Dugo godina nakon što je objavljeno, djelo Milana Begovića Igračka vjetrova još uvijek intrigira čitatelje svojom složenošću i dubinom. Ova драma koja obrađuje teme ljubavi, strasti i društvenih konvencija postala je neizostavna lektira u srednjoškolskom obrazovanju.
“Igračka vjetrova” je драma u tri čina koju je napisao Milan Begović 1920. godine, a koja prikazuje tragičnu ljubavnu priču između Vladimira i Margarete kroz sukob između čiste ljubavi i društvenih stega.
Mnogi učenici i studenti traže detaljnu analizu ovog klasičnog djela kako bi bolje razumjeli Begovićeve likove i glavne teme koje prožimaju radnju. Kroz čitanje ovog vodiča, svatko će moći dublje ući u srž ovog remek-djela hrvatske književnosti i otkriti zašto je upravo Igračka vjetrova stekla status jedne od najvažnijih drama hrvatskog teatra.
Uvod u lektiru i pisca
Milan Begović – ime koje svaki učenik koji se priprema za maturu već poznaje iz naslova. Ali tko je bio taj čovjek koji je stvorio jednu od najčitanijih drama hrvatske književnosti? Rođen 1876. godine u Vrlici kod Splita, Begović je bio pravi književni svestraš – dramatičar, pjesnik, romanopisac i prevoditelj koji je ostavio neizbrisiv trag u hrvatskom kulturnom prostoru.
“Igračka vjetrova” nastala je 1920. godine, u vremenu kada je Europa još uvijek zalizivala rane Prvog svjetskog rata. Begović je u toj atmosferi stvorio djelo koje govori o vječnim temama – ljubavi, žrtvi i moralnim dilemama koje se ne mijenjaju bez obzira na epoca. Drama je brzo postala hit među čitateljima jer se bavi pitanjima koja muče svakog čovjeka: što smo spremni učiniti za ljubav i gdje su granice naše moral?
Ono što čini ovu dramu posebnom jest Begovićeva sposobnost da kroz relativamente kratko djelo ispriča duboku priču o sukobu između srca i razuma. Likovi nisu jednostavni – oni su složeni ljudi s pravim motivima koji ponekad rade pogreške. To je razlog zašto “Igračka vjetrova” i danas rezonira s mladima koji čitaju ovu lektiru u srednjoškolskim klupama.
Begovićev stil pisanja kombinira realizam s elementima simbolizma što drami daje dodatnu dubinu i omogućuje različita tumačenja.
Kratki sadržaj

Drama “Igračka vjetrova” prati složenu ljubavnu priču koja se odvija kroz tri čina prepuna emocionalnih preokreta i moralnih dilema. Radnja se fokusira na glavne likove koji se suočavaju s izborom između srca i društvenih očekivanja.
Uvod
Drama počinje prikazom Vladimira Milića koji se vraća kući nakon završenih studija u inozemstvu. On je obrazovani mladić iz ugledne obitelji koji nosi unutar sebe duboku tugu zbog prethodnih životnih iskustava. Begović vrlo vješto uvodi čitatelje u atmosferu koja odražava tadašnje društveno stanje – period nakon Prvog svjetskog rata kada su se mnoge životne vrijednosti mijenjale.
Vladimir se susreće s Margaretom Finci koja radi kao guvernanta u njegovoj kući. Margareta je žena složenog karaktera – obrazovana, nježna, ali opterećena vlastitom prošlošću i društvenim položajem. Njihov prvi susret otkriva neobičnu kemiju između njih dvoje, iako su svjesni da ih dijeli društvena barijera.
Drama se fokusira na unutarnji konflikt glavnih likova koji se bore između vlastite sreće i društvenih konvencija. Begović majestorski prikazuje kako ljubav može biti istovremeno spasenje i prokletstvo za one koji je doživljavaju.
Atmosfera drame je melankolična i introspektivna – čitatelji odmah uočavaju da se radi o priči koja neće imati sretan završetak. Autor kroz dijaloge i monologe likova postavlja temelj za tragičnu priču o ljubavi koja se bori protiv nepremostivih prepreka.
Zaplet
Zaplet se razvija kada Vladimir i Margareta prepoznaju dubinu svojih osjećaja jedan prema drugome. Vladimir pokušava uvjeriti Margaretu da društveni status nije bitan te da njihova ljubav može prevladati sve prepreke. Međutim, Margareta je svjesna stvarnosti u kojoj žive – ona je guvernanta, a on nasljednik ugledne obitelji.
Situacija se dodatno komplicira kada Vladimirov otac saznaje za njihovu vezu. Gospodin Milić nije spreman prihvatiti da se njegov sin oženi ženom nižeg društvenog statusa. On vrši pritisak na sina da prekine vezu s Margaretom i oženiti se djevojkom iz njihovog društvenog kruga.
Margareta se nalazi u nezavidnoj poziciji – s jedne strane voli Vladimira, a s druge strane razumije da njihova veza može uništiti njegovu budućnost. Ona počinje razmišljati o žrtvi kao načinu da zaštiti čovjeka kojeg voli. Begović kroz njene unutarnje monologe prikazuje žensku perspektivu na ljubav koja je istovremeno samozatajna i heroična.
Vladimir se bori s obiteljskim pritiskom ali ne želi odustati od svoje ljubavi. On predlaže Margareti da pobjegnu zajedno i počnu novi život daleko od društvenih predrasuda. Margareta koleblja između želje za srećom i osjećaja dužnosti prema široj zajednici.
Rasplet
Rasplet drame dolazi kada Margareta donosi konačnu odluku. Usprkos Vladimirovim molbama ona odlučuje žrtvovati vlastitu sreću kako ne bi uništila njegovu budućnost. Ova odluka predstavlja vrh njezine karakterne snage ali istovremeno i najveću tragediju.
Margareta odlazi iz kuće Milić misleći da će time omogućiti Vladimiru normalan život. Međutim, njena žrtva ima suprotan učinak – Vladimir postaje duboko nesretan i ne može pronaći smisao života bez nje. Begović pokazuje kako ponekad najveći čin ljubavi može dovesti do najveće patnje.
Vladimir pokušava pronaći Margaretu ali ona uspješno skriva svoj trag. Ona prihvaća život u oskudici i tišini, noseći u sebi uspomenu na kratki period sreće koje je doživjela. Njena žrtva postaje simbol čiste, nesebične ljubavi koja stavlja tuđu sreću iznad vlastite.
Drama završava prikazom dvoje ljudi koji su se voljeli ali nikad neće biti zajedno. Begović ne daje čitateljima utjehu lažne nade – ljubav ponekad jednostavno nije dovoljna da pobijedi društvene prepreke i životne okolnosti.
Zaključak
“Igračka vjetrova” ostaje jedna od najsnažnijih drama u hrvatskoj književnosti jer istražuje vječne teme ljubavi, žrtve i društvene pravde. Begović je stvorio likove koji su istovremeno proizvod svojeg vremena i univerzalni tipovi s kojima se čitatelji mogu identificirati kroz stoljeća.
Drama pokazuje kako društvene konvencije mogu biti okrutnije od bilo koje prirodne katastrofe. Vladimira i Margaretu ne dijeli nedostatak ljubavi već nemilosrdne društvene strukture koje ne dopuštaju pojedincima da slijede svoje srce. Begović kritizira društvo koje vrednuje status više od ljudskih emocija.
Naslov “Igračka vjetrova” postaje simboličan – glavni likovi su poput igračaka koje vjetar življenja nosi bez obzira na njihove želje. Oni se pokušavaju suprotstaviti sudbini ali na kraju moraju prihvatiti da su neki dijelovi života izvan njihove kontrole.
Ova drama ostaje relevantna i danas jer prikazuje sukob između individualnih želja i društvenih očekivanja koji još uvijek postoji. Begovićevo djelo podsjeća čitatelje da ljubav ponekad zahtijeva najveće žrtve – čak i odricanje od same sebe.
Tema i ideja djela

Ljubav protiv društva — to je srž oko koje se vrti cijela Begovićeva drama. Ali pazi… ovo nije tipična romantična priča gdje se zaljubljeni par na kraju vjenča i živi sretno do kraja života. Ne ne ne. Begović je ovdje ušao dublje u materiju i postavio pitanje koje i danas rezonira: što se događa kad tvoje srce želi jedno, a društvo od tebe očekuje nešto potpuno drugo?
Drama istražuje sukob između individualnih želja i kolektivnih normi kroz Vladimira i Margaretu — dvoje ljudi koji se nađu u ljubavi, ali ih društvene konvencije guraju u suprotne smjerove. Margareta, kao guvernanta, pripada “nižoj” društvenoj klasi, dok Vladimir dolazi iz ugledne obitelji. Tu nastaje problem koji (nažalost) poznajemo i danas — razlike u statusu koje mogu potpuno razoriti vezu.
Begović je majstorski ukao temu žrtve u priču. Margareta ne odustaje od ljubavi jer ne voli dovoljno… ona se žrtvuje jer voli previše. Shvaća da njihova veza može uništiti Vladimirovu budućnost i položaj u društvu. Ta samoporicanja zbog veće ljubavi — evo tu se krije prava dubina djela.
Naslov “Igračka vjetrova” simbolizira koliko su likovi bespomoćni pred društvenim silama koje ih nose kao vjetar nosi list. Oni nisu gospodari vlastite sudbine… postaju igračke u rukama društvenih konvencija i obiteljskih pritisaka.
Kroz sve to, Begović kritizira društvo koje vrednuje status i novac više od istinskih ljudskih emocija. Drama postavlja pitanje koje i danas aktualno: trebaju li se ljudi odreći vlastite sreće zarad društvenih očekivanja?
Analiza likova

Kad se zagledaš u likove iz “Igračke vjetrova”, shvatiš da Begović nije stvarao obične dramske figure – ovo su ljudi od krvi i mesa koji se bore s dilemama koje i danas prepoznajemo.
Vladimir Milić stoji kao tipični predstavnik svoje generacije – obrazovan mladić iz ugledne obitelji koji se vraća iz inozemstva pun ideala. Ali evo problema… društvene konvencije ga doslovno guše. Njegovi unutrašnji sukobi nisu samo dramska konstrukcija – oni odslikavaju borbu između srca koje želi jedno i glave koja zna što “treba” učiniti. Vladimir je zapravo tragičan lik jer njegova ljubav prema Margareti postaje test njegovih moralnih uvjerenja.
Margareta Finci je – bez pretjerivanja – jedan od najkompleksnijih ženskih likova u hrvatskoj drama tog vremena. Kao guvernanta (što je tada bio prilično nezavidan položaj), ona se nalazi između dvije vatre: s jedne strane je njezina iskrena ljubav prema Vladimiru, a s druge strane bolno jasna svjesnost o tome da njihova veza nema budućnost. Njena žrtva nije patetična – ona je promišljena i duboko svjesna posljedica.
Ono što čini ove likove posebnima jest njihova psihološka dubina. Begović ih nije gradio kao crno-bijele figure dobra i zla, već kao složena bića koja donose teške odluke u nemogućim situacijama. Njihovi razgovori otkrivaju slojeve karaktera – od straha preko nade do konačnog prihvaćanja surove stvarnosti.
Lik | Društveni status | Glavna karakteristika | Unutrašnji sukob |
---|---|---|---|
Vladimir Milić | Sin ugledne obitelji | Idealist u sukobu s konvencijama | Ljubav vs. društvena očekivanja |
Margareta Finci | Guvernanta | Samosvjesna i spremna na žrtvu | Sreća vs. Vladimirova budućnost |
Kroz njihove karaktere Begović postavlja ogledalo svom vremenu – i našem također.
Književni elementi

Begović stvara svoju dramu koristeći klasičnu strukturu koja podsjeća na antičke tragedije — tri čina koja se penjaju prema neizbježnom padu. Ali ne dajte se zavarati jednostavnošću forme… ovdje svaki element služi većoj svrsi.
Simbolizam prožima cijelo djelo poput nevidljive niti. Sam naslov “Igračka vjetrova” nije slučajan — likovi su doista poput lišća koje vjetar nosi, nemoćni protiv društvenih sila koje ih oblikuju. Margaretina haljina koja lepršaju na vjetru u jednoj sceni? To nije samo opis odjeće, već vizualna metafora njezine ranjivosti.
Književni element | Funkcija u djelu | Primjer |
---|---|---|
Simbolizam | Dublje značenje likova i situacija | Vjetar kao metafora društvenih sila |
Dijalog | Otkrivanje psihologije likova | Margaretini monolozi o žrtvi |
Dramska ironija | Povećanje napetosti | Čitatelj zna više od likova o ishodu |
Begović majstorski koristi dijalog kao prozor u duše svojih likova. Kada Margareta govori o “cvijeću što uvene prije cvjetanja”, ona ne govori o botanici — već o vlastitoj sudbini. Svaka rečenica nosi više slojeva značenja.
Kompozicija prati klasičnu dramaturgiju: ekspozicija postavlja likove, razvoj odnosa stvara napetost, a katastrofa donosi tragični rasplet. Ali Begović dodaje svoje — psihološka napetost raste polako, gotovo neopazno, dok čitatelj ne shvati da je već prekasno za sretni završetak.
Motiv žrtve provlači se kroz sve slojeve teksta. Margareta se ne žrtvuje samo zbog ljubavi — ona se žrtvuje za ideju o tome kakav bi trebao biti “pravi” svijet. To čini njezin čin još tragičnijim.