Ivo Andrić’s “Prokleta avlija” često predstavlja izazov za učenike koji se prvi put susreću s ovim kompleksnim djelom. Mnogi se pitaju kako pristupiti analizi ovog romana koji spaja historiju, psihologiju i filozofiju u jedinstvenu priču o ljudskoj prirodi.
“Prokleta avlija” je roman o zatvorskom dvorištu u Carigradu gdje se kroz likove zatvorenika razotkrivaju duboke istine o ljudskom ponašanju, nadi i očaju u ekstremnim uvjetima.
Andrićev majstorski pristup pripovijedanju kroz uokvirenu strukturu stvara slojeve značenja koji zahtijevaju pažljivu analizu. Svaki lik nosi svoju priču, a dvorište postaje metafora za širi ljudski usud. Ova lektira otkriva zašto je Andrić dobio Nobelovu nagradu i kako je uspio uhvatiti samu bit balkanske duše u jednom zatvorenom prostoru.
Uvod u lektiru i pisca
Ivo Andrić — ime koje čim spomenete pred bilo kojim srednjoškolcem odmah izazove… pa, recimo, mješovite osjećaje. S jedne strane, tu je Nobelova nagrada za književnost iz 1961. godine (jedina takva priznanja u našim krajevima), a s druge strane, tu su njegovi romani koji zahtijevaju… pa, malo više pažnje nego obična lektira.
“Prokleta avlija” iz 1954. godine predstavlja svojevrsnu književnu zagonetku koja spaja historiju Osmanskog carstva s psihološkim portretima ljudi koji su se našli u nezavidljivoj situaciji. Andrić je bio majstor u tome da kroz priče u priči stvori slojeve značenja koji se otvaraju tek nakon pažljivog čitanja.
Za razliku od svojih poznatijih djela poput “Na Drini ćuprija” ili “Travničke hronike”, ovaj roman se fokusira na zatvoreno dvorište u Carigradu gdje se sudaraju različite sudbine i karakteri. Andrić koristi ovo claustrophobično okruženje kao svojevrsnu laboratoriju ljudskih emocija — mjesto gdje se otkrivaju najdublje istine o tome što nas čini ljudskima.
Osnovni podaci | Detalji |
---|---|
Godina izdanja | 1954. |
Žanr | Historijski roman |
Broj stranica | Oko 200 |
Glavna tema | Zatočeništvo i ljudska priroda |
Stil | Složena naracija s više pripovijedača |
Ono što čini ovaj roman posebno izazovnim za učenike jest činjenica da Andrić ne “služi” priču na tanjuru. Umjesto toga, čitatelj mora aktivno sudjelovati u razotkrivanju značenja kroz simbole, metafore i psihološke portrete likova.
Kratki sadržaj

“Prokleta avlija” nije samo još jedan Andrićev roman – to je психолошka spirala koja uvlači čitatelje u dubinu ljudske duše kroz zatvorsko dvorište osmanskog Carigrada.
Uvod
Roman počinje tiho, gotovo nenametno. Fra Petar dolazi u zatvorsko dvorište – mjesto gdje se križaju sudbine, gdje se susreću različiti svjetovi i gdje vrijeme teče drugačije. Andrić majstorski postavlja scenu kroz oči mladog fratra koji je tek stigao u ovaj mikrokozmos ljudske patnje.
Čitatelj se odmah nalazi u poziciji posmatrača, baš kao fra Petar. Dvorište nije obično zatvorsko mjesto – to je živi organizam gdje svaki zatvorenik nosi svoju priču, svoju bol, svoju nadu. Tu je i Džem sultanin grob, centralna figura oko koje se vrti cijela priča, iako je on odavno mrtav.
Andrić ne žuri s objašnjenjima. Umjesto toga, polako predstavlja likove koji će postati ključni za razumijevanje romana. Tu je Karahodža, mudri turski učenjak; zatim Haim, jevrejski trgovac; i mnogi drugi čiji će glasovi ispuniti stranice knjige. Svaki od njih nosi dio mozaika koji čini ovu složenu priču.
Čini se jednostavno na prvi pogled – samo grupa ljudi zatvorena u dvorištu. Ali Andrić već u uvodnim poglavljima naznačuje da se radi o nečem dubljem. Dvorište postaje metafora za ljudsku egzistenciju, a zatvorennici predstavljaju različite načine kako se ljudi nose s ograničenjima života.
Zaplet
Pravi zaplet počinje kada fra Petar počne slušati priče drugih zatvorenika. Svaka priča je priča unutar priče, a Andrić koristi tehniku uokvirenih pripovijesti koja čitatelje vodi kroz labirint ljudskih sudbina.
Centralna figura postaje Džem sultan – sin sultana Mehmeda Osvojitelja koji je poginuo u borbi za prijesto. Njegov grob u dvorištu postaje simbolom tragične sudbine, a njegova priča povezuje sve ostale priče u jedinstvenu cjelinu. Kroz glasove različitih pripovjedača saznajemo fragmente Džemove priče – kako je bježao pred bratom, kako je tražio utočište, kako je na kraju umro daleko od domovine.
Ali Džemova priča nije samo istorijska anegdota. Ona postaje ogledalo u kojem se svi ostali zatvorenici prepoznaju. Svaki od njih je na svoj način prognanik, svaki nosi svoj teret, svaku muči vlastito pitanje identiteta i pripadanja.
Haim priča o svojoj porodici, o trgovini, o tome kako je završio u dvorištu. Karahodža dijeli svoju mudrost, ali i svoju tugu. Fra Petar postupno shvata da nije slučajno došao među ove ljude – da i on nosi svoju priču koju možda još nije spreman da podnese.
Napetost raste ne kroz vanjske događaje, već kroz psihološku dubinu likova. Svaki razgovor otkriva novi sloj značenja, svaka priča baca novo svjetlo na ljudsku prirodu. Čitatelj počinje shvatati da se radi o univerzalnoj priči o tome što znači biti čovjek.
Rasplet
Rasplet “Proklete avlije” nije klasičan – nema dramatičnih obrata ili neočekivanih rješenja. Umjesto toga, Andrić polako spaja sve priče u jedinstvenu sliku o ljudskoj sudbini. Fra Petar počinje razumijevati da je dvorište samo scene, a prava drama se odvija u dušama ljudi.
Džemova priča dostiže svoj vrhunac kada čitatelj shvati da se radi o metafori za sve one koji su kroz istoriju bili proganjani, izbačeni iz svojih domova, primorani da traže utočište na tuđoj zemlji. Njegov grob postaje simbol svih neispunjenih snova, svih prekinutih života, svih tragičnih sudbina.
Fra Petar postupno mijenja svoju perspektivu. Ono što je na početku doživljavao kao zatvor, sada vidi kao mjesto gdje se otkrivaju najdublje istine o ljudskoj prirodi. Svaki zatvorenik mu postaje učitelj, svaka priča mu daje novo razumijevanje života.
Haim, Karahodža i ostali likovi nisu samo slučajni suputnici – oni su dijelovi jedne veće priče o tome kako ljudi pronalaze smisao uprkos patnji, kako grade mostove razumijevanja preko kulturnih i vjerskih razlika, kako ljubav i solidarnost mogu postojati i u najtežim uvjetima.
Roman se završava ne kroz dramtički čin, već kroz tiho prihvaćanje. Fra Petar shvata da će i on postati dio dvorišta, da će i njegova priča biti ispripovijedana budućim zatvorenicima, da je ciklus priča beskonačan kao što je beskonačna ljudska potreba za razumijevanjem i povezanošću.
Zaključak
“Prokleta avlija” na kraju ostavlja čitatelje s više pitanja nego odgovora, što je upravo Andrićeva namjera. Roman ne pruža jednostavna rješenja za složene ljudske dileme – umjesto toga, poziva na razmišljanje o univerzalnim temama koje nadilaze kulturne i vremenske granice.
Dvorište prestaje biti samo fizičko mjesto i postaje simbol ljudske egzistencije. Svi smo mi, na neki način, zatvorenici vlastitih okolnosti, svojih strahova, svojih ograničenja. Ali upravo kroz priče koje jedan drugome pripovijadamo, kroz razumijevanje tuđe patnje i dijeljenje vlastitih iskustava, pronalazimo smisao i nadu.
Fra Petar odlazi iz dvorišta promijenje čovjek. Ono što je naučio od drugih zatvorenika nosiće sa sobom kroz život. Njihove priče postaju dio njegove priče, a njegova priča će jednog dana postati dio nečije tuđe. To je Andrićeva poruka – da su svi mi povezani nevidljivim nitima priča, da naše patnje i radosti nisu usamljene, da kroz dijeljenje iskustava gradimo mostove razumijevanja.
Roman pokazuje kako literatura može biti most između različitih kultura, religija i svjetonazora. Kroz likove poput Haima, Karahodže i fra Petra, Andrić demonstrira da ljudske vrjednosti poput suosjećanja, mudrosti i solidarnosti nadilaze sve podjele. Prokleto dvorište postaje blagosloveno mjesto susreta duša koje traže razumijevanje u složenom svijetu.
Tema i ideja djela
Prokleta avlija donosi nešto što rijetko viđamo u književnosti – duboku psihološku studiju ljudske prirode kroz prizmu zatočeništva. Andrić ne piše samo o fizičkom zatvoru u osmanskom Carigradu, već o metafizičkom zatvoru u kojem se nalazi svaki čovjek.
Centralna tema romana krije se u samom naslovu… to dvorište nije “prokleto” zbog zidova koji ga okružuju, već zbog ljudske sudbine koju simbolizira. Fra Petar, naš prozor u ovaj svijet, polako shvaća da svatko od zatvorenika nosi svoju priču – svoju “prokletost” koja ga je dovela tu.
Andrićeva genijalnost leži u tome što kroz likove poput Karahodže i Haima istražuje univerzalne teme:
- Identitet i pripadnost – tko smo kad nam oduzmu sve?
- Međuljudsku povezanost – kako patnja spaja ljude različitih vjera i kultura
- Prolaznost života – dvorište kao simbol ljudske smrtnosti
Najsnažnija ideja romana? Da su svi mi zatvorenici na neki način. Džem sultan, sin sultana koji nikad neće vladati, predstavlja tragiku neostvarenih snova. Njegov lik postaje ogledalo za sve ostale – svaki zatvorenik ima svoju “carsku” prošlost koja ga muči.
Andrić majstorski koristi techniku priče u priči da pokaže kako se ljudska iskustva preplićú i nadopunjuju. Fra Petar (i mi s njim) postupno razumije da dvorište nije mjesto kazne, već škola života gdje se uči o ljudskoj prirodi.
Na kraju, “prokleta avlija” postaje metafora za čitav ljudski usud – zatvoreni smo između rođenja i smrti, ali upravo u tom “zatvoru” otkrivamo što znači biti čovjek.
Analiza likova

Andrićevi likovi u “Prokletoj avliji” nisu samo književni konstrukti – oni su živi ljudi s kojima svaki čitatelj može uspostaviti duboku vezu. Fra Petar služi kao naš vodič kroz ovaj labirint ljudskih sudbina, a njegova transformacija od naivnog mladića do mudraca koji razumije složenost ljudske prirode odražava putovanje svakog od nas.
Karahodža predstavlja mudrost koja proizlazi iz patnje. Ovaj turski učenjak ne propovijeda iz knjiga već iz životnog iskustva. Njegov lik pokazuje da pravu mudrost ne stječemo u školskim klupama već kroz suočavanje s teškoćama života. Haim jevrejski trgovac otkriva kako materijalne stvari gube značaj kada se suočimo s osnovnim egzistencijalnim pitanjima.
Džem sultan – zrcalo svih sudbina
Centralni lik Džem sultana funkcionira kao ogledalo u kojemu se reflektiraju sve ostale sudbine. Njegov pad s vlasti simbolizira krhkost ljudske moći i sreće. Andrić maestralno koristi ovaj lik da pokaže kako se čak i najmoćniji ljudi mogu naći u istom položaju kao i obični smrtnici.
Tipologija likova prema funkciji
Tip lika | Predstavnik | Funkcija u djelu |
---|---|---|
Pripovjedač | Fra Petar | Čitateljev vodič kroz priču |
Mudrac | Karahodža | Prenošenje životnih lekcija |
Tragični junak | Džem sultan | Simbolizira pad moći |
Pragmatičar | Haim | Pokazuje promjenu vrijednosti |
Svaki lik nosi svoju “prokletost” – fra Petar svoju mladenačku nevinost, Karahodža teret znanja o ljudskoj prirodi, a Džem sultan nostalgiju za izgubljenim carstvom. Ova raznolikost omogućuje čitateljima da pronađu djelić sebe u svakom od njih.
Književni elementi

Andrić je u “Prokletoj avliji” majstorski iskoristio sve elemente koje jedna dobra lektira mora imati da drži čitatelja budnim noću. I vjerujte, neće vam biti lako zatvoriti oči kad jednom uronite u tu priču…
Simbolika prolazi kroz roman poput zlatne niti – dvorište nije samo običan zatvorski prostor, već postaje mikrouniverzum ljudskog postojanja. Svatko od nas ima svoju “prokletu avliju”, zar ne? Fra Petar to shvaća kroz susrete s drugim zatvorenicima, a svaki kamen dvorišta priča svoju priču o patnji i nadi.
Andrićev stil pripovijedanja je nešto što vas može ostaviti bez teksta. Koristi tehniku priče u priči – jedna se priča stapanja s drugom poput matrice ruskih babuški. Fra Petar sluša Karahodžu, Karahodža priča o Džem sultanu, a vi se gubite u tim slojevima ne znajući gdje jedna priča završava a druga počinje.
Književni element | Primjer iz romana |
---|---|
Glavni simbol | Zatvorsko dvorište kao metafora ljudske sudbine |
Pripovjedni postupak | Priča u priči |
Glavna tema | Čovjekova usamljenost i potraga za smislom |
Karakterizacija | Psihološki portret kroz dijalog |
Композиција romana prati unutrašnji tok fra Petrove svijesti – počinje s neznanjem i završava mudrosću. Andrić ne žuri s radnjom jer zna da prave istine trebaju vremena da sazriju. Kroz kratke epizode i duže refleksije gradi napetost koja drži čitatelja do kraja.
Jezična stilizacija odražava multikulturnošću Carigrada – čujete turske, arapske, jevrejske izraze koji se prirodno stapaju s hrvatskim. To nije slučajno – Andrić tako stvara autentičan osjećaj mjesta i vremena koji vas prenosi ravno u to zatvorsko dvorište.