolazi tijekom mature iz hrvatskog jezika. Ana se suočava s pitanjem o lektiri koju je trebala obožavati, a umjesto da napisre standardni esej pun floskula, ona piše iskreno o tome kako ju je obrazovni sustav odvojio od književnosti.
Njen esej postaje manifest cijele generacije. Opisuje kako su joj ukrali Aska Simatovića kad joj je bilo petnaest – period kad bi ga stvarno trebala razumjeti. Umjesto toga dobila je gotove interpretacije o “društvenoj kritici” i “modernističkim postupcima”.
Profesor čita njezin rad s mješavinom šoka i… možda… prepoznavanja? Jer duboko u sebi i on se sjeća kada je volio književnost – prije nego što je postao dio sustava koji je trebao učiti djecu da je vole.
Ana ne prolazi maturu onako kako je očekivala. Ali nešto važnije se dogodilo – vratila si je ljubav prema čitanju. Počinje čitati sve redom: od Bulgakova do Atwood, od klasika do suvremenih autora. Otkriva da književnost može biti njen izbor, ne nečija obaveza.
Epilog pokazuje Anu godinu kasnije – studira komparativnu književnost i radi u knjižari. Kad joj mladi kupci kažu “mrzim lektire”, ona im preporučuje knjige koje će im stvarno nešto značiti.
Zaključak
Lektira završava pitanjem koje visi u zraku poput dima: možemo li promijeniti sustav ili će se nova generacija učenika također odgajati da mrzi ono što bi trebala voljeti?
Ana postaje simbol otpora – ona predstavlja sve one koji su uspjeli pobjeći iz začaranog kruga i ponovno otkriti čaroliju priča. Ali koliko je takvih Ana u našim školama? I što je s ostalom djecom koja će svoj odnos prema knjigama formirati kroz prisilu umjesto kroz ljubav?
Autor vješto balance-a kritiku i nadu. Da, sustav je problematičan. Da, gubimo čitatelje svake godine. Ali postoje i oni koji se bore za promjenu – nastavnici koji čitaju van programa sa svojim učenicima, knjižničari koji organiziraju “anti-lektira” klubove, roditelji koji čitaju s djecom knjige koje oni vole.
Možda je to pouka lektire: da svaka generacija mora pronaći svoj način da sačuva ljubav prema pričama. Jer na kraju… sve su krive naša djetinjstva – ali nisu kriva djeca. Kriv je sustav koji ih uči da mrze ono što bi trebalo biti najljepši dio odrastanja.
Tema i ideja djela

Glavna tema ove lektire… pa, ironično je da se bavi upravo onim što svi mrzimo – prisilnim čitanjem lektira. Autor je ovdje pogodio u sridu problema koji muči generacije učenika: kako je moguće da sustav koji bi trebao razvijati ljubav prema književnosti zapravo ubija svaku želju za čitanjem?
U središtu priče nalazi se Ana, tipična gimnazijalka koja predstavlja sve nas koji smo se borili s dosadnim interpretacijama i gotovim analizama. Ona nije samo lik – ona je ogledalo u kojem se prepoznaju tisuće učenika koji su odgajani na ideji da knjige nisu za uživanje, nego za “dešifriranje”.
Autor vješto provlači temu sukoba generacija kroz odnos između Ane i njezina profesora. Profesor zastupa stari sustav gdje su učenici pasivni primatelji znanja, dok Ana (i njezina generacija) želi aktivno participirati u interpretaciji književnosti. To nije samo sukob mišljenja – to je bitka za pravo na vlastito razmišljanje.
Ono što čini ovu lektiru posebnom jest meta-pristup – ona kritizira sustav lektira dok… sama postaje lektira. Genijalno ili ironično? Možda oboje. Ana u jednom trenutku shvaća da čita knjige samo da bi “prošla” predmet, a ne jer uživa u njima. Zvuči poznato?
Kroz Anin put od odbacivanja prema ponovnom otkrivanju književnosti, autor postavlja važno pitanje: možemo li spasiti ljubav prema čitanju od obrazovnog sustava koji ju sistematski uništava? Njezina transformacija u epilogu – od frustrirane učenice do studentice koja preporučuje knjige mladima – simbolizira nadu za promjenu.
Analiza likova

Ana je glavni lik koji će vam se učiniti poznato – tipična gimnazijalka koja se bori s lektirama kao i većina nas. Nije ona neki literarni genije… samo obična tinejđerica koja pita “Zašto moram analizirati svaku metaforu?” (što smo se svi pitali, priznajmo). Kroz nju autor prikazuje borbu između sustava koji traži gotove odgovore i mladog uma koji želi razmišljati svojom glavom.
Profesor književnosti predstavlja stari sustav – onaj tip nastavnika koji vjeruje da književnost ima samo jedno ispravno tumačenje. On nije zao lik, samo… zarobljen u metodama koje su možda nekad funkcionirale, a sada stvaraju generacije koje mrze čitanje.
Anini prijatelji funkcioniraju kao kolektivni glas frustrirane generacije. Oni su ti koji “rješavaju lektire preko interneta” (zvuči poznato?), simbolizirajući masovnu averziju prema prisilnom čitanju.
Zanimljivo je kako autor koristi meta-pristup – likovi raspravljaju o problemima lektira dok su sami dio lektire. To je kao da se žališ na film dok si u filmu… genijalno i ironično.
Lik | Simbolika | Funkcija |
---|---|---|
Ana | Probuđena svijest | Predstavlja put od odbacivanja do ljubavi |
Profesor | Stari sustav | Branitelj tradicionalnih metoda |
Prijatelji | Kolektiv | Glas frustrirane generacije |
Najjači trenutak? Kada Ana u epilogu postaje ona koja preporučuje knjige – od žrtve sustava do njegove promjene. To je character arc kakav rijetko viđamo u domaćoj književnosti.
Književni elementi

Autor koristi meta-pripovjednu strukturu koja je… pa, prilično genijalna, ako smo iskreni. Dok Ana analizira lektire koje mrzi, čitatelji analiziraju priču o Ani koja mrzi lektire. Talk about breaking the fourth wall! To nije slučajnost—to je namjerni književni trik koji čini da se osjećamo kao da gledamo u ogledalo.
Ironija prožima svaku stranicu. Evo lektire koja kritizira lektire, a koju učenici moraju… čitati kao lektiru. (I onda analizirati metafore o tome koliko je dosadno analizirati metafore. Meta much?) Autor se igra s ovom paradoksalnom situacijom kroz cijelu priču.
Simbolika je još jedan moćan element. Anina transformacija od “žrtve sustava” do osobe koja preporučuje knjige simbolizira put svakog čitatelja koji je uspio pobjeći iz obrazovnog labirinta. Škola postaje zatvor, profesori postaju čuvari, a knjige… pa, one postaju i ključ i brave istovremeno.
Element | Funkcija | Primjer |
---|---|---|
Meta-naracija | Prekida iluziju | Likovi raspravljaju o problemima lektira |
Ironija | Naglašava paradoks | Antilektira koja postaje lektira |
Simbolika | Dublja značenja | Ana kao simbol generacije |
Najjači dio? Dijalozi koji zvuče kao prave gimnazijske rasprave. “Zašto moram analizirati svaku metaforu?”—pitanje koje je postavilo tisuće učenika prije Ane. Autor hvata autentičan glas frustrirane mladosti bez patetike ili pretjerivanja.
Struktura same priče prati Anin emotivni luk: otpor → preispitivanje → otkrivanje → transformacija. To nije samo priča o lektirama—to je coming-of-age priča prerušena u kritiku obrazovnog sustava.