Mnogi učenici postavljaju pitanje zašto uopće čitaju lektire kada im se čini da su one dosadne i zastarjele. Ova dilema postaje sve češća u vremenu kada digitalni sadržaji dominiraju mladima.
Lektira razvija kritičko mišljenje, proširuje vokabular i omogućuje dublje razumijevanje ljudske prirode kroz književna djela koja su opstala test vremena zbog svoje univerzalne vrijednosti.
Čitanje obaveznih školskih djela donosi daleko više koristi nego što se na prvi pogled čini. Kroz lektiru učenici ne samo da poboljšavaju jezične vještine već i stječu kulturno znanje koje ih čini obrazovanijima i sposobnijima za život.
Otkrijte kako lektira može postati vaš saveznik u obrazovanju umjesto neprijatelj kojeg izbjegavate.
Uvod u lektiru i pisca
Čak i u doba kad TikTok videozapisi traju kraće od vremena potrebnog za čitanje jedne stranice… lektira opstaje. Ali što je to uopće? Lektira predstavlja odabrana književna djela koja učenici čitaju kao dio školskog programa. Uglavnom su to romani, novele ili zbirke poezije koje su prošle test vremena i koje stručnjaci smatraju ključnima za kulturni i obrazovni razvoj.
Iza svake lektire stoji pisac s vlastitom pričom. Neki su pisali u doba kada nije bilo struje, a kamoli interneta – poput Miroslava Krleže koji je svoj “Povratak Filipa Latinovicza” pisao u razdoblju između dva svjetska rata. Drugi su možda živjeli kroz društvene promjene koje su obilježile cijele generacije.
Zašto baš ti pisci? Literatura koja završava u školskim programima prolazi strogi odabir. Stručnjaci procjenjuju jezičnu vrijednost, društvenu relevantnost i utjecaj na razvoj mlade osobe. Nije to slučajan izbor – svako djelo nosi određene životne lekcije koje se mogu primijeniti i danas.
Također, poznavanje ovih pisaca i njihovih djela postaje dio kulturne pismenosti. Kada netko spomene Krležu ili Nazora u razgovoru… vi ćete znati o čemu se radi. To je kao imati kulturni GPS koji vas vodi kroz složeni svijet hrvatskog društva i njegove povijesti.
Kratki sadržaj

Tema “Zašto ne bi lektira” otkriva ono što svaki roditelj i učenik već zna – čitanje obaveznih školskih knjiga često se percipira kao mučenje, a ne užitak. Analizirat ćemo zašto se to događa i što se može učiniti.
Uvod
Pitanje lektire u školama postalo je pravi gordijski čvor. S jedne strane imamo učenike koji masovno bježe od čitanja kao đavo od tamjana, a s druge nastavnike koji se bore za očuvanje književne tradicije. Što se zapravo događa u glavama naše djece kad im netko spomene riječ “lektira”?
Istraživanja pokazuju da veliki broj učenika danas radije gleda filmske adaptacije ili čita sažetke umjesto da se uhvati u koštac s originalnim djelom. Nije to samo lijenost – to je sistemski problem koji seže dublje od površine. Djeca žive u svijetu brzih sadržaja, TikTok videa i Instagramskih priča. Kad im daš “Grička vještica” od 300 stranica… pa razumiješ reakciju.
Tehnologija je promijenila način kako mladi mozgovi procesiraju informacije. Kratki, vizualno atraktivni sadržaji postali su norma. Zato ne čudi što se tradicionalno čitanje doživljava kao prepreka, a ne prilika za učenje.
Moderni način života dodatno komplicira situaciju. Djeca imaju rasporede guži od menadžera multinacionalnih kompanija. Škola, izvannastavne aktivnosti, društvene mreže – kad tu naći vremena za “Smrt Smail-age Čengića”?
Zaplet
Evo gdje se stvari zakompliciraju. Lektire su često stvarno predugačke i napisane jezikom koji zvuči kao da ga govore vanzemaljci. Uzmi bilo koje djelo iz 19. stoljeća – jezik je toliko arhajčan da i odrasli imaju problema s razumijevanjem, a kamoli petnaestogodišnjaci.
Školski sustav postavlja dodatne prepreke. Umjesto da potiče ljubav prema književnosti, često ju pretvara u maraton memoriranja datuma rođenja pisaca i simbolike leptira u trećem poglavlju. Učenici razvijaju pravi sindrom – čim čuju “analiza lektire”, mozak im se automatski isključuje.
Pritisak je ogroman. Redovite provjere znanja, seminarski radovi, usmene prezentacije – sve to pretvara čitanje u obavezu koju treba što prije “riješiti”. Kad nešto postane obaveza, nestaje čarolija otkrivanja i uživanja u priči.
Stručnjaci predlažuju promjene. Kreativne radionice, mogućnost izbora između nekoliko djela, moderna adaptacija klasika – sve to može pomoći. Ali promjena je spora kao pokretanje računala iz devedesetih.
Brojke govore sve. Istraživanja pokazuju da preko 60% učenika redovito izbjegava čitanje kompletnih lektira. To nije samo statistika – to je poziv uzbune za cijeli obrazovni sustav.
Rasplet
Unatoč svim problemima, lektira ima nezamjenjiv značaj. To je kao with vitamini – možda ti se ne sviđaju, ali potrebni su za zdrav razvoj. Čitanje dugačkih narativa razvija sposobnosti koje kratki tekstovi jednostavno ne mogu pružiti.
Lektira uči strpljenje i fokus – dvije vještine koje su danas rjeđe od jednoroga. U svijetu gdje prosječna koncentracija traje manje od zlatne ribice, sposobnost praćenja složene priče postaje supermoć.
Kritičko razmišljanje se najbolje razvija kroz književnost. Analiziranje motivacija likova, razumijevanje povijesnog konteksta, prepoznavanje tema – to su mentalni mišići koji se jačaju samo kroz praksu.
Kulturna pismenost također je važna. Poznavanje klasičnih djela omogućava razumijevanje referenci u modernoj kulturi. Kad netko spomene “Hamleta” ili “Faust”, nećeš stajati tu kao spomenik.
Stručnjaci inzistiraju da se lektira ne može potpuno zamijeniti drugim oblicima medija. Čitanje aktivira druge dijelove mozga nego gledanje filmova. To je kao razlika između trčanja i gledanja maratona na televiziji.
Zaključak
Situacija s lektirom nije crno-bijela kao šahovska ploča. Učenici imaju opravdane razloge za otpor – mnoga djela stvarno su teška za razumijevanje i ponekad irelevantna za njihov svijet. Ali to ne znači da treba baciti ručnik u ring.
Rješenje leži u prilagodbi, ne u ukidanju. Možda je vrijeme da se klasici “osvježe” modernim prevodima ili objašnjenjima. Možda bi trebalo uvesti više izbora ili skratiti popise obaveznih djela.
Ono što je sigurno – lektira ima svoju ulogu u obrazovanju. Pitanje je kako je učiniti prihvatljivijom novim generacijama. To zahtijeva kreativnost nastavnika, fleksibilnost sustava i razumijevanje da se vremena mijenjaju.
Na kraju, cilj nije prisiliti djecu da vole “Matoša”, već da razviju ljubav prema čitanju općenito. Ako lektira postane most prema tome, a ne zid koji dijeli učenike od književnosti, svi će profitirati.
Tema i ideja djela

“A zašto ne bi” Grigora Viteza postavlja jedno od najvažnijih pitanja dječje književnosti – zašto dječja mašta mora imati granice? Kroz jednostavne stihove autor otvara vrata u svijet gdje baloni mogu rasti na drveću, a znanje se može “prati” kao odjeća.
Glavna tema djela jest dječja kreativnost i njena neograničena snaga. Vitez prikazuje kako djeca prirodno gledaju na svijet – bez predrasuda i ograničenja koje odrasli nameću. Umjesto da kaže “to nije moguće”, dječak u pjesmi pita “zašto ne bi bilo moguće?”. Ta jednostavna promjena perspektive čini svu razliku.
Ideja djela leži u oslobađanju mašte od konvencionalnih okvira. Kroz neobične asocijacije i neočekivane kombinacije (poput sprave za pranje koja bi mogla biti i sprava za stjecanje znanja), autor pokazuje kako dječji um funkcionira – povezuje naizgled nepovezane stvari i stvara nove mogućnosti.
Vitez mudro prepoznaje da je kreativno razmišljanje temelj razvoja ličnosti. Kada dijete može zamisliti balon na drvetu, ono razvija sposobnost da u budućnosti zamisli i ostvari nove ideje, projekte ili rješenja problema. Pjesma tako postaje više od dječje igre riječi – postaje manifest kreativnosti.
Kroz slikovite pjesničke slike, autor potiče djecu da preispitaju svoju okolinu. Svaki stih poziva na nova pitanja i nova zamišljanja. To je ujedno i pedagogička poruka – djeca trebaju očuvati svoju prirodnu radoznalost i hrabrost da postavlja pitanja koja odrasli često smatraju “nelogičnima”.
Analiza likova

Analiza likova u lektirnim djelima ključna je za dublje shvaćanje teksta i razvoj kritičkog mišljenja kod učenika. Ovaj analitički pristup omogućuje mladima da prepoznaju složenost ljudske prirode kroz književne likove te razviju empatiju i razumijevanje različitih perspektiva.
Učenici prvo razlikuju glavne likove (protagoniste) od sporednih likova u književnom djelu. Glavni likovi nose temeljnu radnju i razvoj priče dok sporedni likovi podržavaju narativ i doprinose atmosferi djela. Ova osnovna klasifikacija pomaže u strukturiranom pristupu analizi.
Karakterizacija likova zahtijeva detaljno proučavanje njihovih osobina koje se potvrđuju citatima iz djela. Učenici analiziraju fizičke karakteristike, psihološki profil, motivacije i unutarnje sukobe likova. Takav pristup omogućuje dublje razumijevanje autorovih namjera i tema koje djelo istražuje.
Elementi analize | Opis |
---|---|
Fizičke karakteristike | Vanjski izgled i maniri likova |
Psihološki profil | Unutarnji život, strahovi, želje |
Motivacije | Razlozi za postupke likova |
Razvoj kroz djelo | Promjene tijekom narativa |
Primjerice, u romanu “Bijeg” Milutina Cihlara Nehajeva detaljno se prati psihološki profil glavnog lika što ilustrira važnost dubinske analize za shvaćanje književnih djela. Kod pripovetki poput “Lijeve priče” Alije Isakovića veća je pažnja na odnosima među likovima i njihovoj simbolici što doprinosi razumijevanju tematike djela.
Ovakav pristup analizi likova razvija učeničke sposobnosti kritičkog mišljenja i interpretacije što im omogućuje bolje razumijevanje kako književnih djela tako i složenosti ljudskih odnosa u stvarnom životu.
Književni elementi

Kada se govori o književnim elementima u lektiri, stvari postaju… pa, komplicirane. Tradicionalni pristup u školama često svodi sve na suhu analizu koja učenicima oduzima svaki trag užitka u čitanju. Umjesto da se fokusira na emocije koje djelo budi, nastava se često svodi na mehaničko prepoznavanje figura i stilskih karakteristika.
Jezik kao glavni glumac u ovoj priči često ostaje zanemaren. Učenici se bore s prepoznavanjem metafora i simbola, ali rijetko im se objašnjava zašto je to uopće važno. Što im znači što je nešto personifikacija ako ne razumiju kako ta personifikacija mijenja njihov doživljaj teksta?
Problem je što se književni elementi prezentiraju kao nešto što treba naučiti napamet, a ne kao alati koji pisac koristi da stvori određeni efekt. Kad učenik čita “A zašto ne bi” Grigora Viteza, trebao bi osjetiti radost i slobodu koje stihovi prenose, a ne samo prepoznati da se koristi ponavljanje.
Književni element | Tradicionalni pristup | Alternativni pristup |
---|---|---|
Metafora | Definicija i prepoznavanje | Razumijevanje emocionalnog učinka |
Simbol | Memoriranje značenja | Osobna interpretacija |
Ritam | Brojanje slogova | Osjećanje glazbenosti teksta |
Istina je da književni elementi čine srce svakog djela. Oni su razlog zašto nas neki tekst dirnе, nasmiješi ili rastuži. Ali kad ih tretiramo kao hladne formule umjesto živih komponenti priče… e tu gubimo bitku za ljubav prema književnosti.