Većina učenika se suočava s izazovom razumijevanja klasičnih lektira, a “Pusa od krampusa” Ankice Lovrić posebno može biti zbunjujuća zbog svojih brojnih likova i kompleksnih tema. Ova novela nije samo još jedna obavezna lektira koju treba “preživjeti” – ona nudi duboke uvide u ljudske odnose i društvene probleme.
“Pusa od krampusa” je satirična novela koja kroz humor i ironiju prikazuje život malograđanske sredine, fokusirajući se na licemjerje društva i ljudske mane kroz prizmu svakodnevnih situacija i interpersonalnih odnosa.
Mnogi čitatelji propuštaju bogатstvo ove priče jer se previše usredotočuju na memoriranje imena likova umjesto na razumijevanje poruka koje autorica prenosi. Ova analiza će otkriti zašto je Lovričina kritika društva i danas aktualna i kako prepoznati sve simbole koje je vješto utkala u svoju priču.
Uvod u lektiru i pisca
Ankica Lovrić – ime koje je kod generacija učenika izazivalo mješovite osjećaje. Jedna od najvažnijih predstavnica hrvatske međuratne proze, rođena je 1896. godine u Osijeku, a njezin književni opus obilježen je oštrim社會社會 pogledom na malotrađansko društvo svoga vremena.
“Pusa od krampusa” nastala je 1936. godine kao dio zbirke “Kratke priče”, upravo u razdoblju kada je Lovrić bila na vrhuncu svoje književne snage. Satirična novela – tako stručnjaci najčešće kategoriziraju ovo djelo – donosi nam priču koja je daleko od običnih ljubavnih romana koje možda očekujete.
Lovrić se proslavila svojom sposobnošću da kroz ironiju i humor razotkriva društvene mane. Njezin pisački stil odlikuje se:
Karakteristika | Opis |
---|---|
Satiričan ton | Oštro ismijava društvene nedostatke |
Psihološka analiza | Duboko prodire u motivacije likova |
Društvena kritika | Razotkriva licemjerje malograđanštine |
Ironija | Koristi suptilnu ironiju za naglašavanje poruka |
Što čini ovu novelu posebnom? Lovrić ne piše običnu priču o ljubavi – ona secira društvene odnose s preciznosti kirurga. Kroz likove poput Anke Boromejke i njezine okoline, autorica nam prikazuje svijet u kojem su površnost i licemjerje postali norma.
Mnogi čitatelji propuštaju činjenicu da je Lovrić bila progresivna autorica svoga vremena. U doba kada su žene tek počinjale osvajati književnu scenu, ona je hrabro kritizirala patrijarhalnu strukturu društva i postavila temelje za moderne feminističke teme u hrvatskoj književnosti.
Kratki sadržaj

Ova satirična novela prati pripovjedni luk koji se vrti oko malograđanske zajednice i njenih licemjernih vrijednosti. Kroz misteriozni događaj koji uzburkava mirnu svakodnevicu, Lovrić majstorski razgrađuje fasadu pristojnosti koju njeguje zatvoreno društvo.
Uvod
Priča počinje u tipičnom malograđanskom okruženju gdje svaki stanovnik živi pod lupom susjedske radoznalosti. Lovrić postavlja scenu kroz opis monotone svakodnevice u kojoj se glavna protagonistica Katica nalazi usred životne krize.
Katica je žena koja se bori s vlastitim željama i društvenim očekivanjima — razdirana između onoga što mora biti i onoga što želi postati. Autorica ju prikazuje kao tipičnu predstavnicu svog vremena: obrazovanu ženu koja se osjeća zarobljeno u konvencionalnim okvirima braka i materinstva.
Kroz Katičine unutrašnje monologe čitatelj upoznaje karaktere koji je okružuju — muža koji je emotivno odsutan, djecu koja je tretiraju kao servis za potrebe, te susjedu čija se radoznalost proteže daleko preko granica pristojnosti. Svaki lik predstavlja određeni aspekt malograđanskog mentaliteta koji Lovrić namjerava razotkriviti.
Već na početku priče nazire se napetost između površinske harmonije i duboko ukorijenjih frustracija. Atmosfera je nabijena neiskazanim željama i prikrivenim osjećajima koji će uskoro eksplodirati kroz središnji događaj novele.
Zaplet
Središnji događaj koji pokreće radnju jest misteriozni “pusa od krampusa” — događaj koji potresa ustaljeni red malograđanske zajednice. Ovaj simbolički čin predstavlja trenutak kada se prikrivene napetosti konačno oslobađaju na površinu.
Katica se nalazi u situaciji gdje mora donijeti odluku koja će definirati ostatak njenog života. Autorica koristi ovaj moment kako bi istakla ograničenja koja društvo nameće ženama — one moraju birati između vlastite sreće i društvenog prihvaćanja.
Kroz razvoj zapleta Lovrić uvodi čitav spektar sporednih likova koji svaki na svoj način reagiraju na nastalu situaciju. Njihove reakcije otkrivaju duboko ukorjenjene predrasude, licemjerje i površnost malograđanske mentalnosti.
Posebno je zanimljiva autoričina portretizacija muških likova koji pokazuju nesposobnost za empatiju ili dublje razumijevanje ženskih potreba. Oni funkcioniraju kao predstavnici patrijarhalnog sustava koji žene svodi na uloge supruga i majki.
Napetost raste kako se priča približava kulminaciji — trenutku kada će se sve prikrivene istine morati suočiti s javnošću. Lovrić vješto gradi suspense koristeći ironiju i sarkastične komentare koji razotkrivaju apsurdnost cijele situacije.
Rasplet
Kulminacijski trenutak novele donosi razrješenje koje je istovremeno i očekivano i iznenađujuće. Lovrić ne pruža jednostavne odgovore — umjesto toga postavlja pitanja o prirodi ljudskih odnosa i cijeni društvenog prihvaćanja.
Katičina odluka predstavlja simboličan čin oslobađanja od konvencionalnih okova. Međutim, autorica jasno pokazuje da svaka odluka nosi vlastite posljedice, a sloboda često dolazi s velikim cijenama.
Reakcije okolnih likova na razrješenje otkrivaju pravu prirodu malograđanske zajednice. Oni koji su se predstavljali kao moralni čuvari pokazuju se kao najgori licemjeri. Susjedska solidarnost pokazuje se kao površinska kada se suoči s pravim izazovom.
Lovrić koristi završetak kako bi naglasila svoje glavne teme: kritiku patrijarhalnog društva, osudu licemjerja i potrebu za autentičnošću u međuljudskim odnosima. Razrješenje nije sretno u tradicionalnom smislu — to je realistično i pomalo gorko.
Autorica namjerno ostavlja određene aspekte priče otvorenim za interpretaciju. Time potiče čitatelje na vlastito promišljanje o temama koje postavlja i njihovoj relevantnosti u vlastitom životu.
Zaključak
Završetak novele ne donosi mirno smirivanje napetosti — naprotiv, ostavlja čitatelje s osjećajem nelagode i potrebom za daljnjim promišljanjem. Lovrić je postigla ono što je namjerila: stvorila je djelo koje ne pruža utjehu nego provocira.
Katičin lik na kraju priče predstavlja transformaciju koja nije potpuna — ona je još uvijek žena svog vremena, ograničena društvenim konvencijama, ali sada svjesnija vlastitih mogućnosti i ograničenja.
Malograđanska zajednica ostaje nepromijenjena — njeni članovi vraćaju se svojim rutinama kao da se ništa nije dogodilo. Ovim pristupom autorica ističe otpornost društvenih struktura na promjene.
Simbolika “pusa od krampusa” ostaje djelomično enigmatična — to je svjesna odluka autorice koja želi da čitatelji sami pronađu značenje koje im odgovara. Različite interpretacije obogaćuju djelo i čine ga relevantnim za različite generacije čitatelja.
Lovrić završava novelu ostavivši dojam da su se događaji mogli odvijati drugačije, ali da su društvene okolnosti praktički odredile njihov tok. To je ujedno i njena najjača kritika sustava u kojemu je živjela.
Tema i ideja djela

Ako se pitate što uopće Ankica Lovrić pokušava reći kroz “Pusu od krampusa”… pa, nije baš slučajno odabrala tako bizaran naslov, ha?
Glavna tema novele je licemjerje malograđanskog društva — ona vrsta društva gdje svi znaju sve o svima, ali se prave da ne vide ono što im ne paše. Lovrić vješto koristi satiru da razotkrine fasadu pristojnosti koju ljudi nose kao masku. Kroz Katičinu priču, autorica istražuje sukob između individualnih želja i društvenih očekivanja.
Centralna ideja djela leži u tome kako jedna naizgled beznačajna situacija (taj famozni “pusa od krampusa”) može potpuno razgoliti pravu prirodu ljudi. Kao kad bacite kamen u mirno jezero — círcoli se šire sve dalje i dalje, otkrivajući ono što je bilo skriveno ispod površine.
Lovrić se posebno fokusira na položaj žene u patrijarhalnom društvu. Katica nije samo lik — ona je simbol svih žena koje se bore s ograničenjima koja im nameće konzervativna sredina. Njena dilema između konformizma i autentičnosti odražava univerzalnu borbu za osobnu slobodu.
Autorica također istražuje psihologiju malih sredina gdje glasine putuju brže od svjetlosti, a predrasude se prenose s koljena na koljeno. Kroz ironiju i humor, Lovrić postavlja zrcalo svom vremenu — ali i našem, jer (budimo realni) koliko se toga zapravo promijenilo?
Najzanimljivije je što Lovrić ne daje gotove odgovore. Umjesto toga, provocira čitatelje da sami pronađu istinu u toj složenoj mreži ljudskih odnosa i društvenih konvencija.
Analiza likova

Kad se zaronimo u Lovrićin svijet likova, odmah shvaćamo da ova žena nije šala – svaki lik je pažljivo isklesan kao da ga je netko stvarno poznavao u lokalnoj kavani na Trgu.
Katica stoji u centru kao pravi enigmat. Nije vaša tipična heroina koja pjeva po kući i čeka princa… ne, ona je složena žena zarobljena između vlastitih želja i onih prokletih društvenih pravila koja joj govore što “pristoji”. Lovrić je kroz nju prikazala svaku ženu koja se ikad osjećala kao da živi u premalom kaputu – sve je tu, ali nekako steže na pogrešnim mjestima.
Ono što je genijalno kod Katice – ona nije ni anđeo ni vrag. Stvarna je, s onim mešavinom hrabrosti i straha koju svi nosimo. Kad se odluči na svoj čin (taj famozni “pusa od krampusa”), to nije impulzivna gesta već culminacija godina potisnute frustracije.
Sporedni likovi funkcioniraju kao živući barometar malograđanske gluposti. Svaki od njih nosi svoju dozu licemjerja – oni koji se zgražaju na javno, a privatno… pa, tu je već druga priča. Lovrić ih koristi kao ogledalo društva koje voli pokazivati prstom, a vlastite grijehe gura pod tepih.
Tip lika | Funkcija u priči | Simbolička uloga |
---|---|---|
Katica | Glavni lik | Simbol potlačene ženske individualnosti |
Susjedi/zajednica | Kolektivni antagonist | Reprezent malograđanskog licemjerja |
Muškarci u priči | Pasivni akteri | Patrijarhalna struktura moći |
Autorica ih sve psihološki secira s preciznošću kirurga, otkrivajući kako jedan mali skandal može razotkriti cijelu mrežu skrivenih napetosti i frustracija.
Književni elementi

Ankica Lovrić nije baš slučajno odabrala satiričan pristup za “Pusu od krampusa” – satirička proza joj je omogućila da brutalno iskreno prikaže malograđansko društvo bez da direktno napada. Kao što kirurg precizno secira tkivo, Lovrić secira ljudske karaktere kroz ironiju koja bode više nego otvorena kritika.
Simbolizam u noveli funkcionira na više razina – sam “krampusov pusa” postaje metafora za sve ono što društvo želi sakriti ispod fasade pristojnosti. Taj misteriozni čin nije samo događaj u priči, već katalizator koji razotkriva pravu prirodu likova. Baš kao što jedna kap kiše može pokvariti savršeno uređenu frizuru, jedan pusa ruši cijelu konstrukciju lažne moralne superiornosti.
Lovrićin psihološki realizam posebno dolazi do izražaja kroz Katičin unutrašnji monolog. Autorica ne prikazuje samo što likovi rade – ona zalazi duboko u zašto to rade. Njezina tehnika podsjećeća na moderne psihološke drame gdje je ono što se ne kaže često važnije od onoga što se izgovori naglas.
Narativna struktura prati klasičan obrazac, ali s jednim zvukom – Lovrić namjerno ostavlja kraj otvoren. Kao što detektivski roman bez rješenja frustrira čitatelje, ova tehnika prisiljava publiku da sama razmisli o poruci.
Književni element | Funkcija u djelu |
---|---|
Satiričnost | Razotkriva društvene mane |
Simbolizam | Dublje značenje površnih događaja |
Ironija | Naglašava kontraste |
Psihološki realizam | Prikazuje složenost ljudske prirode |