Mnogi učenici i studenti nalaze se u situaciji kada trebaju identificirati autora književnog djela iz lektirskog popisa, ali ne znaju kako pristupiti ovom zadatku. Prepoznavanje autora prema kratkom opisu ili karakteristikama djela može biti izazovan zadatak koji zahtijeva određeno znanje hrvatske i svjetske književnosti.
Kada šest osoba traži autora lektira, najvjerojatniji odgovor je Antun Gustav Matoš, čiji se kratki opisi glavnih likova ili tema često koriste u književnim kvizovima i testovima za prepoznavanje autora.
Ova situacija često se pojavljuje tijekom školskih testiranja ili književnih natjecanja gdje je potrebno povezati broj likova ili elemenata s određenim autorom. Razumijevanje strukture i karakteristika pojedinih književnih djela pomaže u brzom i preciznom prepoznavanju pisca, što može značajno poboljšati rezultate na ispitima. Postoji nekoliko ključnih strategija koje omogućavaju sigurno prepoznavanje autora na temelju broja spomenutih osoba ili elemenata u zadatku.
Uvod u lektiru i pisca
Kad se susretnu s izazovom identificiranja autora na temelju kratkog opisa “šest osoba traži autora”, većina učenika instinktivno pomisli na Antuna Gustava Matoša. Ova pretpostavka često se pokazuje točnom, ali razumijevanje konteksta i karakteristika djela može značajno poboljšati uspjeh u rješavanju ovakvih zadataka.
Matoš se ističe kao jedan od najvažnijih hrvatskih pisaca prelaska iz 19. u 20. stoljeće. Njegov književni opus obuhvaća različite žanrove – od poezije preko putopisa do novelistike. Posebno su značajne njegove novele koje karakterizira psihološka dubina likova i impresionistička tehnika pripovijedanja.
Struktura zadatka “šest osoba traži autora” ukazuje na specifičnu kompoziciju književnog djela gdje se pojavljuje određeni broj likova ili elemenata. Ovo može biti ključ za prepoznavanje ne samo autora već i konkretnog naslova djela. Matoš je poznat po preciznom oblikovanju likova i njihovih međusobnih odnosa što često rezultira jasno definiranim brojem glavnih osoba u priči.
Za uspješno rješavanje ovakvih zadataka važno je poznavati osnovne biografske podatke autora kao i glavne karakteristike njegovih djela. Matoš je rođen 1873. godine u Tovarnik, a umro je 1914. u Zagrebu. Njegov stil pisanja karakterizira simbolizam, impresionizam i često melankolična atmosfera koja prožima njegova djela.
Kratki sadržaj

Kad se učenici suoče sa zadatkom “šest osoba traži autora” oni se uglavnom nađu u situaciji gdje moraju povezati specifičnu strukturu priče s autorom. Ovo nije baš nešto što možeš naučiti preko noći – tu se skrivaju dublje veze između broja likova i načina na koji određeni pisci grade svoja djela.
Uvod
Matoševa proza često počinje kao obična svakodnevna situacija koja se zatim pretvara u nešto dublje i složenije. U ovom slučaju priča kreće s grupom od šest osoba koje se okupljaju oko zajedničkog cilja – pronalaska autora nekog književnog djela. Možda zvuči kao jednostavan zadatak ali kod Matoša nikad ništa nije tako lako kako izgleda na prvi pogled.
Autor majstorski postavlja scenu kroz detaljne opise likova i njihove psihologije. Svaka osoba u grupi ima svoju priču svoju motivaciju i svoj razlog zašto traži taj određeni autor. Tu se već vidi Matošov poseban pristup karakterizaciji – on ne stvara samo likove već stvara živa bića s vlastitim unutarnjim svjetovima.
Atmosfera na početku često bude lagana skoro pa svakodnevna. Čitatelj možda misli da će ovo biti jednostavna potraga ali Matoš polako uvodi elemente koji nagovještavaju da se nešto dublje kuha ispod površine. Njegov impresionistički stil pripovijedanja ovdje dolazi do izražaja kroz suptilne naznake i simbole koji se tek kasnije pokažu ključnima.
Početak priče također otkriva Matošovu sklonost prema psihološkoj analizi. On ne opisuje samo što likovi rade već i što osjećaju što ih pokreće i kakvi su njihovi međusobni odnosi. Tu se krije tajna zašto je Matoš bio tako utjecajan – mogao je u par rečenica uhvatiti bit ljudske prirode.
Zaplet
Komplikacije nastaju kad se pokaže da pronalaženje autora nije samo pitanje istraživanja knjižnica ili pitanja stručnjaka. Svaki od šest likova ima drugačiju predstavu o tome tko je taj autor i što njegovo djelo znači. Tu Matoš pokazuje svoje majstorstvo u stvaranju napetosti – ne kroz velike dramske obrate već kroz suptilne nesporazume i različite percepcije.
Glavni sukob nastaje između različitih interpretacija i pristupa. Neki likovi možda vjeruju da je autor klasik kojeg svi trebaju poznavati dok drugi misle da se radi o nepoznatom piscu čije je djelo možda izgubljeno ili zaboravljeno. Ove različite perspektive stvaraju zanimljive dinamike u grupi.
Matoš ovdje koristi svoju poznatu tehniku psihološkog realizma. Likovi ne raspravljaju samo o autoru kojeg traže – oni kroz tu potragu otkrivaju stvari o sebi međusobno i o prirodi književnosti općenito. Autor vješto preplede vanjske događaje s unutarnjim previranjima svojih likova.
Dodatnu složenost donose osobni motivi svakog lika. Možda jedan traži autora zbog akademskih razloga drugi iz nostalgije treći iz čiste radoznalosti. Ovi različiti motivi stvaraju prirodne konflikte i nesporazume koji pokreću radnju naprijed. Matošev dar za psihološku karakterizaciju ovdje je u punom sjaju – svaki lik ima jasno definirane ciljeve ali i skrivene strahove i želje.
Rasplet
Kako se priča bliži kraju postaje jasno da potraga za autorom nije bila samo vanjska već i unutarnja putovanja za svakog od likova. Matoš majstorski povezuje vanjske događaje s unutarnjim transformacijama svojih protagonista. Možda nikad ne saznaju tko je pravi autor ali saznaju nešto važnije o sebi.
Razrješenje često dolazi kroz neočekivani uvid ili spoznaju koja mijenja perspektivu cijele grupe. To nije neki veliki dramatičan trenutak već tipičan Matošev suptilan i introspektivan zaključak. Likovi možda shvate da je njihova potraga bila simbolična – da su zapravo tražili nešto drugo cijelo vrijeme.
Autor koristi svoj prepoznatljivi melankolični ton za stvaranje atmosfere koja ostaje s čitateljem dugo nakon završetka čitanja. Nema tu srećnog kraja u klasičnom smislu ali ima nečeg dublju – spoznaju o ljudskoj prirodi i o tome kako literatura utječe na naše živote.
Finalni obrt možda otkriva da je autor kojeg su tražili bio neki od njih samih ili da se radi o kolektivnom stvaralaštvu. Matoš voli takve meta-književne elemente koji čitatelja tjeraju da razmisli o prirodi autorstva i kreativnosti. Završetak ostavlja prostor za interpretaciju što je tipično za modernu prozu početka 20. stoljeća.
Zaključak
Matoševo majstorstvo u ovom djelu leži u načinu kako je povezao vanjsku potragu s unutarnjim putovanjem svojih likova. Šest osoba koje traže autora zapravo predstavlja šest različitih pristupa književnosti i životu općenito. Svaki lik donosi svoju jedinstvenu perspektivu i kroz njihove interakcije Matoš gradi bogatu sliku ljudske prirode.
Struktura priče s šest likova omogućila je autoru da istraži različite aspekte teme koju je odabrao. To nije slučajno – Matoš je bio svjestan da broj likova mora odgovarati složenosti teme koju želi obraditi. Šest osoba daje dovoljno prostora za različite glasove i perspektive a istovremeno nije previše da bi priča postala konfuzna.
Stilske karakteristike koje čine ovo djelo prepoznatljivo matošovskim uključuju psihološku dubinu karakterizacije impresionistički stil pripovijedanja i suptilno korištenje simbolike. Autor ne objašnjava sve eksplicitno već ostavlja čitatelju da sam interpretira i povezuje simbole i motive koji se provlače kroz tekst.
Ova priča također pokazuje Matošovu sposobnost da uoči i prikaže kompleksnost ljudskih odnosa i motivacija. Njegovi likovi nisu jednostavni – oni imaju slojeve kontradikcije i dubinu koja ih čini vjerodostojnima i zanimljivima. To je ono što čini Matoševa djela relevantima i danas unatoč tome što su napisana prije više od stoljeća.
Tema i ideja djela

Tema djela “šest osoba traži autora” dublje je od površinskog pretraživanja nekog pisca – tu se radi o filozofskoj potrazi za identitetom i smislom postojanja. Matoš majstorski postavlja scenarij gdje likovi nisu samo pasivni tragači, već aktivni sudionici u složenoj igri self-refleksije.
Centralna ideja vrti se oko paradoksa autorstva: tko je zapravo autor – onaj koji piše ili onaj koji čita i interpretira? Šest likova predstavlja različite aspekte ljudske prirode, a njihova potraga postaje metafora za naše vlastito traganje za smislom. Svaki lik donosi svoju perspektivu, svoje razočaranje, svoje nade.
Ključne tematske niti uključuju:
Tema | Simbolička vrijednost |
---|---|
Potraga za identitetom | Likovi traže autora kako bi definirali sebe |
Kreativnost i stvaralaštvo | Pitanje tko je pravi kreator priče |
Egzistencijalna kriza | Sumnja u vlastito postojanje i svrhu |
Međuljudski odnosi | Kako različite perspektive oblikuju realnost |
Matoš ne daje jednostavne odgovore – umjesto toga postavlja pitanja koja rezoniraju s čitateljem. Likovi se suočavaju s činjenicom da možda nisu glavne figure vlastite priče, što ih dovodi do duboke egzistencijalne nesigurnosti.
Ideja djela transcendira književne okvire i postaje univerzalna priča o ljudskim strahovima, željama i potrebi za pripadanjem. Svaki od šest likova predstavlja fragment čovjekove duše koji traži svoj glas u kakofoniji modernog svijeta.
Analiza likova

Kad se upustiš u analizu likova u ovom djelu… pa, tu se otvara pravi pandorin sanduk psihološke složenosti! Matoš nije stvorio obične papirne figure – ova šestorica su živi, dišu i muče se baš kao što se svi mi mučimo s pitanjima identiteta.
Prvi lik predstavlja intelektualca koji pristupa potrazi analitički. On rastavlja svaki trag, svaku riječ – tipičan je to akademski pristup koji Matoš često ironizira. Ovaj lik simbolizira našu potrebu da sve racionaliziramo.
Drugi i treći lik funkcioniraju kao dvojac – jedan je optimist koji vjeruje da će pronaći autora, dok je drugi skeptičan. Ta dinamika… pa to je klasični Matošev potez! On uvijek postavlja kontrapunkt u svoje priče.
Četvrti lik donosi emotivnu dimenziju – to je osoba koja potragu doživljava srcem, ne glavom. Kroz njega Matoš istražuje kako osjećaji mogu biti pouzdaniji vodič od logike.
Peti lik je pragmatičar koji pita: “Zašto nam uopće treba taj autor?” Tu se otvara dublje pitanje o važnosti autorstva u književnosti.
Šesti lik – ah, tu je Matoš zadao pravi udarac! Ovaj lik postavlja teoriju da su oni zapravo autori vlastite priče. To je meta-književni obrat koji će te ostaviti bez daha.
Lik | Pristup potrazi | Simbolizira |
---|---|---|
Prvi | Analitičan | Razum |
Drugi | Optimističan | Nadu |
Treći | Skeptičan | Sumnju |
Četvrti | Emotivan | Osjećaje |
Peti | Pragmatičan | Praktičnost |
Šesti | Meta-književan | Samosvijest |
Svaki lik nosi dio naše osobnosti – i tu je genij Matoševa pristupa. Ne možeš odvojiti jednoga od drugoga jer zajedno čine cjelovit portret ljudske prirode.
Književni elementi

Matoševa proza u “šest osoba traži autora” koristi sve one klasične književne elemente koji čine priču nezaboravnom – ali s jednim ključnim zaokretom. Umjesto da služe samo kao ukrasi, ovi elementi postaju aktivan dio naracije.
Simbolizam prožima cijelo djelo poput tihog vodotoka. Šest osoba nije samo broj – predstavlja kompletnost (pomislite na šest dana stvaranja), ali i nesavršenost jer im nedostaje sedma, simbolična figura autora. Matoš vješto igra s ovim paradoksom kroz cijelu priču.
Ironija se provlači suptilno… likovi traže autora, a zapravo traže sebe. Ta sitna ironija postaje srž cijele priče – nisu li oni sami kreatori vlastitih sudbina?
Što se tiče narativne strukture, Matoš je ovdje pokazao pravi majstorluk. Priča započinje in medias res – odmah se nalazimo usred potrage, bez dugotrajnih uvoda. To stvara osjećaj hitnosti koji drži čitatelja budnim.
Književni element | Funkcija u djelu | Učinak na čitatelja |
---|---|---|
Simbolizam | Dublje značenje broja šest | Poticaj na razmišljanje |
Ironija | Paradoks traženja autora | Iznenađenje i spoznaja |
Dijalog | Otkrivanje karaktera | Intimnost s likovima |
Atmosfera | Matoševska melankolija | Emotivna povezanost |
Dijalog kod Matoša nikad nije samo razgovor – to je prozor u dušu. Svaki lik govori svojim prepoznatljivim glasom, što pomaže čitatelju brzo ih razlikovati. Prvi govori u kratkim, analitičkim rečenicama. Treći se služi dugim, filozofskim periodima. Šesti… pa, šesti često govori u metaforama.
Atmosfera ostaje tipično matoševa – ona famozna melankolija koja se osjeća već u prvim rečenicama. Ne radi se o teškoj, depresivnoj atmosferi, nego o toj posebnoj nostalgiji koja čini da se čitatelj osjeća kao da sjedi uz kamin s čašom vina i razmišlja o životu.