Fantastična književnost za djecu i mlade često se oslanja na mitološka bića koja potiču maštu i omogućavaju mladim čitateljima da istražuju dublje teme kroz sigurnu prizmu mašte. Zmajevi i vukodlaci predstavljaju dvije najfascinantnije figure u ovom književnom žanru koji kontinuirano osvaja nova pokoljenja čitatelja.
“Zmajevi vukodlaci” kao lektira omogućava učenicima da kroz fantastičnu priču istražuju teme prijateljstva, hrabrosti i odrastanja, dok istovremeno upoznaju bogatu tradiciju slovenskoga folklora i suvremene interpretacije klasičnih mitoloških motiva.
Ova lektira nije samo još jedna fantastična priča – ona predstavlja most između tradicionalnih narodnih predaja i suvremene dječje književnosti. Kroz analizu likova, simbolike i glavnih tema, učenici otkrivaju kako se древни mitovi prilagođavaju modernom vremenu i zašto određene priče opstaju kroz stoljeća.
Ono što čini ovu lektiru posebno zanimljivom krije se u načinu kako autor spaja elemente horor žanra s toplinom obiteljske priče.
Uvod u lektiru i pisca
Slavko Pregl — ime koje možda ne zvoni poznato na prvi pogled, ali vjerojatno ste se susreli s njegovim djelima više nego što mislite. Ovaj slovenski pisac i dramaturg proslavio se pisanjem za djecu i mlade, a njegova lektira “Zmajevi vukodlaci” postala je prava mala senzacija u školskim klupama regije.
Pregl je rođen 1945. godine u Sloveniji i kroz svoju karijeru pokazao je nevjerojatan talent za… pa, recimo to ovako — pretvaranje strašnih stvari u nešto čemu se možete smijati. I to nije baš lako postići! Kako uopće uspijeva zmaj da bude sladak umjesto zastrašujući?
“Zmajevi vukodlaci” nisu tipična lektira koja vas tjera da zijevate tijekom čitanja. Ovdje se radi o pričama koje spajaju folklor s modernim pristupom — zamislite stare slovenske legende koje su dobile sasvim novi, svježiji izgled. Pregl uzima mitološka bića koja su jahrhunderćima plašila djecu po cijeloj regiji i… okreće im naopačke.
Godina izdanja | Žanr | Ciljna skupina |
---|---|---|
1988. | Fantastična priča | Učenici 5.-8. razreda |
Prevod | Hrvatski | Dostupno u školskim bibliotekama |
Ono što čini ovu lektiru posebnom jest Preglov pristup karakterizaciji — njegovi zmajevi nisu klasični vatreni čudovišta koja haraju po kraljevstvima. Umjesto toga, oni su… pa, gotovo kao vaši susjedi s malo čudnijim navikama. A vukodlaci? Zaboravite na mjesečinu i transformacije — ovdje su oni više poput čudnih rođaka koji dolaze u goste.
Pregl je kroz godine napisao preko 30 knjiga za djecu, ali “Zmajevi vukodlaci” ostaje njegova kruna kada govorimo o spajanju edukacije s čistom zabavom.
Kratki sadržaj

Slavko Pregl je u “Zmajevima vukodlacima” osmislio priču koja se čita kao susret s najneobičnijim susjedima koje možete zamisliti — samo što su ti susjedi mitska bića s velikim srcem.
Uvod
Priča počinje u malom slovenskom selu gdje se dečak Miha doseljava s obitelji. Na prvi pogled sve izgleda normalno — tipična seoska idila s kućicama naslonjenim na brežuljke i mirnim ulicama. Ali Miha ubrzo otkriva da se u ovom selu događaju… kako da kažemo… pomalo neobične stvari.
Njegova nova kuća ima čudnu prošlost. Prethodna vlasnica bila je stara baka koja je uvijek šaputala nešto o “njima koji žive u šumi”. Miha na početku misli da su to samo priče za djecu — one tipične bajke kojima bake plaše unuke da ne zalaze duboko u šumu. Ali kada noću čuje čudne zvukove i ugleda misteriozne sjene… pa, možda te priče ipak nisu samo priče?
Pregl majstorski gradi napetost kroz sitne detalje. Mliječni pastir koji uvijek žuri prije zalaska sunca. Poštar koji nikad ne dostavlja poštu određenim kućama. Staze koje se čine drugačije kad se hoda po njima navečer. Sve to stvara atmosferu misterija koja drži čitatelj u neizvjesnosti — baš kao što i Mihu drži na rubu između racionalnog objašnjenja i prihvaćanja neobičnih istina o svom novom domu.
Zaplet
Kad Miha konačno susreće svoje nove “susjede” — zmaja Žiška i vukodlaka Vuka — njegova reakcija je… pa, recimo da nije onakva kakvu biste očekivali u klasičnim bajkama. Umjesto da bježi vrišteći (što bi bilo sasvim razumno), dečak je fasciniran.
Žiško se ponaša više kao čangrizavi umirovljenik nego kao zastrašujući zmaj. Stalno se žali na reumatizam kada mijenja vrijeme, njegovi plamenovi više nalikuju na šišćuće čajne vrećice nego na razorno oružje, a najveći problem mu je što mu se ljuske olijuštaju kad je pod stresom. Vuk pak prolazi kroz tipične tinejdžerske krize identiteta — transformacija u vukodlaka ga čini nelagodnim u vlastitoj koži (doslovno!), a stalno se pita zašto se mora mjesečno mijenjati kad bi radije ostao kod kuće i gledao televiziju.
Tu se razvija pravo prijateljstvo. Miha im pomaže s modernim problemima (Žišku objašnjava kako funkcionira mikrovalna pećnica, a Vuku daje savjete o kontroli transformacije), dok oni njemu otkrivaju tajne povijesti sela i uče ga o važnosti prihvaćanja različitosti. Njihove avanture postaju sve zanimljivije — od rješavanja misterija nestale stoke do organiziranja tajnih zabava za sva mitska bića iz okolice.
Rasplet
Vrhunac priče dolazi kada se Miha mora odlučiti hoće li zadržati tajnu o svojim neobičnim prijateljima ili će je podijeliti s ostatkom sela. Situacija postaje kompliciranija kad se u selo doseli “stručnjak za paranormalne pojave” koji planira “riješiti” problem mitskih bića jednom zauvijek.
Ovdje Pregl pokazuje pravu dubinu svojeg pripovijedanja. Miha shvaća da nije pitanje u tome što su Žiško i Vuk različiti — pitanje je u tome što većina ljudi nije spremna prihvatiti različitost. Dečak osmišljava plan koji uključuje cijelo selo, a koji će pokazati da se zmajevi i vukodlaci mogu uklopiti u zajednicu ako im se da prilika.
Rješenje je istovremeno jednostavno i genijalno — Miha organizira “Festival folklornih priča” gdje Žiško i Vuk nastupaju kao “performeri u kostimima”. Selo je oduševljeno njihovim “glumerskim” talentima, turisti počinju dolaziti, a lokalna ekonomija cvjeta. Stručnjak za paranormalno odlazi razočaran što nije pronašao “prave” čudovišta, ne shvaćajući da su ona bila pred njegovim nosom cijelo vrijeme.
Zaključak
Preglova priča završava toplom porukom o tome da je dom tamo gdje vas prihvaćaju kakvi jeste. Miha je pronašao svoje mjesto u ovom neobičnom selu, Žiško je konačno našao nekoga tko cijeni njegovu mudrost (i ne smije se na njegove starčeve dane), a Vuk je naučio da transformacija može biti prednost, a ne nedostatak.
Autor ne završava priču klasičnim “i živjeli su sretno do kraja života”, već ostavlja osjećaj da se avanture tek nastavljaju. Čitatelji zatvaraju knjigu s osmijehom na licu i mješavinom nostalgije za završenom pričom i uzbuđenja jer znaju da ovakvi prijatelji uvijek imaju nove priče za ispričati.
Ono što čini ovu lektiru posebno uspješnom jest to što Pregl nikad ne podcijenjena svoju mladu publiku. Djeća prepoznaju dublje poruke o prihvaćanju, druženju i odrastanju, ali istovremeno uživaju u humornim situacijama i neočekivanim obrtima. To je ona rijetka vrsta priče koja se može čitati na više razina — i kao zabavna pustolovina i kao meditacija o tome što znači biti drugačiji u svijetu koji često ne voli različitost.
Tema i ideja djela

Pregl u “Zmajevima vukodlacima” istražuje onu vječnu temu koja muči svako dijete – kako se nositi s time da si drugačiji. Ali umjesto da nam servira još jednu dosadnu priču o “budi svoj”, on postavlja pitanje: što ako su oni drugi još čudniji od tebe?
Glavna tema djela vrti se oko prihvaćanja različitosti, ali ne na onaj predvidljiv način. Miha se ne mora samo prilagoditi novom selu – mora prihvatiti činjenicu da mu susjedi doslovce nisu ljudi. To je kao da se preseliš u novu četvrt i otkriješ da ti susjed drži zmajeve umjesto mačaka.
Odrastanje kroz neočekivano prijateljstvo predstavlja srce priče. Pregl pametno koristi mitološka bića kao metaforu za sve one “čudake” s kojima se susrećemo tijekom života. Žiško i Vuk nisu samo zmaj i vukodlak – oni su personifikacija svih onih ljudi koji na prvi pogled djeluju zastrašujuće, a kasnije se pokažu kao topli i brižni prijatelji.
Autor se također dotiče teme predrasuda kroz lik “stručnjaka za paranormalne pojave”. Ovaj antagonist simbolizira sve one koji iz straha ili neznanja žele uništiti ono što ne razumiju. Pregl tako postavlja važno pitanje: tko je stvarno opasan – čudovište koje se drži podalje ili čovjek koji iz principa mrzi sve što je drugačije?
Na kraju se sve svodi na jednu jednostavnu poruku: zajednica je jača kada prihvaća svačiju jedinstvenost. Festival folklornih priča postaje simbol tog prihvaćanja – mjesto gdje se različitost slavi umjesto da se skriva.
Analiza likova

Glavni junaci u Pregljevoj priči funkcioniraju kao ogledalo naših vlastitih čudnosti – jer tko od nas nema neki “skriveni” aspekt koji teško objašnjava drugima?
Miha predstavlja tipičnog klinca koji se našao u potpuno novoj situaciji. Nije samo preseljenje u novo selo problem… nego što radiš kad otkriješ da ti je susjed zmaj koji gleda turske sapunice? Pregl genijalno koristi Mihinu perspektivu da pokaže kako djeca prirodno prihvaćaju čudno i neobično – bez onih predrasuda koje nas odrasli “učimo” kroz godine.
Žiško zmaj ruši sve stereotipe o mitološkim čudovištima. Umjesto vatrerog čudovišta koje terorizira seljane, dobivamo umirovljenog zmaja s reumatizmom koji se žali na vremenske prilike. (Zvuči poznato, zar ne?) Njegova karakterizacija pokazuje kako Pregl vješto koristi humor da demistificira strahove – Žiško je više poput starog susjeda koji previše priča nego opasno biće.
Lik | Glavni trait | Simbolizira |
---|---|---|
Miha | Prilagodljivost | Otvorenost prema različitostima |
Žiško | Čangrizavost | Stariju generaciju s iskustvom |
Vuk | Identitetska kriza | Tinejdžerske probleme |
Vuk vukodlak pak utjelovljuje sve one tinejdžere koji ne znaju gdje pripada. Transformacije u vukodlaka postaju metafora za one neugodne faze odrastanja kad se ne osjećaš ni dijete ni odrastao. Pregl mu daje dubinu kroz unutarnje borbe s vlastitim identitetom.
Antagonist u liku “stručnjaka za paranormalne pojave” predstavlja ono najgore u ljudskoj prirodi – strah od nepoznatog koji prerasta u agresiju. Kroz njega autor kritizira sve one koji se boje različitosti umjesto da je pokušaju razumjeti.
Književni elementi

Pregl ne dira samo površinu priče—on koplje duboko u književne tehnike koje čine Zmajeve vukodlake nečim posebnim. Personifikacija je njegov glavni adut; zmajevi i vukodlaci dobivaju ljudske karakteristike koje su… pa, prilično poznate svima nama. Tko se nije sreo s Žiškovom vrstom čangrizavog susjeda koji se žali na buku?
Humor kao književni element prolazi kroz cijelu priču poput crvene niti. Pregl koristi ironiju kad prikazuje “strašne” zmajeve koji se žale na reumatizam, a satiru kad ismijava stručnjake koji se prave pametniji od svih. Ovaj spoj čini da se djeca smiju, a da pritom ne shvaćaju da uče o toleranciji.
Simbolizam je suptilno ugrađen—zmaj Žiško predstavlja sve one “cudake” u našoj okolini koje sprva ne razumijemo. Festival folklornih priča na kraju? To nije samo zabava, već metafora za društvo koje slavi različitost.
Književni element | Primjer iz djela | Funkcija |
---|---|---|
Personifikacija | Žiško koji čita novine i pije kavu | Približava mitološka bića čitatelju |
Humor | Vukodlac koji se žali na tinejdžerske probleme | Razbija napetost i poučava kroz smijeh |
Simbolizam | Festival kao završetak priče | Predstavlja ideal zajednice koja prihvaća razlike |
Narativna perspektiva u trećem licu omogućava Preglu da skoči između različitih likova, dok dijalog odiše autentičnošću—zmajevi zaista govore kao naši susjedi, samo s malo više dima iz nosa.